Citat:
Ursprungligen postat av
ottoplommon
Jag uttryckte mig slarvigt.
Får man som Sten Levander sätta en diagnos utifrån en dokumentär? Är inte det tjänstefel?
Det fetade håller jag inte med om. Råkar PL alltid gå omkring med en burk färg och pensel så att han spontanmålar sig?
Det är uppenbart uttänkt på förväg för dokumentären. En ljus och en mörk ansiktshalva. Rappa långa haranger i gåtor om livets mörka och ljusa sidor (inövat och lärt utantill på förväg). Ticks och rovdjursmimik inövat framför spegeln(kanske).
Helt uppenbart ett "performance" signerat en väldigt grandios och narcissistisk person. Och just att han gjort detta säger väldigt mycket om P.Lundins grandiositet. Men har han ticks och rovdjursmimik alltid? Är det hans normala ansiktsmimik? Eller var det inövat för hans "performance"? Liksom hans rappande och gitarrspelande.
Du behöver bara svara på det som jag fetat om du känner för att svara. För det är det som jag undrar över.
Ska jag bortse från de tydliga frågor du ställde och inledningsvis besvarade?
Eller vad menar du?
Vad är problemet med hans ansiktsmålning som du kallar "performance" och skådespeleri?
Det lär vara inövat - psykopater ägnar sig nämligen åt att härma om det så är att fejka emotioner eller att se förstående ut. Kan stå vid en spegel och träna (Ja, jag har sett det och det är mer än obehagligt).
Fortsättningsvis kan de se på film, de får favoriter likt andra. Skillnaden är dock vilka som blir idolerna och vad grundintentionen innebär sett till personlighetsstörningen.
Han har ett långt poetiskt utlägg på rim (via engelska) och tycker väl han är oerhört djupsinnig och klok. Påminner om PM men utan den underliggande aggressionen sett till storhetsvansinne.*
Hans ticks, hostningar, rörelser kommer väl av en anspänning - dels uppdämda aggressioner, att vara överspänd och försöka se cool ut ihop med att försöka skapa kontroll över lemmarna.
Som jag skrev:
Oavsett det korta Levander säger så har han gjort en betydligt bredare bedömning; en helhet. PCL-R sitter i ryggraden på den här mannen..
Fortsättningsvis kan mängder av förklaringar vara bortklippt. Det är liksom filmteamet med crew som väljer ut och överbetonar vissa delar.
*Edit.
La in ord från självaste upphovsmannen gällande PCL-R idag i en spoiler.
"At times they appear to be cold and unemotional while nevertheless being prone to dramatic, shallow, and short-lived displays of feeling."