Citat:
Ursprungligen postat av
Missan27
Jag har talat med barnläkare på SUS. Dom säger att ingen får -absolut inget barn- diagnos så fort. Jag litar mer på barnläkare på SUS. Läs mina inlägg. Eftersom du bara pratar utan att läsa o kommer med såna uttryck som ” trådens dramaturg” så säger jag igen; hoppas det går in hos dig fast tyvärr tror jag inte att det gör för envisa människor kör alltid sin race.
Men ändå igen;
varifrån kommer intyget på Moa? Tyvärr kommer det med stor sannolikhet från en privat vårdinstans. En som vill tjäna pengar på folk.
Så skolan har gått på Oskars vältalighet o övertygande beteende o på en privat vårdinstans som utnyttjar såna som Oskar; övertygat pga tvångstankar.
Angående hundar o katter:
Jag frågade Moa varför hon inte gillade dom. Hon hade aldrig blivit attackerad av några djur. Jag såg också att hon inte var rädd för när en hund kom nära henne visade Moa ingen rädsla ; sa bara att hon inte gillade hundar o katter. Inlärt beteende. Om man har en förälder som tränar ett barn så hela livet så beter sig barnet
så.
Last first. Men det är inget märkligt. Barn är också vanligtvis lärda att inte gilla småkryp.
Hon kanske var fullt kapabel att skilja mellan att vara rädd för något och att inte gilla något. Hon kanske menade precis vad hon sade, att hon inte gillade hundar och katter och inget annat. Av någon orsak annan än att vara rädd. Eller menar du att en unge har rätt till en åsikt enbart definierad utifrån huruvida hen är rädd eller inte?
Ja, det är att överdramatisera att anta att det är något "sjukt" att ett barn vid någon tid inte gillar hundar och katter. Det är fullt möjligt att anse pälsdjur som äckliga när de bär fästingar och tvättar sig genom att slicka sig i röven utan att för denskull vara rädd för dem.
Det där med att privata läkare skulle ha mer benägenhet att skriva hitte på diagnoser och symptom låter ju som något Mona Sahlin skulle kunna kläcka ur sig. Även läkare inom det offentliga får stor del av sin nödvändiga vidareutbildning via läkemedelsföretag. Reglerna för indragning av legitimationen gör heller inte skillnad på läkare inom det privata eller offentliga. En stor del av läkarna inom den allmänna vården är inhyrda läkare med vare sig mer eller mindre ambition att vara lönsamma för sin huvudman.
Vad gör dig så säker på att en ev diagnos för Moa ställdes så fort? Hade du övervakning på henne dygnet runt så du säkert kan utesluta att hon inte varit i kontakt med läkare för något symptom långt tidigare?