Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-23, 17:23
  #217
Medlem
Mulla Krekars avatar
Vad rösta på, så att det blir bäst för familjen ekonomiskt?

Jag är just nu på gränsen mellan M o SD, det lutar åt SD. Men om man vill alla i familjens och ens själv bästa ekonomiskt, vad hade ni lagt er röst på i mitt fall?

Vi bor alla på olika platser;
Jag - Sjukpensionär med bra sjukersättning.
Syster - Arbetar, medelinkomsttagare.
Mamma - Pensionär, får inte särskilt mycket, men hon klarar sig.
Pappa - Egenföretagare o förmögen, jag o syster får ärva honom.
Citera
2017-12-23, 00:55
  #218
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Vad rösta på, så att det blir bäst för familjen ekonomiskt?

Jag är just nu på gränsen mellan M o SD, det lutar åt SD. Men om man vill alla i familjens och ens själv bästa ekonomiskt, vad hade ni lagt er röst på i mitt fall?

Vi bor alla på olika platser;
Jag - Sjukpensionär med bra sjukersättning.
Syster - Arbetar, medelinkomsttagare.
Mamma - Pensionär, får inte särskilt mycket, men hon klarar sig.
Pappa - Egenföretagare o förmögen, jag o syster får ärva honom.

Du måste välja en ideologisk inriktning. Vill du att det finns en stark stat som snor det mesta av det folk tjänar, och fördelar det efter eget tycke, eller vill du själv råda över det du arbetar ihop?

Just nu tar staten ifrån dig 80% av det du tjänar för att fördela enligt sin egen uppfattning (det mesta går till att betala folk som inte kan/vill jobba, "nyanlända" utlänningar som inte får några jobb, och annat diverse skräp som belastar statsfinanserna).

Det är verkligen inte kul att gå upp kl 6 varje morgon och jobba arslet av sig hela dagen, bara för att se att det mesta av ens arbete går till att betala uppehället åt dom som inte arbetar.

Alla skulle vara gladare och lyckligare om vi själva fick råda över vår inkomst. Vi behöver ingen stat som snor det mesta av det vi tjänar, och väljer vad våra pengar ska användas till. Jag tror vi är kapabla att välja det själva.
Citera
2018-02-08, 12:00
  #219
Medlem
Ideologiernas tid är förbi. Ideologierna har fortfarande viss betydelse för de olika riksdagspartiernas inre liv. Piller för invärtes bruk för partimedlemmarnas krympande skaror.
Modern politik handlar om röstmaximering, varför samtliga partier numera förlägger valfisket till politikens mittfält, där flest väljare håller till. Även flygelpartierna - VP och SD - vänder sig i allt högre grad till mittfältets väljare. Miljöpartiet - som länge präglades av ideologiskt tänkande - erhöll i regeringsställning svåra problem, då man måste praktisera realpolitik än vad många medlemmar och MP-väljare tålde. Även KD, som också har varit hårt ideologiskt styrt har problem. SD, som tidigare var en ultranationalistisk sekt med rasistiska inslag har efter fraktionsstrider och utbrytningar allt mer orienterat sig mot mittfältet. Vänsterpartiet tycks ha övergett den stränga marxistleninism, som fordomdags präglade partiet och framstår idag som närmast vänstersocialdemokratiskt utan stark ideologisk profilering.
Citera
2018-03-01, 13:08
  #220
Medlem
Jag vill ha striktare invandringspolitik men jag vill också att samkönade ska få gifta sig och adoptera.

Vilket parti förespråkar detta? Känns som att dessa åsikter krockar med varandra (höger och vänsterfråga).
Citera
2018-03-05, 17:42
  #221
Medlem
Speisewagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .sh
Jag vill ha striktare invandringspolitik men jag vill också att samkönade ska få gifta sig och adoptera.

Vilket parti förespråkar detta? Känns som att dessa åsikter krockar med varandra (höger och vänsterfråga).

Sitter lite i samma sits som dig. Vad röstar man om man som mig tycker att höga skatter är positivt (förutsatt att de spenderas på ett kompetent sätt), men hatar riksdagsvänsterns fokus på identitetspolitik och allmäna tramsfasoner?

Ge arbetstagare rättigheter, ställ krav på arbetsgivare. Stoppa segregation, gentrifiering och skattesmitare. Ställ krav på invandrade, låt gränskontrollerna vara hårda.

Vilket är partiet för mig 2018?
Citera
2018-05-08, 15:42
  #222
Medlem
tja

vilka ska jag rösta på?


Viktiga frågor:

Sänk skatten och momsen

omförhandla Sveriges Eu medlemskap till förmånligt avtal för sverige

Generellt att mer ansvar läggs på individen istället för kollektiva lösningar/staten tar ansvar för människors liv.

En annan viktig punkt är att ISK inte beskattas mer.
Citera
2018-08-05, 17:21
  #223
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natediaz
tja

vilka ska jag rösta på?


Viktiga frågor:

Sänk skatten och momsen

omförhandla Sveriges Eu medlemskap till förmånligt avtal för sverige

Generellt att mer ansvar läggs på individen istället för kollektiva lösningar/staten tar ansvar för människors liv.

En annan viktig punkt är att ISK inte beskattas mer.

Finns inget sådant parti, då du är för frihet.
Citera
2018-08-05, 20:59
  #224
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natediaz
tja

vilka ska jag rösta på?


Viktiga frågor:

Sänk skatten och momsen

omförhandla Sveriges Eu medlemskap till förmånligt avtal för sverige

Generellt att mer ansvar läggs på individen istället för kollektiva lösningar/staten tar ansvar för människors liv.

En annan viktig punkt är att ISK inte beskattas mer.

Närmaste du kommer är AfS, som är för platta skatter, endast ett momsbelopp, och för lägre skatter. Dock ändå för en välfärdsstat. De vill gå ur EU och skicka hem massa invandrare.

Sedan finns ju alltid klassiskt liberala partiet, men de är väldigt små och tycks aldrig växa till sig.
Citera
2018-08-19, 13:53
  #225
Medlem
Pyrokemis avatar
1. En narkotikapolitik som fungerar, värnar om sina medborgare och INTE ökar de narkotikarelaterade dödsfallen. (Avkriminalisering och/eller legalisering, olika för olika preparat)

2. Stoppa invandringen, speciella regler för nyanlända (hårdare straff, krav på språk, utvisning för alla brott med fängelse i straffskalan, försvåra bidragsfuskandet)

3. Värnar om våra äldre. Inte stjäla ifrån dem som dagens regering gör

4. Satsa på infrastrukturen, framförallt modernisera och satsa på våra tågnätverk.

5. Reda upp vår skola. Så som den ser ut nu kommer Sverige snart vara ett U-land.


Jag tänker just nu rösta MED, finns det några andra alternativ?
Citera
2018-08-19, 14:12
  #226
Medlem
MelPoomenes avatar
Avskyr att se arbeten som finns åker iväg till Polen, eller att Estländare tar "våra" arbeten. Det är bara lite hur som helst politiskt ...

Hela Europas tryggade arbetsmarknad är DITT ansvar?

Tack så mycket för att uttrycka en åsikt!
Citera
2018-08-24, 11:51
  #227
Medlem
Jag vill:

- att extraskatten som "alla rika" tvingas betala ska tas bort

- avskaffa monarkin

- höja straffen

- att kvinnor ska få göra abort

- att endast man endast får gifta sig som man-kvinna och inte man-man eller kvinna-kvinna

- att man inte ska få operera sig till ett annat kön, hålla på med bögerier, och annat fjanteri

- jag vill satsa på skolan och den framtida generationen

- jag vill minska invandringen, men inte stoppa den helt och hållet

-----------
HJÄLP MIG, vad ska jag rösta på? Såklart finns det inte något parti som står för exakt allt det jag tycker men om det finns något som har iallafall lite över majoriteten av det som jag tycker och tänker så skulle det vara bra.
Citera
2018-08-26, 09:59
  #228
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rainbow42
Jag tycker att skatterna ska sänkas
stoppa invandringen
avskaffa monarikin
höja straffen
främja induvidualismen
värna om våran historia och kultur
kvinnor ska få göra abort
satsa på skolan och den framtida generationen

har lite svårt att sätta fingret på vad jag är.
ställ gärna följfrågor.

"Värna om våran kultur" - Vänsterpartist kanske? Det är väldigt engagerade i kulturfrågorna ...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback