Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-13, 00:36
  #1
Medlem
Hej

Jag har i hela mitt liv velat skaffa mc men har aldrig haft råd att ens ta körkortet. Snart fyller jag 18 och A2 lockar något extremt, men jag vet inte om jag kommer kunna klara det ekonomiskt. Vad kostar allt? Antar att körkort kostar kring 10 000 och själva motorcykeln 10 000 - 20 000 (för något som varken är en rosthög eller en "för" fin mc) men vad kostar det per månad? Jag har varken tänkt köra extremt långt eller ofta, bara 1-2 ggr/vecka under säsongen. När det gäller typ av mc nöjer jag mig så länge det inte är cross, enduro eller chopper. Antar också att sportmc är uteslutet pga dyr försäkring?

Det är värt att tillägga att efter studenten kommer jag flytta för att studera till civilingenjör i 5 år och kommer då troligen behöva sälja någon eventuell motorcykel. Frågan är:
Ska jag:
1. Köpa mig en billig mc nu och sälja den om ett år för att sedan skaffa mig en finare efter utbildningen.
2. Avvakta tills efter utbildningen.

Mycket tacksam för all hjälp!
Citera
2018-05-13, 00:55
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorak
Hej

Jag har i hela mitt liv velat skaffa mc men har aldrig haft råd att ens ta körkortet. Snart fyller jag 18 och A2 lockar något extremt, men jag vet inte om jag kommer kunna klara det ekonomiskt. Vad kostar allt? Antar att körkort kostar kring 10 000 och själva motorcykeln 10 000 - 20 000 (för något som varken är en rosthög eller en "för" fin mc) men vad kostar det per månad? Jag har varken tänkt köra extremt långt eller ofta, bara 1-2 ggr/vecka under säsongen. När det gäller typ av mc nöjer jag mig så länge det inte är cross, enduro eller chopper. Antar också att sportmc är uteslutet pga dyr försäkring?

Det är värt att tillägga att efter studenten kommer jag flytta för att studera till civilingenjör i 5 år och kommer då troligen behöva sälja någon eventuell motorcykel. Frågan är:
Ska jag:
1. Köpa mig en billig mc nu och sälja den om ett år för att sedan skaffa mig en finare efter utbildningen.
2. Avvakta tills efter utbildningen.

Mycket tacksam för all hjälp!


Kostnaden för kortet blir nog snarare lite mer än 10, det kan vara en bra idé att ta behörigheten nu iaf även om du inte skaffar hoj på en gång.
Du kanske hittar en hoj att åka på för 10k men om du måste sälja för att ha tillgång till kapitalet så vänta med det tills efter utbildningen.
Sen det viktigaste av allt, MC kläder, hjälm,handskar,stövlar och alla andra skydd kommer också kosta 10k och uppåt! Detta är inget du ska snåla in på för det kommer bara slå hårt tillbaka.
Citera
2018-05-13, 10:50
  #3
Medlem
Jag håller nu på och ta ett lätt mc kort men kortet kostar detsamma! Du behöver risk 1, den kostar runt 700. Sedan behöver du risk 2, den är dyr och kostar ca 2500 har jag för mig. När du har gått båda riskkurserna så ska du skriva teoriprovet som går på ca 250. När det är klart är det bara uppkörning vilket kostar 1650. Summan blir då cirka 5000 (lite mer). Men med detta utgår jag ifrån att du kör privat och inte tabbar dig på något moment kör du ist körskola så skjuts priserna upp till två/tredubbla summan och enl mig är det inte värt alls. Till hojen så skulle jag säga att skaffa dig en äldre hoj som har bra med krut i. Ett måste då är såklart att du kan pilla med motorn lite om den krånglar. Men absolut köpa en äldra billigare variant av ett kvalitetsmärke! Du får då mycket för pengarna och kan sälja den om nått år för motsvarande summa!
Citera
2018-05-15, 13:56
  #4
Medlem
För mig gick MC-kortet på under 15000:-. Då tog jag och körde en intensivkurs på körskola som varade 1 vecka, då ingick lån av hoj och skyddsutrustning.
Efter den veckan så tog jag en extra lektion på 1 timme innan uppkörningen så att jag var varm och mjuk i kroppen.

Den största dolda kostnaden är nog skyddsitrustningen som inte ska snålas på. Kläder för både varma och lite kyligare dagar behövs och skydden ska man inte snåla på.
Räkna med åtminstonde 10000:- till en början, kostnaden kommer att stiga. Köp ingen begagnad hjälm heller.
Värt att tilläggas så ska hjälmen bytas ut vart 5e år då limmet som håller frigoliten på plats blir dålig eller skadar hjälmen (kommer inte exact ihåg vilket som blev dåligt).

Sport hojar är billiga i inköp men kostar lika mycket per år i försäkring så om budgeten är låg så rekommenderar jag att du tittar på custom eller touring hojar.
Jag har en tung custom och den är under 2000:- om året i halv-försäkring.
Leta på blocket efter bilder med reg plåtar för att använda för att kolla priser på försäkringar.
Om du vill relativt enkelt kunna sälja hojen så rekommenderar jag de Japanska märkena då dom är riktigt bra byggda från fabriken.
Citera
2018-05-15, 14:10
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gainsvictor
Jag håller nu på och ta ett lätt mc kort men kortet kostar detsamma! Du behöver risk 1, den kostar runt 700. Sedan behöver du risk 2, den är dyr och kostar ca 2500 har jag för mig. När du har gått båda riskkurserna så ska du skriva teoriprovet som går på ca 250. När det är klart är det bara uppkörning vilket kostar 1650. Summan blir då cirka 5000 (lite mer). Men med detta utgår jag ifrån att du kör privat och inte tabbar dig på något moment kör du ist körskola så skjuts priserna upp till två/tredubbla summan och enl mig är det inte värt alls. Till hojen så skulle jag säga att skaffa dig en äldre hoj som har bra med krut i. Ett måste då är såklart att du kan pilla med motorn lite om den krånglar. Men absolut köpa en äldra billigare variant av ett kvalitetsmärke! Du får då mycket för pengarna och kan sälja den om nått år för motsvarande summa!

Varför tar du inte A2 istället för A1. Att ta endast A1 känns ju som slöseri med både tid och pengar.
Citera
2018-05-15, 23:18
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pilsnerhufvud
Varför tar du inte A2 istället för A1. Att ta endast A1 känns ju som slöseri med både tid och pengar.

Man tar inte A1 om man har ålder inne för A2 eller A

Körkortsbehörigheten A1 ger rätt att köra lätta motorcyklar vars motor har en slagvolym av högst 125 kubikcentimeter, en effekt av högst 11 kilowatt och ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,1 kilowatt/kg.

Åldersgränsen för A1 är 16 år.

Körkortsbehörigheten A ger rätt att köra alla tvåhjuliga motorcyklar oavsett slagvolym eller motoreffekt.

Åldersgränsen för A är 24 år. Men har du haft behörigheten A2 i minst två år kan du ta körkort behörighet A från 20 års ålder.
Citera
2018-05-16, 18:34
  #7
Avstängd
Tammers avatar
Körkortskostnaderna vet jag inget om, men själva hojägandet kan bli billigt. Jag t ex har köpt mig en fräsch Suzuki GSX 400 -82 för 8000kr, har gått knappt 4000 mil. Trafikförsäkringen för denna veteran är drygt 400kr/år hos Bilsport/Moderna. Hjälm finns från några hundralappar hos Biltema, handskar och stövlar i samma prisklass. Skinnställ har jag struntat i, kör med en kraftig skinnjacka istället.
Mycket kul för små pengar.
Citera
2018-05-17, 00:37
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorak
Hej

Jag har i hela mitt liv velat skaffa mc men har aldrig haft råd att ens ta körkortet. Snart fyller jag 18 och A2 lockar något extremt, men jag vet inte om jag kommer kunna klara det ekonomiskt. Vad kostar allt? Antar att körkort kostar kring 10 000 och själva motorcykeln 10 000 - 20 000 (för något som varken är en rosthög eller en "för" fin mc) men vad kostar det per månad? Jag har varken tänkt köra extremt långt eller ofta, bara 1-2 ggr/vecka under säsongen. När det gäller typ av mc nöjer jag mig så länge det inte är cross, enduro eller chopper. Antar också att sportmc är uteslutet pga dyr försäkring?

Det är värt att tillägga att efter studenten kommer jag flytta för att studera till civilingenjör i 5 år och kommer då troligen behöva sälja någon eventuell motorcykel. Frågan är:
Ska jag:
1. Köpa mig en billig mc nu och sälja den om ett år för att sedan skaffa mig en finare efter utbildningen.
2. Avvakta tills efter utbildningen.

Mycket tacksam för all hjälp!


Är också student, kan rekommendera att köpa begagnade skyddskläder på blocket, där kan du hitta fräscha kläder för en billig peng. alternativt vänta till hösten och köpa när mc butikerna säljer ut det som vart kvar efter säsongen.

kan rekommendera om du inte har någon att köra med att köpa en hoj och övningsköra själv, om du törs... försäkringsbolaget bilsportochmc är billiga för unga, många tror att man inte kan få några pengar ifall man kör olovligt men du får "bara" betala en självrisk på 10% pga olovlig körning.

köp en hoj som du inte behöver strypa då alla försäkringsbolag tar betalt utifrån urtsprungseffekten.

när du redan har en hoj, skyddskläder osv så är det inte så dyrt i drift... ifall du har plats så kan du nog ha den när du pluggar...
Citera
2018-05-17, 09:49
  #9
Medlem
killawifes avatar
Jag hade väntat. Jag har själv försökt att kombinera student med körkortstagande och MC-ägande och det var tufft. Jag bodde dock i Göteborg och körde sporthoj så försäkringskostnaderna var rätt jobbiga men även kostnaden för att ta själv kortet är en hård utgift för en student. Det bästa är att spara till kortet och sen när du har 10.000 eller så sparat kan du börja.
Citera
2018-05-19, 00:00
  #10
Medlem
18137s avatar
Håller på med kortet nu. Kör upp om 6 veckor.
Själva kortet kommer ha kostat ca 20.000 kr. Skyddsutrustningen jag valde ca 12.000 kr.
Så 32.000 kr totalt och då tog jag bara 8 lektioner på bana samt 1 i trafik. Det är dyrt att ta MC kort om man inte har någon att köra med privat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback