Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-16, 14:27
  #37
Medlem
Mintafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Det är ingen fara dom har en reaktionstid på 0,00000001 sekunder och kör bilar som har en stoppsträcka på 2 decimeter.

Vilken modell är detta? vill gärna införskaffa nått sånt här.
Citera
2018-05-16, 14:45
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
De få gånger jag hamnar på Essingeleden brukar det vara fullt i alla filer, menar du att de i vänsterfilen ska in i de andra redan fulla filerna för att du ska köra i 90.?

Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
Åkte förut dagligen på Essingeleden söderut på morgonen och följdaktligen norrut på kvällstid. I 80% av fallen funkar normen, folk som vill hålla sig någorlunda lagliga höll sig i den filen längst till höger eller näst längst till vänster beroende på var de skulle om de ville köra i laglig fart, i de andra filerna gick det fortare. Nu menar jag självfallet när trafiken rullar och inte under de tider när hela leden kryper.

Men så har du förvirrade kärringar och andra såll som ska ut där och vingla och till och med åka långsammare än i filen till höger om dem. Då kan man välja att köra upp nära och få personen att flytta på sig, inte för att undervisa utanför att jag vill fram... alternativt det mindre säkra att köra om på höger sida.

Trafikreglerna är utformade inte för att enbart duktiga förare ska kunna transportera sig fritt, utan för att i princip alla som klarar grundkraven ska ha en chans att få köra bil. Det betyder att vi alla måste vara hänsynsfulla och förstå att alla i trafiken inte är lika duktiga, lika snabba i reaktioner etc etc.

Om någon ligger i vägen framför en så ska man givetvis kunna uppmärksamma denne på att man vill komma vidare, komma förbi etc. Man kan göra detta på olika sätt men att ligga tätt i röven och pressa är inte ett bra sätt utan skapar stora risker.

Jag har kört massor i Sthlm genom åren, och för det mesta funkar det helt ok med det mesta bara man behåller lugnet själv. Det är dock en storstad med ofta mycket tät trafik och då får man helt enkelt kompromissa en hel del för att få ett vettigt flyt. Vara extra tydlig med vad man ämnar göra etc etc.

Inte att förglömma är att ingen har några rättigheter i trafiken, utan vi har alla bara skyldigheter. Trafikreglerna är liksom grundläggande utformade så.
Citera
2018-05-16, 14:51
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
Ämnar du att inte åka fortare än bilen till höger om dig kör du inte om och ska följdaktligen lägga dig bakom denne eller gasa på och köra om. Du ska inte ligga kvar där.


Här kan det vara nyttigt att tillägga att på flerfiliga vägar i eller runt större städer t ex, så är de vänstra filerna inte enbart tänkta för omkörning, utan även för att kunna svälja stora trafikflöden. Då är det helt ok att fylla upp alla filer och bilar färdas och samsas bredvid varandra utan att egentligen köra om, och jag menar då inte endast kökörning/krypkörning.

När det sen blir plats nog för att återgå stegvis åt höger så bör så ske om man inte behöver ligga i nån specifik fil för sin fortsatta färd fram till eller förbi ex en kommande avfart etc.
Citera
2018-05-16, 15:29
  #40
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krocketklubba
Fan då, jag brukar ha som mål på flashback att formulera mig så pass tydligt att även en 10-åring skulle förstå vad jag menar men ibland skiter det sig..

Nivån för en 10-åring är väl snarare din maxnivå, vilket även verkar vara din nivå i trafiken eftersom du måste ligga och blinka som en idiot på folk som du inte anser gör som du vill.
Citera
2018-05-16, 15:37
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nej, jag drog inga slutsatser om dig i det jag skrev, läs igen så lär du se det. Men du drog slutsatser om mig utan orsak.

Så du har alltså hittat på egna lösningar på det om någon ligger för nära bakom dig? Varför gör du i dessa fall inte som körskolorna lär ut, har du redan glömt det kanske? Menar du att du är bättre på detta med säkerhet i trafiken än Trafikverket och körskolorna?

Ja för de lät som du tyckte att man bara ska låta dom hänga på dragkroken tills man svänger av.

Vill du veta vad ja lärde mig? vad distansen är man ska hålla till framvarande fordon beroende på hastighet och väglag o de fanns då ingen situation där de va ok att ligga 3cm bakom, knappt vid stoppljus är de ok.

Men ja möjligtvis ska man väl sakta ner o köra åt sidan för att underlätta omkörning men de kan ju dom fet glömma, ska dom köra som fittor så ska dom fan ha också de ruttna jävlarna.
Citera
2018-05-16, 15:57
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelkniven
Ja för de lät som du tyckte att man bara ska låta dom hänga på dragkroken tills man svänger av.

Vill du veta vad ja lärde mig? vad distansen är man ska hålla till framvarande fordon beroende på hastighet och väglag o de fanns då ingen situation där de va ok att ligga 3cm bakom, knappt vid stoppljus är de ok.

Men ja möjligtvis ska man väl sakta ner o köra åt sidan för att underlätta omkörning men de kan ju dom fet glömma, ska dom köra som fittor så ska dom fan ha också de ruttna jävlarna.

Som jag redan konstaterat så lider du och flera andra förståsigpåare i tråden av allvarliga attitydproblem. Du/ni tycker ni ska få bete er hur ni vill bara för att ni tycker andra gör fel. Det är tydligt att ni missade en hel del i körskolan. Hade uppfört dig på samma sätt som i din sista mening ovan under uppkörningen om en sådan situation uppstått? Om inte, varför...?

Du gör uppenbarligen även grava feltolkningar av det jag skrivit, och man kan ju undra om du gör andra feltolkningar i trafiken om du har sådana svårigheter för normalt formulerad svenska i text?

Jag har inte någonstans på något vis sagt att det är ok att nån ligget tätt bakom, jag har heller inte sagt att man måste acceptera det på alla vis hur länge som helst. Det jag sagt är att det inte är ok att ge de bakom en läxa genom att göra hastiga inbromsningar etc. Utan att man ska försöka agera så som körskolan lärde ut, och du verkar ju trots allt känna till detta. Men vägrar alltså göra så för andra beter sig som fittor...? Ok, då verkar du se trafiken som en spelplan där det gäller att vinna, en arena för kamp...? Lärde körskolan dig att det var så och man skulle göra så...?
Citera
2018-05-16, 16:16
  #43
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Har körskolan lärt dig att man ska skita om det man själv gör i trafiken kan vara farligt för andra, för bakomvarande? Tror inte det va, så varför tycker du att du kan göra saker som kan vara farligt för bakomvarande? Tänk om det du gör verkligen råkar orsaka en olycka och någon i nån annan bil skadas, kanske barn....?

att först kolla vem/vilka man har bakom sig är underförstått,

den beskrivna "skrämselbehandlingen" väljs självfallet ansvarsfullt efter förarklientel och passagerare,

då strykar-föraren redan saknar/nonchalerar normal självbevarelsedrift, omdöme och egenlivsvärde, blir denna tuktan välbehövlig
Citera
2018-05-16, 18:54
  #44
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
Ämnar du att inte åka fortare än bilen till höger om dig kör du inte om och ska följdaktligen lägga dig bakom denne eller gasa på och köra om. Du ska inte ligga kvar där.
Vilken fil ska jag använda för att köra om?
Det blir ju samma som du kör i bara det att du vill köra ännu fortare.
Eftersom jag har bråttom vill gärna hålla högsta lagliga hastighet
Citera
2018-05-16, 19:00
  #45
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Här kan det vara nyttigt att tillägga att på flerfiliga vägar i eller runt större städer t ex, så är de vänstra filerna inte enbart tänkta för omkörning, utan även för att kunna svälja stora trafikflöden. Då är det helt ok att fylla upp alla filer och bilar färdas och samsas bredvid varandra utan att egentligen köra om, och jag menar då inte endast kökörning/krypkörning.

När det sen blir plats nog för att återgå stegvis åt höger så bör så ske om man inte behöver ligga i nån specifik fil för sin fortsatta färd fram till eller förbi ex en kommande avfart etc.
Ett gott påpekande.
Essingeleden är det ofta 70 . Och därmed tillåtet att köra om till höger.
Citera
2018-05-16, 21:01
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
att först kolla vem/vilka man har bakom sig är underförstått,

den beskrivna "skrämselbehandlingen" väljs självfallet ansvarsfullt efter förarklientel och passagerare,

då strykar-föraren redan saknar/nonchalerar normal självbevarelsedrift, omdöme och egenlivsvärde, blir denna tuktan välbehövlig

Du är alltså beredd att avsiktligt göra manövrar i trafiken för att straffa andra, för du tycker de gör fel, och därmed utsätter dig själv och andra trafikanter för ökad risk att bli drabbade av olycka och kroppsskada. Det, låter ju jäkligt moget det....
Citera
2018-05-16, 21:14
  #47
Medlem
Tarstans avatar
Tyvärr är ju klientelet som kör så inga man vill tok bromsa på.
Det bästa är att ignorera, eller på något förenkla så de kan köra om.
Ofta när man gör det sistnämnda brukar folk även med ärthjärnor ändra sitt beteende och visa mer hänsyn tillbaka.
En del är väl drogade gissar jag, på dessa fungerar väl inget, bara härda ut.
__________________
Senast redigerad av Tarstan 2018-05-16 kl. 21:16.
Citera
2018-05-16, 21:21
  #48
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du är alltså beredd att avsiktligt göra manövrar i trafiken för att straffa andra, för du tycker de gör fel, och därmed utsätter dig själv och andra trafikanter för ökad risk att bli drabbade av olycka och kroppsskada. Det, låter ju jäkligt moget det....

hm,
typisk politikerfråga; halmgubbe, rävsax och seriefråga i ett...

hursomhelst,
när risken för whiplash är överhängande prioriterar jag min och mina passagerares hälsa före bakomvarandes omdömeslöst
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback