Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-30, 14:28
  #13
Moderator
Fear2bes avatar
Humor --> Diskussioner om humor
/Moderator
Citera
2018-04-16, 21:51
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Svenska Nyheter med Jesper Rönndahl är ett ganska hårt satirprogram som slår åt alla håll. I förra avsnittet hängde han till exempel ut en socialdemokrat som var okunnig inom narkotikapolitiken och ägnade senare ett par minuter enbart åt att dra vitsar om henne.

Narkotikapolitiken kan man kritisera.
Sveriges Främsta Företrädare (lett av libertarianen Aron Flam) lyckades få genom det också på ett bra sätt.

Däremot så sa ju Aron han han inte lyckades få genom några skämt om feminism, miljöpartiet och liknande.

Citat:
– Jag fick kämpa mot SVT i varje program för att ha med skämt som slog mot vänstern. Samtidigt gick alla skämt som riktade sig mot högern och liberaler igenom utan några problem. Det finns videobevis på det här, alltså att public service mer eller mindre brutit mot sändningstillståndet.

Jag har jobbat som yrkesverksam komiker i över tio och har lärt mig känna igen mönster i hur public service klipper bort skämt. De videobevis jag pratade om är den oklippta versionen av Folket Främsta Företrädares sista avsnitt. Om man jämför det med det avsnitt som sändes ser man att det finns en tydlig linje i vilka skämt som klippts bort. Det är skämt som slår mot sossarna, feminism och public service i form av en intervju med Kent Asp, som genomfört studier på de politiska sympatierna hos public service medarbetare. Det är det jag har video på. Sen kan jag säga att vartenda avsnitt jag skrivit har det strukits saker, berättar Han
https://www.resume.se/nyheter/artikl...gstillstandet/

Det stora problemet på SVT är att man inte får lov att göra något som riskerar "hetsa mot invandrare eller andra grupper". Att göra sig lustig över feminism riskerar tolkas som att man hetsar mot kvinnor - är kvinnofientlig.

Sen är allt galet i Sverige relaterat till invandringspolitiken. Och invandrare får man inte skämta om. Så därför blir det dött där.

Man kan ju inte skämta samtidigt som man hela tiden måste censurera sig. Det är därför humor är i Sverige ofta känns så meningslös. Scriptade skämt om ämnen som man "ska" skämta om (t.ex. sex, tihi, så fräckt att skämta om att ha stånd eller att ha mens)

Tänk dig själv att du ska försöka skriva skämt men inte får lov att skämta om kvinnor, avvikande sexualiteter, invandrare, handikappade, och en massa annat som kan kränka någon. Då sitter man ju bara och tänker på de ämnena sedan. Skämt måste komma spontant om de ska vara roliga. Om man ständigt ska hindra sig självt kan man inte skämta.
Citera
2018-04-16, 22:34
  #15
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Narkotikapolitiken kan man kritisera.
Sveriges Främsta Företrädare (lett av libertarianen Aron Flam) lyckades få genom det också på ett bra sätt.

Däremot så sa ju Aron han han inte lyckades få genom några skämt om feminism, miljöpartiet och liknande.



Det stora problemet på SVT är att man inte får lov att göra något som riskerar "hetsa mot invandrare eller andra grupper". Att göra sig lustig över feminism riskerar tolkas som att man hetsar mot kvinnor - är kvinnofientlig.

Sen är allt galet i Sverige relaterat till invandringspolitiken. Och invandrare får man inte skämta om. Så därför blir det dött där.

Man kan ju inte skämta samtidigt som man hela tiden måste censurera sig. Det är därför humor är i Sverige ofta känns så meningslös. Scriptade skämt om ämnen som man "ska" skämta om (t.ex. sex, tihi, så fräckt att skämta om att ha stånd eller att ha mens)

Tänk dig själv att du ska försöka skriva skämt men inte får lov att skämta om kvinnor, avvikande sexualiteter, invandrare, handikappade, och en massa annat som kan kränka någon. Då sitter man ju bara och tänker på de ämnena sedan. Skämt måste komma spontant om de ska vara roliga. Om man ständigt ska hindra sig självt kan man inte skämta.
Du har helt rätt i sak. Aron Flam har oerhört befogad kritik mot SVT. Fast gällande Svenska Nyheter så tycker jag ändå att SVT skärpt till sig. I första avsnittet blev hycklarfeminister och kulturkärringar sågade vid fotknölarna. Han har också tagit upp statens daltande med vissa vidriga muslimska värderingar såsom tvångsgifte. Det slår åt alla håll, både regeringskritik och oppositionskritik.

Fast den statliga televisionen följer såklart lagen som stiftats av samma stat som de direkt företräder, vilket är lite finurligt eftersom det gör att de lätt undviker ”okänsligt” material med hänvisning till en godtycklig lag som HMF. Så jag förstår definitivt problemet och hur det långsamt dödar humor och fritt ord.
Citera
2018-04-17, 00:02
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Du har helt rätt i sak. Aron Flam har oerhört befogad kritik mot SVT. Fast gällande Svenska Nyheter så tycker jag ändå att SVT skärpt till sig. I första avsnittet blev hycklarfeminister och kulturkärringar sågade vid fotknölarna. Han har också tagit upp statens daltande med vissa vidriga muslimska värderingar såsom tvångsgifte. Det slår åt alla håll, både regeringskritik och oppositionskritik.

Fast den statliga televisionen följer såklart lagen som stiftats av samma stat som de direkt företräder, vilket är lite finurligt eftersom det gör att de lätt undviker ”okänsligt” material med hänvisning till en godtycklig lag som HMF. Så jag förstår definitivt problemet och hur det långsamt dödar humor och fritt ord.

Jag håller med om att de skärpt till sig lite med Svenska Nyheter. Jag tror kritiken från Aron fick dem till det. Det var ju en oerhört nedsablande kritik.

Ta t.ex. Hassan som sändes i P3 1993-1994 och var ett av få program på P3 som faktiskt varit roliga så att man skrattat.
Riktig humor ser jag som sådant man skrattar åt. PK-humor är sådant som man säger är roligt. Riktig humor är sällan "korrekt" - det är det som gör den rolig.

Det är egentligen rätt otroligt när man lyssnar på t.ex. Hassan och inser att man på den tiden kunde tänka fritt: "Låt oss tänka på nåt som är roligt, vad som helst. Att om vi går med i EU får vi in 10 000 tyska bögar. Det låter kul!"

Alltså - det var så mycket mera högt i tak på den tiden när inte invandringspolitik låg som ett blött täcke ovanpå allt.
Politiker betedde sig dumt och dem kunde man skämta om. Fanns massor av skämt om politiker, särskilt partiledare som Carlsson och Bildt.

Idag? Det hetsas mot Löfven från ny-högern (den invandringskritiska högern). Då blir det ämnet lite tabu i mainstream. Att han t.ex. är dålig på engelska och ett skämt utomlands. Men allt är så seriöst numer. Om man i SVT/SR hånade Löfven som en oduglig regeringsföreträdare skulle det kanske "spela SD i händerna".

Gå bak till Persson och man ser hur mycket han hånades i medierna.
Reinfeldt var svårare att håna för han var så kontrollerad. De lyckades inte ens få till en bra röstimitatör.

Ja det är förvisso spännande tider vi lever i.
Citera
2018-04-17, 04:54
  #17
Medlem
För att de flesta av våra "komiker" är Politiskt Korrekta och vågar inte riktigt bita den hand som föder dom.Ta tex "Pizzanomics" med anhang.

För att Sverige idag är en parodi på sig själv,vilket gör att det skulle bli svårt att göra satir på parodin som är en parodi. Det skulle bli så meta att de flesta inte skulle förstå att det ens var skämt.

För att De komiker som en gång var roliga,nu mest kommer med samma trötta skämt,och de som hade potential att vara roliga som inte direkt följer mallen blir "bortklippta" ett exempel som jag såg nyligen var att Carl Stanley var med i "Tror du jag ljuger" men han fick i princip inte säga något.

Jag vet inte egentligen varför dom bjöd dit honom alls. Hade varit billigare med en blomma eller nåt.

Nä,istället har vi "uti bygda" och "bill och jonny" "bästitäst"(vad hände med babben,hon beter sig ju bara drygt nuförtiden) eller fan allt det heter, som ju är "godkänt av staten"
Om "Godkänt av staten" innebär att all humor blir tråkig då får ni behålla er "humor" för er själva.

Vill jag se lågsinnade kretiner återigen tjata om saker som inte fyller någon mening så kan jag dra igång "knights who say ni" på repeat.
Citera
2018-04-17, 14:36
  #18
Medlem
NattNatts avatar
Varför satir inte får något utrymme i media längre är ju ganska uppenbart, men det har ni ju redan gått över i tråden så jag besparar mig att återupprepa det som redan sagts.

Men en sak som generellt gäller när det gäller alla former av konst och kultur, är ju att inspiration föder inspiration. Och det finns sannerligen inte mycket att bli inspirerad av nu för tiden. Men förhoppningsvis så kommer en reaktion på förtrycket och dekadensen, och vi får se en explosion av kreativitet framöver.


Jag skrev en grej för ett tag sen, men jag är osäker på om det är något att ha. Kanske ni kan läsa och se vad ni tycker? Har fler idéer om det är så att det är någon som tycker att det har något värde. Egentligen finns det ju hur mycket absurt som helst att använda sig av. Frågan är bara om det blir roligt, eller bittert/tragiskt. Jag låter er bedöma. Tackar djupast om någon tar sig tid, är svårt att bedöma sitt eget, och går inte att lita på att de närmaste klarar av att vara ärliga.

Åsikter, tips och i värsta fall brutal ärlighet tas tacksamt emot.

Citat:

#1 Ego Egonsson: Ett nytt parti har sett dagens ljus!

Vänner! Medborgare! Ett nytt parti har sett dagens ljus! Folkets Parti. Låt mig introducera mig själv, Ego Egonsson som dess högvördige och eminente Partiledare.

”Men behövs det verkligen ett parti till?” Förstår jag nu att en hel del av er tänker, och visst är det så! Dels börjar många därute förlora tilltron till politikerna och demokratin, och då behövs det ju ett nytt parti som kan inge dem falska förhoppningar, och dels så tycker jag att alla partier är så onödigt splittrade nu för tiden. Jag menar, varför inte samla all idioti på ett ställe? Där kan jag och Folkets Parti vara en frisk stormvind och ett mörker i ljuset.

Jag lider verkligen av att se så stor del av skattemedlen hamna hos de som påstår sig behöva det, gamlingar, krymplingar sjuka, barn osv. alla dessa är ju förgängliga ting som ändå snart kommer vara döda och begravda, varför slösa tid och medel på dessa? Vadå behöva? Du ska ju ändå dö?

Nej! Vi har så mycket viktigt att göra, så många broar att bygga, så många vägar att dra, så många rondeller att anlägga och så många lyxlägenheter att föra upp! Alla dessa kommer ju stå, när till och med det minsta barn har jobbat färdigt åt oss. Nej låt de gamla dö! Och de sjuka lida! Både döden och lidande är gratis, och gratis är gott! Barnen skall vi givetvis lägga ner tid och energi på, så att vi får dem att tänka rätt. En duktig arbetsmyra måste bli av med alla sina sjuka begär innan den har fullgjort sin utbildning, som begär efter glädje, frihet, och vänskap, men då är det skillnad, då handlar det om investeringar, detta kommer på sikt låta sig betalas tillbaka, men en gamling som inte längre kan gå, vad skall vi med den till? Nej vi alla har massor att tjäna på att inte belasta vården i onödan. Vården skall vara till för dem som kan, och vill, arbeta arbeta arbeta!

Som ni hör har vi stora och lysande visioner för vårat samhälle, när vi är klara kommer Ni inte längre behöva stå ut med åsynen av gamla och skruttiga människor, eller krymplingar eller andra saker som kan få Er att tänka obehagliga tankar och därmed göra Er oförmögna till arbete. Men rondeller! O vad många sköna rondeller ni kommer att få skåda, prydda med konstverk gjorda av någon som verkar ha hämtat sin inspiration från Auschwitz.

Vidare skall vi inte tala så mycket om problem, vi ska skapa problem! Varje problem skapar ett eller flera arbeten, och därmed på sikt tillväxt och en starkare ekonomi. Ni som inte riktigt förstår vad jag talar om hänvisar jag till en grundkurs i ekonomi. Ni som inte idds detta, kan gott lämna över Er tilltro till mig och Folkets Parti, så sköter vi om Er och Edra familjer på bästa sätt. Ni ska inte behöva sätta er in i sådant som är jobbigt och tråkigt. Nej, Ni ska leva och vara glada över att ha ett arbete att gå till, och att melodifestivalen håller på flera veckor i sträck! Mer bröd och skådespel åt folket! Så tar vi politiker hand om resten (och med resten så menar jag verkligen allt).

Tack för att Ni tagit del av denna korta introduktion av det nya, spännande och omtänksamma välfärdspartiet Folkets Parti.



Tills vi hörs igen. Arbeta arbeta arbeta!

Med lismande hälsningar
Ego Egonsson, Partiledare Folkets Parti



Citat:

#2 Åter valår

Kära valboskap!

Som många redan vet, så är jag, Herr Ego, inte helt ny inom politiken, utan kommer senast från mitt uppdrag som partiledare för ett annat välkänt parti. Anledningen till att jag lämnade det partiet behöver vi inte gå in närmre på. Nu är nya tider! Nu spirar åter vår framtidstro!

Jag hoppas att ni inte skall låta den lilla detaljen bekomma Er, att jag gjorde precis tvärt emot vad jag lovade under valrörelsen, det är bara så politiken fungerar. Haka inte upp er på vad jag gör! Jag har så mycket fint att säga!

Nu är det än en gång valår, och ni kommer åter att få höra precis det ni vill höra. Nu är en god tid, en tid för tanklös tacksamhet och spirande framtidstro, låt inte den dystra och gråa vardagen sänka Er, utan ta nu tillfället i akt och låt er marineras i alla hoppingivande löften och vackra fraser som vi politiker delar med oss av. Det är nu ni har tillfälle att samla på er all den positiva energi, som sedan skall räcka ända fram till nästa valrörelse!

Vi hörs snart igen!



Er vördnadsfulle och ärlige Storebroder
Ego Egonsson, Partiledare Folkets Parti

Citera
2018-04-17, 15:01
  #19
Medlem
EnGodForlorares avatar
SD-vännerna skulle hest vilja att "humorn" riktade sig mot enskilda personer. Till exempel den ensamkommande afghanen som tallade på fjortisar. Humorn skulle vara "Hehhe, du som har skäggstubb och adamsäpple! Du måste vara över 18, eller har Afghanerna hormoner i mjölken! Höhöhö.." Det blir tölpigt helt enkelt. Det handlar om att skämta om företeelser och inte personer.

När vänstern driver med Nils "We! The Nååååååårmal people" Sjöqvist Axelsson är det inte hans person som är intressant utan grejen. Bravehartwannabies som tar sig själva på alldeles för stort allvar!

http://www.politism.se/mohammed-ali/...r-inget-skamt/
Citera
2018-04-17, 15:24
  #20
Medlem
Gabriel Knights avatar
Efter Stellan Sundahls död och med den Helt Apropå-gänget försvann den politiska satiren i Sverige.
Främsta orsaken är ingen av dagens komiker-manusförfattare efter honom klarar hans träffsäkra och förfinade satiriska komik.
Dagens komiker anspelar bara på sex för att inte visa hur usla de är att följa politikens vindar.

Öppet arkiv har åtminstone sparat de flesta av Helt Apropås satiriska påhitt så titta och njut hur man kunde utöva politisk satir förr i tiden.

Om Gröna Khmererna- Miljöpartiet
https://www.youtube.com/watch?v=zvXfYyQ_gx0

Ny Demokrati utser regeringen
https://www.youtube.com/watch?v=fC5zsWvIxjU

https://www.oppetarkiv.se/video/2888...avsnitt-1-av-5

https://www.oppetarkiv.se/video/2896...lt-apropa-1988
__________________
Senast redigerad av Gabriel Knight 2018-04-17 kl. 15:34.
Citera
2018-04-17, 22:23
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Efter Stellan Sundahls död och med den Helt Apropå-gänget försvann den politiska satiren i Sverige.
Främsta orsaken är ingen av dagens komiker-manusförfattare efter honom klarar hans träffsäkra och förfinade satiriska komik.
Dagens komiker anspelar bara på sex för att inte visa hur usla de är att följa politikens vindar.

Öppet arkiv har åtminstone sparat de flesta av Helt Apropås satiriska påhitt så titta och njut hur man kunde utöva politisk satir förr i tiden.

Om Gröna Khmererna- Miljöpartiet
https://www.youtube.com/watch?v=zvXfYyQ_gx0

Ny Demokrati utser regeringen
https://www.youtube.com/watch?v=fC5zsWvIxjU

https://www.oppetarkiv.se/video/2888...avsnitt-1-av-5

https://www.oppetarkiv.se/video/2896...lt-apropa-1988

Jag tror en anledning att sådan satir inte skulle fungera i Sverige idag är för att det skulle bli en "twitterstorm" så snart någon blir kränkt.
På 80 och 90-talet satt folket och blev kränkta i sina vardagsrum. Sen skrevs kanske en sur kulturartikel i tidningen dagen efter. Dagen efter det kanske någon svarade. Men sen hade det snart gått en vecka och det dök ju upp nya saker att irritera sig över.

Man kunde liksom aldrig få till den där mobben som man får numer. Göra sig lustig över någons utseende och en facebook grupp gör tusentals kränkta inlägg, sänker ens omdöme, mejlar och så vidare.

Jag minns själv den tiden i slutet på 80-talet som en mer oskuldsfull tid. Man drev med politikerna men det var egentligen harmlöst. I slutändan litade man på dem. Man kunde driva med sossarna för man visste att de blev största parti ändå. Vad var det värsta som kunde hända Sverige liksom? Att skatten gick upp lite, typ. Den stora skillnaden mot nu är att man på den tiden förväntade sig att politikerna skulle "fixa" problem. Man antog att de var på ens egen sida och därför kunde man också skämta om dem.

Jag kom på en intressant sak nu.
Satirporträtt liknande skon för att visa Ingvar Carlsson (han visades ALLTID som "skon") skulle inte fungera idag eftersom vi har negrer i politiken. Man kan ju inte göra en satirbild av en mörkhudad person. Tänk själv ett satirporträtt av Victoria Kawesa, hur kan det inte bli rasistiskt?

(tänk inte på apor... don't think it...)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback