Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-17, 15:29
  #169
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Modern Android lyssnar konstant på dig, ja. Hur mycket som sparas och vad det används till är oklart för mig, men ja din mikrofon lyssnar konstant på dig. Både google home och amazon echo aktiveras ju när du säger "ok google" eller "alexa", självklart måste enheterna jämnt lyssna på dig för att snappa upp när du "ok google", men till vilken gräns det används, så kan vi bara förutsätta att google vet allt och lite till om oss.


Var väl någon som gjorde ett test här om dagen där dom pratade mycket om en kategori produkter och sen fick annonser just kring dom produkterna. Om det är seriöst eller något fuckery är oklart, inte kikat vidare, men finns lite trådar i r/linux och r/privacy. Tror Wendell på level1tech nämnde det i någon av sina senaste "nyhets" videor, men behöver testas vidare, inga säkra källor än så länge om fenomenet.

Varför tror ni folk som snowden tar bort interna mikrofoner och endast har i ett externt headset när man pratar?

Varför säger alla "executives" eller folk på högre postitioner att dom aldrig skulle låta sina barn använda facebook/liknande tjänster? Dom vet vad dom säljer, och använder ju det inte själva.. Tänk om vd för Pepsi gick ut och sa att "no way in hell my kids are drinking this", skulle folk inte då dra öronen åt sig? we are all doomed gällande integritet just nu


Ok jag brukar inte använda de orden skriver istället .. eller ja. Tur tjej inte heter Alexa då
Citera
2018-04-17, 15:31
  #170
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Om det är en telefon som är ny nog / uppdaterad till att plinga till när du säger "OK google" verkar så vara fallet.


ok jag skriver när jag söker något
Citera
2018-04-17, 18:57
  #171
Medlem
Jag har försökt göra mig av med google så mycket så möjligt. Min primära sökmotor är https://qwant.com, och jag använder protonmail som min email. Mina addons på firefox är "ublock origin", "umatrix", "decentraleyes", "adnauseaum (som förresten är blockat på chromes webbstore där man laddar ned addons, webbläsaren av google själv, så ni kanske kan förstå att de ser den addonen som ett hot)" för att skydda mig extra mot google eftersom deras tjänster finns integrerat på så många webbsidor nu för tiden. Linux är också mitt dagliga operativsystem, Ubuntu för er som undrar.

Lycka till med att stå emot det enorma hotet kallat google.
Citera
2018-04-18, 20:07
  #172
Medlem
Fancyfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av galenfoliehatt
Jag har försökt göra mig av med google så mycket så möjligt. Min primära sökmotor är https://qwant.com, och jag använder protonmail som min email. Mina addons på firefox är "ublock origin", "umatrix", "decentraleyes", "adnauseaum (som förresten är blockat på chromes webbstore där man laddar ned addons, webbläsaren av google själv, så ni kanske kan förstå att de ser den addonen som ett hot)" för att skydda mig extra mot google eftersom deras tjänster finns integrerat på så många webbsidor nu för tiden. Linux är också mitt dagliga operativsystem, Ubuntu för er som undrar.

Lycka till med att stå emot det enorma hotet kallat google.
Jag använder https://duckduckgo.com/ för tillfället. Qwant ser ut att ha liknande visioner. Finns det några klara för/nackdelar jämfört med Duckduckgo?
Jag själv använder mig av ublock och Ghostery som addons till Firefox. Intressant att Google har blockerat ett tillägg till Chrome just gällande annonsering och tracking... Jag använder Linux (Arch Linux) på min laptop men har svårt att göra samma migration på min stationära. Bekväm med kompatibiliteten i Windows, på samma gång som säkerheten skrämmer mig .
Citera
2018-04-18, 21:49
  #173
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fancyfruit
Jag använder https://duckduckgo.com/ för tillfället. Qwant ser ut att ha liknande visioner. Finns det några klara för/nackdelar jämfört med Duckduckgo?
Jag själv använder mig av ublock och Ghostery som addons till Firefox. Intressant att Google har blockerat ett tillägg till Chrome just gällande annonsering och tracking... Jag använder Linux (Arch Linux) på min laptop men har svårt att göra samma migration på min stationära. Bekväm med kompatibiliteten i Windows, på samma gång som säkerheten skrämmer mig .
Duckduckgo är baserat i USA vilket förklarar sigsjälvt (om det begär din data, har företaget inget val än att lämna över det). Missta mig inte, ddg är bättre än google, men inte bra nog. Jag skulle starkt rekommendera qwant

Om du inte vill använda windows på datorn tycker jag att Ubuntu är ett perfekt allternativ, redo ut ur boxen och ett mycket nybörjar vänligt operativsystem, är anledning till att du inte bytt till Linux för att du har vissa appar som inte fungerar under Linux? Ibland fungerar de med wine.
__________________
Senast redigerad av galenfoliehatt 2018-04-18 kl. 21:55.
Citera
2018-04-18, 22:19
  #174
Medlem
Fancyfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av galenfoliehatt
Duckduckgo är baserat i USA vilket förklarar sigsjälvt (om det begär din data, har företaget inget val än att lämna över det). Missta mig inte, ddg är bättre än google, men inte bra nog. Jag skulle starkt rekommendera qwant

Om du inte vill använda windows på datorn tycker jag att Ubuntu är ett perfekt allternativ, redo ut ur boxen och ett mycket nybörjar vänligt operativsystem, är anledning till att du inte bytt till Linux för att du har vissa appar som inte fungerar under Linux? Ibland fungerar de med wine.
Testar på Qwant ett litet tag. Det enda jag saknar efter DDG är nattläga dock. Annars verkar det vettigt
Anledningen är väl lite som du säger – att appar inte fungerar lika bra. Vet att det i princip går att "göra" Ubuntu lika kompatibelt som Windows, men det är väl som sagt att det skall göras som klämmer lite. Som jag nämnde tidigare så använder jag Arch Linux på min laptop, vilket är högst anpassningsbart, men ej ett bra alternativ till min stationära, då jag fortfarande vill ha goda drivisar till grafikkortet mm – vilket jag vet går att fixa på Arch men orkar inte riktigt lägga ner den tiden. Så min fråga är – går det att anpassa Ubunbu ungefär lika mycket som Arch, fast där jag redan har saker förinstallerat så att säga?
Det blir en liten avstickare med avseende på tråden, men hoppas du förstår min fråga.
Citera
2018-04-19, 21:27
  #175
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fancyfruit
Testar på Qwant ett litet tag. Det enda jag saknar efter DDG är nattläga dock. Annars verkar det vettigt
Anledningen är väl lite som du säger – att appar inte fungerar lika bra. Vet att det i princip går att "göra" Ubuntu lika kompatibelt som Windows, men det är väl som sagt att det skall göras som klämmer lite. Som jag nämnde tidigare så använder jag Arch Linux på min laptop, vilket är högst anpassningsbart, men ej ett bra alternativ till min stationära, då jag fortfarande vill ha goda drivisar till grafikkortet mm – vilket jag vet går att fixa på Arch men orkar inte riktigt lägga ner den tiden. Så min fråga är – går det att anpassa Ubunbu ungefär lika mycket som Arch, fast där jag redan har saker förinstallerat så att säga?
Det blir en liten avstickare med avseende på tråden, men hoppas du förstår min fråga.

Det går ju inte riktigt att anpassa ubuntu lika mycket som Arch, arch är ju trots allt ett typ av build-it-yourself operativsystem. Men du kan ju såklart installera i3 och alla andra DE's på ubuntu också. Ubuntu funkar desutom mycket bättre ut ur boxen än arch. (Största anledning att folk använder Arch är väl att de anser att de finns för mycket "bloat" installerat på systemet, om detta är ditt problem är Arch ett bättre alternativ.)

Jag har hittat bra drivers till mitt nvidia kort i ubuntu. Du konstaterar att det de är jobbigt att hitta drivrutiner på arch vilket jag förstår, på ubuntu är det bara med ett klick (Jag kan förklara hur i PM. Annars finns det ju på nätet).

Men hursom, glad att du är öppen för förslag och testade på qwant !
Citera
2018-06-05, 18:52
  #176
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av galenfoliehatt
(Största anledning att folk använder Arch är väl att de anser att de finns för mycket "bloat" installerat på systemet,

Det roliga i det påståendet är att med Arch brukar folk säga att "you even get kitchen sink installed" med betoning på at det är kiss = keep it simple stupid. Jag vill översätta det till=optional dependencies och kompileringsflaggor satta tiil att passa en så bred publik som möjligt, Jämför man "default" installerade paket och funktioner hos Arch mot andra kan du ibland få ett helt badrum, även om du bara vill ha ett badkar, även om "mindre paket" är installerade. På gott och ont, allt är olika. Pacman <3 även om det inte är default här.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback