Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-01, 23:50
  #1165
Moderator
Strix m/94s avatar
Tråd om det nya partiet Demokraterna i Göteborg infogad.

Strix/Mod
Citera
2018-03-29, 19:26
  #1166
Medlem
Dantexchs avatar
Parti namn "Liberal Demokraterna" ledigt?

Hej,

Jag har länge funderat på att starta ett parti då jag är mycket politiskt intresserad. Jag funderar just nu på namn. Jag kom på "Liberal Demokraterna". Jag gjorde en snabb googling och såg att Alexander Bard hade skapat ett sådant parti.

Någon som vet om detta partiet är registrerat? eller om det änns finns kvar.
Tror ni namnet är fritt att ta?
Citera
2018-03-29, 19:30
  #1167
Medlem
Rem-s avatar
Partiet du syftar på är Liberaldemokraterna. Liberal Demokraterna finns det inget parti som heter, så ja, det är ledigt!
Citera
2018-03-29, 19:30
  #1168
Medlem
Trolltestets avatar
Jag tycker inte att du skall registrera en uppenbar särskrivning som ditt partinamn. People would laugh at the name alone.

Vi kanske kan hjälpa dig att hitta ett bättre namn. Berätta lite vad du vill att ditt parti skall syssla med och vilka idéer du har osv, och så kanske vi kan koka ned allt det till ett mer representativt namn.
Citera
2018-03-29, 19:33
  #1169
Moderator
Tinuviels avatar
Tråd infogad.

// mod
Citera
2018-03-30, 00:52
  #1170
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rem-
Partiet du syftar på är Liberaldemokraterna. Liberal Demokraterna finns det inget parti som heter, så ja, det är ledigt!

Valmyndigheten skulle aldrig acceptera "Liberal demokraterna" så länge Liberaldemokraterna finns kvar. Det finns regler mot namn som är alltför lika existerande partinamn.

Mikropartiet KLP fick t.ex. inte kalla sig för "Liberalerna" på den tiden Folkpartiets officiella namn var "Folkpartiet liberalerna" (och förstås än mindre idag när Folkpartiet själva heter "Liberalerna").

Det finns också en karantänbestämmelse, så du kan inte heller ta ett namn från ett nyligen nedlagt parti.
Citera
2018-04-22, 14:54
  #1171
Medlem
RickRozays avatar
Ingen aning vem ska rösta på

Är under 30, har aldrig röstat på konventionella partierna, alla gånger SD då det var möjligt.
Har senaste perioden intresserat mig för forskning som aggregeras (tolkas) av nationalekonom (så det blir mycket enklare) och SD är inte forskare, och jag vill att politiken ska vara mer forskningsbaserad.

Då säger vissa: Medborgerlig Samling, fast jag är emot kriminalisering av tiggeri (pga det finns svenska tiggare), så rent tekniskt skulle jag kunna rösta på dom, det är väl bara principen som klämmer...
__________________
Senast redigerad av RickRozay 2018-04-22 kl. 15:03.
Citera
2018-04-22, 15:03
  #1172
Medlem
flashbackdasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Är under 30, har aldrig röstat på konventionella partierna, alla gånger SD då det var möjligt.
Har senaste perioden intresserat mig för "forskning", typ Sanandaji och SD är inte forskare, dom har inga forskare och jag vill inte riskera rösten.

Då säger vissa: Medborgerlig Samling, fast jag är emot kriminalisering av tiggeri (pga det finns svenska tiggare), så rent tekniskt skulle jag kunna rösta på dom, det är väl bara principen som klämmer...

De partier som skulle kunna vara tänkbara och som ligger i det spannet du efterfrågar är väl:
Sverigedemokraterna
Alternativ för Sverige
Medborgerlig Samling

Skulle dock säga att Medborgerlig samling med största sannolikhet inte kommer åstadkomma något.
Citera
2018-04-22, 15:12
  #1173
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
De partier som skulle kunna vara tänkbara och som ligger i det spannet du efterfrågar är väl:
Sverigedemokraterna
Alternativ för Sverige
Medborgerlig Samling
SD och AfS fattar inte att det är data, dvs statistik och skit som vinner varje gång. Det stör mig. Vill ha ledamöter som rättar sig efter data och inte tvärtom.
Jag ska återkomma med exempel på data så alla förstår.
Citera
2018-04-22, 15:14
  #1174
Medlem
flashbackdasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
SD och AfS fattar inte att det är data, dvs statistik och skit som vinner varje gång. Det stör mig. Vill ha ledamöter som rättar sig efter data och inte tvärtom.

Håller med om att statistik och data är viktigt men tror du har en liten övertro på detta. Finns i så fall inget parti du kan rösta på om det anses vara den viktigaste faktorn.

Om du läst in dig på Sanandajis böcker borde du väl sannolikt inse att de etablerade partierna har skapat en massa problem som de kallar för utmaningar och dessa problem blir bara fler och fler pga deras egen inkompetens.

De enda realistiska möjligheter du har att faktiskt begränsa en del av dessa problem är SD eller Alternativ för Sverige.

Allt annat är förmodligen att kasta bort sin röst.
Citera
2018-04-22, 15:14
  #1175
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
SD och AfS fattar inte att det är data, dvs statistik och skit som vinner varje gång. Det stör mig. Vill ha ledamöter som rättar sig efter data och inte tvärtom.
Jag ska återkomma med exempel på data så alla förstår.
Vad säger datan då Rick?
Citera
2018-04-22, 19:05
  #1176
Medlem
Gubbtjyven73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Är under 30, har aldrig röstat på konventionella partierna, alla gånger SD då det var möjligt.
Har senaste perioden intresserat mig för forskning som aggregeras (tolkas) av nationalekonom (så det blir mycket enklare) och SD är inte forskare, och jag vill att politiken ska vara mer forskningsbaserad.

Då säger vissa: Medborgerlig Samling, fast jag är emot kriminalisering av tiggeri (pga det finns svenska tiggare), så rent tekniskt skulle jag kunna rösta på dom, det är väl bara principen som klämmer...

Prova väljarbarometern så får du kanske lite idé.
Den är troligen byggd av våra vänsterfolk men det får man räkna med.
__________________
Senast redigerad av Gubbtjyven73 2018-04-22 kl. 19:07.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback