Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-14, 12:29
  #1
Avstängd
Lamrons avatar
Tjena är ute efter en kamera och vet inte hur jag ska förklara mer än att den kvaliten jag letar efter är som Evil Dead filmerna DvD format eller nått.
Alltså att det ser bra ut även nu, även om det var filmat för jättelängesen.

Allt jag kunde tänka på, kan inget om videokameror


Vill kunna filma, och att man kan se på det, på det sättet eller att det blir bra eller ser stort ut.
Citera
2018-04-14, 13:48
  #2
Medlem
crippledmfs avatar
Tror faktiskt att en högkvalitativ kamera är det optimala i vilket fall, men med passande effekter och en långvarig renderingsprocess. Lågbudgetfilm är ett missledande begrepp eftersom man syftar på lågbudget i relation till hollywoodfilmer. Evil dead hade ändå en budget på typ en halv miljon liksom. Och vad jag vet så var det ingen tvåtusenkronorskamera direkt och filmades dessutom av duktiga kameramän som också använde sig av en egen typ av teknik för att filma på ett specifikt sätt för att ge den där autentiska känslan av att vara äkta.

Men nuförtiden kan du få väldigt bra kameror till relativt låga priser, t.om en mobilkamera skulle kunna användas för vissa typer av produktioner. I slutändan handlar det om bra redigering, genomtänkta former av inspelning, kvalitativa effekter och högpresterande videoproduktionsprogram. Du kan ju ha en skitbra HD-kamera men det kvittar om du inte har ett program och format som är anpassat utefter det.

Ska du skapa en lite längre video/kort spelfilm så behöver kameran ändå inte kosta mer än typ 3000 i nuläget för att ge ett bra slutresultat.
Citera
2018-04-14, 13:59
  #3
Medlem
Dofternas avatar
Testa nåt sånt här.
https://www.youtube.com/watch?v=dL4Ml_IbJXQ
Citera
2018-04-14, 15:55
  #4
Medlem
ruttenfimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Testa nåt sånt här.
https://www.youtube.com/watch?v=dL4Ml_IbJXQ

Går ju att uppnå med videoredigering om man vill ha det high end...
Citera
2018-04-14, 16:38
  #5
Avstängd
Lamrons avatar
Vill alltså ha hela formatet som när man ser filmen på en stor skärm
Har Idèer till en kort film och vill kunna utnyttja det till fullhet.
Citera
2018-04-16, 17:54
  #6
Avstängd
Lamrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crippledmf
Tror faktiskt att en högkvalitativ kamera är det optimala i vilket fall, men med passande effekter och en långvarig renderingsprocess. Lågbudgetfilm är ett missledande begrepp eftersom man syftar på lågbudget i relation till hollywoodfilmer. Evil dead hade ändå en budget på typ en halv miljon liksom. Och vad jag vet så var det ingen tvåtusenkronorskamera direkt och filmades dessutom av duktiga kameramän som också använde sig av en egen typ av teknik för att filma på ett specifikt sätt för att ge den där autentiska känslan av att vara äkta.

Men nuförtiden kan du få väldigt bra kameror till relativt låga priser, t.om en mobilkamera skulle kunna användas för vissa typer av produktioner. I slutändan handlar det om bra redigering, genomtänkta former av inspelning, kvalitativa effekter och högpresterande videoproduktionsprogram. Du kan ju ha en skitbra HD-kamera men det kvittar om du inte har ett program och format som är anpassat utefter det.

Ska du skapa en lite längre video/kort spelfilm så behöver kameran ändå inte kosta mer än typ 3000 i nuläget för att ge ett bra slutresultat.


Tack för inlägget
Citera
2018-04-16, 17:59
  #7
Avstängd
Lamrons avatar
Ska kolla runt på lite olika kameror tills jag bestämmer mig vad som känns bäst.
Är helt ny på kameralinser, hört om dom, men aldrig använt mig av det själv förut.
__________________
Senast redigerad av Lamron 2018-04-16 kl. 18:03.
Citera
2018-04-18, 12:08
  #8
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamron
Tjena är ute efter en kamera och vet inte hur jag ska förklara mer än att den kvaliten jag letar efter är som Evil Dead filmerna DvD format eller nått.
Alltså att det ser bra ut även nu, även om det var filmat för jättelängesen.

Allt jag kunde tänka på, kan inget om videokameror


Vill kunna filma, och att man kan se på det, på det sättet eller att det blir bra eller ser stort ut.

Evil dead filmades på 16 mm film med samma kamera som jag jobbade med på filmskolan. De använde en väldigt finkornig film som dög till att blåsa upp filmen på 35 mm film. Evil dead är alltså av betydligt bättre kvalité än dvd. Den skulle se bra ut i BD/HD.

35 mm film är fortfarande en guldstandard idag som digitala filmkameror vill emulera. Så har man filmat på 35 mm så är man säker ganska långt in i framtiden. Det är det dynamiska omfånget som är hemligheten och inte så mycket upplösningen. Färgupplösning. Inte spatial upplösning. Så för att vara framtidssäkrad så behöver man en kamera som filmar i minst 10 bitars färgupplösning och kanske 4k spatial upplösning. Dagens biostandard är 2k i 10 bits färgupplösning som sakta men säkert rör sig mot 4k. 4k klarar de flesta konsumentkameror idag men att filma i 10 bitars färgupplösning eller RAW kräver en lite större plånbok.

Man kan pimpa vissa systemkameror från Canon med magic lantern och lura de att filma i RAW trots att funktionen inte finns som standard. Det innebär typ en EOS 5d mark II eller III. Lättare modeller klarar inte RAW i tillräckligt hög framerate för att ha användning av funktionen. Minst 24 fps. Allt under är så gott som värdelöst. Det kan vara värt att undersöka vad man kan göra med en relativt billig systemkamera från Canon och magic lantern (som är en, av Canon, icke godkänd tredje parts firmware uppgradering).

Blackmagic design är ett bolag som gör flera kameror med konsumentnivå i pris men som ändå ger möjlighet att filma i RAW. De är lite avskydda i den professionella branschen för att de är ganska ergonomiskt dumma att filma med (liksom systemkameror) men kvalitén de ger är imponerande. Många har testat att jämföra deras värstingmodell, URSA min pro för 63000:-, och jämfört med ARRIs flerfaldigt oscarsbelönade flaggskepp Alexa som kostar närmare miljonen utan optik och fått resultat som varit förvånansvärt bra.

Blackmagics lilla Pocket Cinema kamera går för ca 11000:- utan optik men kan filma i 12 bit färgupplösning i 1080p (att jämföra med Canons C300 som kostar 130000:-). Den är lite bråkig att filma med så den är inte för nybörjare och amatörer. Och den ger inte full biokvalité, som ju är minst 2k (1556p), men den motsvarar mycket väl en 16 mm filmkamera likt den Evil Dead filmades med.

Man ska även komma ihåg att det kräver lite extra datorkraft att redigera den här sortens material.
__________________
Senast redigerad av Sadoman 2018-04-18 kl. 12:12.
Citera
2018-04-18, 12:23
  #9
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamron
Ska kolla runt på lite olika kameror tills jag bestämmer mig vad som känns bäst.
Är helt ny på kameralinser, hört om dom, men aldrig använt mig av det själv förut.

Ingen kamera fungerar utan linser så du har garanterat använt dig av en. Men vad man vill ha är en kamera där man kan använda separata linser, eller optik, med fast brännvidd. Det ger absolut snyggast bilder men sån optik kan lätt kosta lika mycket, om inte mer, än själva kameran. Systemkameror innebär att man byta linser på kameran medan man ofta får med en ganska enkel zoomlins från 18-55mm i brännvidd. De är hemska att filma med då det är väldigt svårt att styra skärpan medan man filmar samt att de är väldigt långsamma (kräver mycket ljus) med bländarvärden på 4-5,6. Men sätt en lins på 80mm brännvidd på med lägsta bländare 1,2 och... wow... Det blir snyggt. Kort skärpedjupet är något som skriker ´film´ mer än något annat i min mening. Ju lägre bländarvärde desto kortare skärpedjup. Snyggt, snyggt, snyggt. Men man måste vara en mästare på att dra skärpa med ett skärpedjup på bara någon centimeter. Så närbilder med sån optik. För vidare bilder så vill man har längre skärpedjup. Har man kort skärpedjup i en landskapsbild så ser landskapet ut som en liten modell.
Citera
2018-04-20, 00:24
  #10
Avstängd
Lamrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Ingen kamera fungerar utan linser så du har garanterat använt dig av en. Men vad man vill ha är en kamera där man kan använda separata linser, eller optik, med fast brännvidd. Det ger absolut snyggast bilder men sån optik kan lätt kosta lika mycket, om inte mer, än själva kameran. Systemkameror innebär att man byta linser på kameran medan man ofta får med en ganska enkel zoomlins från 18-55mm i brännvidd. De är hemska att filma med då det är väldigt svårt att styra skärpan medan man filmar samt att de är väldigt långsamma (kräver mycket ljus) med bländarvärden på 4-5,6. Men sätt en lins på 80mm brännvidd på med lägsta bländare 1,2 och... wow... Det blir snyggt. Kort skärpedjupet är något som skriker ´film´ mer än något annat i min mening. Ju lägre bländarvärde desto kortare skärpedjup. Snyggt, snyggt, snyggt. Men man måste vara en mästare på att dra skärpa med ett skärpedjup på bara någon centimeter. Så närbilder med sån optik. För vidare bilder så vill man har längre skärpedjup. Har man kort skärpedjup i en landskapsbild så ser landskapet ut som en liten modell.


Tackar för all information, uppskattar det verkligen menar verkligen det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback