Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-15, 00:11
  #25
Medlem
zuppja0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaLoca
Tapas ska inte vara dyrt. Man känner sig blåst.
Detta!
Citera
2018-05-15, 01:05
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HierosGamos
Sorry men jag måste få lätta på trycket.

Som rubriken säger:
Är det fler än jag som hatar konceptet Tapas?

Tapas alltså. Så fort man ska ut och äta med folk ska nån jävel föreslå tapas. Trött som man kan vara så orkar man inte tjafsa när fler verkar tycka det är en bra idé, men inuti så är man lack så in i helvete.
Väl framme får man nån stor jävla meny med 67 olika rätter som alla ska sitta och försöka komma överens om.
Jag gillar vitlöksräkor! Jag vill ha minihamburgare! Kan vi inte köra två av den där?

Sen kommer servitrisen förbi för sjunde gången utan att gruppen hunnit fundera klart än.
När väl beställningen är gjord och börjar komma in så är det alltid fel på nått. Det saknas nått, eller man får fel rätt. Brödet är fan slut för länge sen också, och man fick en halvtorr bit var som man kunde doppa i lite olivolja.

Sen ska alla hålla på och drälla allt jävla oljedrypande skit mellan varandra, och man får nästan be om ursäkt för varje gram mat man lyckas ta för sig från de där lerkrukorna. Är det mitt russin kvar i den där?

Middagen kan sen summeras upp till att man har fått i sig 1 räka, två potatisbitar, en fjärdedels kronärtskocka, och till sist kunde man roffa åt sig nått fat som ingen annan gillade där kan fick slicka rent skålen efter nån paprikaröra som fanns kvar.
Har man haft lite tur lyckades man i alla fall sätta ett gott glas rött vin. Det får man vara nöjd med.

Sen ska notan delas upp också, och har man tur så är det åtminstone ett sällskap som accepterar splittad nota så man kan betala och dra vidare. Boom! 400kr var för den här skiten. Man är dessutom hungrigare än när man klev in. Likadant varenda jävla gång. Varför lär man sig aldrig?

Så jävla värdelöst med Tapas.

Ha en fortsatt fin kväll.

Också irriterande med tapas är att det mest är billig mat som kostar väldigt lite pengar och kunskap att tillverka. Mycket billigt snacks kallas tapas. En brödbit, en liten ostbit, lite färdiga oliver, lite skinkskivor, konserver med kronärtskocka, inlagda färdiggrejer, snabbstekta minipaprikor med ”wow” salt på, några jätteräkor islängda i het olja med vitlök i 1 min är ungefär så avancerat det blir. Det är inte värt pengarna.

Tapas är skräp. Även i Spanien. Jag har bott där i 5 år så jag har provat.

Men jag är extra bitter eftersom att jag upptäckte att jag var glutenintolerant där. Allt jag kan äta är dyrt eller äckligt, särskilt där när typ allt innehåller bröd och annat jag inte kan äta utan att bli sjuk. Men ändå!
__________________
Senast redigerad av jagharfritid 2018-05-15 kl. 01:17.
Citera
2018-05-15, 01:23
  #27
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siasoss
Tapas är av nån anledning verkligen en tjej grej i Sverige. Alla tjejer älskar det sociala i det å de små portionerna medan killarna hatar det å vill ha en egen jätte portion eller stor buffé. Lustigt

Japp. För dem är det ju inte dyrt, de kan ta tre stycken. Sedan kan de småäta chips, godis och choklad hela kvällen efter och bli smällfeta. Som man vill jag äta mig mätt på riktig mat istället.
Citera
2018-05-15, 01:28
  #28
Medlem
itsurewasntmes avatar
Trodde tills jag läste en tredje gång att inlägget var ”Är det fler än jag som heter tapas.” Skönt ändå att det inte stämde.

OnT: Tapas är skitgott som vällagad plockmat. Snabbköps och skitkrogars tapas är inte tapas, det är skitmat.
Citera
2018-05-15, 01:34
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsurewasntme
Trodde tills jag läste en tredje gång att inlägget var ”Är det fler än jag som heter tapas.” Skönt ändå att det inte stämde.

OnT: Tapas är skitgott som vällagad plockmat. Snabbköps och skitkrogars tapas är inte tapas, det är skitmat.

Jag säger inte emot/är negativ när jag frågar vilka rätter som är det positiva du beskriver?
Citera
2018-05-15, 01:54
  #30
Medlem
regndroppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
I Sverige ger man inte dricks. Det gör jag aldrig.
This, är inte alls samma grej att dricksa här som exempelvis Italien.

Ont: Käkat tapas vid två tillfällen och måste säga att ingen av gångerna vart jag imponerad. Inte speciellt prisvärt heller.
Citera
2018-05-15, 02:52
  #31
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZrankFane
När det är dags för betalning finns det alltid en och annan som inte har den blekaste om hur man ger dricks. Så frågan om hur mycket man ska ge brukar komma på tals.
Ger du dricks till pizzaturken på hörnan som slänger dina hämtpizzor i ett par kartonger också?
-Är väl bara att säga: Inget för jag hämtade mitt käk själv.
-Dricksar folk på lunchsyltor med buffe också?


Tycker Tapas är helt ok Käk... men skulle jag dela allt med alla och sen betala dricks för ingenting så håller jag med TS.
Citera
2018-05-15, 06:04
  #32
Avstängd
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XX-Ambar
Tapas ska man käka i baren, precis som man gör i Spanien. Inte sitta vid ett jävla bord. Man har alla tapas inom synhåll då i små fack, sen har man självklart små ölglas på 2 dl som konstant fylls på.
Det Svenska konceptet suger negerkuk!
Åsså kom den där. ”I Sverige äter vi inte riktig tapas/kinamat/texmex/indiskt/pizza/whatever”.

Jag har varit på en tapasrestaurang i Barcelona och då åt man vid bord. Och det var bara spanjorer som var gäster. Så du har fel och kan suga vidare.
Citera
2018-05-15, 06:09
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HierosGamos
Sorry men jag måste få lätta på trycket.

Som rubriken säger:
Är det fler än jag som hatar konceptet Tapas?

Tapas alltså. Så fort man ska ut och äta med folk ska nån jävel föreslå tapas. Trött som man kan vara så orkar man inte tjafsa när fler verkar tycka det är en bra idé, men inuti så är man lack så in i helvete.
Väl framme får man nån stor jävla meny med 67 olika rätter som alla ska sitta och försöka komma överens om.
Jag gillar vitlöksräkor! Jag vill ha minihamburgare! Kan vi inte köra två av den där?

Sen kommer servitrisen förbi för sjunde gången utan att gruppen hunnit fundera klart än.
När väl beställningen är gjord och börjar komma in så är det alltid fel på nått. Det saknas nått, eller man får fel rätt. Brödet är fan slut för länge sen också, och man fick en halvtorr bit var som man kunde doppa i lite olivolja.

Sen ska alla hålla på och drälla allt jävla oljedrypande skit mellan varandra, och man får nästan be om ursäkt för varje gram mat man lyckas ta för sig från de där lerkrukorna. Är det mitt russin kvar i den där?

Middagen kan sen summeras upp till att man har fått i sig 1 räka, två potatisbitar, en fjärdedels kronärtskocka, och till sist kunde man roffa åt sig nått fat som ingen annan gillade där kan fick slicka rent skålen efter nån paprikaröra som fanns kvar.
Har man haft lite tur lyckades man i alla fall sätta ett gott glas rött vin. Det får man vara nöjd med.

Sen ska notan delas upp också, och har man tur så är det åtminstone ett sällskap som accepterar splittad nota så man kan betala och dra vidare. Boom! 400kr var för den här skiten. Man är dessutom hungrigare än när man klev in. Likadant varenda jävla gång. Varför lär man sig aldrig?

Så jävla värdelöst med Tapas.

Ha en fortsatt fin kväll.

Jag instämmer helt. Jag tycker inte tapas är särskilt gott, det ska jämt vara så märkliga grejer, så jag brukar försöka undvika det. Men ibland så hamnar man ändå på något Tapas-ställe för att någon som fyller år tycker att det är så festligt.
Efter att gått igenom menyn med oljedränkt paprika, honungsdoppad rödlök och annan skit så hittar man tillslut 3-4 rätter som man kan tänka sig att äta och bli mätt på. Det kanske blir lite minihamburgare och liknande för mig och de andra beställer syrade grönsaker och annat oätligt.
Men, när maten kommer in så roffar de andra åt sig från (eller "smakar") mina fat och lämnar de äckliga sura, söta och blöta grönsakerna de själva beställde!

Inser man att man beställt något äckligt så beställ in något nytt då! Ät inte upp det jag beställde för att bli mätt. Måste jag beställa 8 rätter till mig för att bjuda bort hälften till andra som chansar på att de kanske gillar sura, pungsvettiga vitlöksknippen?
Citera
2018-05-15, 06:20
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HierosGamos
Sorry men jag måste få lätta på trycket.

Som rubriken säger:
Är det fler än jag som hatar konceptet Tapas?

Tapas alltså. Så fort man ska ut och äta med folk ska nån jävel föreslå tapas. Trött som man kan vara så orkar man inte tjafsa när fler verkar tycka det är en bra idé, men inuti så är man lack så in i helvete.
Väl framme får man nån stor jävla meny med 67 olika rätter som alla ska sitta och försöka komma överens om.
Jag gillar vitlöksräkor! Jag vill ha minihamburgare! Kan vi inte köra två av den där?

Sen kommer servitrisen förbi för sjunde gången utan att gruppen hunnit fundera klart än.
När väl beställningen är gjord och börjar komma in så är det alltid fel på nått. Det saknas nått, eller man får fel rätt. Brödet är fan slut för länge sen också, och man fick en halvtorr bit var som man kunde doppa i lite olivolja.

Sen ska alla hålla på och drälla allt jävla oljedrypande skit mellan varandra, och man får nästan be om ursäkt för varje gram mat man lyckas ta för sig från de där lerkrukorna. Är det mitt russin kvar i den där?

Middagen kan sen summeras upp till att man har fått i sig 1 räka, två potatisbitar, en fjärdedels kronärtskocka, och till sist kunde man roffa åt sig nått fat som ingen annan gillade där kan fick slicka rent skålen efter nån paprikaröra som fanns kvar.
Har man haft lite tur lyckades man i alla fall sätta ett gott glas rött vin. Det får man vara nöjd med.

Sen ska notan delas upp också, och har man tur så är det åtminstone ett sällskap som accepterar splittad nota så man kan betala och dra vidare. Boom! 400kr var för den här skiten. Man är dessutom hungrigare än när man klev in. Likadant varenda jävla gång. Varför lär man sig aldrig?

Så jävla värdelöst med Tapas.

Ha en fortsatt fin kväll.
Måste ge dig rätt på i princip alla punkter. Ett rätt värdelöst sätt att äta på.
Vad är poängen med en oliv, en halv skiva grillad paprika i olja och en bit bröd. Varför inte bara en rejäl köttbit med potatis och sås.
Citera
2018-05-15, 06:21
  #35
Medlem
ps870s avatar
Jag har bara ätit det i Spanien. Gott billigt och smidigt. Stå i baren och käka och dricka öl samtidigt.
Sedan har jag iof kört det hemma ibland men då blir det kanske bara 5- 10 rätter.
Sättet TS beskriver låter som om han missförstått konceptet. Käka i baren istället.
Citera
2018-05-15, 06:37
  #36
Medlem
Jag håller med TS! Tapas har jag riktigt dålig egenskaper av. Av de anledningar som fler vart inne på redan. Sen hände det att jag gjorde skiten själv och då blev det mycket bättre, så jag har börjat ändra syn på tapas! Dock inte på restaurang oavsett i Spanien eller Sverige.
Brukar köra grill tapas med 3 sorter kött eller korv, 3 sorter grillad grönsaker och tre olika såser med 2 olika kalla grönsaker! Sen skär man bar allt i mindre bitar voilà!
Fast skulle man beställa det ute är kostnaden runt 2000:- galet. Och inte värt!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback