Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-16, 08:41
  #1
Medlem
Vi hade förra året två fiskmåsar som häckade på kommunens mark i området där vi bor. Det är mitt i centrum. Detta var mycket problematiskt då fåglarna attackerar HELA tiden. Efter förra säsongen mailade jag därför till kommunen för att få hjälp inför denna häckningsperioden. Kommunen bad mig återkomma med ritning och bild på platserna där bona var - vilket jag gjorde. De skulle därefter "se om de kunde göra något". Jag har verkligen legat på dem och sagt att de måste agera. (För er info har jag en ganska grav fågelfobi, men det hör egentligen inte till historien). Jag har fått information om att om det hade vart på fastighetsägarens mark har de skyldighet att förebygga. Har inte kommunen samma skyldigheter om det är på deras mark?

Nu har en av de jäklarna i alla fall lagt sig i boet igen och det dröjer nog inte länge förrän äggen kläcks. Jag mailade då igen till kommunen och sa att risken att någon tar saken i egna händer är stor. Det är här vi är nu. Jag har ju den här jäkla fobin så jag vet inte vad jag vågar göra. (Ja, jag vet att det är löjligt). Min tanke var att hälla en flaska vatten över boet uppifrån och "spola bort" det. Men vad kommer måsjäkeln göra då? Döda mig?

Haha, tacksam för lite råd. Och om jag har någon rätt att få hjälp från kommunen och kan strida vidare.
Citera
2018-05-16, 08:52
  #2
Medlem
Fiskmåsar attackerar inte människor, om dom inte känner sig hotade. Håll dig borta från boet.
Citera
2018-05-16, 08:55
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kmh8205
området där vi bor. Det är mitt i centrum. .. (Ja, jag vet att det är löjligt). Min tanke var att hälla en flaska vatten över boet uppifrån och "spola bort" det. Men vad kommer måsjäkeln göra då? Döda mig?

Haha, tacksam för lite råd. Och om jag har någon rätt att få hjälp från kommunen och kan strida vidare.

Vart är detta boet? Är det på taket av ett höghus så kan du mycket väl råka dö om de får dig att vingla ut och slå ihjäl dig.
Citera
2018-05-16, 08:59
  #4
Medlem
JussiBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Fiskmåsar attackerar inte människor, om dom inte känner sig hotade. Håll dig borta från boet.

Det stämmer inte. Jag har blivit attackerad av fiskmåsar då jag gick i godan ro på trottoaren. Dom är riktigt vidriga fåglar och mycket aggressiva.
Citera
2018-05-16, 09:01
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Fiskmåsar attackerar inte människor, om dom inte känner sig hotade. Håll dig borta från boet.

Okej, boet är på ett litet berg bredvid trottoaren. Hotet den upplever när jag och min hund går förbi kan jag inte säga vad det beror på. Mer än att jag åtskilliga gånger fått den dykandes ner mot mig utan att jag anser att jag hotar den när jag går förbi.
Citera
2018-05-16, 09:02
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JussiB
Det stämmer inte. Jag har blivit attackerad av fiskmåsar då jag gick i godan ro på trottoaren. Dom är riktigt vidriga fåglar och mycket aggressiva.

Eller hur! Så säger kommunen att det är en del av miljön när man bor vid kusten. Det är väl först när någon blivit blind eller allvarligt skadad av en attack som dom gör något åt det på riktigt.
Citera
2018-05-16, 09:03
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Vart är detta boet? Är det på taket av ett höghus så kan du mycket väl råka dö om de får dig att vingla ut och slå ihjäl dig.

Boet är på ett litet berg vid trottoaren. Det går en trappa upp på ena sidan av berget så man kan ganska lätt komma nära inpå bakifrån om man är lite ninja.
Citera
2018-05-16, 09:09
  #8
Medlem
Fotbollspucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kmh8205
Boet är på ett litet berg vid trottoaren. Det går en trappa upp på ena sidan av berget så man kan ganska lätt komma nära inpå bakifrån om man är lite ninja.

Köp en kolsyrepistol, du har gjort allt vad du kan.
Ha pistolen i en ryggsäck när du går, det är lagligt.
Om du mot förmodan skulle bli stoppad av Polisen så ska du till en vän eller familj och skjuta på deras tomt med ett rejält kulfång.
Citera
2018-05-16, 09:10
  #9
Medlem
JussiBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kmh8205
Eller hur! Så säger kommunen att det är en del av miljön när man bor vid kusten. Det är väl först när någon blivit blind eller allvarligt skadad av en attack som dom gör något åt det på riktigt.

Jag bor inte ens vid kusten, utan i en större stad det har hänt mig två gånger i samma område. Det måste ju ha att göra med att det är i närheten av deras bo, men det måste ju ändå åtgärdas. Får du en näbb i ögat blir du troligtvis blind.

Det är dessutom ganska svårt att värja sig mot dom. Kommunen borde skjuta av lite måsar. Annars kan du ju förstöra boet. Det är troligen det bästa sättet. Smyg dit någon kväll och släpp en stor sten i boet.
__________________
Senast redigerad av JussiB 2018-05-16 kl. 09:15.
Citera
2018-05-16, 09:14
  #10
Medlem
Qusimotos avatar
Mata dom med gift så är problemet löst
Citera
2018-05-16, 09:28
  #11
Medlem
Under häckning är i princip alla fåglar fredade. Osannolikt att kommunen skulle göra något nu. Det man kan göra är att störa inför häckningen, så att fåglarna använder en annan plats. Sedan kan man fråga sig varför de häckar just där. Det ena är förstås att platsen är lämplig. Gör den olämplig! Men inte nu. Sedan har de uppenbarligen tillgång till mat. Var? Dåligt skötta soptunnor? Många uteserveringar? Soptipp?
Citera
2018-05-16, 09:30
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kmh8205
Okej, boet är på ett litet berg bredvid trottoaren. Hotet den upplever när jag och min hund går förbi kan jag inte säga vad det beror på. Mer än att jag åtskilliga gånger fått den dykandes ner mot mig utan att jag anser att jag hotar den när jag går förbi.

Utanför lag och ordning kan du nog fantisera bättre saker än hälla en flaska vatten .
klart att det inte hjälper med lite vatten, du lär mest skita ner dig om du har sån fobi.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback