• 30 420 online
  • 1 165 743 medlemmar
  • 60 170 941 inlägg
Igår, 12:42
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Om man har skickat en faktura i december men fått betalningen i januari vilket år ska man räkna den till då?
Citera
Igår, 16:04
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svettigafettsvinet
Om man har skickat en faktura i december men fått betalningen i januari vilket år ska man räkna den till då?
Du bokför den som kundfodran i december och bokar bort kundfodran i januari.
Försäljningen sker i december. I bokslutet om du har ett sådant så blir det en kundfodran vid årsskiftet.
Momsen räknas på fakturadatum.
Citera
Igår, 21:12
Medlem
Är det någon som kommer på klassiska nybörjarmisstag som man skulle kunna åka dit på? Det är en vanlig tenta i företagsekonomi A vi pratar om.

Har verkligen försökt förstå logiken i mycket, men vissa saker har jag helt enkelt inte orkat lära mig logiskt utan använt formler (T.ex Nyckeltal)

Angående nyckeltal så har jag lärt mig att soliditet = EK/summa tillgångar (T.ex UB 31/12) där man vill veta. Dock åkte jag dit direkt då vissa uppgifter innehöll bokslutsdispositioner och då skulle man förväntas förstå att obeskattade reserver x0.78 (Om det är 22% skatt?) ska finnas med

Känns så satans hopplöst att lära sig detta ämne, det finns helt enkelt för mycket undantag och man måste hålla tungan rätt i munnen 100% och 24/7 annars blir det fel direkt. Lite som att lägga ett omöjligt pussel, gå balansgång etc
Citera
Igår, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svettigafettsvinet

Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Du bokför den som kundfodran i december och bokar bort kundfodran i januari.
Försäljningen sker i december. I bokslutet om du har ett sådant så blir det en kundfodran vid årsskiftet.
Momsen räknas på fakturadatum.
Såvida man inte valt att redovisa enligt kontantmetoden när man registrerade företaget.
Citera
Igår, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makrillsstimmet
Tjena! Jag har lite svårt att greppa periodiseringsfonder i bokslutstablåer, tänkte jag skulle kunna få lite vägledning gällande det här exemplet. Jag har klistrat lite, vet inte om det är rätt.

https://imageshack.com/a/img923/5360/Fw7U7m.png

Vill de alltså att jag ska avsluta tablån som en vanlig bokslutstablå med hjälp av de här uppgifterna?
jag får ju ett resultat på 40 000. som lägger sig på kreditsidan på RR. ska jag föra in det på något sätt? Hur får jag sedan till balansräkningen? ska man kunna få balansidentitet här eller behövs det mer uppgifter?

ja, många frågetecken som ni ser, hoppas någon är villig att hjälpa mig
Det är en liten luring, men du ser ut att ha fått nästan allting rätt. I uppgift A ska tydligen “2006” förstås som “taxeringsår 2006”, vilket framgår av tablån i uppgift B. Det motsvarar räkenskapsår 2005 och innebär att periodiseringsfonden från det året måste återföras senast 2011 (tax 2012), vilket du gjort.

Samtidigt får det återförda beloppet ingå i underlaget för den nya avsättningen. Dvs du kan sätta av 140-tusen 2011.

Debet och kredit verkar du ha fått rätt på.
Citera
Idag, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tizzenizze
Såvida man inte valt att redovisa enligt kontantmetoden när man registrerade företaget.

Och gjorde man det ska man i bokslutet ta upp kundfordringar och leverantörsskulder.
Nu är det ju inte 100% säkert att frågeställaren har bokslut i december, men eftersom frågan är vilket år fakturan hör till, och om bokslutet inte var i december finns det ingen anledning till frågan, så svaret är december, precis som Siegfrid svarat.
Citera
Idag, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedebig
Och gjorde man det ska man i bokslutet ta upp kundfordringar och leverantörsskulder.
Nu är det ju inte 100% säkert att frågeställaren har bokslut i december, men eftersom frågan är vilket år fakturan hör till, och om bokslutet inte var i december finns det ingen anledning till frågan, så svaret är december, precis som Siegfrid svarat.
Det stämmer! Miss av mig, beklagar. Är det bokslut, ta upp kundfordran.
Citera