Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-06, 21:26
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hipp-hipp
Men OP har en stor summa tillgodo att investera direkt.
Vilket är exakt varför han bör sprida ut köpen, ifall det är en krasch han är orolig för. Nästa krasch skulle likväl kunna komma om 3 år, vilket ifall han väntar in kraschen skulle kosta honom stora summor pengar.
Citera
2018-05-06, 21:28
  #62
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Oj 8% det var inte mycket!
Jo, men som sagt, det är först på senare år som utbudet av billiga indexfonder har kommit igång och jag undviker att vikta om redan inköpta fonder om jag inte har mycket bra argument.
Citera
2018-05-06, 21:31
  #63
Medlem
CelenoIIs avatar
Om dollar cost averaging:

https://personal.vanguard.com/pdf/s315.pdf
Citera
2018-05-07, 00:22
  #64
Medlem
hipp-hipps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Om dollar cost averaging:

https://personal.vanguard.com/pdf/s315.pdf
Stort tack.
Citera
2018-05-07, 05:37
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Jo, men som sagt, det är först på senare år som utbudet av billiga indexfonder har kommit igång och jag undviker att vikta om redan inköpta fonder om jag inte har mycket bra argument.

Jo? Ok, vad tänker du om 20-30 % Asien då? Alldeles för mycket?
Citera
2018-05-07, 10:30
  #66
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Jo? Ok, vad tänker du om 20-30 % Asien då? Alldeles för mycket?
Nej, det tycker inte jag men det är upp till var och en.
Citera
2018-05-07, 10:57
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Nej, det tycker inte jag men det är upp till var och en.

Missförstod dig ok ja jag gillar Asien mkt med tanke på den stora folktillväxten, känns lite skevt på ett sätt att pyttelilla Sverige ska ha större vikt än hela jävla Asien, och på ett sätt inte. Detta är ju mest bara finslipningar för nöjets skull som inte egentligen inte spelar så stor roll då vi lever i en globaliserad värld och ca 80% av resultatet beror på valet av tillgångsallokering, och där sitter ju du säkert.
Citera
2018-05-08, 22:13
  #68
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Jo? Ok, vad tänker du om 20-30 % Asien då? Alldeles för mycket?

Titta på makro; alltså värdsläget. Tänk sedan Väst kontra Öst.

Regioner i väst som globalt påverkar är t ex USA och Europa. Exempel på öst som påverkar globalt är Ryssland och Kina. I princip kan man ganska lugnt påstå att båda dessa block utgör merparten av den globala ekonomin. Visst finns sydamerika, afrika ... antarktis m fl. men alla dessa påverkas i stor grad av vad dessa två andra block pysslar med.

Detta ser du även i nyheter och i världshändelser som krig och annat. Ständigt dessa två block, väst och öst, som är de som påverkar. Visst händer det att små nationer som nordkorea står i rampljuset, men även i det fallet är det då väst och öst som är del av lösningen eller problemet. Jag skulle kunna skriva väldigt långt om allt detta, prata om olja ... osv ... osv ... osv ... men det hela är ganska uppenbart om man bara följer världshändelser av olika slag.

Så rent krasst, om man nu måste placera x% i endast det ena eller andra, vore det rimligt att placera 50/50 för att nå en god diversifiering av breda index. Om någon tycker annat vore det intressant att höra varför och hur tankarna går kring det.
Citera
2018-05-09, 11:37
  #69
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Nej, det tycker inte jag men det är upp till var och en.

Jag förstår nästan inte hur du kan va så lugn med 100% på börsen idag, tycker du inte själv att det luktar meganedgång snart? Det är starkt gjort.

Om du lyssnar på folk som Harry Dent tex, som ängat hela sitt liv åt demografiska trender, som säger att det kommer sluta illa för ekonomin som nu är helt manipulerad och lever på stimuleringar. Om du orkar lyssna lite på det här tex:

https://m.youtube.com/watch?v=3Jt-5sn24oM

Hur tänker du då när du hör det?
Citera
2018-05-09, 12:30
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Jag förstår nästan inte hur du kan va så lugn med 100% på börsen idag, tycker du inte själv att det luktar meganedgång snart? Det är starkt gjort.

Om du lyssnar på folk som Harry Dent tex, som ängat hela sitt liv åt demografiska trender, som säger att det kommer sluta illa för ekonomin som nu är helt manipulerad och lever på stimuleringar. Om du orkar lyssna lite på det här tex:

https://m.youtube.com/watch?v=3Jt-5sn24oM

Hur tänker du då när du hör det?
Man får helt enkelt fatta sin egen åsikt om sådana här saker. Du kan hitta kända profiler som har bra argument för motsatta scenarion. Båda sidor kan inte ha rätt såklart.

Men har man ingen egen åsikt så är det lätt att lyssna på den som skriker högst.

Säkrast är att göra en egen analys, amatörmässig eller ej spelar mindre roll, så länge DU bestämt dig.
Citera
2018-05-09, 16:05
  #71
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Man får helt enkelt fatta sin egen åsikt om sådana här saker. Du kan hitta kända profiler som har bra argument för motsatta scenarion. Båda sidor kan inte ha rätt såklart.

Men har man ingen egen åsikt så är det lätt att lyssna på den som skriker högst.

Säkrast är att göra en egen analys, amatörmässig eller ej spelar mindre roll, så länge DU bestämt dig.

Men asså han har ägnat sitt liv åt demografiska trender och hur börsen påverkas, varken du eller jag kan göra i närheten av en lika bra analys som honom.

Tror du inte på vad han säger? Vad skulle va motargumentet liksom? Ekonomin ser värre ut än det gjorde 2007-2008 det är liksom fakta.

Vet inte vad jag tror men i vilket fall kommer jag ligga minst 50% i börsen tills nästa krasch eftersom jag tycker det ser jävligt mörkt ut
Citera
2018-05-09, 16:12
  #72
Medlem
Känns jävligt osäkert att börja leva på portföljen iaf som du celeno, men jag önskar dig lycka till och hoppas det går bra. Jag har blivit för rädd för att ha över ca 60%-70% på börsen just nu iaf, får se hur det går, spännande tider iaf
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback