• 22 475 online
  • 1 164 741 medlemmar
  • 60 142 016 inlägg
  • 1
  • 2
2018-04-16, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Ge vovven morötter. Hundar älskar morötter.
Sådant varierar. En del älskar äpplen, gurka, sallad etc.

Hundar är allätare så det går bra att blanda det mesta. Förr i tiden åt hundarna ofta detsamma som människorna.
Citera
2018-04-16, 17:48
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dembele
ok men är inte barf rått kött. är inte sånt farligt och innehåller bakterier. Jag vet att många svenskar älskar äta rått kött men jag brukar säga åt kocken att tillaga mitt kött väl så slipper jag bli dålig i magen. Är det inte samma för hundar

Med din dåliga kunskap om hundar så borde du inte ha hund.
Citera
2018-04-16, 20:42
Medlem
Mina jämthundar äter mest kött, ben o inälvsmat. Tar reda på mycket i jakten, lever är favoriten. Bara o mala o blanda med valfritt😄 har en strykande åtgång..
Enda felet är att de blir lite kräsna😆
Citera
2018-04-16, 21:55
Medlem
Myrtens avatar
Enbart file och liknande kan bli näringsfattigt. Ger du en blandad köttkost, dvs inälvor + muskelkött + ben så blir det en mer välbalanserad kost, men det kräver att du läser på litegrann.
Citera
2018-04-17, 12:35
Medlem
Hunden klarar sig på i princip uteslutande kött, men variera typen av kött så att den får kött från olika djur och får både inälvor och ben, annars kan det blir olika typer av näringsbrist. Vi ger våra hundar framförallt billig inälvsmat från Citygross, typ njure, lever, hjärta, späck, grisfötter med mera blandat med kycklingvingar och kycklinglår som inte heller är så dyrt.

Tillaga INTEmaten innan du ger den till hunden, speciellt inte om det är till exempel kycklingvingar. Dels går mycket av näringen ur köttet när du tillagar den, och dels kan tillagade ben bli sköra och oerhört vassa och skada hunden invärtes om den äter det.
Citera
2018-04-17, 12:52
Medlem
Dollmens avatar
En hund ska ha, en tredjedel komage, en tredjedel grönsaker och en tredjedel fullkornsbröd blandat. En dag i veckan ingen mat.
Citera
2018-04-17, 14:08
Medlem
Jag e inte så kunnig på djur därför frågade jag om det räcker med bara kött. Om frugan tillagar kycklig filé så brukar hunden oså få sig en filé i tallriken då hon tigger som vanligt vid bordet. Klarar inte av att äta och samtidigt kolla ner på hennes vackra ögon då hon inte kan ta för sig själv

Jag vet att man måste vara stark i det här läget men det är lugnt min hund e inte överviktig fast att hon får sig ett o annat under bordet. Som jag skrev tidigare så kan min hund äta sig mätt på en filé på 150-250g och det är max en 10krona för räkna ut

Sen jobbar brosan på kött avdelningen så får en hel del kycklig och fläsk på köpet som annars slängs. Ox filé är oså något man får då o då och då tycker jag att hunden oså ska få i sig det godaste köttet som finns

Barf låter intressant om jag hade haft en stor schäfer, labrador, dobermann och liknande raser där de hade i stort sett klarat sig på egen hand om vi människor inte funnits. Men hur är barf för mindre raser som tax, chihuahua, mops, pudel osv..
Citera
2018-04-17, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dembele
Ox filé är oså något man får då o då och då tycker jag att hunden oså ska få i sig det godaste köttet som finns
Är du säker på att hunden också tycker oxfilé är godare än allt annat? Prova att lägga i olika kombinationer av matbitar och se vad som går åt först.
Citera
2018-04-17, 18:00
Medlem
BalleAnkas avatar
Hunden kanske av religiösa skäl vill undvika fläskkött, och äter bara halal-slaktat kött?
Citera
2018-04-17, 18:03
Medlem
20152015s avatar
Ge hunden hundmat och krångla inte till det.
Citera
2018-04-17, 18:34
Medlem
Nej du kan inte bara slänga till hunden en KÖTTbit hur som helst.

Hundar behöver näring och det finns inte i en fläskfile så det räcker.

Det finns Mush på de flesta stora djuraffärerna blir inte alls dyrt till en liten hund.

Ge hunden matrester kan man väl göra ibland men , den behöver NÄRING därmed mat som är anpassad till HUND.

Blötmat för hund finns ju oxå.

Ska du ge eget kött så ska du läsa på vad en måltid ska INNEHÅLLA en rå kycklingvinge och en fläskfile räcker inte.

Läs på om BARF eller ge färdig fryst mat från djuraffären.
Citera
  • 1
  • 2