Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-16, 12:13
  #1
Medlem
För några år sen så kunde man skriva en viss sökfras
i sökrutan på google några hundra gånger, och sedan
så fick alla det som förslag när de sökte på delar av
detta. T ex:

Om man skrev in "Moder Teresa dömd för sexualbrott",
då så fick man upp detta som sökförslag när man skrev
"Moder Teresa".

Är det fortfarande så? Kan man fortfarande påverka
detta?
Citera
2018-04-16, 12:20
  #2
Medlem
Mintafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
För några år sen så kunde man skriva en viss sökfras
i sökrutan på google några hundra gånger, och sedan
så fick alla det som förslag när de sökte på delar av
detta. T ex:

Om man skrev in "Moder Teresa dömd för sexualbrott",
då så fick man upp detta som sökförslag när man skrev
"Moder Teresa".

Är det fortfarande så? Kan man fortfarande påverka
detta?



Ja. runt 10.000 sökningar ska det ta för det att komma upp.
Citera
2018-04-16, 12:21
  #3
Medlem
Spelar det nån roll om det är från en
och samma dator?
Citera
2018-04-16, 12:23
  #4
Medlem
Sooks avatar
Dock har ju google börjat ta bort ”dåliga” sökförslag så om det nu går att påverka så kan man inte påverka det hur som helst längre.
Citera
2018-04-16, 12:31
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
Spelar det nån roll om det är från en
och samma dator?
Kan inte lova och kan inte heller visa några källor, men google har ju tidigare gått ut med att dom vet att falska söktermer är ett problem som triggar nya problem där dåliga söktermer visas som förslag.

Att Google inte skulle ha satt en spärr för IP-adress vore i mina ögon otroligt. Förmodligen krävs det ca 10 000 sökningar eller mer inom en hyfsat kort period för att skapa ett förslag och gissningsvis lär det krävas 10 000 olika IP-adresser som gör sökningen. Som minst en sökning per IP-adress per dag (på samma sökord) eller liknande.
Citera
2018-04-16, 15:05
  #6
Medlem
bankdirektorns avatar
Du kan ju påverka dina egna resultat. Google försöker hela tiden gissa vad just du är ute efter, dvs. ditt sökresultat lär ser annorlunda ut än någon annans. Men klart att du kan påverka det vanliga resultatet, lär nog behöva sjukt många requests för att få till det
Citera
2018-04-16, 16:14
  #7
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaeeta
Kan inte lova och kan inte heller visa några källor, men google har ju tidigare gått ut med att dom vet att falska söktermer är ett problem som triggar nya problem där dåliga söktermer visas som förslag.

Att Google inte skulle ha satt en spärr för IP-adress vore i mina ögon otroligt. Förmodligen krävs det ca 10 000 sökningar eller mer inom en hyfsat kort period för att skapa ett förslag och gissningsvis lär det krävas 10 000 olika IP-adresser som gör sökningen. Som minst en sökning per IP-adress per dag (på samma sökord) eller liknande.

Dom har säkert mer avancerade algoritmer än så idag för att upptäcka "raider" där många går ihop för att få in något i sökförslagen.

Man kan göra det hur avancerat som helst för att se hur sökningarna fördelar sig över tid och region. För ett "riktigt" topic bör man också se annnorlunda formulerade sökningar i samma ämne.
Citera
2018-04-16, 16:24
  #8
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
För några år sen så kunde man skriva en viss sökfras
i sökrutan på google några hundra gånger, och sedan
så fick alla det som förslag när de sökte på delar av
detta. T ex:

Om man skrev in "Moder Teresa dömd för sexualbrott",
då så fick man upp detta som sökförslag när man skrev
"Moder Teresa".

Är det fortfarande så? Kan man fortfarande påverka
detta?

Google anpassar sig mer till dina vanor än vad du egentligen vill.
Jag rekommenderar dig/"alla" att byta till en sökmotor som inte (säger sig) spåra användarna, eller ska man skriva "andvändare":

Duckduckgo (marknadsförs som DuckDuckGo och förkortas DDG) är en söktjänst som fokuserar på användarnas integritet och anonymitet. Potentiell personidentifierande information sägs varken lagras vid besök på webbplatsen eller associeras med söktermer, vilket även gäller IP-adresser. Inget skickas heller till någon tredje part.

Söktjänsten är baserad i Paoli i Pennsylvania, Delawaredalen, USA. Företaget har 45 anställda (februari 2017). Företagets namn kommer ursprungligen från Duck Duck Goose, en lek.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Duckduckgo

Här är länken till Duckduck: http://duckduckgo-com.com/
(Byt i din browser till Duckduck som sökmotor också, så ska du få se på grejor!)
-EU-direktiv om att spärra vissa saker (som Google tvingas till) gäller inte för Duckduck, exempelvis.. Duckduck är ungefär som sökmotorernas "Flashback"!
Citera
2018-04-16, 17:36
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Google anpassar sig mer till dina vanor än vad du egentligen vill.
Jag rekommenderar dig/"alla" att byta till en sökmotor som inte (säger sig) spåra användarna, eller ska man skriva "andvändare":

Duckduckgo (marknadsförs som DuckDuckGo och förkortas DDG) är en söktjänst som fokuserar på användarnas integritet och anonymitet. Potentiell personidentifierande information sägs varken lagras vid besök på webbplatsen eller associeras med söktermer, vilket även gäller IP-adresser. Inget skickas heller till någon tredje part.

Söktjänsten är baserad i Paoli i Pennsylvania, Delawaredalen, USA. Företaget har 45 anställda (februari 2017). Företagets namn kommer ursprungligen från Duck Duck Goose, en lek.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Duckduckgo

Här är länken till Duckduck: http://duckduckgo-com.com/
(Byt i din browser till Duckduck som sökmotor också, så ska du få se på grejor!)
-EU-direktiv om att spärra vissa saker (som Google tvingas till) gäller inte för Duckduck, exempelvis.. Duckduck är ungefär som sökmotorernas "Flashback"!
Gjorde ett litet snabbt test och onekligen spärrar den vissa sökningar och visar ej resultaten. Sökte på 4chan samt 4chan.org och den sidan hitta den då inte.
På google vet jag att de har liknande men då enbart för random-boardet /b/.
edit: Nu kanske du mest menade saker som EU tvingar dom till att blockera, så min post kanske var tämligen irrelevant, dock svårt att se att /b/ skulle vara ett exempel på det.
__________________
Senast redigerad av tureturetap 2018-04-16 kl. 17:38.
Citera
2018-04-16, 18:36
  #10
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tureturetap
Gjorde ett litet snabbt test och onekligen spärrar den vissa sökningar och visar ej resultaten. Sökte på 4chan samt 4chan.org och den sidan hitta den då inte.
På google vet jag att de har liknande men då enbart för random-boardet /b/.
edit: Nu kanske du mest menade saker som EU tvingar dom till att blockera, så min post kanske var tämligen irrelevant, dock svårt att se att /b/ skulle vara ett exempel på det.

Mainstream sökmotorerna censurerar en hel del.. Vill man söka udda material så är ex http://gibiru.com
ett bättre val..Där dyker det mesta upp som inte kan hittas med de vanligare sökmotorerna.
Citera
2018-04-16, 19:23
  #11
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tureturetap
Gjorde ett litet snabbt test och onekligen spärrar den vissa sökningar och visar ej resultaten. Sökte på 4chan samt 4chan.org och den sidan hitta den då inte.
På google vet jag att de har liknande men då enbart för random-boardet /b/.
edit: Nu kanske du mest menade saker som EU tvingar dom till att blockera, så min post kanske var tämligen irrelevant, dock svårt att se att /b/ skulle vara ett exempel på det.

Duckduck har "strikt sökning" som default, och även efter kak-rensning via Ccleaner etc. Det du ska göra för att "se allt" är att välja "Säker sökning: AV", då tas censuren bort.
Citera
2018-04-17, 21:22
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Dom har säkert mer avancerade algoritmer än så idag för att upptäcka "raider" där många går ihop för att få in något i sökförslagen.

Man kan göra det hur avancerat som helst för att se hur sökningarna fördelar sig över tid och region. För ett "riktigt" topic bör man också se annnorlunda formulerade sökningar i samma ämne.
Ja det var det jag menade.
Att sätta en IP-spärr på det är ju första steget i att säkerställa sina söktermer.
Google har nog några hundra steg ytterligare som kollar så det inte helt plötsligt bombas med en term som normalt inte söks på osv. Det bör trigga någon sorts koll iaf.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback