Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-14, 21:08
  #1
Medlem
HierosGamoss avatar
Sorry men jag måste få lätta på trycket.

Som rubriken säger:
Är det fler än jag som hatar konceptet Tapas?

Tapas alltså. Så fort man ska ut och äta med folk ska nån jävel föreslå tapas. Trött som man kan vara så orkar man inte tjafsa när fler verkar tycka det är en bra idé, men inuti så är man lack så in i helvete.
Väl framme får man nån stor jävla meny med 67 olika rätter som alla ska sitta och försöka komma överens om.
Jag gillar vitlöksräkor! Jag vill ha minihamburgare! Kan vi inte köra två av den där?

Sen kommer servitrisen förbi för sjunde gången utan att gruppen hunnit fundera klart än.
När väl beställningen är gjord och börjar komma in så är det alltid fel på nått. Det saknas nått, eller man får fel rätt. Brödet är fan slut för länge sen också, och man fick en halvtorr bit var som man kunde doppa i lite olivolja.

Sen ska alla hålla på och drälla allt jävla oljedrypande skit mellan varandra, och man får nästan be om ursäkt för varje gram mat man lyckas ta för sig från de där lerkrukorna. Är det mitt russin kvar i den där?

Middagen kan sen summeras upp till att man har fått i sig 1 räka, två potatisbitar, en fjärdedels kronärtskocka, och till sist kunde man roffa åt sig nått fat som ingen annan gillade där kan fick slicka rent skålen efter nån paprikaröra som fanns kvar.
Har man haft lite tur lyckades man i alla fall sätta ett gott glas rött vin. Det får man vara nöjd med.

Sen ska notan delas upp också, och har man tur så är det åtminstone ett sällskap som accepterar splittad nota så man kan betala och dra vidare. Boom! 400kr var för den här skiten. Man är dessutom hungrigare än när man klev in. Likadant varenda jävla gång. Varför lär man sig aldrig?

Så jävla värdelöst med Tapas.

Ha en fortsatt fin kväll.
Citera
2018-05-14, 21:10
  #2
Medlem
XX-Ambars avatar
Tapas ska man käka i baren, precis som man gör i Spanien. Inte sitta vid ett jävla bord. Man har alla tapas inom synhåll då i små fack, sen har man självklart små ölglas på 2 dl som konstant fylls på.
Det Svenska konceptet suger negerkuk!
Citera
2018-05-14, 21:15
  #3
Medlem
AquaRegias avatar
Jag kanske har missförstått alltihop, men tapas innebär väl inte per automatik att man helt plötsligt ska börja dela sin mat med hela sällskapet? Varför inte bara beställa några rätter var och äta det man själv beställt?
Citera
2018-05-14, 21:15
  #4
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HierosGamos
Middagen kan sen summeras upp till att man har fått i sig 1 räka, två potatisbitar, en fjärdedels kronärtskocka, och till sist kunde man roffa åt sig nått fat som ingen annan gillade där kan fick slicka rent skålen efter nån paprikaröra som fanns kvar.

Det låter som du är alldeles för försiktig med att ta för dig, eller så har du varit på fel ställen. Senast jag åt tapas (då var vi iofs två stycken, och var och en åt sina egna beställningar och inget annat, fyra rätter var) var både jag och min polare så stoppmätta att vi knappt lyckades resa oss från bordet.
Citera
2018-05-14, 21:22
  #5
Medlem
ZrankFanes avatar
Jag tycker att Pinchos i Norrköping lyckats helt okej med Tapas-konceptet. Det enda som inte är det minsta logiskt är att man beställer själv, hämtar maten själv och serverar i princip sig själv på egenhand. Och ändå har de mage att be om dricks. För vad då egentligen? Så går man därifrån och har gett 50-100kr till någon som sagt hej till en och visat oss till bordet...
Citera
2018-05-14, 21:25
  #6
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZrankFane
Och ändå har de mage att be om dricks.

Vadå? Ber de om dricks? Det har jag aldrig upplevt någonstans. Är det inte bara du som känner något slags undermedveten press?
Jag brukar inte snåla med dricks när servicen är bra, men på ett självserveringsställe? Aldrig!
Citera
2018-05-14, 21:31
  #7
Medlem
ZrankFanes avatar
Jo det är väl visserligen undermedvetet. Men när man är tillsammans med ett sällskap är det på något vänster inpräntat att man ska ge dricks för att respektera deras yrke och inte framstå som snål. Dessutom finns det ett fönster på appens sista fönster (man använder en app för att beställa och betala) där man har möjligheten att ge dricks.
Citera
2018-05-14, 21:32
  #8
Medlem
HierosGamoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia
Jag kanske har missförstått alltihop, men tapas innebär väl inte per automatik att man helt plötsligt ska börja dela sin mat med hela sällskapet? Varför inte bara beställa några rätter var och äta det man själv beställt?

Nej du har inte missförstått enligt mig, men när det är damer med i sällskapet så är det ju sååå mycket roligare att dela så alla kan smaka på lite olika.... Det är liksom lite kontinentalt. Det är så man äter nere i Europa serru!
Citera
2018-05-14, 21:33
  #9
Medlem
ZrankFanes avatar
Det motsatta könet brukar ha en grej för att vilja smaka på exakt allt som man beställt...
Citera
2018-05-14, 21:37
  #10
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HierosGamos
när det är damer med i sällskapet så är det ju sååå mycket roligare att dela så alla kan smaka på lite olika....

Das also war des Pudels Kern! Och här kommer du och skyller på stackars oskyldiga tapas!
Citera
2018-05-14, 21:39
  #11
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZrankFane
Jo det är väl visserligen undermedvetet. Men när man är tillsammans med ett sällskap är det på något vänster inpräntat att man ska ge dricks för att respektera deras yrke och inte framstå som snål. Dessutom finns det ett fönster på appens sista fönster (man använder en app för att beställa och betala) där man har möjligheten att ge dricks.

Det är väl ingen i ditt sällskap som ser vad du knappar in på appen i så fall?
Citera
2018-05-14, 21:41
  #12
Medlem
ZrankFanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Det är väl ingen i ditt sällskap som ser vad du knappar in på appen i så fall?

När det är dags för betalning finns det alltid en och annan som inte har den blekaste om hur man ger dricks. Så frågan om hur mycket man ska ge brukar komma på tals.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback