• 9 094 online
  • 1 166 475 medlemmar
  • 60 193 201 inlägg
  • 3
  • 4
2017-10-20, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Tack, jag glömde skriva att handlaren i Stockholm som jag fann runt 2011 betalade 290 kr för 18 karat.

Ok det förklarar saken tänkte det var lite för dålig kurs.
Citera
2018-01-11, 19:06
Medlem
Än så länge ser jag guld/silver som en metod för att sprida mina risker och hålla likviditeten uppe IF shtf.
Guld köper jag i 100gr barrer på guldcentrum i Malmö, silver i $1mynt hos silverinvest i Oslo när jag är på besök i Norge. Ska man köpa silver i Norge, så är det enbart mynt som är momsfriatt.
Citera
2018-04-16, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_Santa
Om det är en investering du är ute efter ska du inte köpa fysiskt guld överhuvudtaget. Det är rätt dyrt både i fraktkostnader, förvaringskostnader och transaktionskostnader, den du köper av tar ofta en rätt bra marginal. Kan vara halvsvårt att sälja fysiskt guld. Finns många bra guld ETF:er och vanliga fonder.

Nja håller inte med. ska du investera i det så vill du ha fysiskt silver eller guld. Skulle kronan gå ner mycket har du alltid silver du kan ta sälja och skulle det hända något med någon bank har du en reserv.
Du vill inte vara bunden och ha allt låst hos någon annan. Sen om det blir någon krash på marknaden kommer silvret och guldet gå upp i pris.
Citera
2018-04-16, 17:30
Medlem
boriss avatar
Ja, fysiskt guld verkar bra. Funderar på det.

Synd bara att det är så dyrt eftersom kronan är svag. Vad tror ni, köpa lite nu eller vänta på bättre tider (som kanske inte kommer)?
Citera
2018-04-16, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boris
Ja, fysiskt guld verkar bra. Funderar på det.

Synd bara att det är så dyrt eftersom kronan är svag. Vad tror ni, köpa lite nu eller vänta på bättre tider (som kanske inte kommer)?

Var och en får göra sin egna bedömning. Själv har jag cirka 12% av mina totala investeringar i guld och silver. Började köpa för 3½ år sedan. Sett i backspegeln skulle börsen ha varit bättre men jag vill personligen ha en del av mina tillgångar i något annat än fiatvalutor.

Funderar på att utöka det till 15, kanske t.o.m. krypa mot 20% men jag vet inte. Har visserligen svårt att se uppsidofaktorer inom svensk ekonomi så man kanske ska passa på innan det blir värre. Mycket beror på vad RB väljer att göra. Höstens val kommer också att påverka. Dvs om det blir fortsatt vanstyre eller om vi får en regering som vågar genomföra de strukturella förändringar som behövs.

// CC
Senast redigerad av CC75 2018-04-16 kl. 18:04.
Citera
  • 3
  • 4