• 27 080 online
  • 1 165 044 medlemmar
  • 60 152 203 inlägg
2018-04-15, 19:57
Medlem
Under andra halvan av nittiotalet skaffade jag min första hemdator med 56.6k modem inkluderat, och började därmed surfa (dåtidens modeord) på nätet.

Jag insåg nog inte helt vilken stor förändring det skulle bli efter att internet hade gjort sitt intåg, utan såg det mest som en bra-att-ha-grej, ungefär som en bakmaskin: väldigt praktisk, men inte oumbärlig.
Det stora problemet var dock hög telefonräkning och det att man kopplades från om någon i huset lyfte på telefonluren.

I början var det mest e-post och sökningar på Altavista som gällde. Netscape var den självklara webbläsaren på den tiden. Minns även att jag hittade en länksamling, tror den hette tidningsskiosken eller liknande, där man kunde läsa dagstidningar i olika länder. Det var fascinerande att kunna sitta hemma i källaren och läsa om vad som hade hänt under dagen i någon liten håla på andra sidan jorden.
Annars minns jag inte exakt vad jag sysslade med på nätet vid den tiden, annat än att jag tyckte Passagen var en trevlig startsida. De hade även chattrum och primitiva onlinespel.

Ett hedersomnämnande även till sajten ogrish.com. Där var jag inne ett par gånger och såg på avrättningar, självmord samt "aftermath"-bilder från trafikolyckor och annat. Fy fan..

Runt 2001/2002 hade jag min första erfarenhet av fildelning. En kompis tipsade om ett program som jag tyvärr har glömt namnet på. Men om jag minns rätt så funkade det så att programmet indexerade innehållet i önskad mapp på datorn och skickade indexfilen till en server. Så kunde man söka på låtar och ladda ner p2p med hjälp av programmet. Det var riktigt coolt, men man satt som på nålar av rädsla för att någon skulle använda telefonen och därmed förstöra nedladdningsprocessen.

Testade flera fildelningsprogram, som till exempel Kazaa, men droppade det efter att ha fått datorn full av trojaner och skit (även om det säkert var helt självförvållat). Under ett halvår satt jag på DC++ och byggde upp en liten samling med mp3 och korta filmklipp. Där upptäckte jag att man dock inte kunde lita på vad folk delade med sig. T ex så kunde "gladiator_movie_trailer.mpg" lika gärna visa sig vara något perverterat klipp med djursex. Men det kunde man aldrig veta innan filen var nedladdad.

Senare, år 2005 nån gång, börjar svenssonfildelningens guldålder. Jag hade precis skaffat ADSL 0,5Mb (helt sanslösa nedladdningshastigheter!) och testade torrents. Av en slump kom jag in på några schyssta privattrackers innan de han stänga den öppna registreringen. Här var det hela album och DVD-rippar på 4,4GB som gällde. Eftersom man var tvungen att ladda upp minst lika mycket data som man laddade ner, fick jag låta ADSL-boxen jobba som en jävla häst. Tror jag maxade bandbredden i 18 månader konstant (uppgraderade så småningom till 2Mb ADSL), och minns att det var mycket styr med torrenterna före och efter jobbet. DVD-brännaren gick varm.
Höjdpunkten, eller lågvattenmärket, var när några riktiga fildelare från "scenen" delade mitt IP och nick från en av torrentsidorna. De trodde att jag var en intern läcka, men det var jag inte. Jag var bara jävligt snabb med att dela vidare.

Man kan sakna de där tiderna ibland. Även om det är mycket mer bekvämt nu...
Citera
2018-04-16, 14:50
Medlem
nutkjells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av django_0818
Under andra halvan av nittiotalet skaffade jag min första hemdator med 56.6k modem inkluderat, och började därmed surfa (dåtidens modeord) på nätet.

Jag insåg nog inte helt vilken stor förändring det skulle bli efter att internet hade gjort sitt intåg, utan såg det mest som en bra-att-ha-grej, ungefär som en bakmaskin: väldigt praktisk, men inte oumbärlig.
Det stora problemet var dock hög telefonräkning och det att man kopplades från om någon i huset lyfte på telefonluren.

I början var det mest e-post och sökningar på Altavista som gällde. Netscape var den självklara webbläsaren på den tiden. Minns även att jag hittade en länksamling, tror den hette tidningsskiosken eller liknande, där man kunde läsa dagstidningar i olika länder. Det var fascinerande att kunna sitta hemma i källaren och läsa om vad som hade hänt under dagen i någon liten håla på andra sidan jorden.
Annars minns jag inte exakt vad jag sysslade med på nätet vid den tiden, annat än att jag tyckte Passagen var en trevlig startsida. De hade även chattrum och primitiva onlinespel.

Ett hedersomnämnande även till sajten ogrish.com. Där var jag inne ett par gånger och såg på avrättningar, självmord samt "aftermath"-bilder från trafikolyckor och annat. Fy fan..

Runt 2001/2002 hade jag min första erfarenhet av fildelning. En kompis tipsade om ett program som jag tyvärr har glömt namnet på. Men om jag minns rätt så funkade det så att programmet indexerade innehållet i önskad mapp på datorn och skickade indexfilen till en server. Så kunde man söka på låtar och ladda ner p2p med hjälp av programmet. Det var riktigt coolt, men man satt som på nålar av rädsla för att någon skulle använda telefonen och därmed förstöra nedladdningsprocessen.

Testade flera fildelningsprogram, som till exempel Kazaa, men droppade det efter att ha fått datorn full av trojaner och skit (även om det säkert var helt självförvållat). Under ett halvår satt jag på DC++ och byggde upp en liten samling med mp3 och korta filmklipp. Där upptäckte jag att man dock inte kunde lita på vad folk delade med sig. T ex så kunde "gladiator_movie_trailer.mpg" lika gärna visa sig vara något perverterat klipp med djursex. Men det kunde man aldrig veta innan filen var nedladdad.

Senare, år 2005 nån gång, börjar svenssonfildelningens guldålder. Jag hade precis skaffat ADSL 0,5Mb (helt sanslösa nedladdningshastigheter!) och testade torrents. Av en slump kom jag in på några schyssta privattrackers innan de han stänga den öppna registreringen. Här var det hela album och DVD-rippar på 4,4GB som gällde. Eftersom man var tvungen att ladda upp minst lika mycket data som man laddade ner, fick jag låta ADSL-boxen jobba som en jävla häst. Tror jag maxade bandbredden i 18 månader konstant (uppgraderade så småningom till 2Mb ADSL), och minns att det var mycket styr med torrenterna före och efter jobbet. DVD-brännaren gick varm.
Höjdpunkten, eller lågvattenmärket, var när några riktiga fildelare från "scenen" delade mitt IP och nick från en av torrentsidorna. De trodde att jag var en intern läcka, men det var jag inte. Jag var bara jävligt snabb med att dela vidare.

Man kan sakna de där tiderna ibland. Även om det är mycket mer bekvämt nu...

Tycker det är lustigt hur man kan känna så mycket nostalgi för den där tiden, jag själv inkluderad i högsta grad, trots att det mesta egentligen på dom flesta vis var sämre.

Kan dock genuint sakna tiden då internet var mer platt och i praktiken inte bestod av ett gäng gigantiska centraliserade silos. Saknar alla märkliga forum, communities, bbs:er, och hemmasnickrade hemsidor och bristen på javascript haha. Äckliga nostalgi.
Citera
2018-04-16, 16:10
Medlem
DonMacos avatar
Mina första minnen från var Microsofts i princip oklickbara hemsida 1994/95. Skittrist😒
Sedan började det dyka upp nakna kvinnor, det var festligare👍🏻
Citera
2018-04-16, 20:22
Medlem
Herkulesbigs avatar
DC++ o oseriös fildelning, så var det skoj med söka "mina dokumenter" och checka som fanns där, bruka ladda ner dessa mappar hitta en del kul saker. Det fanns en tråd om just detta här på flashback, om saker man hittade. Ibland fick man PM från en arg kille/tjej att man ej fick ladda ner deras "mina dokumenter "lol... bruka alltid svara snällt tillbaks "men du shara det ju, då får jag ladda ner det" I bland (oftast) fick man väldigt privata bilder...
Citera
2018-04-17, 08:34
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Jag minns nog mest nervositet tror jag. Att inte riktigt veta vad fan jag höll på med.
Lite i stil med, "vad händer nu när jag tycker på denna knapp..... "
Citera
2018-04-17, 16:28
Medlem
SektenAnderssons avatar
det jag tänker på mest är ju det där klassiska modemljudet
Citera
2018-04-17, 18:26
Medlem
Inget internet före 18.00 (det blev billigare efter 18.00?), vänta läääänge på att sidan skulle ladda och så Altavista!
Citera
2018-04-19, 23:41
Medlem
telepatis avatar
I likhet med många andra minns jag 56k-modemets uppkopplingsljud och morsans frustration över upptagetton. Mycket häng på aftonbladet-chatten, funplanet, skunk och senare lunarstorm. Mycket free6 också såklart, även om jag mest tittade på pamela andersson och vad-han-nu-hette när de var på nån båt. Har för mig att jag hade den på diskett till och med.

Minns också när vi upptäckte netsend på skolan vilket vi såklart använde frekvent.

Andra minnen:
ICQ (mind blowing när man uttalade det på engelska)
MSN
rotten.com
Winamp
Mirc
Snyggast.nu
Dc++ (folk som delade hela C: var bäst)
Citera
2018-04-20, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkille
mIRC blev snabbt grejen man fastnade i. Träffade ett par tjejer via chattkanalerna där. Idag hade man nog baxnat om man försökt använda gränssnittet. Eller folk kanske fortfarande mIRC:ar?

mIRC är nog ganska dött i dagsläget - IRC lever vidare även på så kallade smartphones via tjänster som t.ex. IRCCloud.

Mina tidiga minnen av nätet: Min fars jobb ca 1994 (Ericsson) var första erfarenheten, nästan inga hade internet hemma. Rätt tråkigt, fanns typ nasas hemsida med bilder på planeterna, och någon sökmotor som hette Xcite.

Senare, ca 1996: Tele2's Connect2Internet-paket för hemanvändning. 28,8k modem och det kostade väl ca 20 kronor i timman att surfa, förutom abbonemanget a 200 kr i månaden. Det var riktigt tråkigt till en början, ungefär samma upplevelse som några år tidigare. Det började bli beroendeframkallande först ett par år senare då man kommit upp i tonåren och hittade grupper på Usenet (NNTP) som avhandlade intressanta ämnen, och chattprogrammen som ICQ tagit fart! Ca 1998-99 var man i slutet av högstadiet och då började internetanvändning penetrera människors medvetanden i stort, även de som inte var särskilt intresserade av teknik. Minns att tjejerna brukade samlas kring skolans enda internetuppkopplade dator och hotmaila och hänga på Skunk (forntida facebook). Vi hade dock tidigare haft två internetuppkopplade datorer på skolan, en 486 i en städskrubb också där modemet blev bortplockat då det uppdagades att någon hade porrsurfat med den, vilket på den tiden var chockerande!

Kring gymnasietidens början hade de flesta någon slags fast uppkoppling hemma (oftast telias 512kbit adsl), och skolor hade gigabitkoppling ut, nu började det slutligen spenderas riktigt mycket uppkopplad tid, nätet hade blivit en naturlig del av det sociala medvetandet utan tydliga gränser mellan online och offline. Kritisk massa var uppnådd, resten är historia.
Citera