Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-05, 22:57
  #1
Avstängd
Hur har han lärt sig det? Hur har han gått tillväga?


http://www.youtube.com/watch?v=9nSWc43TLaI
Citera
2014-06-05, 23:06
  #2
Medlem
M1159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snopphundenhund
Hur har han lärt sig det? Hur har han gått tillväga?


http://www.youtube.com/watch?v=9nSWc43TLaI
Mannen ifråga har med säkerhet haft den fantastiska björnen sedan den varit valp eller vad det nu heter när det gäller Grizzly björnar och sedan tränat upp den vid uppväxten.
Dock så finns det några tragiska händelser som hänt vid liknande fall, då vilddjuret tagit över och flippat ur och dödat sin tränare.

Man kan aldrig vara 100 på ett djur som i sina gener har vildjuret, vet några lejontämjare som inte längre trapar på moder jord då de har varit för självsäkra på sin träning.
__________________
Senast redigerad av M1159 2014-06-05 kl. 23:12.
Citera
2014-06-05, 23:15
  #3
Medlem
Nus avatar
Dom tar hand om dom som unga, blir deras nya mamma samt att det krävs att personen är dum i huvudet. Ofta tror personen att dom har ett speciellt band och är utvalda, på så sätt kan kommunicera med djuret.

Man tar bort så mycket av deras insikter som går, dom jagar inte sin mat t ex. Men det slutar i nästan alla fall med folk som tror dom kan tala med stora djur att dom blir uppätna av dom...
Citera
2018-04-18, 17:40
  #4
Medlem
4yoonlys avatar
Isbjörn är ju störst, men allvarligt när jag såg detta klipp tappade man nästan hakan...
Måste ju vara en av dom största grizzly i världen?
Såg precis ett annat klipp med en isbjörn och den såg mindre ut...

https://www.youtube.com/watch?v=IvKVGL95wDw
Citera
2018-04-18, 18:09
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nu
Man tar bort så mycket av deras insikter som går, dom jagar inte sin mat t ex. Men det slutar i nästan alla fall med folk som tror dom kan tala med stora djur att dom blir uppätna av dom...
För det mesta går det bra, men man hör mer om de fall då någon blir dödad, men visst är det en riskabel hobby. Här i Sverige hade vi ju Jan Lindblad som födde upp två tigrar.

Här än mer vansinnigt, men hon överlevde hon också.
https://www.youtube.com/watch?v=k6MAgDhSm2o
Citera
2018-04-21, 00:07
  #6
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
För det mesta går det bra, men man hör mer om de fall då någon blir dödad, men visst är det en riskabel hobby. Här i Sverige hade vi ju Jan Lindblad som födde upp två tigrar.

Här än mer vansinnigt, men hon överlevde hon också.
https://www.youtube.com/watch?v=k6MAgDhSm2o

Kikade lite snabbt på videon, men detta är ingen (gepard som titeln säger). Är ingen expert men detta liknar definitivt en jaguar. Min franska suger hästpung så det kan ju vara titeln som ljuger dock...

---edit

Hade fantasifiguren Mowgli varit en fransk liten tjej... så hade detta varit på pricken :-)
Trots att Mowgli befanns sig på en helt annan kontinent :-)
Citera
2018-04-21, 01:00
  #7
Avstängd
Det är säkert ett fränt clip. Det tror jag säkert!

Men är man ute i naturen, lämnar man civilisationen och spelar på djurens vis.

Jag inser att jag låter lite flummig. Med lite ålder och vishet kommer man att veta var stråken och passagerna finns för de stora djur som lever i närheten.

Det aktuella stråket går över en 70-väg. Jag vet mycket väl att rådjur brukar passera där. Det är lite farligt måste man säga! Till alla goda gudars ro, så har inga rådjur dött det här året, I nån mån är jag själv bara glad att jag inte har kört på någon.

Viltstråk är ju lite fint. Det är vägar som mamman tar sin unge. När den ungen växer upp tar hon sin lilla unge på samma stråk.

Det är ganska vackert om man tänker att det har hänt i hundratals år!
__________________
Senast redigerad av Goldriver 2018-04-21 kl. 01:08.
Citera
2018-04-21, 02:00
  #8
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Isbjörn är ju störst, men allvarligt när jag såg detta klipp tappade man nästan hakan...
Måste ju vara en av dom största grizzly i världen?
Såg precis ett annat klipp med en isbjörn och den såg mindre ut...

https://www.youtube.com/watch?v=IvKVGL95wDw

Citerar mig själv :-) för det inte går att editera längre...

Kikat lite mer och tror mig veta lite varför denna "Grizzly" var så enormt stor (och såg större ut än en vanlig isbjörn). Det verkar vara en Kodiak (som är mer eller mindre identiskt med brunbjörn, grizzly, och även isbjörn) men dessa verkar bli något större än det man kallar för Grizzly.
Samt det faktum att den verkar vara riktigt "fet", alltså tjockare antagligen för att den blivit matad mer...
Citera
2018-04-21, 07:31
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Kikade lite snabbt på videon, men detta är ingen (gepard som titeln säger). Är ingen expert men detta liknar definitivt en jaguar. Min franska suger hästpung så det kan ju vara titeln som ljuger dock...
Titeln är som du noterar fel. Det är från Namibia och bör då vara en leopard inte jaguar. Hade det varit en gepard hade det inte varit lika livsfarligt. Sök på namnet "Tippi Degre" och du hittar andra bilder och videos. Måste varit en intressant uppväxt.
Citera
2018-04-25, 14:51
  #10
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Titeln är som du noterar fel. Det är från Namibia och bör då vara en leopard inte jaguar. Hade det varit en gepard hade det inte varit lika livsfarligt. Sök på namnet "Tippi Degre" och du hittar andra bilder och videos. Måste varit en intressant uppväxt.

Ah då är jag med! (var tvungen att googla "leopard vs jaguar" då jag uppenbarligen förväxlade dem :-)
Citera
2018-07-07, 03:31
  #11
Medlem
DurinsBanes avatar
Mannen i trådskaparens länk är doug seus. Kolla upp honom, mycket intressant.

Bart the bear (kodiakbjörn) medverkade i flertalet filmer med t.ex. antony hopkins osv.

https://www.youtube.com/watch?v=mAOc3mKWzyo
Citera
2018-07-07, 13:38
  #12
Medlem
Ambelains avatar
Björnen är ett oberäkneligt vilddjur som inte ens lever med sociala regler och normer, utan går sin egen väg. Vilket oftast betyder att den gör lite som den vill.

Det går Bevisligen att tämja en björn, och bli vän med den.
Men hur kan man ändå veta hur björnen tänker, det är det som gör det så riskabelt.

Vargar däremot, de lever i flock och vet vilka reglerna är.
Det som är så fascinernade med vargar är att de kan "adoptera" människor till sin flock.

Varför de gör så finns det naturligtvis ingen som vet.
Bara det att de gör så.

Vid fler än bara ett tillfälle har det ju hänt att vargflockar adopterad tex förlupna små barn, som istället fått leva tillsammans med vargarna och bli uppfostrade av dem.
Det är Sin Sak ...

Men vad som är mer fascinerande ändå, det är ju de fall där vuxna människor, Medvetet har gått rakt ut i storskogen för att bli just adopterade av Vilda vargflockar.
Det har hänt, och lyckats, flera gånger faktiskt.


Hur tänker egentligen de vargarna om människorna då?
Varför adopterar de egentligen människorna?
Varför äter de inte opp dem istället?
Är de kanske nyfikna, och väljer medvetet att adoptera just en människa för att se om de kan lära sig något, förstå människan bättre?
Eller tror de bara att det är en sjuk varelse som är i behov av omvårdnad och beskydd???


Men Björnar ... de hade ju ingen kunnat bli adopterade av.
Jag ser liksom inte det framför mig att en ensam människa i skogen blir inbjuden av björnen för att dela håla för vintersömnen ...
Kanske som ett litet skrovmål då ...
Lite nattamat för säkerhets skull ... om björnen råkar vakna mitt i kalla vintern och känna sig utsvulten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback