Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-16, 09:49
  #13
Medlem
Jag kör efter principen rätta till hastigheten efter avståndet. Kommer det upp en idiot (inte sällan i en BMW) och lägger sig tätt bakom går jag först omedelbart ner till hastighetsbegränsningen. OM idioten inte ökar avståndet sänker jag ytterligare 10km, sen ytterligare 10 km. Jag brukar inte sänka mer än -20. Där ligger jag så länge han slickar röv på mej.
Backar han ifrån så ökar jag hastigheten igen.

Ligger jag i omkörning på motorväg så går jag ner till hastighetsbegränsningen under omkörningen. Backar han ifrån så kör jag om och går tillbaks till högerfilen.
Gör han inte det så ligger jag kvar i omkörningsfilen och han får lösa det hur fan han vill.

När han till slut kör om så ger jag honom fingret bara för den inre tillfredsställelsen.
Citera
2018-05-16, 09:50
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Fast du beskriver dig ju själv som om du är just en egenutnämnda trafikpolis, och du gör ju själv en hel radda fel på det sätt du beter dig.

Lärde körskolan ut att du skulle bete dig så som du beskriver att du gör, om man råkar ut för andra trafikanter som kör på annat sätt än man själv önskar att de gjorde....? Tror inte det va? Så om du är sur för att andra inte följer reglerna eller kör som du tycker de borde, så rättfärdigar det väl inte att du också ska börja bete dig fel och svina?

Hastighetsbegränsningen betyder INTE att man skall köra så fort som skyltat hastighet, bara att man inte får köra fortare än så. Vilket betyder att väljer någon att köra 50 på 70-sträcka så må det kunna vara drygt och irriterande för bakomvarande. Men det är inte upp till dem att bestämma vad framförvarande ska hålla för hastighet. Och de visar stora brister i trafikvett etc om de låter sådana saker irritera dem så till den grad att de själva börjar uppföra sig som idioter i trafiken och försöka stressa framförvarande att öka hastigheten genom att lägga sig nära och provocera etc.

Se istället till att följa trafikreglerna och vad körskolorna lärt dig, alltså att man ska ha tålamod och visa hänsyn till andra trafikanter, även om dessa klantar sig och gör fel. Det blir liksom inte bättre om även du då börjar göra fel.

Nej det gör jag knappast, finns ingen trafikpolis som skulle ta till de metoderna. Jag beskriver mig själv som en person som är trött på andra som lägger sig i andras liv. Att jag kör 90 i vänsterfilen påverkar ingen på Essingeleden, att det ligger puckon och kör 65-70 där när de kan ligga i högerfilen påverkar däremot mig mfl, för dessa är det vilket som var de ligger för deras egna möjlighet att ta sig fram i laglig takt. Ser du skillnaden? Ska du ändå köra 65-70 kan du lika bra ligga i högerfilen som vänster, du tar dig fram i den takten oavsett, men ligger du till höger så kan även jag få chansen att köra i den takten jag vill köra i - om det sedan är för fort eller inte ska du skita i och det är enbart polisen som ska straffa mig och den risken har jag valt själv att ta och det har inte du med att göra... så flytta på dig!

Vad du tycker om hastighetsbegränsningar får stå för dig, du ska ligga i höger fil och låta oss andra vara. Svinet är du.

Vill du åka runt och titta på naturen och bromsa upp andra, acceptera att du gör folk förbannad också och ta konsekvenserna av det. Visa respekt mot att andra inte vill ligga och såsa fram, sväng av och släpp förbi folk isf.
Citera
2018-05-16, 10:06
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ok, då har vi alltså ännu en tråd om en sak i trafiken som nån tycker och frågar om, som borde vara helt självklart att begripa själv utan att ens fråga andra....

Och givetvis så trillar det in kavata personer som kaxigt upplyser om att de vet hur det ligger till och vad man då ska göra, men istället visar att de har noll koll ger idiotiska råd....

Att folk kör bil på olika sätt, har olika bra riskanalyser och förståelse för vilka risker och konsekvenser deras beteende i olika situationer kan ge, det är väl allmänt känt sedan massor av år....?

Så, de som kör allt för nära beter sig fel, och fattar antagligen inte ens själva, eller bryr sig inte förrän den dagen det är för sent.

Samtidigt har man ungefär lika stora brister under svålen, som den som ligger för nära bakom, om man tycker att tvärnitför att hantera dessa bakom är en bra medicin.....

Ibland verkar det som ett under att vi har så låga olycks-/döds-tal i trafiken, när man ser allt idiotiskt som folk skriver i dessa trafiktrådar....


Nu är de ju inte så mycket en fråga som de är ett intresse för vad andra tycker o tänker när de gäller just detta.
Känns inte som de stör dig speciellt mycket att ha bakomvarande förare halvvägs in i bakluckan, om de nu skulle hända något och de ligger en bil 2 cm bakom så utsätter ju han båda i fara och inte bara sig själv.
Citera
2018-05-16, 10:19
  #16
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
Vad du tycker om hastighetsbegränsningar får stå för dig, du ska ligga i höger fil och låta oss andra vara. Svinet är du.

Vill du åka runt och titta på naturen och bromsa upp andra, acceptera att du gör folk förbannad också och ta konsekvenserna av det. Visa respekt mot att andra inte vill ligga och såsa fram, sväng av och släpp förbi folk isf.

Hastighetsbegränsningarna är ingen "åsikt".
Är det max 90 så är det det även i omkörningsfilen oavsett vad du har för åsikt.

Detta är inte en fråga om respekt. Det är du som gör en sakfråga (max tillåten hastighet) till en personlig sak (jag är så jävla speciell så jag får göra som jag vill).

Vågar med gott samvete påstå att svinet är du.
Citera
2018-05-16, 10:35
  #17
Medlem
Personligen föredrar jag nog de som bara ligger nära framför de som kör om stup i kvarten. En bil som ligger tätt i röven kan man alltid ignorera och vid en tvärnit kan man lika gärna få en bil i arslet även om den bilen håller avståndet, men en idiot som kör om i 130 fast man själv kör i typ 100 på 90-väg har jag ingen förståelse för.

Åkte en sträcka på en lite större skogsväg häromveckan och på typ 10 minuter körde fyra hetsiga dårar som låg som bil 3-4 i kön om i kurvor och backar och med mötande trafik så att de fick kasta sig in i filen igen eller precis hann förbi innan det small.

Föredrar nog att bilarna ligger kvar tätt i arslet på mig då än att de kastar sig ut i mötande trafik, orsakar frontalkrockar och drar med mig och andra bilister i den smällen.
Citera
2018-05-16, 10:39
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
Nej det gör jag knappast, finns ingen trafikpolis som skulle ta till de metoderna. Jag beskriver mig själv som en person som är trött på andra som lägger sig i andras liv. Att jag kör 90 i vänsterfilen påverkar ingen på Essingeleden, att det ligger puckon och kör 65-70 där när de kan ligga i högerfilen påverkar däremot mig mfl, för dessa är det vilket som var de ligger för deras egna möjlighet att ta sig fram i laglig takt. Ser du skillnaden? Ska du ändå köra 65-70 kan du lika bra ligga i högerfilen som vänster, du tar dig fram i den takten oavsett, men ligger du till höger så kan även jag få chansen att köra i den takten jag vill köra i - om det sedan är för fort eller inte ska du skita i och det är enbart polisen som ska straffa mig och den risken har jag valt själv att ta och det har inte du med att göra... så flytta på dig!

Vad du tycker om hastighetsbegränsningar får stå för dig, du ska ligga i höger fil och låta oss andra vara. Svinet är du.

Vill du åka runt och titta på naturen och bromsa upp andra, acceptera att du gör folk förbannad också och ta konsekvenserna av det. Visa respekt mot att andra inte vill ligga och såsa fram, sväng av och släpp förbi folk isf.

Det var väldigt mycket ”du” i din text, så man kan ju undra om du riktar dig direkt till mig och tror att jag gör så som du förgrymmas så över i trafiken...?

Jag säger inte att de som gör fel i trafiken, vare sig direkt i strid med gällande regler etc, eller vad du anser vara fel, ska få göra som de vill. Men det är inte upp till mig eller dig att tillrättavisa dem på det sätt du beskriver att du gör. Någon annans fel i trafiken ger inte dig rätt att göra ytterligare fel. Dina ursäkter till varför du gör som du gör är patetiska och du verkar ha tydliga attitydproblem vilket inte är rämpligt bakom ratten. Du lägger dig ju dessutom i andras liv, i trafiken, när du på helt eget bevåg leker både trafikpolis åklagare och domare. Du kan knappast alltid knalla lägen veta orsaken till att andra inte gör som du tycker de borde göra, om de har ett giltigt skäl eller inte. T ex har du ingen som helst rätt att stressa folk bara för att de valt 50 på 70-väg. Du skall då enligt lagar och regler samt vad trafikskolan lärt ut, uppföra dig hänsynsfullt och hantera situationen på ett trafiksäkert sätt, pch du gör det totalt motsatta i dina beskrivningar. I det läget blir då de du förgrymmar dig på de som är de bättre förarna än dig.

Visst kan jag förstå att man kan irritera sig på saker i trafiken, vi är väl alla människor, så det händer även mig själv. Men jag har lärt mig att det sällan lönar sig eller är nyttigt tag irritera sig, hetsa upp sig, och agera utifrån det i trafiken. Det skapar oftast bara mer irritation och sämre situationer vilket ökar riskerna än mer. Mycket bättre då att hålla sig lugn, agera hänsynsfullt och trafiksäkert, t ex genom att själv se till att man inte har tidsnöd när man ska nånstans.
Citera
2018-05-16, 10:48
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelkniven
Nu är de ju inte så mycket en fråga som de är ett intresse för vad andra tycker o tänker när de gäller just detta.
Känns inte som de stör dig speciellt mycket att ha bakomvarande förare halvvägs in i bakluckan, om de nu skulle hända något och de ligger en bil 2 cm bakom så utsätter ju han båda i fara och inte bara sig själv.

Din första mening är lite luddig och svårtolkad.

Sen drar du konstiga slutsatser om mig i trafiken. Var någonstans har jag någonsin ens antytt att det är ok att ligga för nära eller att jag godtar det utan någon tanke eller åtgärd om någon lägger sig tätt bakom mig?

Det är obehagligt, ökar riskerna, och jag vill ha acceptabla avstånd de framför och bakom mig.

Men, när så händer, vad säger körskolan om hur man då ska agera? Lär de ut att man ska tvärnita för att lära dem bakom en läxa...? Nä just det, det har de aldrig lärt ut, och kan du eller någon annan ”expert” i tråden förklara varför och vad de faktiskt lär ut att man ska göra?

Frågan bli ju då, varför i helvete väljer så många att göra tvärt emot vad de ska ha lärt sig i körskolan? Man kan ju tro att folk tror att trafiken är nåt jäkla tornerspel där man ska besegra så många som möjligt för få extra poäng och liv. Är det månne reptilhjärnan som det går rundgång i? Varför inte göra tvärt emot vad körskolorna lär ut även på andra saker, vräk er ut i fel körriktning på motorvägen t ex...

Folk är tyvärr allt för ofta dåliga på att identifiera risker och hur de ska kunna kontrollera dessa risker. I synnerhet yngre personer.
Citera
2018-05-16, 10:52
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hajpadeg
Personligen föredrar jag nog de som bara ligger nära framför de som kör om stup i kvarten. En bil som ligger tätt i röven kan man alltid ignorera och vid en tvärnit kan man lika gärna få en bil i arslet även om den bilen håller avståndet, men en idiot som kör om i 130 fast man själv kör i typ 100 på 90-väg har jag ingen förståelse för.

Åkte en sträcka på en lite större skogsväg häromveckan och på typ 10 minuter körde fyra hetsiga dårar som låg som bil 3-4 i kön om i kurvor och backar och med mötande trafik så att de fick kasta sig in i filen igen eller precis hann förbi innan det small.

Föredrar nog att bilarna ligger kvar tätt i arslet på mig då än att de kastar sig ut i mötande trafik, orsakar frontalkrockar och drar med mig och andra bilister i den smällen.


Om andra vill köra om så skall man om möjligt agera så att man underlättar deras omkörning, man får inte avsiktligt försvåra eller hindra den (utan giltigt skäl då, vilket det kan finnas godtagbara exempel på) för man kan ju heller inte heller alltid veta orsaken till varför den andre vill om. Och det är inte upp till oss andra att leka vägpoliser och tillrättavisa andra. Låt de köra om, underlätta om du kan, sen är man vanligen av med det problemet.
Citera
2018-05-16, 11:04
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Om andra vill köra om så skall man om möjligt agera så att man underlättar deras omkörning, man får inte avsiktligt försvåra eller hindra den (utan giltigt skäl då, vilket det kan finnas godtagbara exempel på) för man kan ju heller inte heller alltid veta orsaken till varför den andre vill om. Och det är inte upp till oss andra att leka vägpoliser och tillrättavisa andra. Låt de köra om, underlätta om du kan, sen är man vanligen av med det problemet.

Självklart, vi ett par tillfällen fick vi ju tvärnita och släppa in de som körde om för att de inte skulle frontalkrocka med lastbilar som kom runt kröken. Jag irriterar mig bara på det beteendet, man utsätter andra trafikanter för fruktansvärda risker när man gör tvångsomkörningar trots att varken vägen eller sikten tillåter det. Hellre då att de ligger och slickar arslet och inte vågar köra om, än att de chansar och riskerar att krocka eller preja mig av vägen i en misslyckad omkörning.
Citera
2018-05-16, 11:07
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det var väldigt mycket ”du” i din text, så man kan ju undra om du riktar dig direkt till mig och tror att jag gör så som du förgrymmas så över i trafiken...?

Jag säger inte att de som gör fel i trafiken, vare sig direkt i strid med gällande regler etc, eller vad du anser vara fel, ska få göra som de vill. Men det är inte upp till mig eller dig att tillrättavisa dem på det sätt du beskriver att du gör. Någon annans fel i trafiken ger inte dig rätt att göra ytterligare fel. Dina ursäkter till varför du gör som du gör är patetiska och du verkar ha tydliga attitydproblem vilket inte är rämpligt bakom ratten. Du lägger dig ju dessutom i andras liv, i trafiken, när du på helt eget bevåg leker både trafikpolis åklagare och domare. Du kan knappast alltid knalla lägen veta orsaken till att andra inte gör som du tycker de borde göra, om de har ett giltigt skäl eller inte. T ex har du ingen som helst rätt att stressa folk bara för att de valt 50 på 70-väg. Du skall då enligt lagar och regler samt vad trafikskolan lärt ut, uppföra dig hänsynsfullt och hantera situationen på ett trafiksäkert sätt, pch du gör det totalt motsatta i dina beskrivningar. I det läget blir då de du förgrymmar dig på de som är de bättre förarna än dig.

Visst kan jag förstå att man kan irritera sig på saker i trafiken, vi är väl alla människor, så det händer även mig själv. Men jag har lärt mig att det sällan lönar sig eller är nyttigt tag irritera sig, hetsa upp sig, och agera utifrån det i trafiken. Det skapar oftast bara mer irritation och sämre situationer vilket ökar riskerna än mer. Mycket bättre då att hålla sig lugn, agera hänsynsfullt och trafiksäkert, t ex genom att själv se till att man inte har tidsnöd när man ska nånstans.

Du har helt fel, jag vill fram, har ingen förhoppning om uppfostran eller straff. Ligger den laglydige även i riktigt fil, det vill säga icke omkörningsfilen, så kan vi båda samexistera utan att störa varandra... precis som på samma sätt att jag byter fil till högerfilen tillfälligt när snabbare bil kommer upp bakifrån. Att jag riskerar böter för min överträdelse är en kalkylerad risk som jag tar som inte du eller någon annan än jag och polisen har att göra med - du kan inte heller på något sätt avgöra mina färdigheter i att köra bil på grund av min inställning att de som inte respekterar trafikflödet är idioter.

Om någon ligger i vänsterfilen en längre stund och skapar skäl till att situationen uppstår har de ingen ursäkt, det enda jag vet är att de inte har koll på läget. Tänker du inte respektera hastighetsbegränsningarna åt båda håll, ligg kvar i högerfilen... hur svårt ska det vara?! Då uppstår aldrig situationen.

Jag hetsar sällan upp mig, men jag finner andra grejer betydligt roligare än att sitta i en bil på svenska vägar.
Citera
2018-05-16, 11:09
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Hastighetsbegränsningarna är ingen "åsikt".
Är det max 90 så är det det även i omkörningsfilen oavsett vad du har för åsikt.

Detta är inte en fråga om respekt. Det är du som gör en sakfråga (max tillåten hastighet) till en personlig sak (jag är så jävla speciell så jag får göra som jag vill).

Vågar med gott samvete påstå att svinet är du.

Inte heller är det en åsikt att man ligger och kör i högerfilen och kör om i vänsterfilen. Ligg i högerfilen och slipp situationen. Det är inte din uppgift att bedöma hur min inställning och åsikt stämmer överens med reglerna och sedan straffa mig. Ligg till höger och låt mig åka i vänsterfilen. Har du problem med det bör du nog skaffa dig en riktig hobby.
Citera
2018-05-16, 11:28
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
Du har helt fel, jag vill fram, har ingen förhoppning om uppfostran eller straff. Ligger den laglydige även i riktigt fil, det vill säga icke omkörningsfilen, så kan vi båda samexistera utan att störa varandra... precis som på samma sätt att jag byter fil till högerfilen tillfälligt när snabbare bil kommer upp bakifrån. Att jag riskerar böter för min överträdelse är en kalkylerad risk som jag tar som inte du eller någon annan än jag och polisen har att göra med - du kan inte heller på något sätt avgöra mina färdigheter i att köra bil på grund av min inställning att de som inte respekterar trafikflödet är idioter.

Om någon ligger i vänsterfilen en längre stund och skapar skäl till att situationen uppstår har de ingen ursäkt, det enda jag vet är att de inte har koll på läget. Tänker du inte respektera hastighetsbegränsningarna åt båda håll, ligg kvar i högerfilen... hur svårt ska det vara?! Då uppstår aldrig situationen.

Jag hetsar sällan upp mig, men jag finner andra grejer betydligt roligare än att sitta i en bil på svenska vägar.

Så jag har fel menar du?

Om vi jämför det jag skrivit och det du skrivit, vem tror du Trafikverket och körskolorna skulle anse hade rätt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback