Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-16, 20:08
  #1
Medlem
Hur går man tillväga om man vill sticka utomlands och ha en passiv inkomst i form av aktier och liknande vad händer med kontot i Sverige osv när man varit ute ur landet för länge och vilken aktie-app, hemsida ska man då ha och måste man skaffa konto i det nya landet, och eller aktie leverantör som gäller i det landet? Länderna gäller alla möjliga men fredliga och relativt billiga och i länder som t.ex USA
Citera
2018-04-16, 20:23
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulock
Hur går man tillväga om man vill sticka utomlands och ha en passiv inkomst i form av aktier och liknande vad händer med kontot i Sverige osv när man varit ute ur landet för länge och vilken aktie-app, hemsida ska man då ha och måste man skaffa konto i det nya landet, och eller aktie leverantör som gäller i det landet? Länderna gäller alla möjliga men fredliga och relativt billiga och i länder som t.ex USA

Händer ingenting. Du skattar kapitalinkomst i Sverige.
Citera
2018-04-16, 21:24
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Händer ingenting. Du skattar kapitalinkomst i Sverige.
Men hur länge kan jag vara utomlands och fortfarande vara Svensk medborgare? Och vad händer om jag inte är Svensk medborgare längre?
Citera
2018-04-16, 22:26
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulock
Men hur länge kan jag vara utomlands och fortfarande vara Svensk medborgare? Och vad händer om jag inte är Svensk medborgare längre?

5 år
Citera
2018-04-16, 22:27
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulock
Men hur länge kan jag vara utomlands och fortfarande vara Svensk medborgare? Och vad händer om jag inte är Svensk medborgare längre?

Err menade för alltid. Du är däremot skatteskyldig i Sverige i fem år. För att avsäga dig svenskt medborgarskap måste du ha ett medborgarskap i ett annat land.
Citera
2018-04-17, 00:31
  #6
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Rent principiellt finns inga hinder att äga tillgångar i andra länder. Du kan öppna en aktiedepå i något helt annat land fast du bor i Sverige. Omvänt kan du ha en depå i Sverige när du är skriven i ett annat land.

Beskattningen är en djungel och beror på avtalen mellan länderna så det finns inga genrella svar.

Det som går bort direkt är ISK. Varken svenska myndigheter eller något annat land beskattar ISK med schablonskatt när du bor utomlands.

Kapitalförsäkringar kan fungera med schablonskatt men det måste du kolla upp.

Se också till att sätta dig in vad du måste deklarera och hur i det nya landet.

Spanien har t ex en drakonisk lag om att alla tillgångar utomlands måste deklarareras i ett särskilt förfarande utanför den vanliga deklaratioen.

Teoretiskt sätt kan du åka på böter större än värdet på tillgångarna om du så bara skickar in uppgifterna en vecka för sent. Dock är detta överklagat till EU eftersom det anses orimligt och i praktiken har endast enstaka stackare blivit utsatt hittills.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback