Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-19, 15:13
  #865
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickLidstrom
Nu var det förvisso snart 3 år sedan jag såg serien, men det jag tänkte då var ju att han självklart har begått brottet men det har absolut inte gått till som åklagaren eller ungen har beskrivit händelsen. Jag är säker på att polisen har planterat bevis så som nyckeln, bara för att vara säkra på att han kommer åka dit för det, med det sagt är han inte oskyldig men för det så betyder det inte att han borde ha dömts för brottet.

Vet inte exakt varför jag började fundera på detta igen, men som du var det länge sedan jag såg serien.
Jag vill nog påstå att jag då efter seriens slut nog tänkte att det verkar som inte han gjort detta brott utan helt enkelt blev "framed" av polisen som hatar honom (djurplågare, misshandel osv som han gjorde innan han blev våldtäktsdömd). Nu när jag tänker på det så har jag glömt av alla knepiga bevis och har nog kommit till samma slutsats som du. Han kan ha mördat henne, men inte alls på det sättet polis/åklagare säger/påstår.

Kan då egentligen tycka att han borde frias (även som skyldig) rent juridiskt, men rent moralist är det väl rätt att han sitter där han sitter... Lite tråkigt dock med Brendan Dassey som definitivt känns mer oskyldig än skyldig...
Citera
2018-04-20, 17:37
  #866
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
När kommer säsong 2?

Säsong 2 har inte fått någon datum ännu då den skall börja.
Citera
2018-04-20, 21:19
  #867
Medlem
NickLidstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Säsong 2 har inte fått någon datum ännu då den skall börja.
Har ju pratats om säsong två i flera år nu, och vad skulle den i realiteten innebära? Fallet är uppmärksammat redan och media hade redan skrivit om det om det skulle vara något intressant som hände med deras situation.
Citera
2018-04-22, 08:18
  #868
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Säsong 2 har inte fått någon datum ännu då den skall börja.

Convicting a Murderer, dokumentär av mannen bakom "A Murder in the Park", kommer ut 2019.

Men säsong 2 av Making a Murderer? Lycka till. Det finns inte mycket mer att berätta från "oskyldig"-sidan.
__________________
Senast redigerad av moralhora 2018-04-22 kl. 08:20.
Citera
2018-09-21, 08:37
  #869
Medlem
TheAlamos avatar
Skrämmande hur dåligt det amerikanska rättsväsendet fungerar. Borde inte ens kallas för en rättsstat med tanke på Brendans fall. En efterbliven unge som går med på allt som poliserna säger, kan inte kopplas med någon bevisning till den förmodade brottsplatsen och en jury med random korkade hillbilly-amerikaner i. Varför används en jury? Folk som kan något borde alltid ge domen istället för några som säkert redan bestämt sig. Det är som att sätta sossar och centerpartister i en "oberoende" jury och fråga om massinvandring är bra. Han blev alltså fälld för ett dåligt och svagt erkännande men inga bevis. Då behöver man inte ens en rättegång då utan kan lika gärna bara gissa vem som gjorde det och sätta den i fängelse direkt.

Steven hade åtminstone bevis mot sig och där kan man förstå att han blev fälld. Men det är verkligen läskigt hur dåligt systemet är där borta och hoppas det är bättre i stora delar av den civiliserade världen.
Citera
2018-09-21, 08:37
  #870
Avstängd
PenisOchPungs avatar
Har det hänt något stort på sistone eller är de lika fast i rättssystemet som när dokumentären kom ut? Tänker speciellt på den efterblivna killen som glasklart är oskyldig.
Citera
2018-09-21, 17:25
  #871
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PenisOchPung
Har det hänt något stort på sistone eller är de lika fast i rättssystemet som när dokumentären kom ut? Tänker speciellt på den efterblivna killen som glasklart är oskyldig.
https://www.aftonbladet.se/nojesblad...fran-fangelset
Citera
2018-09-21, 17:52
  #872
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
https://www.aftonbladet.se/nojesblad...fran-fangelset

Fast varför länkar du den artikeln för? Han blev ju aldrig släppt, åklagaren överklagade ju beslutet, så stackarn sitter ju fortfarande inne. Vilket naturligtvis är totalt vansinne.
Citera
2018-09-22, 12:46
  #873
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
https://www.aftonbladet.se/nojesblad...fran-fangelset

Han har inte släppts. Supreme Court nekade fallet och nu är han tillbaka på ruta ett.

Vilket är bra. Han förtjänar att ruttna.
Citera
2018-10-09, 16:36
  #874
Medlem
santacls avatar
https://www.youtube.com/watch?v=Nu4GgQ1LWiI

Making A Murderer: Part 2 | Official Trailer

The convictions were only the beginning. The worldwide phenomenon continues October 19th, only on Netflix.
Citera
2018-10-09, 19:36
  #875
Medlem
SkadeskjutenEkorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santacl
https://www.youtube.com/watch?v=Nu4GgQ1LWiI

Making A Murderer: Part 2 | Official Trailer

The convictions were only the beginning. The worldwide phenomenon continues October 19th, only on Netflix.

Oh shit!

Mördare eller inte, så är det fanimej inte ställt bortom allt rimligt tvivel!

Kommer alla avsnitt direkt då eller?
Citera
2018-10-09, 23:00
  #876
Medlem
santacls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkadeskjutenEkorre
Oh shit!

Mördare eller inte, så är det fanimej inte ställt bortom allt rimligt tvivel!

Kommer alla avsnitt direkt då eller?

Netflix egna produktion så alla avsnitt Fredag den 19:e
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback