Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-12, 23:30
  #1
Moderator
Popesizes avatar
OBS Wall of text
Jag vet inte hur många av er som känner till det som kallas Comicsgate. Men då jag såg att 44 svenskar har förhandsbokat Richard C. Meyer's/Diversity & Comic's/Ya boi Zack's graphic novel Jawbreakers, så chansar jag på att åtminstone en eller två av dem sitter här. Så jag valde att starta en tråd om det, för jag vill så gärna diskutera det även på svenska.

Det här är ett stort ämne, och det är svårt att täcka allt. Så nu till en början, väljer jag att fokusera på det senaste stora.

Richard C. Meyer (ett namn som alltid tydligen måste skrivas ut helt) driver Youtube-kanalen Diversity & Comics (drygt 68 tusen följare). Till en början så handlade det mest om att recensera serietidningar från Marvel och DC. Han hade kunskap och kontakter inom seriebranschen, och var väldigt frispråkig om vad han tyckte om serierna. Ett klassiskt betyg är att tidningen rivs sönder. Det här gjorde att ut hängdes ut vid sitt riktiga namn (doxxing), och blivit utnämnd som en av de mest inflytelserika inom seriebranschen. (och då jobbar han inte ens inom den) Han får ta mycket skit från "proffsen". I en grupp som blottades, så visade det sig att en del ville försöka trigga honom till att slå folk på käften under ett seriekonvent (Screencap). Mark Waid himself, skrev på sociala medier att om han fick reda på att Meyer skulle vara på ett konvent, så skulle han avbryta allt för att "tala" med Meyer. (screencap)

Meyer har även anklagats för att vara en misslyckad och avundsjuk serieskapare, och att han aldrig kommer att lyckas skapa en serie.
Så han skapar tillsammans med tecknaren Jon Malin och färgläggaren Brett Smith, serien Jawbreakers: lost souls, via crowdfunding. Under kampanjen fick de ihop ca 194500$. Och eftersom sidan Indiegogo, som den ligger på, går över till en in-demand-butik, när kampanjen är slut, så är de nu, i skrivande stund, inne på över en kvarts miljon dollar. (Vilket gör att de ligger bland topp-fem i sålda album under april månad) Och detta även utan någon som helst reklam inom seriemedia så som Bleeding cool, CBR och Daily Beast. (Indiegogo-kampanjen)

Till en början såg det ut som om de skulle sluta på ca 163000 dollar. Det som fick det att rusa upp med drygt 30K var när folk fick reda på att seriebutiksägare kom överens om att inte göra affärer med de som skulle ge ut seriealbumet. Antarctic Press, ett litet independentföretag, tog på sig att ge ut den, varpå några seriebutiker sa att de antingen inte ville ge ut själva Jawbreakers eller ens någonting alls från AP. (screencap 1 screencap 2)

In kommer Mark Waid igen. På sin Facebooksida, så skrev han att han skulle ta kontakt med AP för att tala om för dem vilken hemsk människa det är de skulle publicera serier utav. (screencap) Lite senare så annonserar AP att de, efter övervägande, inte kommer att publicera Jawbreakers.(screencap)

Så Meyer, Malin och Smith tvingas nu att bli sina egna utgivare, och Splatto Comics har skapats.

Som en liten epilog till detta, så kan ju även följande historia nämnas. Strax efter att AP drog tillbaka publikationen av Jawbreakers, så försvann Mark Waid helt och hållet från Sociala medier. I en tråd på Reddit, så berättar en hur ett rykte på 4chan, berättar om att Waid hade hotat AP som företrädare för Marvel Comics, vilket hade gjort deras chefredaktör CB Cebulski mycket sur på Waid, och beordrat honom att ta bort sig från allt vad sociala medier heter. Och efter hans kontrakt är ute, så har han inte mycket kvar med Marvel att göra. Han verkar vara rökt helt enkelt. (Reddit-tråd) (screencap utifall att)

Diversity and Comics på Youtube och Twitter

Och det här är bara en del av allt som har hänt inom Comicsgate

Jag tänkte att i den här tråden så kan vi diskutera allt som rör det så kallade Comicsgate. Inte bara ovanstående händelser. Det finns många kanaler på Youtube runt detta. Det är där det mesta av detta blir uttalat.

Är det någon mer än jag som håller koll på detta? Är det någon här på Flashback, förutom jag, som beställt Jawbreakers? (44 svenskar som sagt, av vad jag kunde se i en av DnC's videor)
Citera
2018-05-12, 23:49
  #2
Medlem
Glorkass avatar
Hade inte hört talas om den här grejen alls.

Fattar inte riktigt, är problemet att folk croudfundat nåt som inte blir av?

Fråga:
Det här med diversity... är personen i fråga för eller emot diversity i serier? Det avgör lite om jag ska fördjupa mig eller ej...
Citera
2018-05-13, 00:17
  #3
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
Hade inte hört talas om den här grejen alls.

Fattar inte riktigt, är problemet att folk croudfundat nåt som inte blir av?

Fråga:
Det här med diversity... är personen i fråga för eller emot diversity i serier? Det avgör lite om jag ska fördjupa mig eller ej...
"Problemet" är nog mer faktiskt att han lyckades få ihop en ordentlig crowdfunding. Folk vill läsa hans skapelse, trots att folk i branschen sa att han troligtvis inte skulle lyckats. Jawbreakers är planerad att släppas i September, om jag fattat rätt
Och apropå hans namn.
Marvel har satsat väldigt hårt på mångfald(diversity), vilket har gjort att flera karaktärer också har blivit så kallade Social Justice Warriors, och deras serier har blivit väldigt "preachy". Åsikterna har blivit viktigare än själva historien. och som nämnt, är även många av serieförfattarna på sociala medier likadana. Åsiktsmotståndare kallas för fördomsfulla och blir blockade med mera. Titeln Champions (Skriven av ovan nämnda Mark Waid), sågas utav många på grund av ovanstående mångfaldsproblematik och SJW-inställning

Marvel har alltid haft en mångfald. Men många av de karaktärerna har vuxit fram under tiden. Ingen eller få klagar på karaktärerna som kom till under blaxploation-eran eller andra karaktärer som är homo- eller bisexuella. Men här har vi blivit "påtvingade" mångfalden, då de helt sonika byter ut en del karaktärer, eller ger gamla inarbetade karaktärer nya drag som de aldrig visat tecken på tidigare, vilket får många att sparka bakut.
Så namnet är nog valt med glimten i ögat.
Citera
2018-05-13, 13:39
  #4
Medlem
Lakitus avatar
Jag har hört talas om detta via en podcast jag lyssnar på. Jag har aldrig varit intresserad av serietidningar, men det är intressant att få reda på att hela den branschen har tagits över av indentitetspolitiska extremister. Som jag fattat det bedriver de olaglig konkurrens mot alla som inte följer deras ideologi genom att tvinga bort deras tidningar från förlag och affärer.

Många större bolag har tydligen förlorat massor av pengar då ingen vill köpa Fantomen som transsexual HTBQ-kämpe som slåss mot polska nationalister. Hursomhelst så ska Diversity and Comics intervjuas av en person ansluten till den podcasten jag lyssnar på, så jag ska länka till det så fort det släpps.
Citera
2018-05-14, 09:32
  #5
Medlem
Lakitus avatar
Här är den utlovade intervjun: https://www.youtube.com/watch?v=EIf5...bwdLwvsFuMc4-6
Citera
2018-05-14, 10:53
  #6
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lakitu
Här är den utlovade intervjun: https://www.youtube.com/watch?v=EIf5...bwdLwvsFuMc4-6
Tack. Skall lyssna på det lite senare när jag kommer hem.

Under tiden så kan jag passa på att rekommendera denna relativt djuplodande och övergripande artikel från en sida som heter Medium. Jag vet inte riktigt vad medium är för typ av sida. Men den verkar innehålla olika typer av debattartiklar. (troligtvis från en högerinriktad plattform)
https://medium.com/@charlesrobertrod...l-3a47b7eb78bc
Citera
2018-05-15, 16:58
  #7
Medlem
Imirons avatar
Jag slutade i princip läsa Marvel efter brand new day, så jag vet inte varför jag bryr mig, men jag ska nog fan ta och beställa Jawbreakers. Inte för att jag hatar "diveristy in comics", utan för att jag hatar de höga hästarna delar av branschen sitter på.

Om man på kort tid gör headlinesen Thor, Hulk, Iron Man och Wolverine till brudar allihopa så är det ju påtvingat. Det är bara ett exempel, finns ju en hel del annat SJW-trams. Läser som sagt inte Spider-Man längre, men har förstått det som att han svarta killen kommit att bli uppskattad, men han blev ju inte nerkörd i halsen på folk från ingenstans. Förstår inte varför de inte tar och BYGGER nya karaktärer istället för att försöka parasita på etablerade karaktärer.

Så här i efterhand kan jag förstå att det var en grej att Black Panther var svart och att Daredevil är handikappad, men det var aldrig något jag tänkte på när jag var liten. Det är liksom bara något de är och det är balla ändå. Även förstått det som att många tyckte Kamala Khan var OK, och även om de tar namnet Miss Marvel så var det iaf ingen superstor karaktär, och hon fick ju ändå gå vidare och bli Captain Marvel (gillade för övrigt gamla Carol Danvers, men vet inte hur hon blivit nu) så var väl rimligt. Men det kanske är ett rimligt sätt att göra det på.

Hur som så hatar jag grejen när serieskaparna på bara "den här säljer inte för att våra läsare är idioter, läsarna måste ändra sig". Det provocerar mig. Fan, jag vill bara läsa när Spider-Man eller Wolverine sparkar arsle. Visst, en del politik får gärna vara med, men det måste ju göras med lite jävla finess. Att serieskaparna varit lata och allmänt sämst är fan inte läsarnas fel. Och därför blir jag taggad på att köpa Jawbreakers.
Citera
2018-05-15, 19:49
  #8
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Jag slutade i princip läsa Marvel efter brand new day, så jag vet inte varför jag bryr mig, men jag ska nog fan ta och beställa Jawbreakers. Inte för att jag hatar "diveristy in comics", utan för att jag hatar de höga hästarna delar av branschen sitter på.

Om man på kort tid gör headlinesen Thor, Hulk, Iron Man och Wolverine till brudar allihopa så är det ju påtvingat. Det är bara ett exempel, finns ju en hel del annat SJW-trams. Läser som sagt inte Spider-Man längre, men har förstått det som att han svarta killen kommit att bli uppskattad, men han blev ju inte nerkörd i halsen på folk från ingenstans. Förstår inte varför de inte tar och BYGGER nya karaktärer istället för att försöka parasita på etablerade karaktärer.

Så här i efterhand kan jag förstå att det var en grej att Black Panther var svart och att Daredevil är handikappad, men det var aldrig något jag tänkte på när jag var liten. Det är liksom bara något de är och det är balla ändå. Även förstått det som att många tyckte Kamala Khan var OK, och även om de tar namnet Miss Marvel så var det iaf ingen superstor karaktär, och hon fick ju ändå gå vidare och bli Captain Marvel (gillade för övrigt gamla Carol Danvers, men vet inte hur hon blivit nu) så var väl rimligt. Men det kanske är ett rimligt sätt att göra det på.

Hur som så hatar jag grejen när serieskaparna på bara "den här säljer inte för att våra läsare är idioter, läsarna måste ändra sig". Det provocerar mig. Fan, jag vill bara läsa när Spider-Man eller Wolverine sparkar arsle. Visst, en del politik får gärna vara med, men det måste ju göras med lite jävla finess. Att serieskaparna varit lata och allmänt sämst är fan inte läsarnas fel. Och därför blir jag taggad på att köpa Jawbreakers.
Carol Danvers kallas nu mer skämtsamt för Carl Manvers då hon har gått från detta till detta
Citera
2018-05-15, 22:49
  #9
Moderator
Popesizes avatar
http://www.breitbart.com/tech/2018/0...graphic-novel/

Nu har även Breitbart fått reda på den här historien.
Jag undrar hur stort det kan bli...
Citera
2018-05-15, 23:02
  #10
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Carol Danvers kallas nu mer skämtsamt för Carl Manvers då hon har gått från detta till detta
Jo, jag vet. Har dock inte läst SJW Carol Danvers, men gillade det lilla jag läst av den gamla. Minns det som att hon hade en hel del problem, vilket gjorde henne lite intressant.

Jag har egentligen inget problem med att man minskar brösten och klär på damerna lite, tyckte t.ex. att bilden på den afrikanska kvinnan i Jawbreakers kändes lite väl överdriven, men den här jävla idiotgrejen att man aldrig kan hålla ngt på en rimlig nivå, utan nej, vi kan inte klä på kvinnorna lite och ge lite mer utrymme till annorlunda hjältar, utan vi ska fan byta ut hela Avengers till SJW samtidigt... Suck.
Citera
2018-05-16, 00:03
  #11
Medlem
Imirons avatar
Efter att ha kollat lite online kring detta så är det ju uppenbart att diverse professionella manusförfattare och tecknare ballat ur totalt. Och då menar jag inte med SJW-grejen, vill Disney göra sånt så får de väl göra det, men hur de bahandlar och skriver om folk som helt enkelt tycker att de nuvarande serietidningarna är skit. Kallar folk som helt uppenbart inte är nazister för just nazister, talar om våld och om att tysta folk etc. Förstår faktiskt inte hur Marvel och Disney kan låta det fortgå. Det ser extremt illa ut.

Med nya Avengers verkar de ju i princip erkänt att det var mindre lyckat att gå full SJW, så varför inte täppa igen käften på personal som aktvit skrämmer bort ens kundbas?
Citera
2018-05-19, 21:22
  #12
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lakitu
Här är den utlovade intervjun: https://www.youtube.com/watch?v=EIf5...bwdLwvsFuMc4-6
Har nu lyssnat på intervjun. Inget direkt nytt under solen för min del. Men ändå intressant att höra lite runt det juridiska tänket om fallet
Han har en uppföljning där han går intervjun och går in lite djupare på de olika punkterna. Hans reaktion när han läser intervjun med Mark Waid från Bleeding Cool är intressant.
Uppföljningen är på ca 45 minuter https://youtu.be/biTqUvz6ke8
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback