Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-22, 10:36
  #3157
Medlem
dialektikers avatar
Bra krönika av Åsa Linderborg "Ska Horace Engdahl reduceras till grisen”? https://www.aftonbladet.se/a/xRWEd8
Det räcker nu. Och det är nog nu, med Björn Wimans korståg.
Skönt med någon inom media som tycker så.

OCH det har blivit personligt för DN att driva den här frågan, som jag mycket riktigt misstänkt. De vill inte acceptera att de inte fått Horace att gå.
__________________
Senast redigerad av dialektiker 2018-04-22 kl. 10:43.
Citera
2018-04-22, 10:55
  #3158
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Bra krönika av Åsa Linderborg "Ska Horace Engdahl reduceras till grisen”? https://www.aftonbladet.se/a/xRWEd8
Det räcker nu. Och det är nog nu, med Björn Wimans korståg.
Skönt med någon inom media som tycker så.

OCH det har blivit personligt för DN att driva den här frågan, som jag mycket riktigt misstänkt. De vill inte acceptera att de inte fått Horace att gå.
Skönt att Bonniers drängar i media & även här i tråden får lite mothugg från riktigt vänsterhåll.
Citera
2018-04-22, 11:22
  #3159
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Bra krönika av Åsa Linderborg "Ska Horace Engdahl reduceras till grisen”? https://www.aftonbladet.se/a/xRWEd8
Det räcker nu. Och det är nog nu, med Björn Wimans korståg.
Skönt med någon inom media som tycker så.

OCH det har blivit personligt för DN att driva den här frågan, som jag mycket riktigt misstänkt. De vill inte acceptera att de inte fått Horace att gå.

För DN och det ju en fråga om prestige och inget annat. Wiman vill att det ska stå i Wikipedia att han var kulturchefen som välte Akademien/fick Horace E att avgå osv. De arton kvinnorna kan känna sig ganska blåsta, det handlar inte om dem. Undersökningen sägs vara överlämnad till ekobrott, Horace E kommer nog att få tillbaks en del sympatier eftersom han är en stark personlighet med intressanta böcker i bagaget, till skillnad från Wiman.
Riktigt bra skrivet av Åsa Linderborg.
Citera
2018-04-22, 11:29
  #3160
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Bra krönika av Åsa Linderborg "Ska Horace Engdahl reduceras till grisen”? https://www.aftonbladet.se/a/xRWEd8
Det räcker nu. Och det är nog nu, med Björn Wimans korståg.
Skönt med någon inom media som tycker så.

OCH det har blivit personligt för DN att driva den här frågan, som jag mycket riktigt misstänkt. De vill inte acceptera att de inte fått Horace att gå.

Ja, riktigt bra skrivet, även om jag inte kan frigöra mig från misstanken om att ÅL skriver detta stycke med Benny Fredrikssons död och vad som kan ha föranlett den, i färskt minne.
ÅL hursomhelst upp ett par snäpp hos mig. Inte minst för detta parti:

<Kort sagt: Horace Engdahl professionaliserade Svenska Akademien och gav den en dignitet, grandezza och tyngd som den i dag nästan inte mäktar bära upp.>

Skall bli spännande att se vad Björn Wiman nu tänker välja för strategi. Duell i gryningen med ÅL?
Citera
2018-04-22, 11:34
  #3161
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Bra krönika av Åsa Linderborg "Ska Horace Engdahl reduceras till grisen”? https://www.aftonbladet.se/a/xRWEd8
Det räcker nu. Och det är nog nu, med Björn Wimans korståg.
Skönt med någon inom media som tycker så.

OCH det har blivit personligt för DN att driva den här frågan, som jag mycket riktigt misstänkt. De vill inte acceptera att de inte fått Horace att gå.

Ja, det där var en bra nyansering. Det är alltför lätt att glömma vilken underhållande estradör han var som ständig sekreterare och vilken lysande högkulturell folkbildare han är som skribent och TV-personlighet.
Under den här krisen blottade han sina sämsta sidor. Sympatiskt av Linderborg att påminna oss om att det inte får bli den enda och slutgiltiga bilden av Horace Engdahl.
Citera
2018-04-22, 11:41
  #3162
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Kunde man tänka sig att så länge som vi har monarki så delegerar regering och riksdag vissa uppgifter åt kungen och hans familj.
Till exempel representation i vissa internationella sammanhang, eriksgator, bekyddarverksamhet av diverse kulturella fenomen (akademier, till exempel) och välgörande ändamål. Ett villkor för att majestätet ska kunna vara beskyddare för något behjärtansvärt är väl att det ska vara acceptabelt innehållsligt och formellt. Han skulle faktisk kunna avsäga sig den rollen om han så behagade. Hur kul kan det vara att stå som garant för en sammanslutning som är korrupt moraliskt och ekonomiskt? Sedan må ju tradition betyda något. vad det gäller samarbetet dem emellan.
Behöver man lagstiftning för det eller räcker det inte med folkets vilja genom de politiska instanserna?

Lagstiftningen är folkets vilja genom de politiska instanserna, i princip.

Tror faktiskt inte ens att kungen har befogenhet att ensidigt avsäga sig beskyddarskapet.

Jag är inte ute efter någon ny lagstiftning och absolut inte någon politisk inblandning i Akademins arbete (så länge detta arbete sker inom ramen för svensk lag). Det jag efterlyser är en noggrann tolkning av vad nuvarande lag (från 1974) stipulerar avseende monarken. Det vi sett de senaste veckorna är enligt mig ett oblygt försök från de åttas gäng att gömma sin smutsiga byk bakom kungen. Något som fått närmast total acceptans!
Citera
2018-04-22, 11:47
  #3163
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Men vänta nu, hur ser du då på de Kungliga stiftelserna? Är de egentligen "regering och riksdag" stiftelserna?

Vet inget om dessa stiftelser, men här som i övrigt när majestätet nämns så skall det tolkas i samklang med gällande lag från 1974. Där regleras vem som är ytterst är ansvarig. Måst gälla även dessa stiftelser.

Det tycks råda oklarheter om vidden av de ingrepp som Palme och hans gäng gjorde i frågan om kungamakten.
Citera
2018-04-22, 11:53
  #3164
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Skönt att Bonniers drängar i media & även här i tråden får lite mothugg från riktigt vänsterhåll.

Då kanske t.o.m. du lägger bort dina ideologiska glasögon och försöker se de verkliga problemen. Testa.
Citera
2018-04-22, 12:05
  #3165
Medlem
Väntat att Per Wästberg nu gör allt för att rentvå sig själv (DN - förstås - idag). Verkar som han inväntar hur MSM :s huvudlinje blir allteftersom det framkommer mer och mer om Akademien och sedan rättar sig Wästberg efter denna. Han är följsam som en ål i strömmande vatten. Hans inställning till Danius är i nuläget obegriplig - var han emot henne (tidigare) eller är han för henne (idag)? Var han för Arnault (tidigare) eller är han emot honom (idag)? Hans inställning till Frostensson verkar också ha svängt allteftersom ny information framkommit i MSM - information som Per Wästberg naturligtvis känt till mycket mer ingående och tidigare än MSM.
__________________
Senast redigerad av Lantarbetaren 2018-04-22 kl. 12:07.
Citera
2018-04-22, 13:10
  #3166
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Ja, riktigt bra skrivet, även om jag inte kan frigöra mig från misstanken om att ÅL skriver detta stycke med Benny Fredrikssons död och vad som kan ha föranlett den, i färskt minne.
Ja, naturligtvis, artikeln handlar om Åsa snarare än om Horace.
Citera
2018-04-22, 13:11
  #3167
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Ja, det där var en bra nyansering. Det är alltför lätt att glömma vilken underhållande estradör han var som ständig sekreterare och vilken lysande högkulturell folkbildare han är som skribent och TV-personlighet.
Under den här krisen blottade han sina sämsta sidor. Sympatiskt av Linderborg att påminna oss om att det inte får bli den enda och slutgiltiga bilden av Horace Engdahl.

Försöker man inte få Horace lite väl mycket till en mansgris? Han har ju f-n varit gift med en ultrafeminist. Det har ju inte varit så att han varit ett högerspöke som hatat feminister precis. Och som Åsa Linderborg är inne på. SA är ju elitistiskt. Alla är elitistiska där. Sara Danius är ju lika hierarkisk som de andra i SA, som Åsa Linderborg säger.
Och snälla låt någon institution fortsätta få vara det. Det är nog med sociala likabehandlingsplaner i samhället. Vi är extrema på den punkten i Sverige. Och vi utarmar kunskapen på det sättet.

I Sverige får ingen vara bättre än någon annan. Vi tar inte hand om de barn som har mer begåvning än andra. För i Sverige är det skämmigt att vara bättre än någon annan.
Och så ser PISA -resultaten ut som de gör också.
Citera
2018-04-22, 13:17
  #3168
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Vet inget om dessa stiftelser, men här som i övrigt när majestätet nämns så skall det tolkas i samklang med gällande lag från 1974. Där regleras vem som är ytterst är ansvarig. Måst gälla även dessa stiftelser.

Det tycks råda oklarheter om vidden av de ingrepp som Palme och hans gäng gjorde i frågan om kungamakten.

Just kring detta råder det inga oklarheter. Nuvarande och tidigare kungafamiljer har skapat stiftelser helt utan inblandning av regering och riksdag. Vad får dig att tro att någon annan lagstiftning reglerar Svenska Akademien?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback