Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-18, 10:27
  #1
Medlem
de.debilzs avatar
Jag skulle vilja höra era historier om hur ni först blev intresserade av Urban Exploration.

Blev först intresserad när jag lyssnade på ett avsnitt av Creepypodden på P3 (Om ni också lyssnar vet ni säkert vilket jag menar, om inte så kan ni lyssna på detta avsnitt här: http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6888141).
Citera
2018-04-18, 10:48
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Jag hade en period där UE verkligen var lockande, jag ville utforska staden jag bodde i, på alla sätt.
Det var först senare som jag fick vet att det har ett namn!

Det var också det som fick mig att börja spendera tid här på FB...
Citera
2018-04-18, 11:51
  #3
Medlem
CarolusXIIs avatar
Första säsongen av hemliga svenska rum. Men började springa runt i en övergiven fabrik som tolvåring med polarna och det var väl där intresset egentligen föddes.
Citera
2018-04-18, 12:11
  #4
Medlem
de.debilzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolusXII
Första säsongen av hemliga svenska rum. Men började springa runt i en övergiven fabrik som tolvåring med polarna och det var väl där intresset egentligen föddes.

Aah kollade mycket på det programmet för ett tag sedan, men blev faktiskt inte så tänd av det då.
Nu när man kollar igen är det ju några platser man gärna hade velat besöka
__________________
Senast redigerad av de.debilz 2018-04-18 kl. 12:18. Anledning: för det blev fel?
Citera
2018-04-18, 15:18
  #5
Medlem
reFluxls avatar
Som ovan skrev: Första säsongen av hemliga svenska rum. Ägde en dslr och lite annan kringutrustning då jag var (är) intresserad av foto. Bor även nära flertalet "större" UE-objekt (upplagsplatser och "bunkrar") så det var bara att ge sig ut!
Citera
2018-04-18, 16:24
  #6
Medlem
de.debilzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reFluxl
Som ovan skrev: Första säsongen av hemliga svenska rum. Ägde en dslr och lite annan kringutrustning då jag var (är) intresserad av foto. Bor även nära flertalet "större" UE-objekt (upplagsplatser och "bunkrar") så det var bara att ge sig ut!

Lucky you! Jag har en bit att åka till olika platser, men om man värkligen gillar sin hobby är det ju värt det. Kul att höra att det finns lite personer kvar som håller på med detta.
Citera
2018-04-18, 21:16
  #7
Medlem
flaess avatar
Mitt starka historieintresse inspirerade mig till att åka runt och besöka övergivna platser i hemtrakterna så fort jag "fyllde moppe". Hade även ett antal likasinnade vänner som brukade hänga med ut på mina äventyr. Härliga tider!

Sedan när jag tog körkort och köpte min första bil så kunde jag även med lätthet ta mig till grannkommunerna och uppsöka intressanta objekt.

Ja, på den vägen är det. Intresset har ännu inte svalnat trots att jag har passerat 30-strecket.
Citera
2018-04-18, 22:29
  #8
Medlem
de.debilzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaes
Mitt starka historieintresse inspirerade mig till att åka runt och besöka övergivna platser i hemtrakterna så fort jag "fyllde moppe". Hade även ett antal likasinnade vänner som brukade hänga med ut på mina äventyr. Härliga tider!

Sedan när jag tog körkort och köpte min första bil så kunde jag även med lätthet ta mig till grannkommunerna och uppsöka intressanta objekt.

Ja, på den vägen är det. Intresset har ännu inte svalnat trots att jag har passerat 30-strecket.

Gött att höra sånt engagemang! Har ju själv då inte moppe så man får gå Hrrm också kul att du hade "likasinnade vänner" när jag själv inte haft den turen...
Citera
2018-06-16, 22:28
  #9
Medlem
Har sökt lite på nätet men inte hitta nåt om Urban, han som startade ue
Vad hette han i efternamn?
Citera
2018-06-22, 17:24
  #10
Medlem
välkommenti bups avatar
Jag har alltid varit intresserad av att leta spännande platser.

Som liten parvel på 90-talet så var man alltid på "skattjakt" Åren gick och man samlade på sig mer och mer prylar. Efter några år så kom man till en gräns där det helt enkelt inte var möjligt att samla på sig mer av alla rostiga rör, glödlampor och diverse annan skit. Rummet var liksom fullt. Jag minns hur föräldrarna stod och skrek så att tapeterna flagnade i våran radon och asbestrika lägenheten. (NU FÅR DET FAAN VARA NOOOG) Samlandet fick då sitt hastiga avbrott och efter några år så fann man glädjen i att smyga runt i häftiga miljöer och sedan hittade man till historia.


Men namnet på denna aktivitet hittade jag 2005 i en om jag inte missminner mig, brittisk dokumentär. 2007 Hittade jag Grishnac´s bilder och 2008 eller 2009 hittade jag 28dayslater forumet. Sen var man fast.
Citera
2018-07-03, 16:10
  #11
Medlem
För att man vidgar blicken mer utåt mot ett helt nytt universum utanför den egna begränsade zonen. På så sätt kan man utveckla sitt perspektiv och komma vidare. Man stirrar annars ofta så snävt på just det egna rummet och kretsen när man istället borde vrida om sin blick lite för att komma framåt. UE ger mig oändligt många nya och oväntade infallsvinklar på tillvaron och motverkar känslor av tomhet och instängdhet. Det är bättre än droger.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback