Citat:
Ursprungligen postat av
Filling
Att blanda ut med annat hjälper inte ett dugg, och det kan ställa till det för magen. Bästa är att koka och filtrera.
Jag kan tipsa om honung, som jag tyckte gjorde smaken aningen mer uthärdlig, även om det fortfarande smakade förjävligt. Kväljningskänslorna blev däremot inte riktigt lika påtagliga. Jag la helt enkelt i en hyfsad mängd med honung i brygden, stjälpte i mig allt och sedan om jag minns rätt så avslutade jag med lite apelsinjuice. Det kan vara så att det för en del inte hjälper med honung, men i mitt fall blev det skillnad. Jag minns inte om jag tog inspirationen från traditionellt bruk, men det känns inte helt osannolikt med tanke på att jag läste en del böcker om växtschamanism. Aztekerna la ju åtminstone svamp i honung, men det kanske mest hade att göra med att det var ett sätt att konservera den.
Citat:
Ursprungligen postat av
Filling
Själva ruset är underbart. Mycket energi och ljus, utan den där skumma utomjordiska känslan man får av svamp och ayahuasca. Inga känslorubbningar, inga tvångstankar, man är helt alert.
Här skiljer sig mina upplevelser lite, då de ofta har inkluderat visioner som tycks ha antytt något slags mental länk med andra personer/varelser. Det var även i och med kaktus som jag för första gången upplevde en regelrätt egoupplösning och andra tillstånd som jag associerar med mysticism. Däremot är jag i regel åtminstone delvis alert när jag använder psykedelia, oavsett om det är svamp eller kaktus. Ofta känns mitt sinne kristallklart och i de fall det blir drömlikt och "flummigt", så är det i regel något jag medvetet inbjuder. Jag tror att sånt här kan variera mellan individer och påverkas dels av erfarenhet, men också i allra högsta grad av en "andlig" setting. När det gäller kaktus, så har jag alltid försökt skapa en närmast rituell stämning, med till exempel ayahuasca icaros och/eller peyotesånger.
[Edit] Förresten, en sak rörande kaktus: jag har inget minne av att jag under någon av gångerna jag tog kaktus upplevde några som helst ångestkänslor. Då syftar jag inte på panikkänslor, utan att jag inte ens upplevde en kortvarig olustig känsla i magen, vilket inte är särskilt ovanligt att jag gör under uppgången på svamp. Det är intressant om inte annat för att kaktus var den första typen av psykedelia som jag någonsin provade på, så jag hade ingen praktisk erfarenhet alls. Å andra sidan var jag väl för upptagen med att spy för att kunna ägna mig åt sådana saker som ångest