• 29 937 online
  • 1 180 050 medlemmar
  • 60 933 667 inlägg
  • 9
  • 10
2018-02-16, 18:17
Medlem
Fromlandss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vassochsmart
Finns det inget att handla så kan du inte handla, nej.
Varför startar du då en tråd som bara går ut på att om det inte finns någoting överhuvudtaget som någon kan tänka sig att sälja - var ska man då handla.
Ja, då finns det ju ingenstans att handla eftersom detta är en förutsättning i trådstarten.
Hur ska sverige kunna ta OS guld om OS är inställt - samma logik.

Jag försöker bara vara realistisk då det förekommer och har förekommit att folk har tjocka sedelbuntar med pengar men hyllorna i butiker gapar tomma och om de erbjuder dina pengar till en privatperson för att få köpa något av denne så blir svaret nej.

Finns det inget att köpa så finns det inget. Inget betyder just det - Inget, Nada, Nichts.

I praktiken däremot så finns det alltid saker till salu. Visst skulle du sälja dina verktyg om du kunde få mat för dem om du svalt? Har du gott om mat men behöver verktyg så köper du dessa av någon som har dem. Men finns ingenting och du lever i ett svart hål ute i rymden och på något outgrundligt sätt trotsar du den förödande gravitationen och svävar runt där med en portfölj full med Rehnguld så är du körd ändå.
Mitt slutgiltiga sver blir således: Det är kört!
Citera
2018-02-17, 06:31
Avstängd
vassochsmarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fromlands
men sluta ställ svåra frågor kan vi inte göra frågan enklare genom att anta att det ändå finns mat att köpa med pengar eftersom att jag alltid tänkt så och inte orkar tänka annorlunda Varför ställer du en så ologisk fråga? För det finns ju alltid mat! Och då kan man köpa mat för pengar! Du är ologisk som frågar vad som händer om det inte finns mat att köpa

Märks att du är 00-talist.

Nej, det är inte samma logik som att fråga hur sverige skulle kunna ta OS guld om OS ställs in. Din felaktiga premiss som du försöker tvinga in, och klagar på att jag ologiskt plockar bort, är att man ska kunna köpa mat för pengar, att det är någon slags naturlag. Finns det ingen mat att köpa så finns det ingen mat att köpa, punkt. Frågan är vad som händer med pengar i en sådan kris. Bara för att man inte kan köpa mat så betyder det inte att världen upphör att existera. Det kan vara så att ekonomin börjar blomstra fastän folk svälter ihjäl, teoretiskt, för att folk köper och säljer självmordspiller kanske för dollar, eller att folk börjar äta pengarna. Man får tänka lite förstår du, använda hjärnan, istället för att anpassa frågan till svaret precis som muslimer och kristna gör.

Citat:
Mitt slutgiltiga sver blir således: Det är kört!
Det behöver det inte vara. Kan vara så att ekonomin kring jordbruksmateriell börjar blomstra. Att folk lever på sina egna matreserver (och alla vägrar sälja mat) men stor handel med jordbruksgrejer sker och att man efter ett tag börjar odla sin egen mat.

Men även om det skulle vara så att "det är kört" och alla dör tillslut så kan det väl mycket väl vara så, men man undrar ju fortfarande vad som händer med pengarna, om folk desperat sparar på dem eller tapetserar väggarna med dem. Vem vet.
Senast redigerad av vassochsmart 2018-02-17 kl. 06:34.
Citera
2018-02-17, 10:19
Medlem
Fromlandss avatar
Citat:
Märks att du är 00-talist.
Är inte 00-talist.
Vet inte om du läst mitt tidigare inlägg.
Menar du om det inte finns förutsättningar för livsmedelsproduktion eller avsaknad av färdiga produkter i butikshyllorna?
Så länge allt inte är totalt kaos så finns produktionskapacitet (liten eller stor) och om inte statsmakter med våldsmonopol förhindrar handel med produkter så kommer det att uppstå snabbt av sig självt.

Människor och organisationer är intresserade av att överleva och utvecklas med hjälp av resurser (egna, egenframställda eller andras).

Rent teoretiskt kan man ju studera vilket påhittat scenario som helst, tex att ingen plötsligt vill arbeta dvs inget produceras. Då kommer initialt folk att ha pengar men det kommer inte att gå att köpa någonting, varken tjänster eller varor.
Citera
2018-02-17, 10:56
Avstängd
vassochsmarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fromlands
Är inte 00-talist.

Rent teoretiskt kan man ju studera vilket påhittat scenario som helst, tex att ingen plötsligt vill arbeta dvs inget produceras. Då kommer initialt folk att ha pengar men det kommer inte att gå att köpa någonting, varken tjänster eller varor.

09-talist då, förlåt.

Vad handlar din grej mot teoretiska frågor om och ditt ständiga tjafs om diskussionen i sig?
Citera
2018-02-17, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Femme.Fatale
Så då finns ju valutor. Som folk hävdar inte ska finnas. Då är det ju inte byteshandel.

Problemet jag har med människor är att de flesta är så jävla korkade.

Så tröttsamt!

Det kan jag hålla med om att många är jevvligt korkade och riktigt tröttsamt
Citera
2018-02-17, 15:47
Medlem
Citat:
Så det kommer lite kreativa ideer på vad man kan göra här. Fiska, plocka av naturen, ta sig ur stan.

Jag ser framför mig hur kaoset bara breder ut sig och folk desperat knallar runt i skogen för att leta efter bär, hur folk börjar käka bark och kaosblattar börjar hugga ner folk och plundra. Med kaoset kommer nog ännu mindre mat eftersom att vettigt folk drar som sagt. Bonden tar sina kossor och drar. Kvar blir gängen, gamla och sjuka.

Jag tror inte många är redo för detta och att chanserna att klara sig är dåliga.

Och när det kommer till frågan om pengar så tror jag att det kommer gå till så här: folk kommer desperat att försöka köpa mat för alla pengar de har, inflationen är garanterad. När det inte finns mat att köpa kommer man nog försöka köpa spadar, frön, fiskespö. Priserna blir extrema. Särskilt i en ekonomi där det inte finns tillflöde av några produkter alls längre. Tillslut kanske pengarna inte spelar någon roll alls utan bara byteshandel som gäller. Kvinnorna börjar prostituera sig för lite bröd till sina barn. Har kriser någonsin slutat bra?

Alla hunnar är uppätna även duvor skater och måsar. Då skjuts folk mer än i dag, allt för föda
Citera
2018-02-19, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Femme.Fatale
Så vad ska alla människor betala med som inte har något att byta med?!

Ja de som inte sett om sitt hus lär få gå hungriga?

Vill inte låta spydig men jag tror du saknar viss basal kunskap om ekonomi utanför det egna hushållet. Ändå "vet" du hur allt fungerar, det är jobbigt att resonera med en sådan person. Jag är absolut ingen expert själv, långt ifrån men det är inte så svårt att räkna ut via logik vad som kan ske.
Senast redigerad av pex666 2018-02-19 kl. 19:27.
Citera
2018-02-23, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pex666
Ja de som inte sett om sitt hus lär få gå hungriga?

Vill inte låta spydig men jag tror du saknar viss basal kunskap om ekonomi utanför det egna hushållet. Ändå "vet" du hur allt fungerar, det är jobbigt att resonera med en sådan person. Jag är absolut ingen expert själv, långt ifrån men det är inte så svårt att räkna ut via logik vad som kan ske.

Precis det gäller att tänka två gånger, helst även tre men så finns det dom som inte tänker alls
Citera
2018-02-24, 08:33
Medlem
mryangs avatar
Citat:
Vad är pengar värda och hur använder man liksom pengar om det är tomt på mathyllorna i butiken och det inte finns någon mat att köpa? Tänker typ som när samhällen kollapsar och sånt, typ t.ex. när det inte fanns saker att äta i kommunistryssland och den fria marknaden just öppnat.

Vad gör man då med pengarna, vad är de värda? För jag förstår det såhär, att när det blir så så tar de kriminella över och skaffar sig massa rikedomar, främst pengar då. Vad ska de göra med pengar om det inte finns mat att köpa? Eller hur funkar det liksom?

Din fråga utgår från att något har hänt med samhället för att befinna sig i detta scenario, men denna "grundorsak" är givetvis väldigt intressant att känna till för att göra en djupare analys. Längre elavbrott / hackat nätverk? Oljan slut? Biologiskt virus som förstör all gröda? Krig, ransonering, ockuperad mark? Avsatt statsmakt, militärkupp? Importrestriktioner och handelsblockader?

Dessa kommer rendera olika förklaringar. Välj ett, så kan vi börja där.
Citera
2018-05-14, 20:02
Medlem
WorthlessMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linda-71
Fast mat kommer alltid att finnas. Mjölken kommer inte från paketen ju.
Maten kommer från naturen, det kommer alltid finnas mat att få tag i om man är lite driftig själv.

Att odla mat, ha höns, kaniner och så vidare. Det är något du redan borde hålla på med om du ska ha en chans att klara dig. Och bo mitt i ingenstans, helst med ett par personer som besitter så mycket kunskap som möjligt och verkligen hållit på med uppfödning och odling så dom vet vad dom gör.

Och hur många har egentligen den kunskaps som krävs? Folk tror väl att bara för att dom sett Bear Grylls fjanta sig och hoppa runt på stenar och äta levande fisk så kommer dom överleva.

Att man ska kunna försörja sin familj bara för att man är jägare, vad händer om du ligger sjuk i några veckor, ska du lära din fru som är inkompetent och för vek att jaga från sängen? Eller din emo-son som är ledsen för att han inte får nya rakblad att skära sig med för att inte tala om hans mobil som är oladdad.

Jag tror mer på ett scenario där invandrargäng får större makt och tar resurser av andra.
Vad gör folk inte efter ett par dygn utan mat och speciellt vatten?
Det är ju typiskt många länders kultur att umgås i större grupper och hålla ihop än vi Svenskar gör.

Störst chans för mig själv är väl att använda resurserna jag faktiskt har i mitt hem. Men eftersom det ligger i en stad så lär det ju komma hit personer förr eller senare. Min plan är mer att det först blir jag som rånar mina grannar på det dom har eftersom dom är så gamla och inte lär göra mycket motstånd.

Sen bege mig till en sommarstuga jag äger som ligger långt från samhället. Där väntar jag sen på att dö eller tills någon slags ordning infunnit sig pga brist på resurser och att tillräcklig många är döda.

Låt oss säga att det är vinter och 15 minus. Du bor långt ifrån något ställe där du kan få fisk. Hur gör du för att skaffa mat och vatten?
Citera
  • 9
  • 10