2018-04-17, 11:15
Medlem
jay.simpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Världens naivaste folk är också ett av världens rikaste folk. Jag vet inte om ni själva bidrar till välfärden men att inte slå på allt och alla utan istället samarbeta är ett rätt smart drag, långt ifrån naivt, om man vill bli framgångsrikt.

Många av er som är emot samhällskulturen i vissa länder har inga problem med att ha samma kultur i sverige. Dvs klankulturer (svenskar mot alla andra), medeltida straff (typ det borde vara dödsstraff) och kaoskulturen (vi borde bilda medborgargarden).

Men ni har rätt i att detta är skit och just därför så ska vi inte pyssla med det här heller. Så vi är ”naiva” och gör nytta istället.

Jag kan inte se att svenskarna som tillhör en av världens högst belånade nationer är speciellt rik. I år kavlades nyheten ut att svenska pensionärer är fattigast i norden och halva Europa.

Citat:
Ursprungligen postat av expressen.se
Sveriges pensioner i Europas skamvrå
Sverige har flest fattigpensionärer av de nordiska länderna och fler än majoriteten av EU:s länder – var sjätte svensk pensionär räknas som fattig.

https://www.expressen.se/dinapengar/svenska-pensionarer-ar-fattigast-i-norden/
Senast redigerad av jay.simpson 2018-04-17 kl. 11:24.
Citera
2018-04-17, 11:17
Medlem
dobbelinas avatar
Läste i en annan tråd om en kommun som drar in suketter på ett äldreboende.
Det var för dyrt, dom kostar 5 öre styck.
Räknar man på 5 miljarder kronor,
Så får man hundra miljarder suketter á 5 öre.
Med mängdrabatt, får man ca tvåhundra miljarder suketter.
Jag tror det räcker för att mura hela Rosenbad, enbart av suketter....

Stackars alla våra pensionärer som har byggt upp det här landet.
Citera
2018-04-17, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Kommunerna har sysslor att utföra som är lagstadgade. De kan inte godtyckligt välja vad de vill och inte vill göra. Det är ett enkelt och givet svar. Dina personangrepp lämnar mig kall.
Så det är lagstadgat att kommunerna måste dra ner på skolan och vården ifall dom inte får dessa miljarder till dom ensamkommande?
Du menar att det finns ett överflöd av pengar i budgeten för skola och omsorg i de berörda kommunerna? Det är bara utgifter för ensamkommande som är lagstadgade. Skola och omsorg får kommunerna skita i om dom själva vill. Afghanska invällare går före allt annat. Står det verkligen i lagboken.

Djävla mupp!
Citera
2018-04-17, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 20/20
Tror du missförstår hur det finansiella systemet ser ut i landet vad gäller kommun/landsting/stat.

Det är helt korrekt att staten ska bära denna avgift, EJ kommunerna (ty då påverkar det ej några vård/skolbudgetar). Att pengarna är en belastning för staten i sin tur kommer man inte ifrån men det är solklart att en sån stor omotiverad välgörenhetsutgift ska ligga så nära riksdagen som möjligt.
Jag ser att du har missuppfattat en hel del. Jag har inte påstått något av det du skriver.
Försök igen.
Citera
2018-04-17, 11:24
Medlem
AndersM79s avatar
5000 000 000kr hade räck att ge 1000 nya poliser ca 28000* per månad i 15 år.
Eller att ge de nuvarande poliserna ca 2100 kr mer per månad i 10 år.

*genomsnittslön polis
Citera
2018-04-17, 11:26
Medlem
tuffes avatar
Folk verkar inte förstå det långsiktiga problemet. Alla dessa utgifter för ensamkommande mm
kommer öka framöver. Just nu blir det sämre i små steg med fortsatta nerdragningar på skola, polis, pensionärer mm

Men stegen är alldeles för små för att vanliga människor ska bli drabbade fullt ut.
Vi har det fortfarande ganska bra och sväljer den lilla försämringen.
Men i längden blir detta ohållbart.

Höj blicken lite och fatta att detta bara är början, ALLA kommer bli hårdare drabbade framöver

Förstå att DU kommer vara tvungen att ordna en lägenhet till dina barn.
Inte staten/kommunen. Och då menar jag att köpa en.
Citera
2018-04-17, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Nä du har uppfattat det helt rätt.
Då kan du ju vara snäll och redovisa hur mycket av pengarna som gick till skolan och omsorgen, om sisådär ett år.

Har invällarna slutat kosta pengar nu? Har dom slutat välla in? Berätta!
Citera
2018-04-17, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vvdjs
Så det är lagstadgat att kommunerna måste dra ner på skolan och vården ifall dom inte får dessa miljarder till dom ensamkommande?
Du menar att det finns ett överflöd av pengar i budgeten för skola och omsorg i de berörda kommunerna? Det är bara utgifter för ensamkommande som är lagstadgade. Skola och omsorg får kommunerna skita i om dom själva vill. Afghanska invällare går före allt annat. Står det verkligen i lagboken.

Djävla mupp!
Svar i tur och ordning på dina frågor:
1. Nej.
2. Nej.
Sedan har du inte fler frågor utan för ett osammanhängande resonemang som inte har med mitt inlägg att göra. Slå upp ”halmgubbe” som argumentationsfel. Dina fortsatta personangrepp lämnar mig kall.
Citera
2018-04-17, 11:36
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
Men vi kommer att skapa en massa skattefinansierade jobb i kommunerna kommande år

Ja.

Citat:
Om vi börjar med förskolor så kommer det att behövas många nya platser så det är bara att sätta igång att bygga

Det finns inga pengar till det.

Citat:
sedan har vi grundskolan, samma sak där

Inga pengar till det heller.

Citat:
vi behöver en massa nya vårdcentraler tack vare befolkningsökningen

Och inte till det heller.

Citat:
sedan behövs det assistans och färdtjänst

Citat:
och äldreomsorgen kommer ju att kräva enorma satsningar

Ja precis. De indragna sucketterna och matlådorna, som ser ut som något man serverade interner som slog tegel i Sachsenhausen, kommer att finansiera det.

Citat:
jag glömde alla nya bostäder som måste byggas till alla våra nya invånare

som ingen kommer att ha råd att bo i utom invandrarna

Exakt. Hær ær vi något på spåren. Hær finns det resurser så det bara sprutar om det.
Citera
2018-04-17, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Läs första meningen o ta sedan lärdom om vad ordet, skuld innebär

För skoj skull tog jag tid på Sveriges statsskuld. Just nu 2018 04 17 kl 11,46 ökade skulden med tusen kr i sekunden.
Citera
2018-04-17, 11:50
Medlem
Krocketklubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VFX
Ja vad ska man säga. Snart är det val och då blir det tack och farväl till Sossar och Miljömupparna.

Hatar för övrigt ordet Ensamkommande

Dom gör allt dom kan för att täta hålen dom borrade i sitt eget skepp. Dom försöker täta det genom att köpa röster från folk som är på samma mentala nivå som dom som röstade fram dom i det senaste valet.

Uppenbart om du frågar mig.
Citera
2018-04-17, 12:01
Medlem
Vem betalar kalaset, är det sedelpressarna som går på högvarv, tyskaland 30-tal? -det märks redan hårt på kronkursen när nu magdalena bedrar svenska folket - mer jobb pfffff.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in