2018-05-11, 21:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
När skulle H ha skrivit den hälsningen? I samband med att hon blev mördad av O så borde det ha varit svårt eller kan hon ha skrivit det redan under hösten när de mörka tankarna kom?

Jag undrar oxå Whoknows75 va var det för hälsning?
Citera
2018-05-11, 21:29
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Har all förståelse för alla problem som t.ex. dyslektiker ställs inför. Problemet i detta fall är att den då skulle inträtt helt hastigt nu i slutet, samtidigt med tankestreckens uppkomst.

I början på tråden var det hyfsad svenska och sammansatta meningar. Helt läsbara. Vad förändringen beror på vet inte jag, men det är knappast dyslexi.

Det du kallar mobbing var en vänlig skribent som föreslog att han skulle skippa tankestrecken så det blev en mening. Han ville kunna ta till sig texten. Det kallar inte jag mobbing, det var ett tips.

Posthistoriken drygt ett år tillbaka visar inte heller på dyslexi. Men Rockkungen kan säkert själv svara på vad detta förändrade skrivsätt beror på.

Ibland finns kanske någon bredvid och hjälper till med tangenterna - ibland inte.
Jag tror inte du riktigt förstår hur en dyslektiker fungerar. Om du förväntar dig att Rockkungen ska nu redogöra för dig om bakomliggande orsaker till hans förändrade skrivsätt.
Ibland (eller för det mesta) får man ta människor hur de är, utan att försöka mästra dem eller slå med pekpinnen på fingrarna.

Ingen är här på förhör, ingen är skyldig att prestera ngt som ngn annan förväntar sig.
Vill man ha ett hyfsat debattklimat - är det lika bra att visa lite större respekt och tolerans mot varandra, även mot de vars åsikter man inte delar.
Citera
2018-05-11, 21:30
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banannn
Jag undrar oxå Whoknows75 va var det för hälsning?

Det kan vara så att den hälsningen är så privat att det inte lämpar sig att lägga ut i tråden.

Jag fick en annan tanke, kanske det inte bara finns ett avskedsbrev utan att det trots allt finns en video.
Citera
2018-05-11, 21:30
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Jag har talat med barnläkare på SUS. Dom säger att ingen får -absolut inget barn- diagnos så fort. Jag litar mer på barnläkare på SUS. Läs mina inlägg. Eftersom du bara pratar utan att läsa o kommer med såna uttryck som ” trådens dramaturg” så säger jag igen; hoppas det går in hos dig fast tyvärr tror jag inte att det gör för envisa människor kör alltid sin race.
Men ändå igen;
varifrån kommer intyget på Moa? Tyvärr kommer det med stor sannolikhet från en privat vårdinstans. En som vill tjäna pengar på folk.
Så skolan har gått på Oskars vältalighet o övertygande beteende o på en privat vårdinstans som utnyttjar såna som Oskar; övertygat pga tvångstankar.
Angående hundar o katter:
Jag frågade Moa varför hon inte gillade dom. Hon hade aldrig blivit attackerad av några djur. Jag såg också att hon inte var rädd för när en hund kom nära henne visade Moa ingen rädsla ; sa bara att hon inte gillade hundar o katter. Inlärt beteende. Om man har en förälder som tränar ett barn så hela livet så beter sig barnet
så.

Last first. Men det är inget märkligt. Barn är också vanligtvis lärda att inte gilla småkryp.
Hon kanske var fullt kapabel att skilja mellan att vara rädd för något och att inte gilla något. Hon kanske menade precis vad hon sade, att hon inte gillade hundar och katter och inget annat. Av någon orsak annan än att vara rädd. Eller menar du att en unge har rätt till en åsikt enbart definierad utifrån huruvida hen är rädd eller inte?
Ja, det är att överdramatisera att anta att det är något "sjukt" att ett barn vid någon tid inte gillar hundar och katter. Det är fullt möjligt att anse pälsdjur som äckliga när de bär fästingar och tvättar sig genom att slicka sig i röven utan att för denskull vara rädd för dem.

Det där med att privata läkare skulle ha mer benägenhet att skriva hitte på diagnoser och symptom låter ju som något Mona Sahlin skulle kunna kläcka ur sig. Även läkare inom det offentliga får stor del av sin nödvändiga vidareutbildning via läkemedelsföretag. Reglerna för indragning av legitimationen gör heller inte skillnad på läkare inom det privata eller offentliga. En stor del av läkarna inom den allmänna vården är inhyrda läkare med vare sig mer eller mindre ambition att vara lönsamma för sin huvudman.

Vad gör dig så säker på att en ev diagnos för Moa ställdes så fort? Hade du övervakning på henne dygnet runt så du säkert kan utesluta att hon inte varit i kontakt med läkare för något symptom långt tidigare?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-05-11 kl. 21:44.
Citera
2018-05-11, 21:35
Medlem
Citat:
Symtom under 6 månader. Om man påbörjade utredning i mars skulle det förlöpt 6 månader i augusti. Intygen inkom före höstterminens start och O meddelade pianofröken i maj/juni. Redan då bör symtomen blivit alltmer uttalade. Pianofröken ringde åter O i augusti och då var Moa sjuk.

Under minst 6 månader, vilket ju inte betyder att diagnos utfärdas före 6 mån och inte heller direkt på dagen om läkare/vårdteam inte har en diagnos.
Citera
2018-05-11, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Ibland finns kanske någon bredvid och hjälper till med tangenterna - ibland inte.
Jag tror inte du riktigt förstår hur en dyslektiker fungerar. Om du förväntar dig att Rockkungen ska nu redogöra för dig om bakomliggande orsaker till hans förändrade skrivsätt.
Ibland (eller för det mesta) får man ta människor hur de är, utan att försöka mästra dem eller slå med pekpinnen på fingrarna.

Ingen är här på förhör, ingen är skyldig att prestera ngt som ngn annan förväntar sig.
Vill man ha ett hyfsat debattklimat - är det lika bra att visa lite större respekt och tolerans mot varandra, även mot de vars åsikter man inte delar.

Jag har en nära vän som är dyslektiker så jag är nog hyfsat insatt och naturligtvis behöver ingen förklara något för mig.
Citera
2018-05-11, 21:42
Bannlyst
Citat:
Samtidigt var den ju ytterst privat och riktade sig till sina nära. Inte heller tror jag just den förklarar denna händelse. Respekt.

Helt rätt.
Jag ville få det bekräftat att det fanns ett personligt meddelande.
Vad innehållet i texten är, har vi inte med att göra.
Det handlar om respekt, och den texten är totalt privat.

(kalla der för en kontrollfråga, men)
jag fick veta det jag ville veta, och jag tackar Rockkungen för det.

Förrutom detta har jag inget att tillföra tråden.
Allt som jag tror på har andra nick redan skrivit om.
Citera
2018-05-11, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Under minst 6 månader, vilket ju inte betyder att diagnos utfärdas före 6 mån och inte heller direkt på dagen om läkare/vårdteam inte har en diagnos.

Vi vet inte när undersökningen påbörjades. Det var bara ett rent hypotetiskt resonemang. Eftersom Agnes tidigare drabbats tror jag snarare att föräldrarna var mera på tå denna gång och säkert väl inlästa också. O hade preliminärt framfört sina farhågor till skolan redan i början på sommaren om jag tolkat saken rätt.
Citera
2018-05-11, 21:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det kan vara så att den hälsningen är så privat att det inte lämpar sig att lägga ut i tråden.

Jag fick en annan tanke, kanske det inte bara finns ett avskedsbrev utan att det trots allt finns en video.

De är inget man vet. Nä, hela FB har ju inte med hälsningen att göra om de nu är ngn sådan.
Men Whoknows75 vill ju Rockkungen ska delge tråden den, och Whoknows75 verkar ju oxå veta hälsningen.
Citera
2018-05-11, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Tillägg:
Enligt tråden blev faderns ena bil stulen men det visade sig att han hade sålt den. Avslöjad. För att betala spelskulder eller vad? Vad var han insyltad i egentligen?
....
Det är väl så. Ju bättre status du har, desto svårare har du att hantera problem.

Försäkringsbedrägeri och avslöjad? Då lär det finnas en dom och ett utmätt straff. Går att kolla upp om man anser att det är värt besväret, med tanke på att det är ett av kungens diffusa påståenden.
Citera
2018-05-11, 21:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
För att Missan hävdar att Moa inte alls var sjuk.

Och ngn annan påstår sig tagit del av ett intyg på barnen med ME, diagnos från ett stort svenskt sjukhus. De ska bara sväljas o köpas.
De är inget som har delgivits tråden mer än av inlägg. Så varför ska man tro på de och inte på Missans och Rockkungens inlägg?
Citera
2018-05-11, 21:56
Medlem
Rockkungen kanske inte har svenska som modersmål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in