Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2018-05-09, 16:57
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Titta på makro; alltså värdsläget. Tänk sedan Väst kontra Öst.

Regioner i väst som globalt påverkar är t ex USA och Europa. Exempel på öst som påverkar globalt är Ryssland och Kina. I princip kan man ganska lugnt påstå att båda dessa block utgör merparten av den globala ekonomin. Visst finns sydamerika, afrika ... antarktis m fl. men alla dessa påverkas i stor grad av vad dessa två andra block pysslar med.

Detta ser du även i nyheter och i världshändelser som krig och annat. Ständigt dessa två block, väst och öst, som är de som påverkar. Visst händer det att små nationer som nordkorea står i rampljuset, men även i det fallet är det då väst och öst som är del av lösningen eller problemet. Jag skulle kunna skriva väldigt långt om allt detta, prata om olja ... osv ... osv ... osv ... men det hela är ganska uppenbart om man bara följer världshändelser av olika slag.

Så rent krasst, om man nu måste placera x% i endast det ena eller andra, vore det rimligt att placera 50/50 för att nå en god diversifiering av breda index. Om någon tycker annat vore det intressant att höra varför och hur tankarna går kring det.

Jag tycker 50/50 global/Asien låter bra, men vill ändå ha in en liten bit Sverige.

Föresten, säger inte 10:månaders medelvärdet att det är på gränsen till sälj? Har läst om hur ofta momentum lyckats förutspå stora krascher, väldigt imponerande, mkt bättre än buy and hold som jag kör, iaf under många perioder.
Citera
2018-05-09, 19:13
  #74
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Jag tycker 50/50 global/Asien låter bra, men vill ändå ha in en liten bit Sverige.

Föresten, säger inte 10:månaders medelvärdet att det är på gränsen till sälj? Har läst om hur ofta momentum lyckats förutspå stora krascher, väldigt imponerande, mkt bättre än buy and hold som jag kör, iaf under många perioder.

Sverige ligger inte direkt utanför det man normalt kallar för "västvärlden" så jag förstår inte riktigt hur det vore ett problem vid en 50/50 väst/öst. Det jag pratade om var en 50/50 totalt sett, om man sedan vill ha 25% USA och 25% Sverige för "väst"-delen kan man väl ha det.

Ja, ett MA a 10 månader kan vara bra. Om detta och mycket annat skrivs det flera gånger om i tråden om strategier för fonder.
Citera
2018-05-09, 21:19
  #75
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Jag förstår nästan inte hur du kan va så lugn med 100% på börsen idag, tycker du inte själv att det luktar meganedgång snart? Det är starkt gjort.

Om du lyssnar på folk som Harry Dent tex, som ängat hela sitt liv åt demografiska trender, som säger att det kommer sluta illa för ekonomin som nu är helt manipulerad och lever på stimuleringar. Om du orkar lyssna lite på det här tex:

https://m.youtube.com/watch?v=3Jt-5sn24oM

Hur tänker du då när du hör det?
Jag tänker ingenting och bryr mig inte.

Om jag tänker något överhuvudtaget så tänker jag på alla domedagsnötter jag hört genom åren som haft totalt fel.
Citera
2018-05-09, 22:01
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Sverige ligger inte direkt utanför det man normalt kallar för "västvärlden" så jag förstår inte riktigt hur det vore ett problem vid en 50/50 väst/öst. Det jag pratade om var en 50/50 totalt sett, om man sedan vill ha 25% USA och 25% Sverige för "väst"-delen kan man väl ha det.

Ja, ett MA a 10 månader kan vara bra. Om detta och mycket annat skrivs det flera gånger om i tråden om strategier för fonder.

Nej det vore inte ett problem det är ju det jag säger, att 50/50 väst/öst är schysst, men dom flesta vill ha en betydande del i Sverige av uppenbara anledningar, kollar man hur folk i andra länder investerar så har dom flesta nästan allt i sitt eget land. Geografisk spridning kan vara viktigt men egentligen kan man kalla det för finjusteringar för det absolut viktigaste är ju tillgångsallokeringen, vilket utgör ca 80% av hur din portfölj kommer gå.

Jag tycker dock det fokuseras lite väl på västvärlden, själv vill jag ha en betydande del i östvärlden. Kan också vara bra att komma ihåg att Sverige utgör ca 0,8% av världens ekonomi.
Citera
2018-05-09, 22:11
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Jag tänker ingenting och bryr mig inte.

Om jag tänker något överhuvudtaget så tänker jag på alla domedagsnötter jag hört genom åren som haft totalt fel.

Beundrar ditt lugn, är ju precis det som behövs. Jag tränar på att bli bättre på det men jag kan inte riktigt låta bli att oroa mig när jag lyssnar på detta eftersom det är fakta att vi lever i en artificiell bubbla med alla stimuleringar.

Jag tror vi får en lågkonjuktur inom ca 5 år och en jävligt stor nedgång, men jag hoppas och tror ändå det kommer gå bra för dig med din mentalitet.

Måste bara fråga dig hur du ser på ekonomin nu även om du inte riktigt bryr dig, du tycker inte allt är jävligt uppblåst?

Antar dock du har en skaplig hög räntor för att kunna klara ett fall eller två
__________________
Senast redigerad av sistaforsoket.. 2018-05-09 kl. 22:20.
Citera
2018-05-10, 10:28
  #78
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Beundrar ditt lugn, är ju precis det som behövs. Jag tränar på att bli bättre på det men jag kan inte riktigt låta bli att oroa mig när jag lyssnar på detta eftersom det är fakta att vi lever i en artificiell bubbla med alla stimuleringar.
Jag oroade mig hela tiden i början. Nu efteråt känns det löjligt att jag bekymrade mig om nedgångar år 2011 med bara några hundra tusen i kapital eller vad jag hade.

Mitt kapital ska räcka livet ut, helst mer än 40 år.

Jag är säker på att om jag oroar mig idag så kommer jag att titta tillbaka om fem år och tycka det var trams.
Citat:
Jag tror vi får en lågkonjuktur inom ca 5 år och en jävligt stor nedgång, men jag hoppas och tror ändå det kommer gå bra för dig med din mentalitet.
Nedgångar kommer såklart. Men det är ju inräknat i SWR.
Citat:
Måste bara fråga dig hur du ser på ekonomin nu även om du inte riktigt bryr dig, du tycker inte allt är jävligt uppblåst?

Antar dock du har en skaplig hög räntor för att kunna klara ett fall eller två
Sverige har grova problem på många plan, men världen tuffar på rätt bra.

Jag håller 8% räntor, två år klarar jag mig alltså.
Citera
2018-05-10, 13:46
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Jag oroade mig hela tiden i början. Nu efteråt känns det löjligt att jag bekymrade mig om nedgångar år 2011 med bara några hundra tusen i kapital eller vad jag hade.

Mitt kapital ska räcka livet ut, helst mer än 40 år.

Jag är säker på att om jag oroar mig idag så kommer jag att titta tillbaka om fem år och tycka det var trams.

Nedgångar kommer såklart. Men det är ju inräknat i SWR.

Sverige har grova problem på många plan, men världen tuffar på rätt bra.

Jag håller 8% räntor, två år klarar jag mig alltså.

Ja det blir ju så i början, jag har bara investerat på börsen i fyra år, har inte sett eller varit med om nån stor nedgång och därför tänker jag mycket på tillgångsallokeringen och hur mkt jag vågar ha på börsen tills jag varit med om en krasch. Jag menar det viktigaste är ju att inte få panik och sälja, så en person som har 50/50 aktier/räntor och lyckas hålla sig lugn vid nästa krasch, och kanske tom köpa en del på rea, klarar ju sig mkt bättre än en person med 100/0 aktier/räntor som får panik och säljer skiten.

Funderar därför på hur mkt jag vågar ha, just nu är det 75/25 vilket jag känner är max, som absolut lägst skulle jag ha 50/50 tills jag vet hur jag reagerar i en nedgång.
Citera
2018-05-10, 15:15
  #80
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Ja det blir ju så i början, jag har bara investerat på börsen i fyra år, har inte sett eller varit med om nån stor nedgång och därför tänker jag mycket på tillgångsallokeringen och hur mkt jag vågar ha på börsen tills jag varit med om en krasch. Jag menar det viktigaste är ju att inte få panik och sälja, så en person som har 50/50 aktier/räntor och lyckas hålla sig lugn vid nästa krasch, och kanske tom köpa en del på rea, klarar ju sig mkt bättre än en person med 100/0 aktier/räntor som får panik och säljer skiten.

Funderar därför på hur mkt jag vågar ha, just nu är det 75/25 vilket jag känner är max, som absolut lägst skulle jag ha 50/50 tills jag vet hur jag reagerar i en nedgång.
Generellt är det väl så att om man sitter och nojar och oroar sig för en krasch, så har man för hög risk/för mycket kapital investerat.

Du skriver flera inlägg om dagen och alla handlar om hur orolig du är. Jag tror alla på detta subforum vet hur orolig du är.
Citera
2018-05-10, 23:59
  #81
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Jo, men som sagt, det är först på senare år som utbudet av billiga indexfonder har kommit igång och jag undviker att vikta om redan inköpta fonder om jag inte har mycket bra argument.

Om du skulle startat från noll idag, hur hade du valt?
Citera
2018-05-11, 00:05
  #82
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nin
Om du skulle startat från noll idag, hur hade du valt?
Utan att ha funderat allt för mycket:

15% Avanza Zero
15% Spiltan investmentbolag
15% Swedbank Robur Access Asien
55% LF Global Index

Verkar lagom.
Citera
2018-05-11, 10:03
  #83
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Generellt är det väl så att om man sitter och nojar och oroar sig för en krasch, så har man för hög risk/för mycket kapital investerat.

Du skriver flera inlägg om dagen och alla handlar om hur orolig du är. Jag tror alla på detta subforum vet hur orolig du är.

Lite överdriv är inte speciellt orolig utan tänker bättre förberedd när nästa krasch kommer och inte paniksälja vilket jag inte kommer göra till skillnad från dom flesta på detta forum med tanke på hur många som sket ner sig senaste nedgången i början på året.
Citera
2018-05-14, 19:49
  #84
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Jag omfördelade idag hela mitt innehav från aktier till olika indexfonder, och fundera hela helgen över TS fråga(utan att inse att denna tråd fanns).

Anledning till att jag går över till indexfonder är för: 1. Jag inte tror jag är kapabel till att slå index över en längre tid. 2. jag tror jag sedan tidigare att tiden pengarna är på börsen är mer värt än att timea en dipp.

Så när jag tänkte rationellt så kom jag fram till att jag inte borde oroad mig för att gå miste om en dipp utan följa min conviction och köpa allt idag. Vilket jag gjorde.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback