Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2018-04-30, 21:03
Medlem
howdoiquickscopes avatar
Är detta möjligt? Jag har sökt till Lith samt Chalmers, men det finns en viss chans att jag inte kommer in till Chalmers. (19.1 till 19.4 i merit)

Då Chalmers är närmre till min familj samt vad jag hört lite bättre är det möjligt att läsa ett år på Lith och sen byta årskurs två till Chalmers?
Citera
2018-04-30, 21:21
Medlem
Barbachoccas avatar
Det kan gå, dock bör du prata med studievägledarna på Chamlers för att kolla vilka kurser som är lika och vad du kan få tillgodo. Risken finns att det kanske inte går efter 1 år utan kanske går efter 2-3 år. Det var fullt möjligt under min tid jag plugga (2008-2013) att byta då en klasskamrat byte från LiTH till KTH i ett annat program förvisso.

En annan aspekt är att det kan bli tufft att ta igen kurser du inte får tillgodo. Men, du bestämmer helt själv. Jag är förövrigt väldigt nöjd med min utbildning från Linköping och rekommenderar studielivet där fullt ut.

Lycka till.
Citera
2018-04-30, 21:25
Medlem
howdoiquickscopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbachocca
Det kan gå, dock bör du prata med studievägledarna på Chamlers för att kolla vilka kurser som är lika och vad du kan få tillgodo. Risken finns att det kanske inte går efter 1 år utan kanske går efter 2-3 år. Det var fullt möjligt under min tid jag plugga (2008-2013) att byta då en klasskamrat byte från LiTH till KTH i ett annat program förvisso.

En annan aspekt är att det kan bli tufft att ta igen kurser du inte får tillgodo. Men, du bestämmer helt själv. Jag är förövrigt väldigt nöjd med min utbildning från Linköping och rekommenderar studielivet där fullt ut.

Lycka till.
Är det något man förlorar dock utav att byta? Kommer kurser man läst omvandlas helt eller kommer en del försvinna vilket gör att man måste te x läsa 6år istället för 5?
Citera
2018-04-30, 21:35
Medlem
Barbachoccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av howdoiquickscope
Är det något man förlorar dock utav att byta? Kommer kurser man läst omvandlas helt eller kommer en del försvinna vilket gör att man måste te x läsa 6år istället för 5?

Det bästa är att kolla upp detta med personerna som har detta som sitt jobb, de kan defintivt ge dig klara besked vad som kan räknas in i högskolornas respektive utbildningar. Rent spekulationsmässigt kan olika universitet ha olika utformningar på upplägg när man läser sina kurser. För ingenjörsutbildningarna är ju det väl ganska lika mellan universiteten första året, då man fokuserar mycket på matte gissningsvis. Jag vet bara att min klasskamrat fick ta igen vissa kurser för de inte ansågs vara överföringsbara till hans nya program på KTH (han bytte ibörjan på trean) Högskolorna brukar nog göra utbildningar någorlunda lika pga bolognaprocessen (Tror det är att man ska kunna byta fritt mellan olika universitet med liknande program vid masterutbildningen)
Citera
2018-04-30, 22:02
Moderator
Neksnors avatar
Jämför år 1 på CTH med år 1 på Lith och se om de verkar vara samma sak.

CTH: https://student.portal.chalmers.se/s...87&parsergrp=1
Min sammanfattning:
Funktionell programmering = Haskell. Syftet är delvis mindfucking.
Grundläggande datorteknik = Programmering på lägsta nivå; koppla logiska grindar, skriva assembler samt skapa (= fysiskt koppla ihop) instruktioner.
Objektorienterad programmering = "vanlig" programmering i java eller liknande. Gör något enkelt spel.
Datakommunikaton = Nätverk och Tcpip.
Maskinorienterad programmering = Fortsättning på Grundläggande datorteknik. Skriv ett snake-spel eller liknande till en processor av smartphonetyp.
Plus tre kurser standardmatte. Sådant som alla ska kunna. Eller åtminstone känna till.

Alla kurser har samma värde/poäng.
Citera
2018-04-30, 22:25
Medlem
howdoiquickscopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jämför år 1 på CTH med år 1 på Lith och se om de verkar vara samma sak.

CTH: https://student.portal.chalmers.se/s...87&parsergrp=1
Min sammanfattning:
Funktionell programmering = Haskell. Syftet är delvis mindfucking.
Grundläggande datorteknik = Programmering på lägsta nivå; koppla logiska grindar, skriva assembler samt skapa (= fysiskt koppla ihop) instruktioner.
Objektorienterad programmering = "vanlig" programmering i java eller liknande. Gör något enkelt spel.
Datakommunikaton = Nätverk och Tcpip.
Maskinorienterad programmering = Fortsättning på Grundläggande datorteknik. Skriv ett snake-spel eller liknande till en processor av smartphonetyp.
Plus tre kurser standardmatte. Sådant som alla ska kunna. Eller åtminstone känna till.

Alla kurser har samma värde/poäng.
Lith har dessa kurser

HT 2018
Diskret matematik - 6 HP
Ingenjörsproffesionallism Del 1 - 1 HP
Funktionell och imperativ programmering 1 - 6 HP
Perspektiv på data och mjukvaruteknik - 6 HP
Inledande matematik analys - 6 HP
Funktionell och imperativ programmering 2 - 5 HP

VT 2019
Envariabelanalys 1 - 6 HP
Ingenjörsproffesionallism Del 2/4/6 - 3 HP
Objektorienterad programmering och Java - 7 HP
Digitalteknik - 6HP
Envariabelanalys 2 - 6HP
Datorteknik - 4 HP
Citera
2018-05-01, 01:07
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Lith har dessa kurser

HT 2018
Diskret matematik - 6 HP
Ingenjörsproffesionallism Del 1 - 1 HP
Funktionell och imperativ programmering 1 - 6 HP
Perspektiv på data och mjukvaruteknik - 6 HP
Inledande matematik analys - 6 HP
Funktionell och imperativ programmering 2 - 5 HP

VT 2019
Envariabelanalys 1 - 6 HP
Ingenjörsproffesionallism Del 2/4/6 - 3 HP
Objektorienterad programmering och Java - 7 HP
Digitalteknik - 6HP
Envariabelanalys 2 - 6HP
Datorteknik - 4 HP
Översatt, på fyllan, till Chalmers blir det ungefär lite mer matte (24 poäng istället för 22,5) men på samma tema, lite mindre programmering och "datorelektronik" med tillhörande programmering men mer "så funkar en ingenjör"-kurser.
Citera
2018-05-01, 01:09
Medlem
Citat:
Är detta möjligt? Jag har sökt till Lith samt Chalmers, men det finns en viss chans att jag inte kommer in till Chalmers. (19.1 till 19.4 i merit)

Då Chalmers är närmre till min familj samt vad jag hört lite bättre är det möjligt att läsa ett år på Lith och sen byta årskurs två till Chalmers?

Min gissning är att de inte kommer att släppa in dig. Du får satsa på någon av B/C skolorna om du "vill vara närmare familjen".
Citera
2018-05-01, 01:27
Medlem
howdoiquickscopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gangstermove
Min gissning är att de inte kommer att släppa in dig. Du får satsa på någon av B/C skolorna om du "vill vara närmare familjen".
Vad menar du här? Jag ansöker via "senare del av program" och inte via gymnasiebetyg.
Citera
2018-05-01, 02:56
Medlem
Citat:

Om du är mån om din utbildning så hade jag satsat på Lith om jag var du.
Citera
2018-05-01, 03:17
Medlem
howdoiquickscopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Om du är mån om din utbildning så hade jag satsat på Lith om jag var du.
Hur så, Lith och Chalmers är väl lika bra, hört att Chalmers är bättre till och med?
Citera
2018-05-01, 08:15
Medlem
Citat:
Hur så, Lith och Chalmers är väl lika bra, hört att Chalmers är bättre till och med?

Nja, det beror på vilken linje du studerar. Just datateknik är Lith väldigt starka på. Chalmers datateknik är mer typiskt ingenjörsmässig med ellära och reglerteknik exempelvis, vilka tyvärr simplifierats mycket för att så många studenter kuggat dem. Chalmers IT är mycket mer fokuserad på företagande samt programmering. Chalmers är oerhört starka på funktionell programmering, så om du är väldigt intresserad av det så bör du byta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in