Citat:
Ursprungligen postat av
EnAnonymTyp
Det är det jag misstänker. Och det har inget med några UPU avtal att göra, Dessa avtal reglerar bara vad det kostar att dela ut saker som anländer till landet. Hur man sedan själv transporterar dem fram till gränsen är helt och hållet upp till var och en själv.
Ja allt hänger på subventionerad frakt oavsett om det är UPU eller China Post (Kina) som står för subventionerna. Efter att ha pratat med några insatta i utlandsfrakter inser jag också vad problemet ligger och varför det inte går att lösa. Alla förändringar blockeras av Kina eller fördröjs i oändlighet. Jag förstår dom då dom sitter med en silversked i munnen och får en gratis lunch.
Att lägga på moms och avgift lokalt i mottagarlandet är en snabb bra lösning för att minska fraktvolymerna, om man dessutom fulspelar och säger att man håller på att ta fram lösningar som förenklar det hela och sedan kineserna inte implementerar den av förklarliga skäl flyttar över "bad guy" stämpeln till dom och PN kan säga vi försökte i alla fall och framstår då som "good guy" helt plötsligt, smart...
Tyvärr kommer vi att få leva med avgiften tills något händer som ändrar Kinas inställning, om det sker till 2022 börjar jag tvivla på.