Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-01, 17:42
  #1
Medlem
Varför har man en livsstil och varför verkar många måna om att upprätthålla den?

Vad är det för bra med det?
Citera
2018-05-01, 17:54
  #2
Medlem
Gabriel2017s avatar
Man visar vem man är , genom idag, sin konsumtion.
Till exempel, förr och idag.
Kungen hade gräsmatta först, sedan adeln, sedan överklassen, sedan medelklassen och idag kan Svenssons ha en gräsmatta och hus.
Olika markörer visar vem man är, idag är det märkesindustrin som lever på det. Livsstilen visar på vem man är och vem man vill vara. Man dricker en soft drink för man vill vara som de unga i reklamen. Henry Ford gjorde först bara svarta T-Fordar, han tyckte det räckte så, en bra bil till alla. Men konkurrenterna började göra bilar i andra färger etc, Ford höll på att gå i konkurs, tills hans son följde efter och började göra bilar för olika livsstilar.
Citera
2018-05-01, 18:07
  #3
Medlem
vadsadusadus avatar
Förstår inte riktigt hur du menar, alla har ju en livsstil på olika vis.
Varför man gärna upprätthåller den är väl för att i många fall har man valt sin livsstil själv och gillar vart något med den. Ofta byter man ju livsstil om man inte trivs.
Citera
2018-05-01, 19:16
  #4
Medlem
På samma sätt som det är behändigt att placera människor i fack är det lika bekvämt att tillhöra ett; det underlättar för många att rätta in sig i ledet och ställa upp på förhandsskrivna riktlinjer för olika tillgängliga roller att spela på amfiteatern som är livet.
Citera
2018-05-01, 19:22
  #5
Medlem
olasvenssons avatar
Alla har en livsstil. Lever du så har du en livsstil.
Citera
2018-05-01, 19:44
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Alla har en livsstil. Lever du så har du en livsstil.

Men måste det inte redan sedan länge finnas en liknande uppsättning intressen, värderingar och tyckanden för att verkligen kvala in som en "stil"?

Måste inte något vara etablerat redan för att kunna göra anspråk på att vara en "stil"?
__________________
Senast redigerad av rotebro-conny 2018-05-01 kl. 19:48.
Citera
2018-05-01, 19:56
  #7
Medlem
SektenAnderssons avatar
personligen tycker jag man kan leva utan att ha en livsstil, det är ett ord som får mig att tänka på punkare, rastafaris eller nazister.

Att leva neutralt, dvs utan någon livsstil
Citera
2018-05-01, 22:29
  #8
Medlem
JayJayAdamss avatar
Livsstil= din stil att leva dvs. hur du lever. Alla har en sådan.

Om du tänker på livsstil som träning, flummare, rockare osv. så tror jag det är för det ger en person någorlunda tydliga ramar man kan hålla sig inom för att möta kraven och kriterierna för sin valda livsstil.
Citera
2018-05-02, 11:39
  #9
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Varför har man en livsstil och varför verkar många måna om att upprätthålla den?

Vad är det för bra med det?

Som flera skrivit så har man ju en livsstil i och med sin existens. Du kanske frågar varför man väljer att tillhöra en subkultur? Gissar att din fråga syftar på det senare.

Svaret på varför man tillhör en subgrupp (t.ex. hipster, punk, goth, etc) är helt enkelt att man följer en ström och känner ett behov av att tillhöra en grupp. Människor är helt enkelt flockdjur, ytterst få verkar identifiera sig som sina egna (vilket jag gör själv), många följer strömmen vad gäller mode, musik, språkbruk, trender, mm. Väldigt mkt psykologisk forskning har ju visat att det finns en generell dragning till att identifiera sig med en grupp.
Citera
2018-05-03, 21:08
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Som flera skrivit så har man ju en livsstil i och med sin existens. Du kanske frågar varför man väljer att tillhöra en subkultur? Gissar att din fråga syftar på det senare.

Svaret på varför man tillhör en subgrupp (t.ex. hipster, punk, goth, etc) är helt enkelt att man följer en ström och känner ett behov av att tillhöra en grupp. Människor är helt enkelt flockdjur, ytterst få verkar identifiera sig som sina egna (vilket jag gör själv), många följer strömmen vad gäller mode, musik, språkbruk, trender, mm. Väldigt mkt psykologisk forskning har ju visat att det finns en generell dragning till att identifiera sig med en grupp.
Som Camus skriver i La Chute (Fallet) "Si on n'a pas de caractère, il faut se donner une méthode" "Om man inte har någon karaktär (i betydelsen personlighet/originalitet) får man skaffa sig en metod". Metoden framför alla andra idag är att konsumera, både saker och upplevelser i statushöjande syfte. Den med den mest exklusiva konsumtionen vinner. Men då förväxlar många "livsstil" med livet självt.
Citera
2018-05-29, 19:32
  #11
Medlem
RealOiIsRacs avatar
Jag blev Skinnhuvud för att jag gillade musiken. Atmosfären. Att man fick vara precis den man är, till skillnad ifrån tex Punkare, där allt ska vara så himla korrekt och man måste tydligen tycka på ett visst sätt. Och du får inte vara något annat än vänsterkåt. Då blir du utfryst.

Skinsen är mycket mer avslappnade vad gäller allt. Du får vara Nationalist. Du får vara Anarkist. Du får vara Sosse. Du får vara Vegetarian. Ja med andra ord inte så skitnödigt som i resten av punkscenen.

Sedan är Oi! en jävligt skön subgenre till punken. Sedan är ju klädstilen för stilig också.

Att vara skinnskalle är nog fan det bästa val jag gjort i hela mitt liv. Och det är verkligen en Subkultur värd att bevara. Ha kul och leva rövare. det är nog kodordet för oss skins
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback