Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-22, 02:09
  #3145
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Där är du helt ute och cyklar.
Konflikten handlade enbart om uteslutandet av Frostenson och den kampanj Danius och några män drev för detta.

Advokatutredningen var enbart ett verktyg i deras strävan att lyckas med detta. Den var ett rent beställningsjobb på privat initiativ av Danius där hon gav ett par affärsjurister i uppdrag att gräva fram tillräckligt mycket komprometterande material för att hon skulle kunna tvinga bort Frostenson.
Framför allt kunde ett antal av de ledamöter med forskarbakgrund ganska snabbt konstatera att utredningen var undermålig och inte höll det minsta för kritiskt granskning.

Då Danius inte lyckade få Frostenson att avgå självmant på den informationen, överraskade hon de övriga med en omröstning.
Den var som bekant inte i närheten av att lyckas. När hon inte heller fick igenom att kraftigt begränsa Frostensons rättigheter som ledamot, brast det och krisen var ett faktum.

Detta är vad konflikten handlat om, inget annat.
Efter att en majoritet konstaterat att utredningen inte höll måttet och därmed inte kunde tjäna som beslutsunderlag, var den inte längre något hett ämne.
Tack för denna berättelse. Är den sann utgör den alltså en läcka och sekretessbrott av pro-Frostenfalangen i Akademien. Alternativet är att det är påhittat. Vad ska man tro?

Ledamöterna med forskarbakgrund tycks sakna egen juridisk kompetens, så deras åsikt om advokatutredningen väger lätt. Vill ledamöterna med forskarbakgrund respekteras för den utbildning och erfarenhet de själva har, bör de också själva respektera den utbildning och erfarenhet som juristerna på den anlitade advokatbyrån har. Ömsesidig respekt eller ingen alls.

Tycker mig även kunna spåra lite manliga härskartekniker i inlägget. Bagatellisering, underminering och vanlig ohederlig arrogans.
__________________
Senast redigerad av outoftheblue 2018-04-22 kl. 02:15.
Citera
2018-04-22, 02:14
  #3146
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Men vänta nu, hur ser du då på de Kungliga stiftelserna? Är de egentligen "regering och riksdag" stiftelserna?
Att en akademi eller stiftelse är kunglig kanske mest har med dess historiska tillkomst att göra och att någon ur kungahuset dyker upp vid festligheterna. Det behöver inte betyda att kungen har makt över dem. Han är mer där som dekoration.
Citera
2018-04-22, 05:44
  #3147
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Där är du helt ute och cyklar.
Konflikten handlade enbart om uteslutandet av Frostenson och den kampanj Danius och några män drev för detta.

Advokatutredningen var enbart ett verktyg i deras strävan att lyckas med detta. Den var ett rent beställningsjobb på privat initiativ av Danius där hon gav ett par affärsjurister i uppdrag att gräva fram tillräckligt mycket komprometterande material för att hon skulle kunna tvinga bort Frostenson.
Framför allt kunde ett antal av de ledamöter med forskarbakgrund ganska snabbt konstatera att utredningen var undermålig och inte höll det minsta för kritiskt granskning.

Då Danius inte lyckade få Frostenson att avgå självmant på den informationen, överraskade hon de övriga med en omröstning.
Den var som bekant inte i närheten av att lyckas. När hon inte heller fick igenom att kraftigt begränsa Frostensons rättigheter som ledamot, brast det och krisen var ett faktum.

Detta är vad konflikten handlat om, inget annat.
Efter att en majoritet konstaterat att utredningen inte höll måttet och därmed inte kunde tjäna som beslutsunderlag, var den inte längre något hett ämne.

Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Tack för denna berättelse. Är den sann utgör den alltså en läcka och sekretessbrott av pro-Frostenfalangen i Akademien. Alternativet är att det är påhittat. Vad ska man tro?

Ledamöterna med forskarbakgrund tycks sakna egen juridisk kompetens, så deras åsikt om advokatutredningen väger lätt. Vill ledamöterna med forskarbakgrund respekteras för den utbildning och erfarenhet de själva har, bör de också själva respektera den utbildning och erfarenhet som juristerna på den anlitade advokatbyrån har. Ömsesidig respekt eller ingen alls.

Tycker mig även kunna spåra lite manliga härskartekniker i inlägget. Bagatellisering, underminering och vanlig ohederlig arrogans.

Jag instämmer helt med outoftheblue.

ksv, ditt inlägg är verklighetsfrämmande. Bakgrunden till krisen i Akademien är att Jean-Claude Arnault genom sin hustru Katarina Frostenson har lyckats får Akademien att finansiera en klubb som har drivits av honom själv och hans hustru - det vill säga, Katarina Frostenson har genom Akademien gett pengar till sig själv. Skulle inte det vara jäv? Så klart det är.

Att Arnault dessutom har tafsat och snuskat inne på sin klubb, och dessutom gjort samma sak i en lägenhet som han också fått disponera gratis genom Akademiens försorg, är inte det också mycket allvarligt?

Katarina Frostenson har genom jäv skaffat klubb och lägenhet till sin man, och hon har blundat för de sexuella trakasserier som hon inte kan ha varit omedveten om. Dessutom har hon helt uppenbarligen läckt information om kommande Nobelpristagare till sin man, som i sin tur har läckt uppgifterna vidare (för pengar?) vid sju tillfällen. Självklart skulle detta kunna vara grund för uteslutning av Frostenson.

En minoritet av Akademiens ledamöter tyckte att Frostenson skulle uteslutas, medan en majoritet inte höll med. Majoriteten leddes av Horace Engdahl, som är kompis med Arnault:
Som livstilsförebild framhåller Horace Engdahl sin franske vän Jean Claude Arnault, akademiledamoten Katarina Frostensons make som driver kulturscenen Forum i Stockholm. Arnault, berättar Engdahl, har tumme med sommelieren på krogen Wasahof. Jean Claude kan utan bekymmer skaka fram två flaskor Pomerol ur ”restauratörens cave”: ”ja, ni är ju två!”

– Han lever det goda livet, han är nästan ensam om det, den ende som har förstånd, han borde göra om Forum till en stilskola för unga män: bli inte hipsters, bli gentlemen!
https://www.dn.se/kultur-noje/horace...utan-nederlag/

Det där är förresten en riktigt obehaglig intervju, där Engdahl ger uttryck för sitt förakt för människor som har ruinerat sig själva genom att vara slösaktiga:

Jag avskyr människor med dålig ekonomi och gör mitt bästa för att undvika dem. […] Jag njuter av att se dem pinas på den domens dag ultra light som TV iscensätter i Lyxfällan. Höjdpunkten är när de faller i gråt vid anblicken av den samlade mängden obetalda räkningar och skyhöga räntor på lättvindiga lån. När jag ser dessa dagdrömmande våp, längtar jag efter de riktiga människorna, de fattiga och de rika, som vet vilka de är och lever utan illusioner.

I samma intervju säger Engdahl att han älskar att leva över sina tillgångar, och att han hoppas att någon annan ska betala. Som när han brukade få lyx-starkvin (gratis?) på Arnaults klubb.

Krisen i Akademien utlöstes av att Sara Danius och kretsen kring henne ville utesluta Frostenson ur Akademien för hennes jäv och hennes roll att skaffa pengar från Akademien till sin makes klubb, och på grund av att hon flera gånger hade läckt information om kommande Nobelpristagare. Horace Engdahl, Arnaults kompis, ville förstås inte höra talas om någon uteslutning av Arnaults fru.

Att reducera orsaken till krisen i Akademien till att Sara Danius ville utesluta Katarina Frostenson ur Akademien på grund av någon sorts löjlig grälsjuka är en grov, grov förenkling och en ytterst tendentiös beskrivning av situationen.

Och för övrigt: Ifall Sara Danius hade uttryckt sig så som Horace Engdahl gjorde i den där intervjun, så kan man bara tänka sig vilket ramaskri det skulle ha blivit.

Jag brukar inte tala om kvinnor och män, men i det här fallet är det svårt att undvika.
__________________
Senast redigerad av Egnatankar 2018-04-22 kl. 06:44.
Citera
2018-04-22, 05:59
  #3148
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
https://www.dn.se/kultur-noje/horace...utan-nederlag/

Det där är förresten en riktigt obehaglig intervju, där Engdahl ger uttryck för sitt förakt för människor som har ruinerat sig själva genom att vara slösaktiga:

Jag avskyr människor med dålig ekonomi och gör mitt bästa för att undvika dem. […] Jag njuter av att se dem pinas på den domens dag ultra light som TV iscensätter i Lyxfällan. Höjdpunkten är när de faller i gråt vid anblicken av den samlade mängden obetalda räkningar och skyhöga räntor på lättvindiga lån. När jag ser dessa dagdrömmande våp, längtar jag efter de riktiga människorna, de fattiga och de rika, som vet vilka de är och lever utan illusioner.

I samma intervju säger Engdahl att han älskar att leva över sina tillgångar, och att han hoppas att någon annan ska betala. Som när han brukade få lyx-starkvin (gratis?) på Arnaults klubb.

Skulle vara intressant och se om Horace kan leva på egna tillgångar. Utsparkad kommer han att bli och jag tror han biter sig kvar just pga ekonomi
Citera
2018-04-22, 07:04
  #3149
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Där är du helt ute och cyklar.
Konflikten handlade enbart om uteslutandet av Frostenson och den kampanj Danius och några män drev för detta.

Advokatutredningen var enbart ett verktyg i deras strävan att lyckas med detta. Den var ett rent beställningsjobb på privat initiativ av Danius där hon gav ett par affärsjurister i uppdrag att gräva fram tillräckligt mycket komprometterande material för att hon skulle kunna tvinga bort Frostenson.
Framför allt kunde ett antal av de ledamöter med forskarbakgrund ganska snabbt konstatera att utredningen var undermålig och inte höll det minsta för kritiskt granskning.

Då Danius inte lyckade få Frostenson att avgå självmant på den informationen, överraskade hon de övriga med en omröstning.
Den var som bekant inte i närheten av att lyckas. När hon inte heller fick igenom att kraftigt begränsa Frostensons rättigheter som ledamot, brast det och krisen var ett faktum.

Detta är vad konflikten handlat om, inget annat.
Efter att en majoritet konstaterat att utredningen inte höll måttet och därmed inte kunde tjäna som beslutsunderlag, var den inte längre något hett ämne.

Du borde förtydliga att det är dina egna spekulationer. Eller har du något att referera till? SVT gav en helt annan bild i veckan och hänvisade till två källor.
Citera
2018-04-22, 07:21
  #3150
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar

En minoritet av Akademiens ledamöter tyckte att Frostenson skulle uteslutas, medan en majoritet inte höll med. Majoriteten leddes av Horace Engdahl, som är kompis med Arnault.

Ja, bandet till Frostenson-Arnault-Forum är väl klart?

Av de åtta har vi redan tre nära kopplingar: Horace Engdahl, Anders Olsson och Jayne Svenungsson.
Sture Allén kan också läggas till den gruppen i och med icke-agerandet utifrån brevet 1996 och Expressens artikel. Bo Ralph följer Sture Allén i spåren. Fem av åtta leder alltså direkt eller indirekt till Frostenson-Arnault-Forum. Vi kan också lägga dit en sjätte: Tomas Riad, som bland annat har Anders Olsson att tack för det projekt där Riads fru ingår. Och kanske allmän tacksamhets skull för att ha valts in i akademien och tidigare stipendier under sin karriär. Stipendier han fick då Horace Engdahl var ständig sekreterare.

Sedan har Kristina Lugn och Göran Malmqvist sällat sig till gruppen. Där är anledningarna mer oklara.
__________________
Senast redigerad av farbror Sven 2018-04-22 kl. 07:49.
Citera
2018-04-22, 07:46
  #3151
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Just Lena Anderson är kanske lite problematisk med tanke på att Kungen (eller i förekommande fall Drottningen) ska godkänna alla nya medlemmar. Lena Andersson hatar ju kungahuset. När Victoria var havande med Estelle skrev hon följande ledare i DN:

Regenten som foster

Om ett system är hopplöst föråldrat är det väl ingen glad nyhet att det fungerar? Victoria Bernadotte är inte en privatperson; vore hon det skulle Aftonbladet inte gratulera hennes graviditet. Man kan inte motsätta sig monarkin och samtidigt glädjas åt att det ska födas fram en ny regent när det är exakt detta som är monarkin och dess problem.

Moderata Norrköpings Tidningar skrev: ”Monarkins succession stärks i hela rikets barnalycka”. Det är en korrekt iakttagelse om hur den kungliga successionen stärks. Det är också ett underligt antagande om homogenitet klätt i ett obehagligt språkbruk. ”Hela rikets barnalycka”. Är året 1933?


https://www.dn.se/ledare/kolumner/regenten-som-foster/

Men det är väl mest en teoretisk fråga. Lena Andersson skulle nog tacka nej då hon knappast vill ha Kungen (eller Drottningen) som sin högste beskyddare.

(det jag fetade)
Gissar att du inte hörde hur Lena Andersson uttryckte sig i SR P1 Morgon 2018-04-11?
I mitt inlägg ovan citerade jag en mening hon undslapp sig i intervjun. Den i sig, plus övrig information hon där och då lämnade, gör att jag inte slulle ta gift på att hon skulle avböja ett erbjudande om inträde.
Jag ser henne dessutom som väl skickad: duktig författare (måhända lite för älskad av Folket) och filosof och med god uttrycksförmåga i tal och skrift. En kvinna av folket för Folket (för att travestera ett visst bettingbolag).
Att du skriver att LA "hatar" kungahuset gör mig undrande. Varför detta laddade "hatar" hos dig och många andra? Kunde du inte nöjt dig med att anföra att LA "ogillar" eller möjligen "avskyr" kungahuset?
Jag tror inte LA skulle misshushålla med sin energi eller sin kreativitet genom att gå omkring och "hata" kungahuset, eller tänker jag fel tror du?
En fråga till: Tror du på fullt allvar att Kungen i det nu uppkomna läget för Akademien, skulle utnyttja sin "vetorätt" för att stoppa LA? Då hade nog HM Konungen fått se fler knytblusar på Slottsbacken än har hade mäktat med..
Hatar du mig nu, Regulus?
Citera
2018-04-22, 07:51
  #3152
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Jag har tröttat ut tråddeltagarna tidigare angående min åsikt om kungens makt över akademin. Enligt mig är han inget annat än en staffagefigur, en regeringen och riksdagens sprattelgubbe. Utifrån grundlagen börl varje hänvisning till kungen i Akademins stadgar i dag läsas "regering och riksdag"

Efterlyser något i regeringsformen som särskiljer SA visavi majestätet från den maktdelning som i övrigt gäller (kungen 0% regering/riksdag 100%).

Skulle nog satsa på att sprattelgubben hänger stilla om man väljer att helt förnya SA.
Kunde man tänka sig att så länge som vi har monarki så delegerar regering och riksdag vissa uppgifter åt kungen och hans familj.
Till exempel representation i vissa internationella sammanhang, eriksgator, bekyddarverksamhet av diverse kulturella fenomen (akademier, till exempel) och välgörande ändamål. Ett villkor för att majestätet ska kunna vara beskyddare för något behjärtansvärt är väl att det ska vara acceptabelt innehållsligt och formellt. Han skulle faktisk kunna avsäga sig den rollen om han så behagade. Hur kul kan det vara att stå som garant för en sammanslutning som är korrupt moraliskt och ekonomiskt? Sedan må ju tradition betyda något. vad det gäller samarbetet dem emellan.
Behöver man lagstiftning för det eller räcker det inte med folkets vilja genom de politiska instanserna?
__________________
Senast redigerad av tantigheter 2018-04-22 kl. 08:02.
Citera
2018-04-22, 08:30
  #3153
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aktievetgirig
Skulle vara intressant och se om Horace kan leva på egna tillgångar. Utsparkad kommer han att bli och jag tror han biter sig kvar just pga ekonomi
Det har tidigare i tråden framkommit vilka pensionsförmåner man får under tiden som ständig sekreterare & HE kan enligt dessa uppgifter se fram emot en miljonpension.
Citera
2018-04-22, 09:17
  #3154
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det har tidigare i tråden framkommit vilka pensionsförmåner man får under tiden som ständig sekreterare & HE kan enligt dessa uppgifter se fram emot en miljonpension.
Pengar och pensioner, ja. Det handlar också om en livsstil. Och prestige i största allmänhet. Det är ganska omvälvande att kliva ut ur sin bekvämlighetszon och ge sig själv en ny mening med livet.
Det är möjligt om än lite plågsamt för en stund. När alla sansat sig lite hittar de nog sina lösningar, främst av dem HE, som ändå går ett nytt liv till mötes men ny kärlek och allt. Han upptäcker nog snart att det finns viktigare saker i livet och drar till Capri eller nå't.
Citera
2018-04-22, 10:31
  #3155
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Pengar och pensioner, ja. Det handlar också om en livsstil. Och prestige i största allmänhet. Det är ganska omvälvande att kliva ut ur sin bekvämlighetszon och ge sig själv en ny mening med livet.
Det är möjligt om än lite plågsamt för en stund. När alla sansat sig lite hittar de nog sina lösningar, främst av dem HE, som ändå går ett nytt liv till mötes men ny kärlek och allt. Han upptäcker nog snart att det finns viktigare saker i livet och drar till Capri eller nå't.

Bra med din påminnelse om att livet har andra värden än bara Svenska Akademien, både för HE och kanske också för oss här i tråden..
Skall bli spännande att få se vilken av sina kärlekar HE väljer, Akademien eller Stina Otterberg.
Resan lär nog inte gå till Capri, utan snarare till Stromboli. Den där rådande spektakulära vulkaniska aktiviteten borde passa HE som hand i handsken.
Tror f ö att HE ibland känner sig som Vulcanus, [ränk-]smidare som han ju är.
Citera
2018-04-22, 10:34
  #3156
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Pengar och pensioner, ja. Det handlar också om en livsstil. Och prestige i största allmänhet. Det är ganska omvälvande att kliva ut ur sin bekvämlighetszon och ge sig själv en ny mening med livet.
Det är möjligt om än lite plågsamt för en stund. När alla sansat sig lite hittar de nog sina lösningar, främst av dem HE, som ändå går ett nytt liv till mötes men ny kärlek och allt. Han upptäcker nog snart att det finns viktigare saker i livet och drar till Capri eller nå't.

Nej, det kommer aldrig att hända. Av alla som intervjuas i det sevärda programmet Snille och smak på SVT Play är Horace den som djupast identifierar sig med Akademien. Den ska ge honom en sorts odödlighet, "en flik av evigheten" och han fantiserar "ödmjukt" om ett litet porträtt av honom någonstans i en vrå.
Den snuttefilten kommer han inte att släppa frivilligt. Ny kärlek i all ära, Akademien är hans stora passion.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback