Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-15, 21:03
  #1
Medlem
Roidberts avatar
Jag upptäckte igår morse ett stort blåmärke på vänster arm, och har idag upptäckt ett blåmärke på den högra. Vad kan det bero på? Känner mig nojig och vill gärna höra era teorier. Har kört en "blast" under ca en månad på kanske 1000mg test och "50mg" dbol per dag (en del av testosteronet kan jag bekräfta är kraftigt underdoserat, och dbol tillhör samma märke, därav uppskattningen).

HB låg på 179 och EVF på 0.53 för en månad sedan om det kan vara relaterat. Det är förmodligen högre nu. Planen är just nu att sänka till TRT dos eller t.o.m. hoppa av tills det är avklarat. Kanske jag är hypokondrisk just nu. Man känner sig i alla fall inte odödlig och det är inte så kul.

Kan även tillägga att jag har lätt för att blöda näsblod. Det är främst om jag snyter mig mycket, men jag har vaknat upp och blött från näsan 3-4ggr under de senaste månaderna.
__________________
Senast redigerad av Roidbert 2018-05-15 kl. 21:05.
Citera
2018-05-15, 21:08
  #2
Medlem
Låter som de första stegen i leukemi, då uppträder ofta stora blåmärken som du beskriver
Citera
2018-05-15, 21:10
  #3
Medlem
Roidberts avatar
Efter att ha läst trådar på andra brädor misstänker jag att det beror på Omega 3 samt aspirinet jag tar för att förhindra att blodet blir tjockt... Alltså att man har gått för långt för att kontra bieffekterna och att det har blivit ett problem i sig.
Citera
2018-05-15, 21:11
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Kan det vara så enkelt förklarat att "blåmärket" är exakt precis på det ställe du tog den förbjudna sprutan?

-I fredags fick jag en spruta (helt laglig sådan) i högerarmen, på söndagen blev det ett "blåmärke".
Försvann idag.
Citera
2018-05-15, 21:23
  #5
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Kan det vara så enkelt förklarat att "blåmärket" är exakt precis på det ställe du tog den förbjudna sprutan?

-I fredags fick jag en spruta (helt laglig sådan) i högerarmen, på söndagen blev det ett "blåmärke".
Försvann idag.

Borde ha nämnt att jag inte injicerar i armarna. Misstänker som sagt att jag har gått till överdrift med Omega 3 och aspirin nu när jag tänker efter. Tar 5000mg fiskolja/dag och en halv tablett aspirin (250mg) per vecka i dagsläget.

Min farsa började prata om blodproppar när han såg mina märken, och då stirrade man sig blind på det och slängde i sig en aspirin tablett . Nåja, det var inte 10st i alla fall.
Citera
2018-05-15, 21:40
  #6
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Borde ha nämnt att jag inte injicerar i armarna. Misstänker som sagt att jag har gått till överdrift med Omega 3 och aspirin nu när jag tänker efter. Tar 5000mg fiskolja/dag och en halv tablett aspirin (250mg) per vecka i dagsläget.

Min farsa började prata om blodproppar när han såg mina märken, och då stirrade man sig blind på det och slängde i sig en aspirin tablett . Nåja, det var inte 10st i alla fall.

Okej. Fortsätter med frågor:
Har du tidigare haft tendens till att få blåmärken? -Lätt att få blåmärken då alltså.
Tar du ofta acetylsalicylsyra, typ varje dag? -Acetylsalicylsyra ger lättare blödningar, och blåmärken är faktiskt en typ av blödning.

Acetylsalicylsyra ("aspirin") skyddar väldigt bra mot blodproppar, men har nackdelen att samtidigt öka blödningsrisken en hel del, exempelvis blåmärken i lindrigaste fall. (Acetylsalicylsyra "tunnar ut blodet" enkelt förklarat, eller minskar blodet att levra sig lite bättre förklarat).

Sedan har åldern också en betydelse: Fram tills jag var kanske 20, fick jag jäkligt lätt blåmärken, nu är det 30 år sedan och får "aldrig" blåmärken längre. Farsan hade lika, exakt lika, nu är han pensionär minst sagt, och får lätt blåmärken igen..

Är du typ 20 eller är du typ 70-80?
(I "lagom ålder", dvs. det folk kallar för "vuxna" är det rätt ovanligt att lätt få blåmärken).
Men det är helt individuellt, som sagt.
Citera
2018-05-15, 21:56
  #7
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Okej. Fortsätter med frågor:
Har du tidigare haft tendens till att få blåmärken? -Lätt att få blåmärken då alltså.
Tar du ofta acetylsalicylsyra, typ varje dag? -Acetylsalicylsyra ger lättare blödningar, och blåmärken är faktiskt en typ av blödning.

Acetylsalicylsyra ("aspirin") skyddar väldigt bra mot blodproppar, men har nackdelen att samtidigt öka blödningsrisken en hel del, exempelvis blåmärken i lindrigaste fall. (Acetylsalicylsyra "tunnar ut blodet" enkelt förklarat, eller minskar blodet att levra sig lite bättre förklarat).

Sedan har åldern också en betydelse: Fram tills jag var kanske 20, fick jag jäkligt lätt blåmärken, nu är det 30 år sedan och får "aldrig" blåmärken längre. Farsan hade lika, exakt lika, nu är han pensionär minst sagt, och får lätt blåmärken igen..

Är du typ 20 eller är du typ 70-80?
(I "lagom ålder", dvs. det folk kallar för "vuxna" är det rätt ovanligt att lätt få blåmärken).
Men det är helt individuellt, som sagt.

Har inte fått blåmärken på det här sättet förut, nej. Det uppstod under sömnen. Har tagit 250mg aspirin per vecka, fördelat på två tillfällen (de dagar jag injicerar). Är 29.
Citera
2018-05-15, 22:05
  #8
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Har inte fått blåmärken på det här sättet förut, nej. Det uppstod under sömnen. Har tagit 250mg aspirin per vecka, fördelat på två tillfällen (de dagar jag injicerar). Är 29.

Sover du kanske "oroligt", dvs. viftar med armarna i sömnen och slår i sänggaveln?

-Löjligt nog så hade jag blåmärken på smalbenen som jag inte fattade varför de fanns.. Satte upp en bevakningskamera (jo det är sant!) för att kolla vad fan som hände. Filmerna visade att jag "sparkade" i sömnen, och slog in benen i sängens fotgavel! -Tog bort fotgaveln, och problemet blev löst..

Sedan låter det väldigt knepigt om naturen skulle "begåvat oss män" med testosteron, om biverkningen är blödningar? -Testosteron är ju ett hormon som gör oss starka och ska skydda våra kvinnor och barn.. (Knepigt då om testosteronet gör oss mer "lättskadade" med blödningar alltså..)
Men allt beror på dos givetvis.
Citera
2018-05-16, 09:43
  #9
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Sover du kanske "oroligt", dvs. viftar med armarna i sömnen och slår i sänggaveln?

-Löjligt nog så hade jag blåmärken på smalbenen som jag inte fattade varför de fanns.. Satte upp en bevakningskamera (jo det är sant!) för att kolla vad fan som hände. Filmerna visade att jag "sparkade" i sömnen, och slog in benen i sängens fotgavel! -Tog bort fotgaveln, och problemet blev löst..

Sedan låter det väldigt knepigt om naturen skulle "begåvat oss män" med testosteron, om biverkningen är blödningar? -Testosteron är ju ett hormon som gör oss starka och ska skydda våra kvinnor och barn.. (Knepigt då om testosteronet gör oss mer "lättskadade" med blödningar alltså..)
Men allt beror på dos givetvis.

Just den natten skulle jag säga det, ja. Både snarkade och gnisslade tänder under de första 3-4h jag sov (tjejen låg bredvid och försökte sova medan jag snarkade som en gris). Har dock inte fått blåmärken efter sömnen tidigare, och när blåmärken började dyka upp på även den andra armen blev jag nojig.
Citera
2018-05-16, 10:06
  #10
Medlem
Sigstens avatar
Ärligt talat så känns det som att professionell hjälp är bäst. Du är ute på djupt vatten nu. Tänk på att din hälsa är det viktigaste som finns.
Citera
2018-05-17, 03:37
  #11
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Aspirin och andra blodförtunnande så som omega 3 kan ge blåmärken. Har självt drabbats av det när jag tuggade aspirin på daglig basis för att tunna ut blodet pga högt HB.

/ Leffe
Citera
2018-05-21, 13:55
  #12
Medlem
Sänk dosen på allt, kombon ger högt bt och tunnare blod tadaa blåmärken...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback