Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-24, 20:37
  #49
Medlem
movsds avatar
Jag är en av de idioter som köpte Bitcoin och ETH precis före toppen i December. Handlade för 25k med 15k BTC och 10k ETH via Avanza. Kursen låg på 706sek/cert för BTC och runt 60sek/cert för ETH. (16500usd BTC, 700usd ETH)

Låg 15k plus mot peaken 20k BTC men blev girig och så var resan nedåt. I omgångar har det pendlat och varit minus 15k som mest. När BTC var så lågt som 290sek så köpte jag på mig samma mängd cert BTC som jag köpte första gången för att få ner inköpskursen till 500. Insåg tidigt att den kommer inte gå upp till 16500 inom kort, den var uppe på 12000usd någon gång. Köpte även ETH vid 54sek och 44sek. De övriga köpen uppgår till i princip samma summa som handlades för första gången så 50k har legat och väntat på sälj.

Idag låg jag back några tusenlappar BTC men låg några plus på ETH. Det verkade vara kämpigt att bryta 700usd gränsen för ETH så jag vågade inte chansa på dip under natten så sålde allt.

Totalt gick jag back 700:- detta halvåret. Mycket lärorikt har det varit och man har sett låga kurser. Jag kommer handla igen, när det kommer en dip jag anser är ok. Jag köper inga mer BTC iaf.

Hade jag varit en av dem som gått in sent, med mycket pengar eller pengar de är rädda om så förstår jag de hatar krypto. Som tur är hade jag mer kapital jag kunde slänga in då och då för att rädda situationen, fem månader tog det.
Citera
2018-04-24, 20:52
  #50
Medlem
Köpte bitcoins för 800:-/st för en väldans massa år sedan, sålde för samma summa. Kanske borde sparat några stycken
Citera
2018-04-24, 21:49
  #51
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dune
Köpte bitcoins för 800:-/st för en väldans massa år sedan, sålde för samma summa. Kanske borde sparat några stycken

you dont say
Citera
2018-04-25, 12:12
  #52
Medlem
La in 5k på etherium alseles för sent.. menmen, ingen big deal egt..
Citera
2018-05-03, 21:11
  #53
Avstängd
10000. Var är bubblan?
Citera
2018-05-03, 23:21
  #54
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av movsd
Jag är en av de idioter som köpte Bitcoin och ETH precis före toppen i December. Handlade för 25k med 15k BTC och 10k ETH via Avanza. Kursen låg på 706sek/cert för BTC och runt 60sek/cert för ETH. (16500usd BTC, 700usd ETH)

Låg 15k plus mot peaken 20k BTC men blev girig och så var resan nedåt. I omgångar har det pendlat och varit minus 15k som mest. När BTC var så lågt som 290sek så köpte jag på mig samma mängd cert BTC som jag köpte första gången för att få ner inköpskursen till 500. Insåg tidigt att den kommer inte gå upp till 16500 inom kort, den var uppe på 12000usd någon gång. Köpte även ETH vid 54sek och 44sek. De övriga köpen uppgår till i princip samma summa som handlades för första gången så 50k har legat och väntat på sälj.

Idag låg jag back några tusenlappar BTC men låg några plus på ETH. Det verkade vara kämpigt att bryta 700usd gränsen för ETH så jag vågade inte chansa på dip under natten så sålde allt.

Totalt gick jag back 700:- detta halvåret. Mycket lärorikt har det varit och man har sett låga kurser. Jag kommer handla igen, när det kommer en dip jag anser är ok. Jag köper inga mer BTC iaf.

Hade jag varit en av dem som gått in sent, med mycket pengar eller pengar de är rädda om så förstår jag de hatar krypto. Som tur är hade jag mer kapital jag kunde slänga in då och då för att rädda situationen, fem månader tog det.
Den "HODL"-kultur som det skämtas om en hel del är extremt mycket intressantare än vad de flesta vet; allt annat än flummig.

Bakgrunden är att förr i tiden blev bitcointalk.org sönderspammat av gråtande domedag så fort BTC kraschade (hela diskussionen är oerhört mycket lugnare nu för tiden, framförallt under senaste kraschen - antagligen för att de nya dumma pengarna som hade panik inte är alls lika närvarande på internet). En användare slets mellan total panik och sin övertygelse om sitt innehavs förträfflighet under kraschen 13/14, och lät rationaliteten segra - HOLD. Men inte utan en rejäl kamp.

Som topic skrev han HODL, och noterade stressat i inlägget att han inte pallar att editera stavfelet.

Vad hände där egentligen? Jo, han mådde skit. Han satt och tittade på en fallande graf och hela hans kropp skrek åt honom att nu går det helt åt helvete, nu måste du sälja. Men det vore fullständigt irrationellt att sälja. HODL-begreppet handlar om exakt detta, kampen mellan känsla och rationalitet. Det är därför det i regel skrivs i caps lock, det är därför det ofta åtföljs av diverse utropstecken. Inte för att det i grunden är löjligt, utan för att det i grunden är ett krig.

Någon enstaka procent av alla TA-veteraner där ute kanske, kanske skulle kunna argumentera mot detta, men: vi kan inte prognostisera volatilitet. Situationen för någon som köpte BTC är alltså att personen kom fram till att BTC var värt X pengar. Sen kraschar kursen 50%, allt annat lika. Det rationella är att personen köper mer av tillgången (viktar mer innehav), eftersom den nu kostar X - (X*0.5) pengar.

Hela den impulsiva delen av kroppen vill tvärt om sälja. Baserat på volatilitet vi inte kan prognostisera. D.v.s. fullständig irrationalitet: att följa dessa känslor är inte bara neutralt, det är att agera på rent brus och därmed negativt EV.

Det spännande är att på de allra flesta marknader är det rätt få aktörer som begriper detta (ofta de stora, sällan de små). Men kryptomarknaden är så extremt snabb och effektiv - det påminner överhuvudtaget inte om något vi har sett förut - så det som tar en livstid av erfarenhet att lära sig utanför tar några månader att lära sig här.

Att det finns en sanning bakom de flesta skämt stämmer extremt bra in på hur många internet-memes fungerar, i synnerhet denna.
Citera
2018-05-05, 08:26
  #55
Medlem
Paradisums avatar
Gick in med 30k i slutet av december och början av januari. Tänkte att jag kommer ångra det mer om några år om jag inte tog risken och missat en värdeökning på flera hundra/tusen procent än att ha förlorat 30.000kr. Har hodlat samtliga och har knappt kollat in värdet på kryptos under raset. Vet inte ens om jag fortfarande ligger minus flera tusen eller om jag ligger plus igen. Kollar om några veckor.
Citera
2018-05-05, 16:58
  #56
Medlem
movsds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Som topic skrev han HODL, och noterade stressat i inlägget att han inte pallar att editera stavfelet.

Någon enstaka procent av alla TA-veteraner där ute kanske, kanske skulle kunna argumentera mot detta, men: vi kan inte prognostisera volatilitet. Situationen för någon som köpte BTC är alltså att personen kom fram till att BTC var värt X pengar. Sen kraschar kursen 50%, allt annat lika. Det rationella är att personen köper mer av tillgången (viktar mer innehav), eftersom den nu kostar X - (X*0.5) pengar.

Hela den impulsiva delen av kroppen vill tvärt om sälja. Baserat på volatilitet vi inte kan prognostisera. D.v.s. fullständig irrationalitet: att följa dessa känslor är inte bara neutralt, det är att agera på rent brus och därmed negativt EV.
Jag insåg att mitt inlägg i denna tråd möjligtvis stödjer bubblan. Jag tror inte alls på någon bubbla, jag köpte bara vid fel tillfälle som den amatör jag är. Antar du förstod detta pga ditt inlägg.

Jag vet vilket HODL inlägg du syftar på, då jag googlade en del innan jag började tänka precis det du skriver här under. För att komma ur, analysera var kursen kämpar. Köp mer med lägre kurs, Stanna kvar, gör om tills du är plus, minus nollar. Stanna kvar, köp mer eller sälj och vänta in bättre kurs.

Idag, någon vecka senare hade jag legat plus en del . Bryr mig inte så mycket om det, har fått tillbaka cash och placerat om. Det kommer säkert nya låga kurser när alla gjort sig en fin hacka igen.

Lycka till alla. Kör på bara. Det kommer bli ett bra år.
Citera
2018-05-05, 19:52
  #57
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av movsd
Jag insåg att mitt inlägg i denna tråd möjligtvis stödjer bubblan. Jag tror inte alls på någon bubbla, jag köpte bara vid fel tillfälle som den amatör jag är. Antar du förstod detta pga ditt inlägg.
Anser inte att det överhuvudtaget funnits något fel tillfälle att köpa ETH ännu, för 50 cent eller $1400.

Har inte rekommenderat någon att göra det sedan vi bröt $600 första gången, förutom igen efter kraschen vid $400-500.

Men enda anledningen till det är att folk generellt har svårt att hantera att hamna rött, och det var ju inte otippat att den där jättebubblan kunde gå snabbt nedåt. Klarar man av att hålla sig rationell när det brinner anser jag som sagt inte att det funnits något fel tillfälle att köpa.

Jag tycker misstaget är att sälja för att det kraschar. Att det kraschar innehåller ingen information, så det är fullständigt irationellt att låtsas att det i sig ändrar något (mer än att det blir billigare, vilket stödjer köp snarare än sälj).
__________________
Senast redigerad av Trillske 2018-05-05 kl. 19:56.
Citera
2018-05-05, 23:23
  #58
Medlem
Jag har sålt mina 0.86 bitcons på olika nivåer, helt övertygad om att kursen skulle rasa totalt.
Men nu börjar jag ju undra lite.
Att det är en bubbla är ju ganska självklart, men det verkar ju vara en jävligt seg sådan.
Det kan mycket väl komma en ny rekordnivå detta året, kanske rent av innan sommaren.
Jag ska inte hålla på med sånt här egentligen, har inte nerver till det.
Men jag är glad för de 80 000 kr jag tjänade i alla fall.
Citera
2018-05-06, 02:59
  #59
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av didi2
Att det är en bubbla är ju ganska självklart,
Försök förklara (för dig själv) vad du menar med "det" här, det vill säga vad du egentligen menar är en bubbla. När du inser att du inte kan besvara frågan är det dags att fundera på hur det kunde bli såhär konstigt när du tänkte.
Citera
2018-05-06, 03:55
  #60
Medlem
Bitcoin kostade från början 6 cent och ligger idag på ca 9800usd


Bubbla kan man väl inte direkt kalla det.
Att man köper btc när det nått all time high då är man inte insatt i hur marknaden fungerar.

Och då bör man heller inte investera
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback