Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-31, 14:09
  #17017
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeno666
Blir så glad av att läsa din text. Äntligen någon som ser situationen som jag gör. Alltså att caset inte är 100% glasklart. Speciellt efter att resningsansökan, med dem nya bevisen kom ut. För jag blev dock lite osäker på hovrättens dom och känner att jag vill veta vad ni tycker om den.

Att det rent juridiskt och rättsligt inte är 100% säkert tror/hoppas jag alla förstår. Dels stod det ju klart ganska tidigt under Tingsrättsförhandlingarna att Mark och hans story var körd, medans det skulle bli klurigare gällande Martin. Sven-Erik Alhem var ju ute i media och sa att det skulle bli en mycket grannlaga uppgift för rätten att reda ut detta. Att sedan Tingsrätt och Hovrätt dömde helt olika bevisar ju också att detta inte är ett solklart fall.

MEN! Jag tycker ändå att det var/är tillräckligt för att döma Martin, och jag var absolut inte glad den dagen Tingsrätten friade honom!
Citera
2018-04-01, 13:40
  #17018
Medlem
Så sitter Martin i förvar i Libanon eller är han på fri fot där nere?

EDIT: Tydligen pågår rättegång: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...ledd-i-libanon
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau

Så, jaha..
Nu vågar jag lova att Martin landar i Sverige innan första kvartalet av 2017 är slut.
Libanon vill av allt att döma statuera i första hand, och i viss mån visa upp att det kan nattmanglas, även med ett väst-land. Tror Sverige är ett tacksamt land att rättsprocess-dryfta med om man jämför med vilka andra slags länder dom verkar behöva befatta sig med i liknande ärenden, men jag tror för den sakens skull inte att man är intresserade av att husera en dömd Martin för ett grovt brott han begått i annat land.
Det gick ju så där med det där löftet.
__________________
Senast redigerad av DoktorPest 2018-04-01 kl. 14:30.
Citera
2018-04-07, 11:50
  #17019
Medlem
Borde det inte komma ett besked från HD ang Salibas resningsansökan snart??
Brukar det ta såhär lång tid?
Citera
2018-04-07, 14:44
  #17020
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleCb
Borde det inte komma ett besked från HD ang Salibas resningsansökan snart??
Brukar det ta såhär lång tid?
Ja! Det brukar dröja åtskilligt innan besked ifrån HD om inställningen till ett ev. beviljande av prövningstillstånd (PT) lämnas. Statistiskt är det ytterst få fall som lyckas utverka PT.

I det här fallet så prövas Martin f.n. i Libanesisk domstol. Det älskade land han valt att självmant resa till när hans missnöje över svensk socialtjänsts bidragssystem samt svenskt rättsväsendes förföljelser av "oskyldiga stackars moppeåkare" hade överväldigat honom.
Libanons rättsväsende är f.n. föga intresserade av den svenska processens, d.v.s. dokusåpans, ev. fortsatta hantering.

Enl. min mening föreligger det ingen brådska över något besked ifrån HD. Libanon har ju ännu inte bestämt hur djup glasburk man ska skruva åt locket på när kackerlackan väl har släppts ned på dess botten.

/KRORORIBM!
(Kryp Runt O Runt O Runt I Burken Martin)
Citera
2018-04-20, 09:25
  #17021
Medlem
Det kommer att bli den Libanesiska domstolen som får avgöra Martins öde.
Bättre fly än illa fäkta passar inte så bra in på denna killen.

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6934722
Citera
2018-04-20, 12:02
  #17022
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beskow
Det kommer att bli den Libanesiska domstolen som får avgöra Martins öde.
Bättre fly än illa fäkta passar inte så bra in på denna killen.

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6934722

Fast riksåklagaren/överåklagaren kommer bara med ett yttrande. Det är ju HD som avgör i slutändan.
Citera
2018-04-20, 16:33
  #17023
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Fast riksåklagaren/överåklagaren kommer bara med ett yttrande. Det är ju HD som avgör i slutändan.


Ok, jag trodde att detta var sista anhalten. Då har Martin en liten tråd att hänga sig fast i fortfarande med andra ord. Då får vi se hur det går vidare. Tack för att du informerade mig, det är så många turer så jag hänger inte med ordentligt.
Citera
2018-06-12, 18:34
  #17024
Medlem
royalqualitys avatar
Är han fortfarande anhållen i Libanon?
Citera
2018-06-13, 19:16
  #17025
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av royalquality
Är han fortfarande anhållen i Libanon?

Ingen uppdatering sen 20/3:
https://www.expressen.se/gt/trippelm...a-infor-ratta/
Citat:
Nästa rättegångsdag i Libanon blir i början av juni.

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6910968
Citat:
Flera anhöriga till Martin Saliba var på plats och fick se hur trippelmördaren svarade på frågor. Nästa rättegångsdag kommer vara om ett par månader.
[i]
Det är ovanligt i libanesisk domstol. i vanliga fall brukar det vara 2-3 veckor mellan rättegångsdagarna. Nu väljer domaren att skjuta upp det, det tolkas till nackdel för Martin Saliba, säger Expressens Kassem Hamadé.

Hade domaren varit övertygad om Salibas version hade han skyndat på processen.

Rättegången borde tagit om vid det här laget.
Lär däremot hålla på ett tag till - Han sitter garanterat i förvar iaf.
Citera
2018-06-27, 15:17
  #17026
Medlem
Pandalina4s avatar
Martin Saliba och hans bror Mark Saliba är dömdes till livstids fängelse för trippelmordet i Uddevalla, 2015.
I vintras begärde Martin Saliba, som sitter fängslad i Libanon, resning till Högsta domstolen via sin advokat Björn Hurtig.
Nu avslås hans ansökan.

https://www.expressen.se/gt/hogsta-d...ningsansokan-/
Citera
2018-06-28, 00:16
  #17027
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Martin Saliba och hans bror Mark Saliba är dömdes till livstids fängelse för trippelmordet i Uddevalla, 2015.
I vintras begärde Martin Saliba, som sitter fängslad i Libanon, resning till Högsta domstolen via sin advokat Björn Hurtig.
Nu avslås hans ansökan.

https://www.expressen.se/gt/hogsta-d...ningsansokan-/
Fint att du uppdaterar tråden! 👍

Björn Hurtig gnäller på att han anser att HD inte tillräckligt omfattande informerar om varför ansökan om prövningstillstånd avslås.
Han förstår uppenbarligen inte att det som han har upplevt som ett mycket gediget arbete, av HD inte anses vara något som kan underlätta framtida rättskipning genom att utgöra prejudikat. Hurtigs arbete i målet kan inte efter en prövning i HD anses ge någon framtida vägledning i liknande mål.

Bra att Hurtig iaf fattat att man behandlat deras ansökan med hög seriositet då fem justitieråd under en lång tid medverkat i behandlingen av deras ansökan.

Hurtig får väl skicka ner en låda pappersnäsdukar till en sorgsen och besviken Martin nu?
Mark sitter ju i Sverige, så han får säkert redan kvalitetspapper för behandling av både våta ögon och samtliga övriga kroppsöppningar.
Citera
2018-07-15, 01:54
  #17028
Medlem
AmirMekkys avatar
Vad händer i fallet?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback