Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-07, 22:21
  #1
Medlem
YuriGagarins avatar
Jag ska införskaffa en kamera som är kompetent för både foto och video. Min budget är upp till 25 000 kr. Jag kommer att byta system/märke så jag har inga gamla objektiv eller tillbehör att ta hänsyn till.

Mina främsta prioriteringar är:
- Riktigt bra autofokus vid filmning
- Lågt brus i höga ISO
- Ergonomi ( vilket iofs är subjektivt )
- Bra utbud av objektiv
- En vinklingsbar skärm som gör att man enkelt kan filma sig själv.

Jag bryr mig inte om 4K eller kamerans storlek. Så vitt jag kommit fram till så finns det bara 2 kameror som matchar mina prioriteringar, Canon 80D och förra årets mest hatade kamera Canon 6D MK II.

Förslag på andra kameror som jag inte tänkt på som kan fylla mina kriterier mottages hjärtligt. Skulle också gärna vilja veta om ni som använt Canon 80D och eller 6D mk II är nöjda med hur de kamerorna presterar.

Tack på förhand!
Citera
2018-02-08, 01:11
  #2
Medlem
Dom flesta husen är bra idag med lågt brus vid hög ISO.

Jag hade satsat på ett fullformatshus eller t.om med halvformatshus och lagt pengarna på bra objektiv med bra ljusstyrka istället. Det är i objektiven som du kommer märka skillnad.
Köper du dessutom ljusstarka objektiv så behöver du inte ha så hög ISO iaf så då kommer du runt bruset ändå.

Själv har jag en Nikon D7200 med ett teleobjektiv f2.8, ett normalobjektiv f2.8 och ett 50mm f1.4.

Huset i sig presterar jättebra men jag mörker skillnad direkt på objektiven.
Citera
2018-02-08, 06:34
  #3
Medlem
Skrattgrabbens avatar
Nikon D7200 är helt sinnes, prova den
Citera
2018-03-22, 14:33
  #4
Medlem
Sony A7 III!

Själv, trots att jag är gammal Canon-fanboy, så är jag så evigt trött på att Canon levererar kameror med gamla sensorer, med pissdåligt dynamiskt omfång, dåliga videomöjligheter... samtidigt som de tar hutlöst betalt för det.

Sony revolutionerar just nu hela branschen, om du frågar mig. Svinbra kameror som tar galet bra bilder, bra dynamiskt omfång, S-log/4K-video, spegelfria (dvs lätta, små, supersnabba och tysta). Det enda som talar emot Sony i mina ögon är att menyer och knappar är lite röriga, samt att byggkvaliten lämnar lite att önska (känns lite billigt/plastigt)... men jävlar vilka bra kameror.

Dessutom totalt pissar de på Canon vad rör fotografering i dåligt ljus. Med min senaste Canon började färgerna "blöda" ut i bruset redan vid ISO 1600. Men med min Sony har jag inga som helst problem ens vid betydligt högre ISO-värden.

Sedan har Sony numera ett bra utbud av optik, både egna, Zeiss (som är svinbra, enligt mitt tycke) m.m.

Efter 15 år med Canon var mitt byte till Sony bland det bästa vad jag gjort! Win!
Citera
2018-03-23, 08:16
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YuriGagarin
Jag ska införskaffa en kamera som är kompetent för både foto och video. Min budget är upp till 25 000 kr. Jag kommer att byta system/märke så jag har inga gamla objektiv eller tillbehör att ta hänsyn till.

Mina främsta prioriteringar är:
- Riktigt bra autofokus vid filmning
- Lågt brus i höga ISO
- Ergonomi ( vilket iofs är subjektivt )
- Bra utbud av objektiv
- En vinklingsbar skärm som gör att man enkelt kan filma sig själv.

Jag bryr mig inte om 4K eller kamerans storlek. Så vitt jag kommit fram till så finns det bara 2 kameror som matchar mina prioriteringar, Canon 80D och förra årets mest hatade kamera Canon 6D MK II.

Förslag på andra kameror som jag inte tänkt på som kan fylla mina kriterier mottages hjärtligt. Skulle också gärna vilja veta om ni som använt Canon 80D och eller 6D mk II är nöjda med hur de kamerorna presterar.

Tack på förhand!

Du bör ta 4K i beaktning. Skulle du vilja börja sälja video-klipp nån gång får man mer än dubbelt upp för 4K jämfört med 1080P och efterfrågan är även den betydligt högre. Är någon intresserad av det du filmat kommer första frågan typ vara om du filmat det i 4K.

Säger också titta på Sony A7 III ! Grym kamera som är bra på både på foto och video.
Citera
2018-03-23, 08:25
  #6
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YuriGagarin
Jag ska införskaffa en kamera som är kompetent för både foto och video. Min budget är upp till 25 000 kr. Jag kommer att byta system/märke så jag har inga gamla objektiv eller tillbehör att ta hänsyn till.

Mina främsta prioriteringar är:
- Riktigt bra autofokus vid filmning
- Lågt brus i höga ISO
- Ergonomi ( vilket iofs är subjektivt )
- Bra utbud av objektiv
- En vinklingsbar skärm som gör att man enkelt kan filma sig själv.

Jag bryr mig inte om 4K eller kamerans storlek. Så vitt jag kommit fram till så finns det bara 2 kameror som matchar mina prioriteringar, Canon 80D och förra årets mest hatade kamera Canon 6D MK II.

Förslag på andra kameror som jag inte tänkt på som kan fylla mina kriterier mottages hjärtligt. Skulle också gärna vilja veta om ni som använt Canon 80D och eller 6D mk II är nöjda med hur de kamerorna presterar.

Tack på förhand!


Nu tar du å går in på www.dpreview.com å löser. Det är väl ett av internets bästa vägledande site för att välja vilken digitalkamera man ska ha. Även när det kommer till tillbehör. Finns ett bra forum oxo.
Citera
2018-03-25, 17:41
  #7
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Sony A7 III!

Själv, trots att jag är gammal Canon-fanboy, så är jag så evigt trött på att Canon levererar kameror med gamla sensorer, med pissdåligt dynamiskt omfång, dåliga videomöjligheter... samtidigt som de tar hutlöst betalt för det.

Sony revolutionerar just nu hela branschen, om du frågar mig. Svinbra kameror som tar galet bra bilder, bra dynamiskt omfång, S-log/4K-video, spegelfria (dvs lätta, små, supersnabba och tysta). Det enda som talar emot Sony i mina ögon är att menyer och knappar är lite röriga, samt att byggkvaliten lämnar lite att önska (känns lite billigt/plastigt)... men jävlar vilka bra kameror.

Dessutom totalt pissar de på Canon vad rör fotografering i dåligt ljus. Med min senaste Canon började färgerna "blöda" ut i bruset redan vid ISO 1600. Men med min Sony har jag inga som helst problem ens vid betydligt högre ISO-värden.

Sedan har Sony numera ett bra utbud av optik, både egna, Zeiss (som är svinbra, enligt mitt tycke) m.m.

Efter 15 år med Canon var mitt byte till Sony bland det bästa vad jag gjort! Win!

Jag kör också Sony (A7rIII) och är väldigt nöjd. Just A7III går väl att få in med TS budget, men sen beror det väl på hur mycket optik h*n behöver också. En sak som frustrerar mig med Sony är att optiken är dyr, ofta klart dyrare än konkurrenternas alternativ. Jag har använt spegellös fullformatare från Sony sen 2014 så jag har byggt upp en bra uppsättning objektiv, men man ska vara beredd på att det kostar en slant att fylla väskan med det man behöver. Begagnatmarknaden är också klart tunnare än för exempelvis Canon och priserna är i regel högre även där.

Vad gäller själva kameran och bildkvaliteten har jag egentligen ingenting att klaga på alls. Menyerna som du säger är något klumpiga och skulle behöva göras om, men allt man behöver finns där.
Citera
2018-04-16, 15:32
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag kör också Sony (A7rIII) och är väldigt nöjd. Just A7III går väl att få in med TS budget, men sen beror det väl på hur mycket optik h*n behöver också. En sak som frustrerar mig med Sony är att optiken är dyr, ofta klart dyrare än konkurrenternas alternativ. Jag har använt spegellös fullformatare från Sony sen 2014 så jag har byggt upp en bra uppsättning objektiv, men man ska vara beredd på att det kostar en slant att fylla väskan med det man behöver. Begagnatmarknaden är också klart tunnare än för exempelvis Canon och priserna är i regel högre även där.

Vad gäller själva kameran och bildkvaliteten har jag egentligen ingenting att klaga på alls. Menyerna som du säger är något klumpiga och skulle behöva göras om, men allt man behöver finns där.

Finns ju billigare/enklare Sony-optik också. Tidigare har jag kört på Canons L-optik, vilket är Canons "toppklassoptik". Jag bytte nu till Zeiss i och med bytet till Sony (Zeiss är för övrigt kända för att göra ganska dyr, exklusiv optik). Vid det bytet blev det faktiskt billigare än optiken jag köpte till Canon. Säkert 10 - 15 000 kr billigare för ett porträtt- och ett vidvinkelobjektiv!

Sonys billiga "plastoptik" har ju också fått väldigt bra recensioner, som jag förstått. Så helt dyrt behöver det nog inte bli!
Citera
2018-04-16, 21:33
  #9
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Finns ju billigare/enklare Sony-optik också. Tidigare har jag kört på Canons L-optik, vilket är Canons "toppklassoptik". Jag bytte nu till Zeiss i och med bytet till Sony (Zeiss är för övrigt kända för att göra ganska dyr, exklusiv optik). Vid det bytet blev det faktiskt billigare än optiken jag köpte till Canon. Säkert 10 - 15 000 kr billigare för ett porträtt- och ett vidvinkelobjektiv!

Sonys billiga "plastoptik" har ju också fått väldigt bra recensioner, som jag förstått. Så helt dyrt behöver det nog inte bli!

Till Sonys spegellösa fullformat finns inte särskilt mycket billig optik. En billig normalzoom och några fast objektiv. Det finns exempelvis bara två 70-200 zoomar, vilket är en standardbrännvidd skulle jag säga. En med bländare f4 som kostar 12-13 tusen, en med bländare f2,8 som kostar 26-27 tusen. Någon billig plastzoom som väl i princip alla andra tillverkare har finns inte. Dessutom finns inga tredjepartsalternativ med den brännvidden (vad jag känner till i alla fall). f4-zoomen är bra, jag har den, men det är ganska tufft för någon som ska försöka skaffa sig en grunduppsättning objektiv och vill ha en telezoom utan att därför använda den så jätteofta att betala så pass mycket. Till APS-C finns en billig, men inte till fullformat.

Jag saknar egentligen ingen typ av objektiv i utbudet, men billigare alternativ vore trevligt i vissa fall om det är något jag gärna vill ha för de få tillfällen jag behöver det. Jag har byggt upp en bra optikpark till min kamera, men det tog tid och kostade rätt mycket. Hade mitt intresse varit något lägre hade jag nog skitit i hälften av objektiven ärligt talat. Lägg sen till att begagnatmarknaden är mycket mer begränsad än för exempelvis Canon, så finns det mycket sämre möjligheter att spara pengar genom att köpa begagnat också.
Citera
2018-04-21, 12:45
  #10
Medlem
Fujifilm xt -2 kan med fördel rekommenderas!
Citera
2018-04-21, 12:51
  #11
Medlem
MegaSkurts avatar
Det enda som gäller är Sony eller Fujifilm x-series. Glöm Nikon och Canon.

Kika på de bådas olika system och sätt ihop ett kit med det du behöver som passar plånboken.
Citera
2018-04-21, 12:59
  #12
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag kör också Sony (A7rIII) och är väldigt nöjd. Just A7III går väl att få in med TS budget, men sen beror det väl på hur mycket optik h*n behöver också. En sak som frustrerar mig med Sony är att optiken är dyr, ofta klart dyrare än konkurrenternas alternativ. Jag har använt spegellös fullformatare från Sony sen 2014 så jag har byggt upp en bra uppsättning objektiv, men man ska vara beredd på att det kostar en slant att fylla väskan med det man behöver. Begagnatmarknaden är också klart tunnare än för exempelvis Canon och priserna är i regel högre även där.

Vad gäller själva kameran och bildkvaliteten har jag egentligen ingenting att klaga på alls. Menyerna som du säger är något klumpiga och skulle behöva göras om, men allt man behöver finns där.

Vi har Sony A7III på jobbet med 3 objektiv, varav ett är en billigare zoom, (jobbar med marknad) när vi är ute på mässor och kunddemos osv. och jag är så grymt imponerad av ljuskänsligheten och kvaliteten på bilderna i dåligt ljus. Fujifilm x kör jag privat, Har en stabil Nikon full frame rigg som jag bit för bit sålt av nu, har bara en 28mm och en D610 kvar att dumpa, min Fuji x har helt tagit över (xe-2), och nu är jag sugen på att uppgradera huset till sommaren till ett nyare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback