2018-04-24, 20:02
Medlem
LittleFishs avatar
Kort svar: De har inte en armé av invandrare som överbelastar alla offentliga verksamheter och håller höga löner på offentligt anställda samt kombinerar det med en frisk privat sektor som de inte hatar som vi (rödgröna) gör i Sverige.
Citera
2018-04-24, 20:03
Medlem
CC75s avatar
Det krävs en betydligt djupare analys än den som TS gör. Macatho har nämt en del. Jag själv vill tillägga att största delen av vårdens intäkter kommer från landstingsskatten då vi har regionalt självstyre i Sverige och därmed olika skattesatser. Vid en jämförande analys måste man även titta exakt på VAD man får för sina skattepengar. Även egenavgifter måste tas med. Tittar man på den totala skatten måste man även titta på de totala uppgifterna. Dvs vad som i övrigt görs med intäkterna. Det går inte att bryta ut enbart sjukvården.

// CC
Citera
2018-04-24, 20:08
Medlem
pocahontas väns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ultrasmisk
Jag tror att det bygger på en mycket enkel ekvation. Det finns inget politiskt eller ekonomiskt system som kan ersätta ett intelligent, hälsosamt, flitigt och plikttroget folk.
Citera
2018-04-24, 20:18
Medlem
Ultrasmisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleFish
Kort svar: De har inte en armé av invandrare som överbelastar alla offentliga verksamheter och håller höga löner på offentligt anställda samt kombinerar det med en frisk privat sektor som de inte hatar som vi (rödgröna) gör i Sverige.

Fast en läkare i Sydkorea tjänar i medeltal 1.2 miljoner kronor/år. Och sjuksystrarna tjänar över 500 000 kronor/år.

Så de verkar kunna hålla höga löner trots mindre skattemedel från landets GDP.
Senast redigerad av Ultrasmisk 2018-04-24 kl. 20:32.
Citera
2018-04-24, 20:24
Medlem
Ultrasmisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pocahontas vän
Jag tror att det bygger på en mycket enkel ekvation. Det finns inget politiskt eller ekonomiskt system som kan ersätta ett intelligent, hälsosamt, flitigt och plikttroget folk.

Jag måste erkänna att jag verkligen diggar det här svaret
Citera
2018-04-24, 20:24
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Fast en läkare i Sydkorea tjänar i medeltal 1.2 miljoner kronor/år. Och sjuksystrarna tjänar över 500 00 kronor/år.

Sjukvård kostar pengar, alltså kan man konstatera att sydkorea får in pengar på något sätt. Jag kan inget alls om sydkorea. Men npnstans kommer pengarna in. Sen är ju frågan vad annat kostar? Har de gratis skola? Gratis vägar? Lika billig kollektivtrafik?
Citera
2018-04-24, 20:28
Medlem
LittleFishs avatar
Citat:
Fast en läkare i Sydkorea tjänar i medeltal 1.2 miljoner kronor/år. Och sjuksystrarna tjänar över 500 00 kronor/år.

Exakt. Var väl lite det jag menade. Handlar alltid om att behandla skatteintäkterna väl (de)reglera snarare än att subventionera. Det skulle jag säga är regel nummer ett.

I Sverige kan vi ofta på lokal nivå se att kommuner, som oftast är rödgröna, har högre skatter men går flitigt i förlust samt har kassa löner för sina offentligt anställda, lärare osv. I mitt hemlän Östergötland tjänar en lärare typ fem tusen mindre i lön i Norrköping än i Linköping. Linköping är blå, har 2% lägre i skatt än Norrköping, som inte så förvånande är röd in i ryggmärgen.
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=5909874
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=5909072
Citera
2018-04-24, 20:30
Medlem
Antivalents avatar
https://tradingeconomics.com/south-k...ncome-tax-rate

40% inkomstskatt, 22% fskatt, 10% moms m.m.

Effektiv skattesats: 32.3%

Så jag vet inte var wiki får sina källor från....
Citera
2018-04-24, 20:34
Medlem
Ultrasmisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
https://tradingeconomics.com/south-k...ncome-tax-rate

40% inkomstskatt, 22% fskatt, 10% moms m.m.

Effektiv skattesats: 32.3%

Så jag vet inte var wiki får sina källor från....

https://en.portal.santandertrade.com...tem#individual
Citera
2018-04-24, 20:43
Medlem
Necriss avatar
De har troligtvis en mycket högre andel som faktiskt innehar riktiga jobb, istället för Sveriges lösning med bidragsjobb, nystartsjobb, förtidspension, fas3, påtvingad utbildning och annan pysselsättning.

Jag är för välfärd och bidrag, dock ska man vara fattig om man har det. All subventionerad arbetskraft ska upphöra och de som är utan jobb då får jobba åt kommunen genom att t.ex plocka skräp, sköta grönytor eller allmänt underhåll för att få bidraget.
Citera
2018-04-24, 20:48
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
De har inte lika många fibromyalgi-tanter.
Citera
2018-04-24, 20:49
Medlem
Champinjonens avatar
Skattesatsen spelar liten roll om regeringen har kassa prioriteringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in