Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-11, 22:13
  #1
Medlem
prominentens avatar
Tänkte dra till Filippinerna en andra gång på kort tid.

Cebu lockar en smula, men hur långt är det till stränder från själva staden?? Tittar på google maps och tolkar det som att det är en bit från stadskärnan......

Tack på förhand!!
Citera
2018-05-11, 22:18
  #2
Medlem
Räkna med minst 30 min från downtown Cebu till närmaste strand. Med taxi.
Citera
2018-05-11, 22:24
  #3
Medlem
prominentens avatar
Tack, då kan det funka. Gillar både stad och strand nämligen.
Citera
2018-05-12, 21:31
  #4
Medlem
Jag tänkte precis som du då jag var där, nämligen att kombinera stad och strand. Men trafiken var så hemsk vissa tider att man ledsnade på att sitta i köer i en taxi. Som Patric säger tar det minst 30 minuter, och om du har otur upp till två timmar.. Åker du till Mactan Island (närmast staden, och med fin sand?) kan det vara bra att veta att du sannolikt behöver betala för att använda stränderna. Resorter har lagt beslag på strandremsorna. Någon med bättre koll får gärna rätta mig, men så förstod jag det.

Finns förstås massor med alternativ om du kan avstå staden, men det vet du ju redan om du varit i PH tidigare.

Var i landet var du på din förra resa?
Citera
2018-05-12, 21:48
  #5
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomer
Jag tänkte precis som du då jag var där, nämligen att kombinera stad och strand. Men trafiken var så hemsk vissa tider att man ledsnade på att sitta i köer i en taxi. Som Patric säger tar det minst 30 minuter, och om du har otur upp till två timmar.. Åker du till Mactan Island (närmast staden, och med fin sand?) kan det vara bra att veta att du sannolikt behöver betala för att använda stränderna. Resorter har lagt beslag på strandremsorna. Någon med bättre koll får gärna rätta mig, men så förstod jag det.

Finns förstås massor med alternativ om du kan avstå staden, men det vet du ju redan om du varit i PH tidigare.

Var i landet var du på din förra resa?
Oavsett så kommer man inte ifrån trafiken.
Några bra olika aternativ, (förboka en van som hämtar upp dig/er på flygplatsen)

Moalboal,en del påstår att det enbart är för dykturister,jag tycker att det finns mycket annat att göra där

Liloan, ligger söder om Moalboal, fina stränder inget nattliv att tala om, Relax!

Malapasqua, en hel del transport sträcka upp till norra Cebu,lokal banca ifrån Maya town
fina stränder,bra dykning o snorkling,många riktigt vassa restauranger.
Har hört att det kallas för budget Boracay.
Själv väljer jag Malapasqua före Boracay 8 days a week
Citera
2018-05-13, 20:39
  #6
Medlem
Bertings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Oavsett så kommer man inte ifrån trafiken.
Några bra olika aternativ, (förboka en van som hämtar upp dig/er på flygplatsen)

Moalboal,en del påstår att det enbart är för dykturister,jag tycker att det finns mycket annat att göra där

Liloan, ligger söder om Moalboal, fina stränder inget nattliv att tala om, Relax!

Malapasqua, en hel del transport sträcka upp till norra Cebu,lokal banca ifrån Maya town
fina stränder,bra dykning o snorkling,många riktigt vassa restauranger.
Har hört att det kallas för budget Boracay.
Själv väljer jag Malapasqua före Boracay 8 days a week

Ja det är fina ställen. Men kan vi lägga till Bantayan? Men det är ju en bit från Cebu city. Enda beach nära Cebu city är Mactan .Jag har varit på många av Cebus beacher, men ej Mactan. Talisay har väl nån beach också, ganska nära Cebu. Lite svårt här att lägga två kakor i samma påse. Mactan kanske då.

Berting
Citera
2018-05-14, 11:46
  #7
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berting
Ja det är fina ställen. Men kan vi lägga till Bantayan? Men det är ju en bit från Cebu city. Enda beach nära Cebu city är Mactan .Jag har varit på många av Cebus beacher, men ej Mactan. Talisay har väl nån beach också, ganska nära Cebu. Lite svårt här att lägga två kakor i samma påse. Mactan kanske då.

Berting
Bantayan ligger hogre upp mer norrut ifran Malapasqua&Cebu city, sett.
Tyvarr ar mycket forstort bade ovan och under vattnet vid Bantayan.

Om det ska vara nara storstad sa finns ju enbart Mactan pa Cebu.
helt okej strander men jag tycker att hotel/resorts skruvat upp priserna for mycket dar
for det som man far.
Man kan ju valja att bo i down town men da far man betala for taxi och entre till stranderna vid Mactan
Citera
2018-05-14, 21:51
  #8
Medlem
Bertings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Bantayan ligger hogre upp mer norrut ifran Malapasqua&Cebu city, sett.
Tyvarr ar mycket forstort bade ovan och under vattnet vid Bantayan.

Om det ska vara nara storstad sa finns ju enbart Mactan pa Cebu.
helt okej strander men jag tycker att hotel/resorts skruvat upp priserna for mycket dar
for det som man far.
Man kan ju valja att bo i down town men da far man betala for taxi och entre till stranderna vid Mactan

Ja, kanske du förväxlar Bantayan och Malapasqua. Ja det spelar väl ingen roll men Bantayan är närmare så som jag ser det. Jag har varit flera gånger på dessa öar, Malapasqua väldigt liten, inte mycket att se, ja stränderna är fina. Och de har dykning. Snorklade där för många år sedan, på stranden där båtarna lägger till.

Fullt med skräp på botten , chips, snacks å skit, alltså som ett täcke på botten. Troligt nån båt har dumpat och det drivit dit. Annars ok om man vill ta det lugnt och lägga sej tidigt.

Bantayan större, gott om ställen att bo på, och fina beacher. Finns resorter och barer, restauranger med western food. Även svenska.

Moalboal är fint också, som en liten by och bara gångvägar vid stranden. finns resorter, barer och sånt.
Tyvärr var det en tyfon för 25 år sedan och sabbade korallreven och drog med sej större delen av stranden. Men ok ändå.

Berting
Citera
2018-05-25, 03:34
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Berting
Ja, kanske du förväxlar Bantayan och Malapasqua. Ja det spelar väl ingen roll men Bantayan är närmare så som jag ser det. Jag har varit flera gånger på dessa öar, Malapasqua väldigt liten, inte mycket att se, ja stränderna är fina. Och de har dykning. Snorklade där för många år sedan, på stranden där båtarna lägger till.

Fullt med skräp på botten , chips, snacks å skit, alltså som ett täcke på botten. Troligt nån båt har dumpat och det drivit dit. Annars ok om man vill ta det lugnt och lägga sej tidigt.

Bantayan större, gott om ställen att bo på, och fina beacher. Finns resorter och barer, restauranger med western food. Även svenska.

Moalboal är fint också, som en liten by och bara gångvägar vid stranden. finns resorter, barer och sånt.
Tyvärr var det en tyfon för 25 år sedan och sabbade korallreven och drog med sej större delen av stranden. Men ok ändå.

Berting

Tror inte du varit till Moalboal heller
Citera
2018-05-25, 21:13
  #10
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Oavsett så kommer man inte ifrån trafiken.
Några bra olika aternativ, (förboka en van som hämtar upp dig/er på flygplatsen)

Moalboal,en del påstår att det enbart är för dykturister,jag tycker att det finns mycket annat att göra där

Liloan, ligger söder om Moalboal, fina stränder inget nattliv att tala om, Relax!

Malapasqua, en hel del transport sträcka upp till norra Cebu,lokal banca ifrån Maya town
fina stränder,bra dykning o snorkling,många riktigt vassa restauranger.
Har hört att det kallas för budget Boracay.
Själv väljer jag Malapasqua före Boracay 8 days a week
VIlket Liloan pratar du om ?
Citera
2018-05-25, 21:34
  #11
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueMarlin123
VIlket Liloan pratar du om ?
Soder om Moalboal, http://eden.ph/ Svensk agare
Citera
2018-05-25, 21:58
  #12
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Soder om Moalboal, http://eden.ph/ Svensk agare
ok, trodde mer på denna
https://www.google.se/maps/place/Lil...9!4d123.986149
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2941254

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback