• 34 326 online
  • 1 183 653 medlemmar
  • 61 172 210 inlägg
  • 9
  • 10
2018-03-16, 12:56
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trivial
Mig veto har NIX inget med din operatör att göra. Betalansvaret är ditt.

Det hela är ju väldigt enkelt att undvika genom att spärra sin röstbrevlåda. Dom flesta operatörer erbjuder spärr utanför EU för just röstbrevlådan.

Ja, tyvärr fungerar det så. Faktiskt så behöver man inte ens ha igång sin telefon. Det räcker med att du kopplat upp din telefon mot den utländska operatören. Stänger du av telefonen kommer du fortsatt bli debiterad för samtal till röstbrevlådan.

Det är idiotiskt, men som sagt, väldigt enkelt att förhindra, om man läser det SMS man får med prisuppgifter.

Ja så klart är det enkelt att förhindra men inte mindre totalt ologiskt, uppringaren sitter i Sverige, telefonsvararen finns i Sverige, inget svar uppringaren kopplas till svararen från Sverige till Sverige. Skulle den enklaste lösningen då vara att någon sorts överföring går via landet jag befinner mig i, ingenting överförs, inget meddelande lämnas och jag ringer inte upp och försöker lyssna av meddelandet som inte finns (gör jag det får jag betala en gång till).

Jag är ingen teletekniker men i mina öron låter det konstigt och mer som ett sätt att ta betalt för ingenting......

Sen att det är såhär och det står i avtalen och prislistorna är ju en annan sak och självklart får man betala eller försöka förhandla med operatören.
Citera
2018-03-16, 15:35
Medlem
Somatons avatar
Citat:
Det är idiotiskt, men som sagt, väldigt enkelt att förhindra, om man läser det SMS man får med prisuppgifter.

Inte så enkelt om du sitter i ett flygplan när det sker, då får du aldrig något SMS.

Jag kan inte begripa varför inte servern för röstbrevlådan placeras i Sverige och alla som ringer dit betalar ett Sverigesamtal (eller lokal tariff för att ringa till Sverige). När jag sen vill lyssna av min telefonsvarare så ringer jag till Sverige, från var jag nu befinner mig, och betala lokalt pris för det samtalet.
Citera
2018-03-16, 16:09
Medlem
anuspontens avatar
Direkt korkat att inte kolla upp vad som gäller när man tar med sig nallen utomlands. Lång ifrån den första som blir överraskad av en hög mobilräkning. Hur kan det ha undgått folk?
Citera
2018-03-16, 16:30
Medlem
Trivials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somaton
Inte så enkelt om du sitter i ett flygplan när det sker, då får du aldrig något SMS.

Jag kan inte begripa varför inte servern för röstbrevlådan placeras i Sverige och alla som ringer dit betalar ett Sverigesamtal (eller lokal tariff för att ringa till Sverige). När jag sen vill lyssna av min telefonsvarare så ringer jag till Sverige, från var jag nu befinner mig, och betala lokalt pris för det samtalet.

Va? Du får ett SMS så fort du roamar på ett annat nät än det du har ditt abonnemang på. Om du inte roamar, får du inget SMS och blir således inte debiterad dessa avgifter.

Börjar du roama (använda ett annat mobilnät) om du sitter i ett flygplan, får du ett SMS med prisuppgifter. Däremot så når ju täckningen inte upp så långt. Att använda WiFi på flygplan är inte samma sak som att roama.
Citera
2018-03-16, 18:48
Medlem
Om man får spinna vidare, jag som har kontantkort, vad hade hänt med mig?
Hade jag inte fått meddelanden? eller hade tex Tele2 fått stå för den internationella kostnaden?
Citera
2018-03-16, 19:45
Medlem
Svampspors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raousex
Om man får spinna vidare, jag som har kontantkort, vad hade hänt med mig?
Hade jag inte fått meddelanden? eller hade tex Tele2 fått stå för den internationella kostnaden?

Mig veterligen debiteras du på samma sätt som med ett Tele2 abonnemang för vidarekopplingarna som sker till telefonsvararen. Då det är en viss fördröjning på utlandsdebiteringar kan det sluta med att kontantkortets saldo hamnar på minus och man behöver då fylla på med ett högre belopp för att kunna använda det igen. När saldot ligger på minus lär inte telefonsvararen fungera heller.
Citera
2018-03-17, 01:07
Medlem
Sluta grina o betala. Var ju inte mkt. Så kan vi stänga tråden. Newbee som inte rest förut
Citera
2018-03-17, 07:11
Medlem
cacas avatar
Ytterligare en som missat att det kan kosta pengar ha med mobilen utomlands. Blir läropengar för TS! Så bara betala och tänk så mycket kul och nytta du hade av din mobil på resan, lätt värt varje krona!
Citera
2018-03-17, 10:39
Medlem
Enydrions avatar
Jag har bara mobil via wifog, de kan inte ens ta betalt i efterskott, så jag borde vara säker om jag reser utomlands..

(antagligen så funkar den inte ens utomlands)
Citera
2018-03-20, 14:32
Medlem
Analretendents avatar
Citat:
Inte bara Tele2. Vad jag vet har alla operatörer det så. Det är ju en vidarekoppling som sker så man blir då debiterad enligt samtalstaxa i det landet man befinner sig i.

Man får ett SMS om detta när man kommer till utlandet, samt i dom flesta fallen även information om hur man stänger av sin röstbrevlåda. Om man ej kollar det SMS:et med prisuppgifter, får man skylla sig själv.

Nej, alla operatörer har det inte så. Jag minns klart och tydligt att Vodafone inte hade det så när jag jobbade för dem, och Telenor som numera äger deras nät har inte heller det så.

https://www.telenor.se/kundservice/v...ada-utomlands/
Citat:
Behöver jag stänga av min röstbrevlåda utomlands?
Nej. Att ta emot meddelanden till röstbrevlådan är alltid kostnadsfritt, att lyssna av den kostar som ett samtal till Sverige. Trevlig resa.

Telia kan jag inte uttala mig om. Skulle inte bli förvånad, det är ju trots allt Telia vi talar om.

EDIT: Kan nämna att under Vodafone-tiden fanns det ett undantag till kostnadsfritt-regeln. Om telefonen "försvann" från nätet, t.ex genom att komma utanför täckning, så kopplades samtalet om från utlandet och hem till röstbrevlådan. Om du däremot tryckte bort samtal, ej svarade eller stängde av telefonen så kostade det inget extra om någon talade in på din röstbrevlåda. Om det fortfarande är så vet jag inte.
Senast redigerad av Analretendent 2018-03-20 kl. 14:36.
Citera
2018-04-18, 11:07
Medlem
Trivials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analretendent
Nej, alla operatörer har det inte så. Jag minns klart och tydligt att Vodafone inte hade det så när jag jobbade för dem, och Telenor som numera äger deras nät har inte heller det så.

https://www.telenor.se/kundservice/v...ada-utomlands/

Telia kan jag inte uttala mig om. Skulle inte bli förvånad, det är ju trots allt Telia vi talar om.

EDIT: Kan nämna att under Vodafone-tiden fanns det ett undantag till kostnadsfritt-regeln. Om telefonen "försvann" från nätet, t.ex genom att komma utanför täckning, så kopplades samtalet om från utlandet och hem till röstbrevlådan. Om du däremot tryckte bort samtal, ej svarade eller stängde av telefonen så kostade det inget extra om någon talade in på din röstbrevlåda. Om det fortfarande är så vet jag inte.

Ah, tack för förtydligande. Det var nytt för mig.
Citera
2018-04-20, 12:46
Medlem
Operatören Tre har plockat bort kostnader för telefonsvararen både för mig och nu nyligen en kollega. Båda fallen var okunskap och detta användes som argument. De var tillmötesgående så det behövet inte vara kört.
Citera
  • 9
  • 10