• 43 638 online
  • 1 188 521 medlemmar
  • 61 496 562 inlägg
  • 1
  • 2
2010-09-07, 21:46
Medlem
DrBums avatar
Håller helt med.. CW ger mycket ljud för pengarna, vissa gillar deras designa andra hatar den..

Hifiklubben har deras sortimentet så dära kan du kika..
Ang finljud så har Tinnitus helt rätt!
Citera
2010-09-08, 15:14
Medlem
meatwhips avatar
Kollade runt lite på HiFiklubben och fastnade för designen hos DALI´s golv högtalare , men får man mer ljud för pengarna med CV?.
Egentligen är det väll som med datorn man kommer ju inte direkt sitta och titta på dem 24/7 men det kan va skönt att ha nått snyggt i sin bostad!.
Citera
2010-09-08, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meatwhip
Kollade runt lite på HiFiklubben och fastnade för designen hos DALI´s golv högtalare , men får man mer ljud för pengarna med CV?.
Egentligen är det väll som med datorn man kommer ju inte direkt sitta och titta på dem 24/7 men det kan va skönt att ha nått snyggt i sin bostad!.

Går inte att svara på då båda tillverkarna har en hel rad olika modeller i olika prisklasser och för lite olika lyssningsbehov. Båda är välkända tillverkare med bra kvalitet där CV kanske mer riktar sig till de som önskar mycket drag under galoscherna, medan Dali kanske mer riktar sig till mer finlir eller allround-lyssning. Men det kan bero en hel del på vilka modeller det handlar om med.

Enda vettiga är väl att du tar dig en tur inom en butik och lyssnar klämmer tittar på de högtalare som kan vara av intresse. Om möjligt försök att få långa hem dem för att kolla hur de låter hemma hos dig.

Dr Tinnitus
Citera
2018-05-03, 18:10
Medlem
Jag tog bort det gamla skumgummit på några gamla högtalare idag. Det var ett par Luxor från början av sjuttiotalet. Då försvann brummandet och högtalarna lät bra - UTAN att jag limmat dit några nya skumgummikanter.

Och jag ställer mig frågan: är hela denna branch med högtalarreparationer en bluff?

Vad har skumgummisargen för funktion?
Senast redigerad av efterforskaren 2018-05-03 kl. 18:15.
Citera
2018-05-03, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av efterforskaren
Jag tog bort det gamla skumgummit på några gamla högtalare idag. Det var ett par Luxor från början av sjuttiotalet. Då försvann brummandet och högtalarna lät bra - UTAN att jag limmat dit några nya skumgummikanter.

Och jag ställer mig frågan: är hela denna branch med högtalarreparationer en bluff?

Vad har skumgummisargen för funktion?

Det är en detalj som måste vara där om högtalarelementet ska fungera som det är tänkt, så nån bluff är det definitivt inte utan snarare du som inte har kunskap om saken.

Skumringen har den viktiga funktionen att vara en tät barriär mellan miljön utanför högtalaren och kammaren bakom högtalarelementet, samt att stabilisera och centrera högtalarkonen.

Utan denna skumring (kan göras i olika material, veckat papper, gummi, skum etc) så får man akustisk kortslutning kan man säga då luft som antingen skall vara instängd i en sluten kammare bakom elementet (sluten högtalarlåda) eller ventileras ut genom en noga avstämd basport, istället kan flåsa ut/in fritt som det vill runt högtalarkonen. Ljud kommer högtalaren att ge men inte det ljud som det är tänkt och högtalarelementets driftsäkerhet äventyras.
Citera
2018-05-04, 09:18
Medlem
OK, jag tror dig. Du verkar ha kunskap.

Ljudet duger dock bra för mig, som det är. Får se hur länge de håller.

På baksidan av högtalarelementen fanns en lapp med varningstext, högtalarelementet fick absolut inte användas utan att vara monterat i lådan. Varför inte? Det gick ju utmärkt att prova dem separat.
Citera
2018-05-04, 10:22
Moderator
fredrik686s avatar
Övrig hemelektronik --> Högtalare
/Moderator
Citera
2018-05-04, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av efterforskaren
OK, jag tror dig. Du verkar ha kunskap.

Ljudet duger dock bra för mig, som det är. Får se hur länge de håller.

På baksidan av högtalarelementen fanns en lapp med varningstext, högtalarelementet fick absolut inte användas utan att vara monterat i lådan. Varför inte? Det gick ju utmärkt att prova dem separat.

Därför att konerna behöver rätt motstånd från luften i högtalaren, annars kan de röra sig för mycket och skada talspolen inne i magneten, den kan slå i ändlägena utan dämpning.
Citera
  • 1
  • 2