Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-12, 05:18
  #5485
Medlem
Conams avatar
Larm och polis! Att vi inte tänkte på det! Sverige är räddat, aldrig mera nåt brott. Bara att ringa så upphör allt ont!
Vad är det för fel på en del??
Citera
2018-05-12, 11:27
  #5486
Medlem
Efter att ha läst Sebnie´s m.fl´s välformulerade inlägg hur man ska tänka och vad som måste beaktas i en nödsituation börjar en affärsidé så sakta utformas hos mig.

Tänker mig en app som man kan starta upp när man känner sig hotad och där man "omedelbart" kan få råd hur man ska bete sig för att slippa straff för att man skyddar sig själv och sin egendom.
- Först svarar du på ett antal frågor om situationen som sådan, om du känner dig hotad, hur stor dörröppningen är, om det finns kvarvarande glas (och hur mycket), avstånd till ev GM, vilka vapen de ev har, tror du att det är ett verkligt hot mot dig och din egendom eller vill de bara skrämmas, ljusförhållanden på platsen etc. etc
- Därefter anger du ditt hälsotillstånd, ålder, hur fort du springer 100m, om du kanske kan ringa taxi, vad du har att försvara dig med, din relation till ev GM, finns det någon vän du kan ringa till, kan du prata dig ur situationen, tidigare erfarenhet, m.m.

Allt kan ju vara frågor av krysskaraktär så det inte tar onödigt lång tid att svara, en del personlig fakta kan ju t o m vara lagrad i förväg och möjlighet till köp inuti appen av ex.vis utökad försäkring bör finnas.

Avslutningsvis får du ett handlingsalternativ av appen baserat på dina svar, den logaritmen är troligen ganska lätt att skapa och då behöver du heller inte vara rädd för att eventuell egen stress påverkar utgången av ditt handlande.

Vad tror ni?
Citera
2018-05-12, 19:03
  #5487
Avstängd
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoffestofil
Efter att ha läst Sebnie´s m.fl´s välformulerade inlägg hur man ska tänka och vad som måste beaktas i en nödsituation börjar en affärsidé så sakta utformas hos mig.

Tänker mig en app som man kan starta upp när man känner sig hotad och där man "omedelbart" kan få råd hur man ska bete sig för att slippa straff för att man skyddar sig själv och sin egendom.
- Först svarar du på ett antal frågor om situationen som sådan, om du känner dig hotad, hur stor dörröppningen är, om det finns kvarvarande glas (och hur mycket), avstånd till ev GM, vilka vapen de ev har, tror du att det är ett verkligt hot mot dig och din egendom eller vill de bara skrämmas, ljusförhållanden på platsen etc. etc
- Därefter anger du ditt hälsotillstånd, ålder, hur fort du springer 100m, om du kanske kan ringa taxi, vad du har att försvara dig med, din relation till ev GM, finns det någon vän du kan ringa till, kan du prata dig ur situationen, tidigare erfarenhet, m.m.

Allt kan ju vara frågor av krysskaraktär så det inte tar onödigt lång tid att svara, en del personlig fakta kan ju t o m vara lagrad i förväg och möjlighet till köp inuti appen av ex.vis utökad försäkring bör finnas.

Avslutningsvis får du ett handlingsalternativ av appen baserat på dina svar, den logaritmen är troligen ganska lätt att skapa och då behöver du heller inte vara rädd för att eventuell egen stress påverkar utgången av ditt handlande.

Vad tror ni?

Jag tror det blir väldigt bra, så man tar bort den mänskliga faktorn i att vara mänsklig.

Utveckla gärna en app för "brottsoffer" också, där man kan ställa frågor som:

Bör jag ha en spikklubba eller snittblommor om jag går hem till någon?
Bör jag vara Påtänd eller nykter ?
Hur kan jag få SJW:s att sympatisera med min bedrövliga existens?
Hur lång tid tar det innan polisen kommer?


Jag får det inte alls att låta så humoristiskt som du får det, för jag blir bara förbannad, men du förstår ändå grejjen..
Citera
2018-05-12, 19:09
  #5488
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Jag tror det blir väldigt bra, så man tar bort den mänskliga faktorn i att vara mänsklig.

Utveckla gärna en app för "brottsoffer" också, där man kan ställa frågor som:

Bör jag ha en spikklubba eller snittblommor om jag går hem till någon?
Bör jag vara Påtänd eller nykter ?
Hur kan jag få SJW:s att sympatisera med min bedrövliga existens?
Hur lång tid tar det innan polisen kommer?


Jag får det inte alls att låta så humoristiskt som du får det, för jag blir bara förbannad, men du förstår ändå grejjen..
Förstår precis, även om det kanske låter som humor så blir jag också förbannad över det paragrafrytteri som ibland får leva sitt liv i detta landet!!!
Önskar dig en bra helg!
Citera
2018-06-11, 04:22
  #5489
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stoffestofil
Efter att ha läst Sebnie´s m.fl´s välformulerade inlägg hur man ska tänka och vad som måste beaktas i en nödsituation börjar en affärsidé så sakta utformas hos mig.

Tänker mig en app som man kan starta upp när man känner sig hotad och där man "omedelbart" kan få råd hur man ska bete sig för att slippa straff för att man skyddar sig själv och sin egendom.
- Först svarar du på ett antal frågor om situationen som sådan, om du känner dig hotad, hur stor dörröppningen är, om det finns kvarvarande glas (och hur mycket), avstånd till ev GM, vilka vapen de ev har, tror du att det är ett verkligt hot mot dig och din egendom eller vill de bara skrämmas, ljusförhållanden på platsen etc. etc
- Därefter anger du ditt hälsotillstånd, ålder, hur fort du springer 100m, om du kanske kan ringa taxi, vad du har att försvara dig med, din relation till ev GM, finns det någon vän du kan ringa till, kan du prata dig ur situationen, tidigare erfarenhet, m.m.

Allt kan ju vara frågor av krysskaraktär så det inte tar onödigt lång tid att svara, en del personlig fakta kan ju t o m vara lagrad i förväg och möjlighet till köp inuti appen av ex.vis utökad försäkring bör finnas.

Avslutningsvis får du ett handlingsalternativ av appen baserat på dina svar, den logaritmen är troligen ganska lätt att skapa och då behöver du heller inte vara rädd för att eventuell egen stress påverkar utgången av ditt handlande.

Vad tror ni?


Ska du börja fippla med en app i mobilen under en akut nödvärnssituation för att du inte är kapabel att tänka själv?

Nu en annan tanke; man ska egentligen ropa varning innan man skjuter skarpt, men om din motståndare har ett vapen då? Och skjuter dig först för att du varnade honom, när ett sånt fall dyker upp, så kommer saker förändras i believe
Citera
2018-06-11, 04:28
  #5490
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Hur vet du det? Var du själv på plats? Har du själv någonsin befunnit dig i en situation där du varit utsatt för ett akut dödshot? Det har jag, det är inte trevligt.

Han hade i teorin kunnat stannat med riktat vapen inne i hallen och samtidigt ringt polisen, han borde egentligen ha ringt 112 samtidigt som han laddade vapnet, men jag klandrar honom fan inte, men jag hade inte skjutit nån genom dörren, hade knäppt dom i dörröppningen om dom kom in, men samtidigt vet han ju inte om dom är beväpnade, hur många dom är, är nån redan inne i huset osv
Citera
2018-06-11, 06:19
  #5491
Avstängd
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollebolle1g
Ska du börja fippla med en app i mobilen under en akut nödvärnssituation för att du inte är kapabel att tänka själv?

Nu en annan tanke; man ska egentligen ropa varning innan man skjuter skarpt, men om din motståndare har ett vapen då? Och skjuter dig först för att du varnade honom, när ett sånt fall dyker upp, så kommer saker förändras i believe

inlägget du citerar är skrivet i typsnittet "Ironi".
Citera
2018-07-18, 12:41
  #5492
Medlem
sprithitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iclypso
Om inte jag minns fel så hade dom inte ens hunnit försöka bryta sig in i bostaden, utan den första sköts rakt genom dörren. Andra personen sköts i ryggen påväg från huset. Få människor tycker det är okej att skjuta människor som står utanför sin dörr. Normalt sett kan man ju även tycka att ett varningsskott är vettigt, särskilt om man har vapenvana. Om man ignorerar första skottet så borde andra skottet varit tillräckligt för att anse att han brukade övervåld.


Vapenvana räcker inte, mänsklig reaktionstid är inte snabb nog att avbryta ett skottbeslut när GM vänder sig om.
Vad som kunde räddat livet på gärningsmännen är om vi inte haft fåniga begränsningar kring magasinskapacitet. Hade BO haft ett halvautomathagel utan magasinsspärr istället för ett brytvapen så kunde han ha väntat. Två skott mot två förövare inne i huset är för lite för att ge god sannolikhet till ett tolerabelt utfall. med åtta skott istället så hade han kunnat känna sig trygg i att hinna få verkan i målet innan GM nått honom även om han väntat tills de var igenom dörren.
Vapenlagen, inte BO kostade GM deras liv.
Citera
2018-07-18, 13:02
  #5493
Avstängd
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollebolle1g
Han hade i teorin kunnat stannat med riktat vapen inne i hallen och samtidigt ringt polisen, han borde egentligen ha ringt 112 samtidigt som han laddade vapnet, men jag klandrar honom fan inte, men jag hade inte skjutit nån genom dörren, hade knäppt dom i dörröppningen om dom kom in, men samtidigt vet han ju inte om dom är beväpnade, hur många dom är, är nån redan inne i huset osv

Polisen hade ingen ledig bil att skicka så det var tur att han tog lagen i egna händer. Man kan inte räkna med den underbemannade poliskåren. Men han kunde ha haft ett armband på sej med texten Rör mej inte. Det kanske hade hjälpt.
Citera
2018-10-09, 11:55
  #5494
Medlem
BuckshotBills avatar
Jag såg att åklagare Anna Broomé tyckte en ensam gammal gubbe som försvarade sitt liv mot två unga beväpnade inkräktare varav en var känt labil skulle ha 9 års fängelse för det. Det bara haglar landsförrädare.

Vilken ammo sköt gubben med, vet vi det?
Citera
2018-10-09, 13:05
  #5495
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuckshotBill
Jag såg att åklagare Anna Broomé tyckte en ensam gammal gubbe som försvarade sitt liv mot två unga beväpnade inkräktare varav en var känt labil skulle ha 9 års fängelse för det. Det bara haglar landsförrädare.

Vilken ammo sköt gubben med, vet vi det?

Hagel men oklart vilken storlek.
Citera
2018-10-09, 13:16
  #5496
Avstängd
micro113s avatar
Har han avtjänat ännu?
*Eller är han fortfarande frifoting.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback