Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-14, 21:44
  #13
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZrankFane
När det är dags för betalning finns det alltid en och annan som inte har den blekaste om hur man ger dricks. Så frågan om hur mycket man ska ge brukar komma på tals.

Då visar du dem hur mycket de ska ge, utan att avslöja dig.
Citera
2018-05-14, 21:44
  #14
Medlem
LaLocas avatar
Tapas ska inte vara dyrt. Man känner sig blåst.
Citera
2018-05-14, 21:50
  #15
Medlem
ZrankFanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Då visar du dem hur mycket de ska ge, utan att avslöja dig.

Haha får försöka med det tills nästa gång jag blir tvingad till att äta tapas.
Citera
2018-05-14, 22:22
  #16
Medlem
Tapas är i Spanien inte tänkt att ätas som varken lunch eller middag. Spanjorer spenderar i allmänhet en betydligt större del av sitt liv på barer, man gör det mer eller mindre till sitt vardagsrum. Förr eller senare blir man lite småhungrig och kan då beställa in ett par tre mindre rätter att dela på några stycken. Med tanke på att normal middagstid i Spanien är ungefär när detta inlägg postas så är det ju nästan nödvändigt att ha grundat med lite tapas vid sextiden för att överleva...
Citera
2018-05-14, 22:28
  #17
Medlem
Tycker Tapas är toppen. Men då menar jag riktiga tapas och inte a la pinchos-style, halvfabrikat som är värmt i micron.

Jag delar ALDRIG när jag äter tapas. Jag ogillar att dela min mat, varför ska man göra det när man kan beställa egna rätter? Det är ju extra praktiskt när det dessutom är små portioner, då gör det inte så mycket om du råkar beställa nått du inte gillar, du blir ju inte ruinerad.

Beställer in 4-5 stycken åt mig själv och blir alltid proppmätt. Jag är dessutom petig med maten så Tapas är perfekt för då kan jag välja att beställa in lite av allt som låter gott och prova.
Jag förstår att tapas från början ska delas på men varför man envisas med det i Sverige, där man med allt annat inte delar, vet jag inte..
Citera
2018-05-14, 22:39
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cortada
Tycker Tapas är toppen. Men då menar jag riktiga tapas och inte a la pinchos-style, halvfabrikat som är värmt i micron.

Jag delar ALDRIG när jag äter tapas. Jag ogillar att dela min mat, varför ska man göra det när man kan beställa egna rätter? Det är ju extra praktiskt när det dessutom är små portioner, då gör det inte så mycket om du råkar beställa nått du inte gillar, du blir ju inte ruinerad.

Beställer in 4-5 stycken åt mig själv och blir alltid proppmätt. Jag är dessutom petig med maten så Tapas är perfekt för då kan jag välja att beställa in lite av allt som låter gott och prova.
Jag förstår att tapas från början ska delas på men varför man envisas med det i Sverige, där man med allt annat inte delar, vet jag inte..

För att svenskar är helt jävla besatta av att göra allting som härrör från något annat land på "rätt sätt"(vilket det allt som oftast inte blir ändå, på grund av ländernas kultur i övrigt i allmänhet skiljer sig åt). Det är väl mer att fyra-fem rätter för en person blir rätt dyrt, både i Sverige och Spanien.
Citera
2018-05-14, 22:43
  #19
Medlem
Pershagen76s avatar
Jag gillar tapas, mer i Spanien än i Sverige givetvis, är man ett sällskap så kan man bara be dem komma med en bra blandning som dom tror funkar, och sen fylla på med nytt om det behövs.

Jag tycker om konceptet med många olika smaker och att dela under en måltid.
Citera
2018-05-14, 23:04
  #20
Medlem
endymions avatar
En scharkbricka kan funka bra att dela på som förrätt.
Nackdelen är att det oftast är en jävla massa konstigt skit jag inte tycker om.

Skulle aldrig ta något sådant som huvudrätt.
Citera
2018-05-14, 23:05
  #21
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Vilken rolig tråd!!

Håller verkligen med TS, att dela tapas är inte kul.

Jag brukar prova olika sorter när jag är ute, tyvärr hinner jag inte prova mina tapas innan övriga i sällskapet (som alltid beställer sina favorit tapas) har roffat åt sej av min mat.

Åhhh jag bara måste smaka säger dom så man vet om man ska beställa detta nästa gång (vilket de aldrig gör).

Den roliga avslutningen på kvällen är när de klagar på det jag beställde, njjjjaaaa det var väl inte så gott säger dom.

:-)
Citera
2018-05-14, 23:23
  #22
Medlem
Jag håller med dig om priset, TS. Det kan bli sinnes dyrt. Vad kostar en liten rätt, typ 70-130 spänn?
Det kan bli svårt att äta sig mätt på tapas, men då har man givetvis beställt in för lite. Det blir lätt så när det är så jävla dyrt.

Tapas äter jag gärna utomlands, i billigare länder (typ Östeuropa) där priset är på kanske en tredjedel, alkoholen också mycket billigare. Det brukar alltid bli mat över eftersom man ofta beställer in för mycket.

Sen att tapas inte är samma sak i Sverige som i Spanien, som flera påpekat. Visst är det så. Men det är mycket mat och matkoncept som är annorlunda i Sverige än vad de är i ursprungslandet. Räcker väl med att jag bara nämner ordet kebabpizza....

Jag håller med dig TS, undvik tapas framförallt i Skandinavien.
Citera
2018-05-14, 23:24
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
För att svenskar är helt jävla besatta av att göra allting som härrör från något annat land på "rätt sätt"(vilket det allt som oftast inte blir ändå, på grund av ländernas kultur i övrigt i allmänhet skiljer sig åt). Det är väl mer att fyra-fem rätter för en person blir rätt dyrt, både i Sverige och Spanien.

Jag vet inte om jag tycker det är så dyrt. Men det kanske har med att göra att tapas ofta är en fullträff för mig. Jag gillar meze-liknande mat, där man kan äta lite av mycket olika saker.
4-5 tapas + läsk brukar hamna på 400 kr för mig, men då går jag därifrån väldigt mätt och nöjd över matens kvalité.
Jag tänker att om jag hade ätit förätt + huvudrätt + läsk a la carte på en vanlig resturang så hade det väl ändå landat på typ 350 kr..

Jag hade varit mer okej med att dela min mat om det inte hade varit för att svenskar rent generellt beter sig som gamar över mat. Det är alltid någon jävel som har stenkoll på vem som ätit vad och hur mycket.
Citera
2018-05-15, 00:06
  #24
Medlem
Tapas är av nån anledning verkligen en tjej grej i Sverige. Alla tjejer älskar det sociala i det å de små portionerna medan killarna hatar det å vill ha en egen jätte portion eller stor buffé. Lustigt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback