• 15 159 online
  • 1 175 751 medlemmar
  • 60 653 345 inlägg
2017-08-24, 13:42
Medlem
xamfetamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dummadig
Nu är det rätt många sidor här, och svaret kanske redan finns?!
Iaf, jag har tagit Imovane/zopiklon 15mg, varje natt senaste åren. Jag har tidigare försökt trappa ner, men lägre än den dosen har de ingen effekt för mig. Jag överväger nu att istället sluta tvärt med dom.
*Frågan jag har är hur många dygn kan jag vara förberedd på att vara vaken? När jag försökt sluta innan så har jag varit sömnlös i 3-4 dygn innan jag gått på dom igen, då jag började gå upp i mani och spåra ur helt. Nu har jag semester och känner att det finns mer utrymme för detta än när jag jobbar.

Nu äter jag stilnoct inte imovane, Men har också försökt sluta efter flera år. Var vaken i säkert en vecka tills jag fick vakendrömmar/hallisar och fick åka in på psyk där dom tyvärr gav mig stilnoct igen.
Tror det är svårt att lägga ner tvärt utan hjälpmedel.

De enda tipset jag har är att köpa en tung indica med hög cbd halt och röka på kvällarna. För att lindra den kroppsliga abstinensen och kunna ha en chans att somna och slippa mardrömmar :/ eller drickbar theralen men man blir ju en zombie dygnet runt då.

Edit: eller möjligtvis nozinan, som är antipsykotiskt. De går att somna på och de skulle kanske göra så du inte blir manisk
Citera
2017-10-23, 00:03
Medlem
Barnflods avatar
Okej, börjar bli jäkligt trött på att vara beroende av tabletter för att sova. Funderar på om det är bäst att trappa ner snabbt eller under en längre period, kanske ett år eller så. Tar inga höga doser men är livrädd för att tvingas ligga vaken och kallsvettas i flera dygn efter stopp.

Hur har/hade ni gått tillväga?

Överväger därtill att testa melatonin för att se om det åtminstone kan åstadkomma att jag känner mig sömnigare på kvällarna och därigenom motiveras att lägga mig tidigare.
Citera
2017-10-23, 07:26
Medlem
smoker27s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barnflod
Okej, börjar bli jäkligt trött på att vara beroende av tabletter för att sova. Funderar på om det är bäst att trappa ner snabbt eller under en längre period, kanske ett år eller så. Tar inga höga doser men är livrädd för att tvingas ligga vaken och kallsvettas i flera dygn efter stopp.

Hur har/hade ni gått tillväga?

Överväger därtill att testa melatonin för att se om det åtminstone kan åstadkomma att jag känner mig sömnigare på kvällarna och därigenom motiveras att lägga mig tidigare.

Om du inte tar några större doser då kan du avsluta din kur på en vecka
Citera
2017-11-14, 04:42
Avstängd
zero414s avatar
Hur är Sonata som sömnmedicin samt hur den är att "flumma" på?
Skrivs i stort sett inget alls om den här i Forumet. Jag har inte läst något hitills inalla fall. Är det för den inte är liks vanlig på recept? Har Aldrig stött på den Svart heller, kanske också är en bidragande faktor till att det inte pratas om den. Är väldigt nyfiken på hur den fungerar och hur effekten är, så om någon testat och desutom kan jämföra med dom två andra z-analogerna hade det varit riktigt intressant. Ska prata med min läkare på Torsdag om min medicin för sömnen, har i dagsläget både Imovane och Stilnoct (zolpidem) ordinerat så kan växla lite fram och tillbaka på dom. Tycker Stilnoct 10mg tillsammans med 2st Circadin 2mg (Melatonin) nån timma innan ger riktigt bra sömn. Kan få samma med Imovane med inte alltid, Stilnocten är det nästan som garanti på att det ska funka. Och sover bra dom nätterna med den medicinen med. På.bara Imovane t.ex (eller kombo med t.ex Stesolid) så kam jag vakna när effkten av tabletten(erna) försvunnit.
Så ska fråga om Sonata på torsdag och kanske till och med be om att få pröva dom under en period och se hur jag sover då.
Men som sagt, all info uppskattas!
Citera
2017-11-14, 04:46
Avstängd
zero414s avatar
Update: såg nyss på FASS att Sonata (zalpedon) inte finns kvar i Svergie som läkemedel. Men går ju att få på recept ändå. Så kallat import läkemedel recept, heter något särskilt men kommer inte på namnet just nu.
Licens-preparat?
Vet i alla fall att man kan få läkemedel som kanske bara finns i annat land på recept här i Sverige
Citera
2018-02-21, 13:05
Medlem
xamfetamins avatar
Tjena.

Käkat stilnoct ett par år, får utskrivet. Ibland har jag köpt stilnoct svart och några gånger har jag då fått den utländska versionen som kallas Sanval.
Dom fungerar att sova på osv, men jag blir äckligt trött dagen efter. Jag har till och med lyckats somna sittandes på soffan. Av vanlig stilnoxt känner jag ingenting dagen efter. Någon som upplevt samma, varför blir det så? Båda är ju zolpidem liksom.. halveringstiden ska ju va kort.
Citera
2018-04-27, 07:13
Medlem
Hör och häpna, jag har efter fyra års beroende (ganska låg dos men ändå) lyckats sova elva nätter i rad utan Imovane. Hur? Melatonin 5 mg. Får se om det varar. Känns bättre att vara bunden till detta.
Citera
2018-04-27, 19:37
Medlem
simulcras avatar
Hej! Jag har aldrig tagit Imovane förut så jag skulle behöva lite råd. Har läst på så gott det går men vet ändå inte riktigt om jag vågar testa.

Jag tar hand om min farsas hus över helgen, han är på jobbresa. Visste att han käkar sömnmedicin så kollade om han hade något kul och hittade Zopiklon Pilum 5mg.

Har ingen tolerans sen tidigare.

Jag undrar alltså om jag kan ta typ 1-2 5mg och bara bli lite lagom påverkad, utan minnesluckor, och utan att tappa kontroll?

Ännu viktigare: kommer jag på 1-2 5mg bli som det kan bli på typ stilnoct, att man inte kommer ihåg någonting och vaknar dagen efter och så har man tagit många fler piller än man hade tänkt sig?
Jag vill absolut inte råka skriva massa dumma saker på facebook och sånt som jag har läst kan hända folk. Och vill absolut inte sabba nånting i farsans hus, eller vara odrägligt om jag skulle få för mig att gå ut på en promenad, pappa bor i ett litet samhälle där alla känner alla och det skulle komma fram på dirren om jag betedde mig konstigt.

Någon som kan ge mig svar på detta?
Citera
2018-04-27, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simulcra
Hej! Jag har aldrig tagit Imovane förut så jag skulle behöva lite råd. Har läst på så gott det går men vet ändå inte riktigt om jag vågar testa.

Jag tar hand om min farsas hus över helgen, han är på jobbresa. Visste att han käkar sömnmedicin så kollade om han hade något kul och hittade Zopiklon Pilum 5mg.

Har ingen tolerans sen tidigare.

Jag undrar alltså om jag kan ta typ 1-2 5mg och bara bli lite lagom påverkad, utan minnesluckor, och utan att tappa kontroll?

Ännu viktigare: kommer jag på 1-2 5mg bli som det kan bli på typ stilnoct, att man inte kommer ihåg någonting och vaknar dagen efter och så har man tagit många fler piller än man hade tänkt sig?
Jag vill absolut inte råka skriva massa dumma saker på facebook och sånt som jag har läst kan hända folk. Och vill absolut inte sabba nånting i farsans hus, eller vara odrägligt om jag skulle få för mig att gå ut på en promenad, pappa bor i ett litet samhälle där alla känner alla och det skulle komma fram på dirren om jag betedde mig konstigt.

Någon som kan ge mig svar på detta?
Du kan lugnt ta 1-2 imovane 5 mg. Softa en liten stund och sen somna skönt. Man blir inte bäng på det men somnar gott och innan komner du känna dig lite lullig i huvidet om du aldrig tagit imovane tidigsre.
5 mg räcker gott att sova på o början.
Citera
2018-04-27, 21:17
Medlem
simulcras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro7
Du kan lugnt ta 1-2 imovane 5 mg. Softa en liten stund och sen somna skönt. Man blir inte bäng på det men somnar gott och innan komner du känna dig lite lullig i huvidet om du aldrig tagit imovane tidigsre.
5 mg räcker gott att sova på o början.

okej, tack för svar! jag började med 2,5 mg för 30 minuter sedan. känner mig lite lullig redan, men det kan mycket väl vara placebo. kanske fyller på med 2,5 mg till om det känns bekvämt.

hur lång tid brukar det ta för att nå maximal effekt?
Citera
2018-04-28, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simulcra
okej, tack för svar! jag började med 2,5 mg för 30 minuter sedan. känner mig lite lullig redan, men det kan mycket väl vara placebo. kanske fyller på med 2,5 mg till om det känns bekvämt.

hur lång tid brukar det ta för att nå maximal effekt?

En halvtimme typ...
Citera