Jag gör som så att jag delar upp detta för att göra det enkelt för mig att kommentera enstaka stycken.
Citat:
Ursprungligen postat av
WbZV
Feynmans "tolkning" var att när en foton emitteras av en elektron och absorberas av en annan elektron, så är det inte två utan endast en händelse.
Det var ju för att Feynman just hanterade interaktioner. Sen är det inte riktigt så det är, utan det vi pratar om här är en elektron-elektron-interaktion, och där finns det mängder med lösningar, varpå en enkel foton som interaktionspartikel, eller vid fall av elektron-elektron-scattering så finns det enormt många lösningar på dessa, där de flesta är fler än en händelse, men av matematiska skäl så är en enskild foton som interaktionspartikel den mest sannolika händelsen. Sedan minskar sannolikheten med en faktor på typ 1000 eller något för varje mer komplicerad interaktion.
Håller vi oss till ämnet och pratar om en elektron som sänder ut en foton så kommer dess sannolikhetsvåg att propageras som bekant, och dess kollaps till en foton som då i ett fall med en elektroninteraktion i samma ögonblick kommer att absororberas.
Men det du pratar om är ett specifikt fall som inte är allmänt.
Citat:
Eftersom fotonen färdas med ljusets hastighet så gör tidsdilatationen att färden inte tar någon tid ur fotonens perspektiv och då kan det inte vara två kausala händelser.
Det beror på perspektiv och är då relativt. Det utesluter inte att det kan vara två kausala händelser. Tvärtom eftersom när en elektron skickar iväg en foton, eller då en sannolikhetsvåg så ger det en kausal effekt på den elektronen. Sen kan den sannolikhetsvågen färdas i miljontals år ur vårat perspektiv innan den då ger en kausal effekt på en annan elektron.
Hävdar vi att vi utgår från fotonen som observatör så kommer det fortfarande ske en massa kausala händelser däremellan. Sannolikhetsvågen kommer under sin färd att förändra sina inneboende värden i närheten av gravitationsfält, trots att den ur sitt eget perspektiv då inte rör sig i tiden. Sannolikhetsvågen kommer även påverka sin omgivning gravitationellt, vilket också är en kausal händelse. Sedan kollapsar den, vilket är ytterligare en.
Citat:
När fotonen emitteras så är det redan bestämt var den skall absorberas. (Den skulle inte kunna emitteras om det inte fanns en annan elektron som kunde ta emot den.)
Hur tänker du med foton-foton-interaktion då? Om vi har en gigantisk tom låda och sänder ut en sannolikhetsvåg i mitten av lådan och sedan kollapsar lådan innan sannolikhetsvågen hunnit nå fram dit, hur kan fotonen veta sedan innan om den skulle krocka med en elektron i väggen, eller om väggen skulle försvinna och den då skulle krocka med en planet ljusår bort?
Om en sannolikhetsvåg rör sig genom expanderande tomrum som expanderar snabbare än c, hur har denna sannolikhetsvågen då kontakt med elektroner längre bort än man kan avlägga med hastighet c? Om vi har en elektron ute i rymden som spontant avger en foton som fördas i sin sannolikhetsvåg i c, hur kan denna vara medveten om att det existerar en elektron någonstans som den kan absorberas av?
Bara för att fotonen inte upplever tid ur sitt eget perspektiv så betyder inte det att den har någon magisk kontakt med allt i hela universum ögonblickligen, utan fotonen är fortfarande bunden till sin hastighet sett från vårat perspektiv.
Citat:
När vi observerar fotonen ur vår referensram som framstår det däremot som två händelser.
Och varför skulle vi inte observera det ur vår referensram? Vad är skillnaden på att det framstår som två händelser och inte är det? Varför ska vi utgå från fotonen som observatör? Även om den då inte upplever tiden så propagerar den sig fortfarande i c.
Vad är argumentet för att fotonens perspektiv är det rätta för att bedöma kausalitet på lägre hastihetsskalor?
Citat:
Vet vi varifrån en foton emitteras så vet vi inte var den kommer att absorberas. Vi kan då rita cirkelformade sannolikhetsvågor som utgår från den punkt där fotonen emitteras och vågfronten utgör ett lösningsrum för var i rumtiden som en godtycklig foton som utgår från den punkten skulle kunna absorberas.
Det håller jag med om.
Citat:
Vet vi istället var en foton absorberas så vet vi inte var den kom ifrån.
Det är inte allmänt. Vi kan krocka två elektroner med varandra och då vet vi att interaktionspartikeln som då är en foton, eller eventuellt en virtuell sådan beroende på hur anala vi ska vara, då vet vi källan. Jag kan ha en radiosändare med mottagare i ett isolerat system. Då vet jag varifrån fotonen kommer ifrån. Jag kan ha två elektroner i ett isolerat system som fungerar som en sändarantenn och mottagarantenn, och jag kan mäta förändringarna i elektronen som sänder ut en foton, och förändringarna i elektronen som tar emot en foton, och i detta isolerade system så kan jag då om siffrorna stämmer överens med varandra veta att fotonen kommer från den första elektornen.
En foton har egenskaper som vi kan mäta för att avgöra varifrån den kommer ifrån. Vi har möjligheter att skapa experimentella system för att skapa enskilda fotoner(som någon rättade mig om att det med en viss sannolikhet alltid kan bli 2 fotoner av det också, så det är ingen äkta "enskild fotongenerator då sannolikheten för 2 eller fler inte går att komma ifrån), då jävlar vet vi varifrån fotonen kommer ifrån. I ett slutet system, likt en mörk låda som är elektromagnetisk isolerad så kan vi med hjälp av typ en fotomultiplikator få reda på energin på fotonen som absorberas för att utesluta att den kommer från spontan emission från väggarna. (Dock som alltid med en viss sannolikhet eftersom det är fullt möjligt att de statistiska fluktuationerna i din datorskärm som du tittar på spontant av ren slump får en energi stor som hela universums, men sannolikhet som sagt)
Citat:
Vi kan då ritas cirkelformade sannolikhetsvågor som utgår ifrån punkten vi vet och låta vågfronten gå baklänges i tiden för att få lösningsrummet för var en godtycklig foton skulle kunna emitteras ifrån.
Detta stämmer under förutsättning att vissa axiomatiska premisser vi antagit om tidsreversering stämmer.
Citat:
Sannolikhetsvågor beskriver således godtyckliga fotoner som vi har ofullständig information om.
Vad menar du med "godtyckliga fotoner"? En fotons sannolikhetsvåg är inte en foton. Däremot innehåller sannolikhetsvågen all information som beskriver fotonen som blir vid kollapsen. Om en elektron emitterar en foton så kan jag mäta hur mycket energi elektronen gått ner i. Då vet jag frekvensen och momentumet på fotonen, samt såklart hastigheten. Det vi inte vet är någon specifik bana eftersom det inte existerar en sådan.
Citat:
Den specifika fotonen vet dock redan var den kom ifrån och vart den skall.
Hur kan vi veta vart den ska? Pratar vi om fotoner nu eller sannolikhetsvågor? För i fallet med fotoner så vet vi, med en liten osäkerhet var den ska via banintegraler som sen varierar lite beroende på frekvens som resultat av osäkerhetsprincipen. Så det är statistiskt också, men med en väldigt liten osäkerhet.
Citat:
Det är bara sådant vi inte själva vet som kan modelleras med sannolikheter, men det gör också att sannolikheter är våra subjektiva tolkningar av händelser som kan ha helt andra sannolikheter ur andra perspektiv.
Det där har du hittat på själv och allt indikerar att det inte stämmer. Ta spinn tex. Vi kan rikta elektroners spinn, och vi kan detektera elektroners spinn. Är detektorn vänd 0 grader som representerar rakt upp, och vi sänder ut elektroner i vinkel 45 så kommer det efter många utfall ge att 75% detekteras uppåt, och 25% detekteras nedåt, även om vi inte kan säga någonting om en enstaka elektron. Det i det närmaste bevisar att sannolikheterna är ett verkligt fenomen. Dessa sannolikheter påverkas inte heller beroende på perspektiv.
Det finns määängder med experiment som bekräftar naturens sannolika och statistiska natur.
Citat:
I en inspelad föreläsning jag såg så tog Feynman upp just reflektionen i kanterna på en spegel som ett sådant exempel. Vid reflektion mot spegelns plana yta så kommer varje tänkt bana omges av intilliggande banor som på ena sidan är längre och på andra sidan kortare. Av symmetriskäl tar fasförkjutningarna ut varandra och den integrerade sannolikheten för att observera reflektion längs en sådan bana blir således noll.
Jupp, förutom att jag inte tror den blir 0, men nära 0.
Citat:
Det gäller dock inte den kortaste banan eftersom alla dess intilliggande banor kommer att vara längre.
Jag har aldrig sagt kortaste banan, jag har sagt den banan som tar kortast tid, då med respekt till dess omgivning, interaktioner och medium såklart.
Citat:
Det gäller också kanterna eftersom de bara har intilliggande banor på ena sidan, på den andra sidan tar ju spegeln slut.
Jag förstår inte vad du argumenterar för med detta.