Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5447 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2018-05-09, 11:04
  #6457
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du kan ju ta dig en funderare på varför bl a myndigheten som styr körskolornas utbildning uppmanar dessa att lära ut VB i CP. De har högst sannolikt mer expertis och erfarenhet etc i saken än anonyma figurer som du på forum.

Ja, myndigheter har ju aldrig fel, det har du rätt i.

Det intressanta är att vänsterblinkare generellt sett är mycket svårare att läsa av. Ligger i fel körfält, glider över utan att signalera, blinkar inte höger etc. Kan det vara så att vänsterblinkare tror att det räcker med vänsterblink - sen vet alla andra i rondellen vad som ska hända? Det blir en falsk trygghet, sen försvinner vänsterblinkaren med din sidospegel och en del av din lack.

Ett jävla otyg är det hur som helst - eftersom folk inte förmår att följa trafikreglerna.
Citera
2018-05-09, 12:46
  #6458
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777
Ja, myndigheter har ju aldrig fel, det har du rätt i.

Det intressanta är att vänsterblinkare generellt sett är mycket svårare att läsa av. Ligger i fel körfält, glider över utan att signalera, blinkar inte höger etc. Kan det vara så att vänsterblinkare tror att det räcker med vänsterblink - sen vet alla andra i rondellen vad som ska hända? Det blir en falsk trygghet, sen försvinner vänsterblinkaren med din sidospegel och en del av din lack.

Ett jävla otyg är det hur som helst - eftersom folk inte förmår att följa trafikreglerna.


Du har såklart seriös statistik som styrker dina påståenden? För du sitter väl inte och bara fabulerar med dina personliga anakdoter....?

Min personliga erfarenhet efter 40 år med körkort är att det hänger väldigt mycket på en själv när det gäller att kunna läsa av andra trafikanter och situationer. Har aldrig sett nån röd tråd om att just VB-are skulle vara mer svåravlästa än andra.
Citera
2018-05-09, 15:38
  #6459
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777
Ja, myndigheter har ju aldrig fel, det har du rätt i.

Det intressanta är att vänsterblinkare generellt sett är mycket svårare att läsa av. Ligger i fel körfält, glider över utan att signalera, blinkar inte höger etc. Kan det vara så att vänsterblinkare tror att det räcker med vänsterblink - sen vet alla andra i rondellen vad som ska hända? Det blir en falsk trygghet, sen försvinner vänsterblinkaren med din sidospegel och en del av din lack.

Ett jävla otyg är det hur som helst - eftersom folk inte förmår att följa trafikreglerna.
OK, du trollar! :-)
Förklarar hela saken.
Citera
2018-05-09, 18:22
  #6460
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du har såklart seriös statistik som styrker dina påståenden? För du sitter väl inte och bara fabulerar med dina personliga anakdoter....?

Min personliga erfarenhet efter 40 år med körkort är att det hänger väldigt mycket på en själv när det gäller att kunna läsa av andra trafikanter och situationer. Har aldrig sett nån röd tråd om att just VB-are skulle vara mer svåravlästa än andra.

Man fabulerar inte med personliga anekdoter (ja, så stavas det). Man fabulerar med lögner.

Om din erfarenhet i trafiken är i klass med din kunskap i svenska språket, då ligger du illa till.
Citera
2018-05-09, 18:33
  #6461
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777
Man fabulerar inte med personliga anekdoter (ja, så stavas det). Man fabulerar med lögner.

Om din erfarenhet i trafiken är i klass med din kunskap i svenska språket, då ligger du illa till.

Det är inte ovanligt att personliga anekdoter är påhittade, typ lögner. Man ska helt enkelt inte tro på allt folk påstår och berättar.

Mina trafikkunskaper är gedigna, stavfel på mobiltelefon har säkerligen även du presterat stundom...

VB i CP är ett sätt att öka tydlighet och säkerheten, och minska risker för missförstånd. Detta är även orsaken till att myndigheter fortsätter uppmana körskolor att lära ut VB. Även i Norge som tidigt kryllade av rondeller och höll hårt på att det bara skulle HB ut, har nu insett riskerna med detta och fördelarna med VB, och har de senaste åren börjat uppmana till användande av VB i CP.
Citera
2018-08-09, 18:50
  #6462
Medlem
vetenskapsintoleras avatar
Jag signalerar vänster för att inkommande i rondellen inte ska bli förvånade och tvärbromsa. Detta är en väldigt liten rondell där det ändå går fort. Har varit med om en krock där för att dom andra inte var beredda. 99% svänger nämligen aldrig.

Jag signalerar självklart också när jag ska ut då.
Citera
2019-01-15, 15:57
  #6463
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Hur fan kan den här tråden vara över 530 sidor? Självklart blinkar man vänster, om man ska köra 3/4 varv i rondellen, särskilt om rondellen är liten och enkelfilig. Självklart signalerar man höger när man byter körfält efter 2/4, om det är tvåfiligt. Självklart signalerar man höger igen efter 2/4, när man ska köra ut efter 3/4 varv, om det är enfilig rondell.

Vad är det som är så dåligt med att vara övertydlig med exakt hur man tänkt köra? Blinkar man vänster förstår varenda en med IQ över 80 att man kommer fortsätta köra. Är man smartare än så förstår man även exakt vilken utfart bilisten ska ut vid.

Är det något som stör mig som fan så är det alla idioter som kör runt i rondeller utan att använda blinkers överhuvudtaget. Antingen är de fullständiga egoister eller idioter, förmodligen både och.

Jag uppskattar således väldigt mycket när andra trafikanter också är övertydliga, så jag kan anpassa min egen trafikrytm till trafikflödet på ett planerat sätt, istället för att behöva leka tankeläsare och gasa/ bromsa på samma sätt som de idioter som inte vet vad en blinkers är för något.
__________________
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2019-01-15 kl. 16:03.
Citera
2019-01-15, 16:03
  #6464
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe Cykelkedja
Hur fan kan den här tråden vara över 530 sidor? Självklart blinkar man vänster, om man ska köra 3/4 varv i rondellen, särskilt om rondellen är liten och enkelfilig. Självklart signalerar man höger när man byter körfält efter 2/4, om det är tvåfiligt. Självklart signalerar man höger igen efter 2/4, när man ska köra ut efter 3/4 varv.

Vad är det som är så dåligt med att vara övertydlig med exakt hur man tänkt köra? Är det något som stör mig som fan så är det alla idioter som kör runt i rondeller utan att använda blinkers överhuvudtaget. Antingen är de fullständiga egoister eller idioter, förmodligen både och.

Att inte blinka alls betyder exakt samma sak som att blinka vänster. Problemet är enbart de som inte blinkar höger på korrekt sätt.
Citera
2019-01-15, 16:08
  #6465
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunbiff
Att inte blinka alls betyder exakt samma sak som att blinka vänster. Problemet är enbart de som inte blinkar höger på korrekt sätt.
Nej, det är inte samma sak. Någon som använder vänsterblinkers signalerar att a) de vet vad en blinkers är för något (man kan alltså anta de också kommer använda högerblinkers vid rätt tillfälle) b) inte fick sitt körkort i flingpaketet c) inte är en idiot d) vet vad en rondell är och e) ger mig tydliga signaler exakt var de tänker åka.

Använder du inte vänsterblinkers, måste jag anta att du är en standardidiot och jag har ingen aning om vart du ska, om du vet vad en blinkers är för något och när du tänker köra ut.

Att alltid använda blinkers underlättar trafikrytmen något så otroligt. Om alla skulle göra det, skulle olyckorna gå ner mot noll och trafikflödet flyta på enormt mycket bättre. Men så kan vi ju inte ha det, vi ska leka spågummor istället.

Däremot är jag fullständigt med att de som inte ens vet vad en högerblinkers är kan kollektivt köra utför ett stup. Problemet är bara, som sagt, att jag inte vet vilken kategori de som endast blinkar höger tillhör, utan måste anta att de tillhör kategori idiot, tills de blinkar höger (ofta alldeles för sent, s.k. Göteborgsblinkers).
__________________
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2019-01-15 kl. 16:32.
Citera
2019-01-15, 16:14
  #6466
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brunbiff
Att inte blinka alls betyder exakt samma sak som att blinka vänster. Problemet är enbart de som inte blinkar höger på korrekt sätt.

Nja...

Om betraktaren befinner sig i en sådan position att han inte kan se om du blinkar höger eller inte, så kan ju en vänsterblink då bättre visa för denne vad du ämnar göra eller inte, eller hur...?
Citera
2019-01-15, 16:44
  #6467
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nja...

Om betraktaren befinner sig i en sådan position att han inte kan se om du blinkar höger eller inte, så kan ju en vänsterblink då bättre visa för denne vad du ämnar göra eller inte, eller hur...?

Det spelar väl ingen roll, du lär ju ändå lämna eventuellt företräde oavsett vänster eller högerblink. Och hur ofta står du så du inte ser om bilen som kommer från vänster blinkar höger? Blir det lag på att blinka vänster börjar jag också med det, tills dess skiter jag i det, så möter du mig i en rondell lär du ändå stanna och kolla om jag fortsätter runt, taskigt va?
Citera
2019-01-15, 18:49
  #6468
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peterlan
Det spelar väl ingen roll, du lär ju ändå lämna eventuellt företräde oavsett vänster eller högerblink. Och hur ofta står du så du inte ser om bilen som kommer från vänster blinkar höger? Blir det lag på att blinka vänster börjar jag också med det, tills dess skiter jag i det, så möter du mig i en rondell lär du ändå stanna och kolla om jag fortsätter runt, taskigt va?

Jag noterar att du inte har förstånd nog att ta in och förstå den nytta andra förare/trafikanter kan ha av folk ger VB i rondeller då det kan öka möjligheten till planering och mer smidighet.

Jag och många andra som har typ 30-40 års erfarenhet av trafik och bilkörning har förmågan att ta till oss dessa signaler och dra nytta av dem. Uppenbarligen klarar du och många yngre inte att greppa detta, oavsett hur mycket man förklarat. Det verkar ofta som om dessa individer går in för att slippa göra mycket som möjligt i trafiken så länge det inte är direkt olagligt. Omtanken till andra ter sig underordnad deras eget ego...

Det har ju skrivits många gånger förut i tråden, men kan behöva tas igen. Fundera på varför körskolor fortfarande lär ut VB vid rondellkörning, trots att det inte är påkrävt enlig trafiklagarna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback