Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-10, 17:10
  #421
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Perfekt tid, blir det marklandning den här gången?

Ganska lätt Satellit (3,600 kg) dock geostationär omloppsbana antar det blir pråm laddning. Hoppas Mr. Steven är beredd ta en lyra idag.
Citera
2018-05-10, 21:15
  #422
Medlem
Uppskjutningen nu framflyttad till 23:47.
__________________
Senast redigerad av gaist 2018-05-10 kl. 21:41.
Citera
2018-05-10, 21:31
  #423
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Uppskjutningen nu framflyttad till 23.47.
Verkar vara inte vara något med raket utan de gör extra check vid startplattan. Mr. Steven tydligen i LA, så han kommer inte fånga någon koppa
Citera
2018-05-10, 23:24
  #424
Medlem
raskenss avatar
pausmusik har börjat nu på tuben: https://www.youtube.com/watch?v=yYJWeK-kVB0
Citera
2018-05-10, 23:48
  #425
Medlem
Vaf... Nedräkningen stannade på 58 sekunder!
Citera
2018-05-11, 09:58
  #426
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Vaf... Nedräkningen stannade på 58 sekunder!

Haha hade nästan glömt bort hur det såg ut när det fick ett Hold. Första sekunden trodde jag det var en ny feature för att de gick in i internal countdown :')

Det var så länge sen SpaceX hade såna problem, annat var det förr i tiden

//Toastmastern
Citera
2018-05-11, 10:10
  #427
Medlem
Från uppsnacket i den avbrutna direktsändningen så snappade jag upp följande ang. "Block 5" som jag tyckte var intressant: om motorerna:
  • Dragkraften har ökats med ca 8 %.
  • Dragkraftsregleringen (efter max Q) har ändrats från "konstant brännkammartryck" till "konstant dragkraft" (=avtagande brännkammartryck).
  • Tillverkningsmetoden för motordelen(-arna) som tar upp gastrycket och förmedlar till mekanisk kraft på raketens bärverk,, har bytts från svetsad till nitad (aluminium).
    (Nitning var en "omänsklig" tillverkningsmetod som användes mycket från hela 1800-talet till 1970-talet då svetsning med en uppfinningsrik mångfald av skyddsgasmetoder kraftigt trängt undan nitarna. Men ju bättre robotiserad tillverkning man använder, desto konkurrenskraftigare blir nitning igen!)

Finns här någon som sitter på länkar till någon "officiell" källa på publik info från SpaceX på denna detaljnivå så är jag tacksam! ;)
Citera
2018-05-11, 13:25
  #428
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toastmastern
Haha hade nästan glömt bort hur det såg ut när det fick ett Hold. Första sekunden trodde jag det var en ny feature för att de gick in i internal countdown :')

Det var så länge sen SpaceX hade såna problem, annat var det förr i tiden

//Toastmastern

Nytt försök ikväll 22:14!
Citera
2018-05-11, 14:58
  #429
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Från uppsnacket i den avbrutna direktsändningen så snappade jag upp följande ang. "Block 5" som jag tyckte var intressant: om motorerna:
  • Dragkraften har ökats med ca 8 %.
  • Dragkraftsregleringen (efter max Q) har ändrats från "konstant brännkammartryck" till "konstant dragkraft" (=avtagande brännkammartryck).
  • Tillverkningsmetoden för motordelen(-arna) som tar upp gastrycket och förmedlar till mekanisk kraft på raketens bärverk,, har bytts från svetsad till nitad (aluminium).
    (Nitning var en "omänsklig" tillverkningsmetod som användes mycket från hela 1800-talet till 1970-talet då svetsning med en uppfinningsrik mångfald av skyddsgasmetoder kraftigt trängt undan nitarna. Men ju bättre robotiserad tillverkning man använder, desto konkurrenskraftigare blir nitning igen!)

Finns här någon som sitter på länkar till någon "officiell" källa på publik info från SpaceX på denna detaljnivå så är jag tacksam!

Har också kollat hittat runt om det finns något officiellt från SpaceX förutom på SpaceX.com. Det mesta kommer från intervjuer, twitter och reddit.

De viktiga uppdateringarna till Block 5 är runt säkerhet och återanvänding.

Det finns del bra länkar på Wikipedia som används som källor.

Wikipedia:
* Falcon 9

* List of Falcon 9 and Falcon Heavy launches
Citera
2018-05-11, 19:27
  #430
Medlem
MickeyAnonymouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Från uppsnacket i den avbrutna direktsändningen så snappade jag upp följande ang. "Block 5" som jag tyckte var intressant: om motorerna:
  • Dragkraften har ökats med ca 8 %.
  • Dragkraftsregleringen (efter max Q) har ändrats från "konstant brännkammartryck" till "konstant dragkraft" (=avtagande brännkammartryck).
  • Tillverkningsmetoden för motordelen(-arna) som tar upp gastrycket och förmedlar till mekanisk kraft på raketens bärverk,, har bytts från svetsad till nitad (aluminium).
    (Nitning var en "omänsklig" tillverkningsmetod som användes mycket från hela 1800-talet till 1970-talet då svetsning med en uppfinningsrik mångfald av skyddsgasmetoder kraftigt trängt undan nitarna. Men ju bättre robotiserad tillverkning man använder, desto konkurrenskraftigare blir nitning igen!)

Finns här någon som sitter på länkar till någon "officiell" källa på publik info från SpaceX på denna detaljnivå så är jag tacksam!
Det verkar dåligt med bra info men kom över en sammanställning av uttalanden från twitter gjord av en reddit-användare. Kanske finns det något av intresse!

https://www.reddit.com/r/spacex/comm...lock_5/dysa5a1
Citera
2018-05-11, 22:38
  #431
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickeyAnonymouse
Det verkar dåligt med bra info men kom över en sammanställning av uttalanden från twitter gjord av en reddit-användare. Kanske finns det något av intresse!

https://www.reddit.com/r/spacex/comm...lock_5/dysa5a1


om nu förstasteget kostar 60% av totalkostnaden varför sänker dom priset bara från 60 till 50miljoner för en flygtestad raket?
Citera
2018-05-12, 10:05
  #432
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awdrew
Har också kollat hittat runt om det finns något officiellt från SpaceX förutom på SpaceX.com. Det mesta kommer från intervjuer, twitter och reddit.
...
Det finns del bra länkar på Wikipedia som används som källor.
Citat:
Ursprungligen postat av MickeyAnonymouse
Det verkar dåligt med bra info men kom över en sammanställning av uttalanden från twitter gjord av en reddit-användare. Kanske finns det något av intresse!
Tackar båda två!!

Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
]Tillverkningsmetoden för motordelen(-arna) som tar upp gastrycket och förmedlar till mekanisk kraft på raketens bärverk,, har bytts från svetsad till nitad (aluminium).
Lyssnade igår igen på motorsnacket men hörde INGENTING om nitning. Svetsarna var utbytta mot skruvförband sade dom istället.

( Förmodligen hörde jag vad jag ville höra, förra gången... - Skriftliga källor är säkrare.)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback