Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-15, 16:30
  #1
Medlem
UtopiaNovas avatar
Jag har ett aktiebolag, enbart jag själv med hyfsade marginaler.
Överskottet funderar jag på att investera i aktier med utdelning.

Jag skulle eventuellt kunna ha 1-2 miljoner så, ska jag ha dessa i en ISK eller vanlig depå?

Min tanke är att jag förmodligen inte kommer att arbeta med det här hela livet men det skulle vara fint att ha ett företag som ger vinst hela livet. Eller är det klokare att ta ut så mycket som möjligt till så låg skatt som möjligt och investera kapitalet privat?
Citera
2018-04-15, 16:35
  #2
Medlem
Ftg kan inte ha isk, som jag förstått det iaf. Vet inte hur det är med kapitalförsäkringar.

Vanlig depå är helt oproblematiskt dock. Men du blir ju dubbelbeskattad när du tar ut kapitalet.
Citera
2018-04-15, 18:45
  #3
Medlem
ISK går inte att ha för företag, men kapitalförsäkring är ett fullgott alternativ som funkar istället.
Citera
2018-04-15, 19:23
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 77johan
ISK går inte att ha för företag, men kapitalförsäkring är ett fullgott alternativ som funkar istället.
Vem står som förmånstagare i en sån kapförsäkring? Vad händer om vederbörande dör?
Citera
2018-04-16, 16:07
  #5
Medlem
knut_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Vem står som förmånstagare i en sån kapförsäkring? Vad händer om vederbörande dör?

Du menar om aktiebolaget dör?
Citera
2018-04-16, 17:39
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1
Du menar om aktiebolaget dör?

Nej, personen. Jag tänkte mig att en kapitalförsäkring måste ha en fysisk person som förmånstagare, men det kanske går bra att ha en juridisk person som förmånstagare?
Citera
2018-04-16, 20:50
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Vem står som förmånstagare i en sån kapförsäkring? Vad händer om vederbörande dör?

För företagsägda försäkringar kan man inte sätta in förmånstagare.
Citera
2018-04-16, 22:14
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 77johan
För företagsägda försäkringar kan man inte sätta in förmånstagare.

Ok, jag blandar nog ihop begreppen.

Men för att börja om, vem försäkras i en företagsägd kapitalförsäkring?
Citera
2018-04-16, 22:20
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Ok, jag blandar nog ihop begreppen.

Men för att börja om, vem försäkras i en företagsägd kapitalförsäkring?

Företaget är ägare, vem som helst kan vara försäkrad. I normalfallet firmatecknare eller annan person vid tex. Direktpension.
Vid försäkringsfall (försäkrad dör) faller kapitalet ut till ägaren (företaget).
Citera
2018-04-17, 16:20
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Ok, jag blandar nog ihop begreppen.

Men för att börja om, vem försäkras i en företagsägd kapitalförsäkring?

Det är ett lite förvirrande namn. Kapitalförsäkring är mer som en sparandeform där du sätter in pengar, hos någon som förvaltar pengarna genom att placera de i aktier eller fonder. Anledningen till att man kallar det försäkring är att man ofta har någon form av försäkring så att man kan få tillbaka pengarna även om placeringarna minskat i värde. I gengäld kräver såklart försäkringsbolaget att du låser pengarna en viss tid och de vill såklart även ha en betydande del av eventuella vinster för att kompensera för risken.

Du försäkrar alltså dina pengar, och tanken är att du ska få avkastning på de pengarna du sätter in utan att riskera att förlora allt.
Citera
2018-04-17, 16:52
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pekz0r
Det är ett lite förvirrande namn. Kapitalförsäkring är mer som en sparandeform där du sätter in pengar, hos någon som förvaltar pengarna genom att placera de i aktier eller fonder. Anledningen till att man kallar det försäkring är att man ofta har någon form av försäkring så att man kan få tillbaka pengarna även om placeringarna minskat i värde. I gengäld kräver såklart försäkringsbolaget att du låser pengarna en viss tid och de vill såklart även ha en betydande del av eventuella vinster för att kompensera för risken.

Du försäkrar alltså dina pengar, och tanken är att du ska få avkastning på de pengarna du sätter in utan att riskera att förlora allt.

Nja, det där stämmer inte riktigt. Försäkringsmomentet ligger i att du dels kan sätta in vem som helst som förmånstagare (privat k-förs, du kan koppla på olika tillägg, ex. premiebefrielse vid sjukdom mm. och vid dödsfall betalas normalt 101% av värdet ut till efterlevande.
I en fondförsäkring finns inget garanterat värde utan det är placeringarnas värde som styr utfallande belopp. Det finns alltså ingen försäkring mot ev. nedgång.
I s.k traditionellt förvaltade försäkringar finns ett garantibelopp som kan öka om bolagets förvaltning avkastar bra och ges då till spara via återbäringsränta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback