2018-04-20, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Jag invände mot att Sten Levander kommenterade Peter Lundins ticks,rovdjurs utseende i P.Lundins "performance" för filmkameran i dokumentären. Just det kan ju vara ett medvetet skådespel av PL.
Nu ser man inte så mycket av PL på rastgården och övrigt. Men det lilla jag ser så tycks han inte ha några ticks eller rovdjursutseende. Att han ter sig extremt psykopatisk under sin "performance" med medhavda färgburken och penseln och sitt rappande om ljus och mörker,demoner osv det tycker väl vem som helst. Man blir ju livrädd för karln!

Det kändes lika oseriöst som att Sten Levander anger x antal poäng för Kevin Spaceys filmpsykopat rollprestation i filmen Seven. För övrigt har jag förtroende för Sten Levander.
Men det här kändes som Leif GW Persson trams för mig. Ursäkta men det är min uppriktiga åsikt.

Skulle tro att det är jämförbart med vad Ubåtsexperten såg när hon bedömde Nautilus, hon tittade på exakt dom punkter som var avgörande för att kunna säga att en avgasolycka var helt uteslutet. Hon delgjorde inte allt i detalj.

Som Sten Levander i detta fall med Lundin, som Levander säkert är välbekant med. Levander "ser" mer än andra innan han, pedagogiskt, ber oss notera vissa sammantagna särdrag.

EDIT. Hoppade bara in, ber om ursäkt att jag inte följt diskussionen.
Senast redigerad av Remark 2018-04-20 kl. 20:43.
Citera
2018-04-20, 20:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag invände mot att Sten Levander kommenterade Peter Lundins ticks,rovdjurs utseende i P.Lundins "performance" för filmkameran i dokumentären. Just det kan ju vara ett medvetet skådespel av PL.
Nu ser man inte så mycket av PL på rastgården och övrigt. Men det lilla jag ser så tycks han inte ha några ticks eller rovdjursutseende. Att han ter sig extremt psykopatisk under sin "performance" med medhavda färgburken och penseln och sitt rappande om ljus och mörker,demoner osv det tycker väl vem som helst. Man blir ju livrädd för karln!

Det kändes lika oseriöst som att Sten Levander anger x antal poäng för Kevin Spaceys filmpsykopat rollprestation i filmen Seven. För övrigt har jag förtroende för Sten Levander.
Men det här kändes som Leif GW Persson trams för mig. Ursäkta men det är min uppriktiga åsikt.
Trams och att anses oseriös må vara ditt tyckande om Levanders bedömningar.
Personligen anser jag att Levanders noteringar är intressanta, speciellt sett till hans mångåriga erfarenhet beträffande psykopati.

Jag besvarade för övrigt dina funderingar om att professorn begått tjänstefel via att uttala sig kring en intervju. Det säger sig självt att han inte gör en PCL-R bedömning:
Han, om nån, har koll på turerna.

För övrigt har rätten uttalat sig kring Lundin, att det går finfint att klassa honom som psykopat ovsett om man är journalist eller i en profession som handhar denna avart:
"sagsøgeren er et klart eksempel på en psykopat i betydningen karakterafvigende person"
"Herefter påpeger byretten, at de lægelige oplysninger fra straffesagen mod Peter Lundin netop viser, at drabsmanden »i usædvanlig grad er personlighedsmæssigt afvigende og udgør en nærliggende og udtalt risiko for andre"
"fagfolk, journalister og lægfolk i flere medier tidligere har omtalt Lundin som 'psykopat"
https://politiken.dk/indland/art4880281/Retten-sl%C3%A5r-fast-Lundin-m%C3%A5-kaldes-psykop
at
Citera
2018-04-20, 20:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Måste säga att det känns som PM ligger i lä jämfört med P.lundin,rent spontant iallafall.
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
PM är också farlig, men dessa 2 går ändå inte riktigt att jämföra.
Vad är skillnaden sett till en riskbedömning och farlighetsgrad?
Vad gör PL mer farlig än PM enligt er bedömning?
Citera
2018-04-20, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Trams och att anses oseriös må vara ditt tyckande om Levanders bedömningar.
Personligen anser jag att Levanders noteringar är intressanta, speciellt sett till hans mångåriga erfarenhet beträffande psykopati.

Jag besvarade för övrigt dina funderingar om att professorn begått tjänstefel via att uttala sig kring en intervju. Det säger sig självt att han inte gör en PCL-R bedömning:
Han, om nån, har koll på turerna.

För övrigt har rätten uttalat sig kring Lundin, att det går finfint att klassa honom som psykopat ovsett om man är journalist eller i en profession som handhar denna avart:
"sagsøgeren er et klart eksempel på en psykopat i betydningen karakterafvigende person"
"Herefter påpeger byretten, at de lægelige oplysninger fra straffesagen mod Peter Lundin netop viser, at drabsmanden »i usædvanlig grad er personlighedsmæssigt afvigende og udgør en nærliggende og udtalt risiko for andre"
"fagfolk, journalister og lægfolk i flere medier tidligere har omtalt Lundin som 'psykopat"
https://politiken.dk/indland/art4880281/Retten-sl%C3%A5r-fast-Lundin-m%C3%A5-kaldes-psykop
at
Det hade jag också tyckt. Men inte att han lämnar omdömen på Peter Lundins "performance" i en dokumentär.
Han säger typ-att det är typiskt med ticks och rovdjurslik mimik för en psykopat osv.
Men det vi ser i dokumentären är ju ett litet framträdande av Peter Lundin.
PL skådespelar ju värsta skräckpsykopaten för kamerateamet i dokumentären!

Och att Peter Lundin gör det här helt sjuka framträdandet säger en hel del om honom som jag håller med Sten Levander om. Men SL borde inte blanda in tex hans ansiktsmålning, ticks och rovdjursutseende.
Såvida detta inte är P.Lundins normala ansiktsmimik. Vilket jag inte tror att det är.

Men Sten Levander har kanske träffat P.Lundin i verkligheten (?) och noterat att han verkligen har ticks och rovdjursliknande ansiktsmimik alltid. (?)
Senast redigerad av ottoplommon 2018-04-20 kl. 21:11.
Citera
2018-04-20, 21:05
Medlem
Citat:
Vad är skillnaden sett till en riskbedömning och farlighetsgrad?
Vad gör PL mer farlig än PM enligt er bedömning?
Känslor och inte intellekt. Om du läser innantill och inte märker ord.
Citera
2018-04-20, 21:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Det hade jag också tyckt. Men inte att han lämnar omdömen på Peter Lundins "performance" i en dokumentär.
Han säger typ-att det är typiskt med ticks och rovdjurslik mimik för en psykopat osv.
Men det vi ser i dokumentären är ju ett litet framträdande av Peter Lundin.
PL skådespelar ju värsta skräckpsykopaten för kamerateamet i dokumentären!

Och att Peter Lundin gör det här helt sjuka framträdandet säger en hel del om honom som jag håller med Sten Levander om. Men SL borde inte blanda in hans ansiktsmålning, ticks och rovdjursutseende.
Såvida detta inte är P.Lundins normala ansiktsmimik. Vilket jag inte tror att det är.

Men Sten Levander har kanske träffat P.Lundin i verkligheten (?) och noterat att han verkligen har ticks och rovdjursliknande ansiktsmimik alltid. (?)
Så han "bara" skådespelar?
Du tror inte att Levander tittar på den helhetsbild som PL levererar?
Hans mimik, hans blick, hans ordval, hans undertryckta aggressioner, hans uppenbara lögner, hans grandiositet, hans narcissism, hans antisociala beteende som beskrivs?

PL har ett uppenbart rovdjursbeteende vilket Levander beskriver.
Hans ansiktsmålning har med hans svartvita värld att göra, att han är gravt grandios och givetvis överbetonar.

Ursprungsfrågor från dig:
"Får man som Sten Levander göra en bedömning utifrån en dokumentär?"
Ja, det får man.
"Jag trodde att det var tjänstefel?"
Du trodde fel.
Citera
2018-04-20, 21:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Känslor och inte intellekt. Om du läser innantill och inte märker ord.
Besvara frågan jag ställer kring ditt uttalande:
"Måste säga att det känns som PM ligger i lä jämfört med P.lundin"

Ditt "känslor och inte intellekt" sa nämligen inte ett dugg.

Jag märker inte ord - jag svarar mycket konkret på det du skriver och ställer följdfrågor därefter.
Citera
2018-04-20, 21:30
Medlem
Citat:
Så han "bara" skådespelar?
Du tror inte att Levander tittar på den helhetsbild som PL levererar?
Hans mimik, hans blick, hans ordval, hans undertryckta aggressioner, hans uppenbara lögner, hans grandiositet, hans narcissism, hans antisociala beteende som beskrivs?

PL har ett uppenbart rovdjursbeteende vilket Levander beskriver.
Hans ansiktsmålning har med hans svartvita värld att göra, att han är gravt grandios och givetvis överbetonar.

Ursprungsfrågor från dig:
"Får man som Sten Levander göra en bedömning utifrån en dokumentär?"
Ja, det får man.
"Jag trodde att det var tjänstefel?"
Du trodde fel.
Jag uttryckte mig slarvigt.
Får man som Sten Levander sätta en diagnos utifrån en dokumentär? Är inte det tjänstefel?

Det fetade håller jag inte med om. Råkar PL alltid gå omkring med en burk färg och pensel så att han spontanmålar sig?
Det är uppenbart uttänkt på förväg för dokumentären. En ljus och en mörk ansiktshalva. Rappa långa haranger i gåtor om livets mörka och ljusa sidor (inövat och lärt utantill på förväg). Ticks och rovdjursmimik inövat framför spegeln(kanske).

Helt uppenbart ett "performance" signerat en väldigt grandios och narcissistisk person. Och just att han gjort detta säger väldigt mycket om P.Lundins grandiositet. Men har han ticks och rovdjursmimik alltid? Är det hans normala ansiktsmimik? Eller var det inövat för hans "performance"? Liksom hans rappande och gitarrspelande.

Du behöver bara svara på det som jag fetat om du känner för att svara. För det är det som jag undrar över.
Citera
2018-04-20, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Ja nu hittade jag en annan lustighet.

Är den unge mannen Amagermannen?

https://minfil.org/raC8h8e2b5/20180420_102820.png

Ja, det tror jeg det kan være. Var i tvil pga at As ører kan se ut til å mangle fri øreflipp (örsnibb), mens mr. Xs høyre øre har det. Men andre bilder av A tyder på at ørene er fri. Ikke mulig å si helt sikkert. Men det er en ting til: Venstre øyeeple hos mr. X er dreid litt innover. Det er det samme hos A.

Hvor kommer bildet av mr. X fra? Og når? Er han 20 år ca? A ville være 20 år i 1982.

EDIT: Mr. X er nok yngre enn 20? Femten? Men da er frisyre og klær litt feil til å være 1977.
Senast redigerad av Camelopard 2018-04-20 kl. 21:40.
Citera
2018-04-20, 21:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
PL skulle också gjort allt för att hjälpa sin mamma som enligt honom "ramlade och bröt nacken" (läs:han ströp henne) och likt PM ville han och ge henne "en riktig begravning"....av ren kärlek...(ca 13.45 -15.45 i videon)

Påminner en hel del om PMs rättfärdigande resonemang
Jämför med detta senare uttalande då han mördade sitt ex och hennes två små söner. Det verkar som om han uppfattar bryta nacken som ett bättre sätt att dö/mörda. Han påstår samma sak om det mordet och dementerar strypning.
Kanske mer macho i hans störda tillvaro.

"Men Lundin bedyrer stadig, at han ikke kvalte Marianne.
- Jeg kvalte hende ikke, det var ikke kvælergreb. Sådan var det ikke. Jeg kan huske, vi faldt, og så var hun stille, står der i dagens Ekstra Bladet."
https://www.bt.dk/krimi/lundin-derfor-slog-jeg-marianne-og-boernene-ihjel

Han svamlar likt PM.
Inledningsvis var de på semester, sen allt från brott mot griftefriden sett till styckning för att inte misstänkas för mord till dråp. Han erkänner slutligen men hur det gått till lär vara hans hemlighet.
Senast redigerad av develi 2018-04-20 kl. 21:47.
Citera
2018-04-20, 22:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag uttryckte mig slarvigt.
Får man som Sten Levander sätta en diagnos utifrån en dokumentär? Är inte det tjänstefel?

Det fetade håller jag inte med om. Råkar PL alltid gå omkring med en burk färg och pensel så att han spontanmålar sig?
Det är uppenbart uttänkt på förväg för dokumentären. En ljus och en mörk ansiktshalva. Rappa långa haranger i gåtor om livets mörka och ljusa sidor (inövat och lärt utantill på förväg). Ticks och rovdjursmimik inövat framför spegeln(kanske).

Helt uppenbart ett "performance" signerat en väldigt grandios och narcissistisk person. Och just att han gjort detta säger väldigt mycket om P.Lundins grandiositet. Men har han ticks och rovdjursmimik alltid? Är det hans normala ansiktsmimik? Eller var det inövat för hans "performance"? Liksom hans rappande och gitarrspelande.

Du behöver bara svara på det som jag fetat om du känner för att svara. För det är det som jag undrar över.
Ska jag bortse från de tydliga frågor du ställde och inledningsvis besvarade?
Eller vad menar du?

Vad är problemet med hans ansiktsmålning som du kallar "performance" och skådespeleri?
Det lär vara inövat - psykopater ägnar sig nämligen åt att härma om det så är att fejka emotioner eller att se förstående ut. Kan stå vid en spegel och träna (Ja, jag har sett det och det är mer än obehagligt).
Fortsättningsvis kan de se på film, de får favoriter likt andra. Skillnaden är dock vilka som blir idolerna och vad grundintentionen innebär sett till personlighetsstörningen.
Han har ett långt poetiskt utlägg på rim (via engelska) och tycker väl han är oerhört djupsinnig och klok. Påminner om PM men utan den underliggande aggressionen sett till storhetsvansinne.*
Hans ticks, hostningar, rörelser kommer väl av en anspänning - dels uppdämda aggressioner, att vara överspänd och försöka se cool ut ihop med att försöka skapa kontroll över lemmarna.

Som jag skrev:
Oavsett det korta Levander säger så har han gjort en betydligt bredare bedömning; en helhet. PCL-R sitter i ryggraden på den här mannen..
Fortsättningsvis kan mängder av förklaringar vara bortklippt. Det är liksom filmteamet med crew som väljer ut och överbetonar vissa delar.

*Edit.
La in ord från självaste upphovsmannen gällande PCL-R idag i en spoiler.
"At times they appear to be cold and unemotional while nevertheless being prone to dramatic, shallow, and short-lived displays of feeling."
Senast redigerad av develi 2018-04-20 kl. 22:15.
Citera
2018-04-20, 22:25
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Tjänstefel?
Levander kan uttala sig bäst han önskar. Du sitter ju själv och citerar professorer som uttalar sig om utifrån aktuell rättspsykiatriska undersökning gällande PM?

Men på tal om professor Levander är han en källa till kunskap om psykopati och de negativa karaktärsdrag som PM besitter:

"brist på empati med andra, förakt för svaghet, starka narcissistiska drag, dålig tidsuppfattning och oförmåga att förstå begrepp som rätt och fel.
- Drag som vi alla har haft som mycket små, men som de flesta har vuxit ifrån."
"Gemensamt för alla psykopater är att de vill driva igenom sin egen vilja utan hänsyn till andra"
"- De är så oerhört kortsiktiga att de ofta inte tänker på att de kan åka fast om de begår ett brott."

"Varför låter vi oss duperas så lätt?
- För att psykopater är trevliga. Trevligare än genomsnittsmänniskan. De framstår också lätt som säkra och helgjutna människor eftersom de inte förstår hur det funkar människor emellan. De har inget av den sociala osäkerhet som vi andra dras med, blir aldrig generade eller osäkra i andras sällskap."
"Sten Levander är inte dugg förvånad över att det alltid är ”genomsnälla och omtänksamma” eller på sin höjd ”lite-stökiga-men-in-nerst-inne-jättefina” killar som begår grova, planerade våldsbrott. Eller att det i alla fall är så släktingar, grannar och skolkamrater minns dem. Eller till och med kriminalvårdsinspektörer:
- Med bättre upplysning skulle inte lika många bli lurade."

"Har du aldrig själv blivit lurad?
- Nej, aldrig. Jag är för elak.
- Eller för saklig skulle man kunna säga, i alla fall när yrkeskostymen är på.
- För konsten är ju den, säger han: att hela tiden hålla blicken stint fästad vid den skruttiga bilen och inte låta sig dras med av bilförsäljarens charmiga svada."
http://www.bankrattsforeningen.org.se/psyko8.html
Håller fullständigt med dig. Levander kan uttrycka sig precis som han vill, vi lever väl inte i någon jävla diktatur heller? Och, med tanke på Levanders oerhörda kunskaper och långa erfarenhet så har han nog betydligt lättare att uppfatta vissa karaktärsdrag, typiska tecken på speciella störningar inom t.ex psykopati - så jag läser hellre hur han uttrycker sig, då det baseras på erfarenheter och kunskaper, än t.ex b-journalister i kvällspressen som kan "ställa diagnoser" hej vilt, utan att besitta de kunskaper som behövs för det.

Intressant också fortsättningen av inlägget där du tar upp att Levander är han en källa till kunskap om psykopati och de negativa karaktärsdrag som PM besitter.
Levander har en sådan insikt i detta och när han förklarar så blir allt "lätt som en plätt" att förstå.
Det är bara att läsa och suga i sig av all den kunskap han förmedlar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in