Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-06, 22:06
  #505
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flechette
Jo, det kan jag gå med på. Jag gav ett tips om att om man inte gillar utfallet kan man ju tweaka sin egen profil för att nå önskat resultat - precis som jag själv gjort. Jag tycker inte att hon förtjänar hot/anklagelser/allmänt dåligt beteende eller att hon "bär ansvaret" för när andra personer "ger igen" på henne. Dock tycker jag att alla människor kan välja sin egen strategi och optimera efter önskat resultat, men det verkar för mig som om DoraF inte såg skillnad på dessa två koncept.
Man kan ju inte bestämma hur andra ska uppfatta en själv, men har man bara lite känsla för det sociala spelet, eventuella normer och så vidare så kan man i förvånansvärt stor utsträckning påverka hur man blir uppfattad och hur folk försöker närma sig. Det är ju inte så att någon blir skuldbelagd bara för att man förklarar hur man ska göra för att man ska helt eller till viss del slippa vissa beteenden.

Sen om man är en tocken däringa modern och normkritisk människa så bör man ju veta att man ska välja sina strider.
Citera
2018-05-06, 23:11
  #506
Medlem
Flechettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Man kan ju inte bestämma hur andra ska uppfatta en själv, men har man bara lite känsla för det sociala spelet, eventuella normer och så vidare så kan man i förvånansvärt stor utsträckning påverka hur man blir uppfattad och hur folk försöker närma sig. Det är ju inte så att någon blir skuldbelagd bara för att man förklarar hur man ska göra för att man ska helt eller till viss del slippa vissa beteenden.

Sen om man är en tocken däringa modern och normkritisk människa så bör man ju veta att man ska välja sina strider.

Jag tror vi är överens här
Citera
2018-05-06, 23:29
  #507
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flechette
Ok, nu hänger jag inte riktigt med här: när har jag sagt att det är hennes ansvar? Jag tyckte att jag flera gånger påpekade att jag inte tog någon av killarna i försvar, utan istället försökte besvara frågan "varför gör vissa så här". Visa gärna var jag har skuldbelagt Buffymylove, för jag förstår helt ärligt inte.
Jag skrev följande:
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
För vad "analysen" hela tiden bygger på är att det är vi kvinnor som orsakar mäns beteende, vi triggar dem, och därmed blir det vårt ansvar. Fokus flyttas från dem som skriver fula saker till den som mottar dem.
Som en del av förklaringen till hur killar beter dig på dejtingsidorna anger du tjejers beteende. Med andra ord säger du att det finns ett kausalt samband mellan dessa två.
Och om man även ser förändring av tjejernas beteende som en del av lösningen innebär det också att man ålägger tjejerna en del av ansvaret för killarnas beteende.
Det är enkel logik 😊

Läs igenom hur olika du själv resonerat i tråden kring mig resp TS trots att männens närmast identiska agerande.
Citera
2018-05-06, 23:36
  #508
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flechette
Jo, det kan jag gå med på. Jag gav ett tips om att om man inte gillar utfallet kan man ju tweaka sin egen profil för att nå önskat resultat - precis som jag själv gjort. Jag tycker inte att hon förtjänar hot/anklagelser/allmänt dåligt beteende eller att hon "bär ansvaret" för när andra personer "ger igen" på henne. Dock tycker jag att alla människor kan välja sin egen strategi och optimera efter önskat resultat, men det verkar för mig som om DoraF inte såg skillnad på dessa två koncept.
Och jag har inte tillskrivit dig några sådana värderingar eller åsikter. Det kan var och en se i tråden.
__________________
Senast redigerad av DoraF 2018-05-06 kl. 23:40.
Citera
2018-05-07, 08:37
  #509
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det undrar jag också.
Jag undrar också vad clevernickname menar här :

Visst, det är inte alla som kan ta att bli illa bemötta utan att själva ge igen med samma mynt.
För min del valde jag att stå över sånt sandlådebeteende på dejtingsiter. Jag tycker att det är helt meningslöst att sänka mig till den nivån utan jag valde i stället att blocka alt anmäla den som skrev grova uttryck.

Man kan bli illa bemött ytan att själv vara grov mot någon. Jag beter mig lika likadant online som jag gör IRL.
Blockerad kan man bli bara genom att titta på en profil. Då är frågan vem som har sänkt sin nivå!
Citera
2018-05-08, 17:50
  #510
Medlem
Flechettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag skrev följande:

Som en del av förklaringen till hur killar beter dig på dejtingsidorna anger du tjejers beteende. Med andra ord säger du att det finns ett kausalt samband mellan dessa två.
Och om man även ser förändring av tjejernas beteende som en del av lösningen innebär det också att man ålägger tjejerna en del av ansvaret för killarnas beteende.
Det är enkel logik 😊

Läs igenom hur olika du själv resonerat i tråden kring mig resp TS trots att männens närmast identiska agerande.

Det känns fortfarande inte riktigt som vi förstår varandra, så vi får väl lämna det vid det antar jag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback