• 8 279 online
  • 1 166 475 medlemmar
  • 60 193 238 inlägg
  • 1
  • 2
2018-04-17, 16:06
  #13
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
Behöver detaljer på runt 3-10cm, så det är ganska små föremål, min tanke var att såga ut konturerna från en stålplåt, sedan fila dom Till exakta dimensioner.

Vad tror ni om den taktiken?
Gör en ritning spara den som dxf, gå ner till lokala vattenskärarbolaget och betala en 100 lapp eller två och bespara dig en massa jobb och det blir superperfekt med en gång.
Citera
2018-04-18, 16:36
  #14
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Gör en ritning spara den som dxf, gå ner till lokala vattenskärarbolaget och betala en 100 lapp eller två och bespara dig en massa jobb och det blir superperfekt med en gång.
Behöver man spara det som dxf, eller räcker det med en måttsatt skiss på papper?

Behöver bara 5 små delar denna gång, men annars skulle detta nog va bäst. Funderar på att använda mig av hälften så tjock plåt, dvs 1,5mm, och sedan göra två exemplar av varje del, och limma ihop dessa med superklister, epoxy, kemisk metall eller liknande (tips?) riktigt starkt häftämne så resultatet blir samma.

Behöver även tips på hur jag lättast gör hål i plåten, med handverktyg, 4mm i diameter.
__________________
Senast redigerad av Lunes 2018-04-18 kl. 16:38.
Citera
2018-04-18, 21:20
  #15
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
Behöver man spara det som dxf, eller räcker det med en måttsatt skiss på papper?

Behöver bara 5 små delar denna gång, men annars skulle detta nog va bäst. Funderar på att använda mig av hälften så tjock plåt, dvs 1,5mm, och sedan göra två exemplar av varje del, och limma ihop dessa med superklister, epoxy, kemisk metall eller liknande (tips?) riktigt starkt häftämne så resultatet blir samma.

Behöver även tips på hur jag lättast gör hål i plåten, med handverktyg, 4mm i diameter.
Du kommer undan mycket billigare om du kan ge dom en dxf fil att jobba med skall dom cadda dina bitar kostar det mer än skära ut dom...

Hål gör du väl lämpligast med ett borr. Att limma ihop två bitar låter svårt att få till en bra passning speciellt om du sågat bitarna för hand.
Citera
  • 1
  • 2